Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2007, 13:29
Hempo
Hempo is offline
Beste forummers,

Ik ga vanaf 1 oktober een kamer huren in Groningen. De kamer bevindt zich in een redelijk groot appartement, met nog twee personen.

Eén van die personen is de huisbaas zelf. Aan hem betaal ik straks de maandelijkse huur van 300 euro inclusief.

Probleem is alleen dat deze man 'niet zoveel wil met papieren' en de maandelijkse huur contant wil hebben. Waarschijnlijk omdat ie het dan niet aan de Belasting hoeft door te geven.

Ik dacht direct aan illegale verhuur etc., maar ik heb navraag gedaan bij de andere kamerhuurder. Hij vertelde me dat het allemaal legaal ging, en hij ook gewoon een uitwonende beurs van de IB-Groep ontvangt.

Goed, kortom de verhuurder wil het gewoon makkelijk, informeel, en contant regelen.
Nu is mijn punt dat ik geen poot heb om op te staan als er iets verandert:
1. Ik heb geen huurvoorwaarden (wat gebeurt er als iets stuk gaat? Wat als hij me ineens niet meer mag, en me het huis uitzet?)
2. Ik kan niet bewijzen dat ik mijn huur betaal als het contant gaat.

Wat zijn de oplossingen? Handtekeningen vragen als hij mijn huur van een bepaalde maand heeft ontvangen? Standaard huurcontract uitprinten en hem dwingen handtekening onder te zetten?

Als ik dit soort dingen tegen de verhuurder vertel, zegt ie dat het allemaal op basis van vertrouwen gaat, en dat ie gewoon niet zoveel werk en moeite er in wil steken.

Ik heb het idee dat het gewoon dommigheid en 'aardigheid' van de man is, maar wil toch graag het zekere voor het onzekere nemen.

Graag jullie advies gevraagd over deze situatie, en hoe jullie zouden handelen

Bedankt alvast!

groeten Hempo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2007, 14:33
T_ID
T_ID is offline
Eis sowieso een contract, want anders woon je er op papier niet en heb je geen rechten. Stel het desnoods voor hem op, dan heb je zelf nog aardige invloed over de voorwaarden, altijd nuttig.
Voor contant afgedragen huur eis je uiteraard een kwitantie waarin staat dat hij dat heeft ontvangen, want anders kan hij de dag erna weer voor je deur staan om dezelfde maand huur weer op te eisen, zonder dat je er iets tegen kunt doen.

Vertrouwen koop je namelijk geen ruk voor als het tot een conflict zou komen.
Oud 12-09-2007, 14:51
Rachel
Rachel is offline
Ik zou ook een contract eisen op de één of andere manier. Je hebt anders echt geen poot om op te staan, mocht het fout gaan. Ook de huur zou ik op de één of andere manier vastleggen. Persoonlijk zou ik er niet gaan wonen als hij dat allemaal niet wil.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 16:20
Ivo
Ivo is offline
Huurcontract + betalingen op papier, anders niet doen. Mocht de verhuurder toch niet van zulk goed vertrouwen zijn als hij nu beweerd, heb jij straks geen poot om op te staan als je niks op papier hebt.
Zowieso is het aan te raden om in geval van een conflict op zoek te gaan naar een kamer, maar het is wel fijn als je op zo'n moment terug kunt vallen op een huurcontract en dus niet van de ene op de andere dag op straat staat.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 20:28
Verwijderd
Nooit doen. Ik heb zoveel mensen meegemaakt die daarmee de mist ingingen. Gewoon altijd een overeenkomst op schrift zetten zodat je kunt bewijzen dát je daar woont en vanaf wanneer je daar woont. Anders krijg je zóveel gezeik met niet alleen de IB-groep, maar denk ook eens aan alle dingen zoals gemeentebelastingen, afvalstoffenheffing etcetera. Als je daar niks over afspreekt breekt het je gruwelijk op, dus gewoon niet doen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 13:37
Hempo
Hempo is offline
ok, nou bedankt voor de reacties mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten