Beste forummers,
Ik ga vanaf 1 oktober een kamer huren in Groningen. De kamer bevindt zich in een redelijk groot appartement, met nog twee personen.
Eén van die personen is de huisbaas zelf. Aan hem betaal ik straks de maandelijkse huur van 300 euro inclusief.
Probleem is alleen dat deze man 'niet zoveel wil met papieren' en de maandelijkse huur contant wil hebben. Waarschijnlijk omdat ie het dan niet aan de Belasting hoeft door te geven.
Ik dacht direct aan illegale verhuur etc., maar ik heb navraag gedaan bij de andere kamerhuurder. Hij vertelde me dat het allemaal legaal ging, en hij ook gewoon een uitwonende beurs van de IB-Groep ontvangt.
Goed, kortom de verhuurder wil het gewoon makkelijk, informeel, en contant regelen.
Nu is mijn punt dat ik geen poot heb om op te staan als er iets verandert:
1. Ik heb geen huurvoorwaarden (wat gebeurt er als iets stuk gaat? Wat als hij me ineens niet meer mag, en me het huis uitzet?)
2. Ik kan niet bewijzen dat ik mijn huur betaal als het contant gaat.
Wat zijn de oplossingen? Handtekeningen vragen als hij mijn huur van een bepaalde maand heeft ontvangen? Standaard huurcontract uitprinten en hem dwingen handtekening onder te zetten?
Als ik dit soort dingen tegen de verhuurder vertel, zegt ie dat het allemaal op basis van vertrouwen gaat, en dat ie gewoon niet zoveel werk en moeite er in wil steken.
Ik heb het idee dat het gewoon dommigheid en 'aardigheid' van de man is, maar wil toch graag het zekere voor het onzekere nemen.
Graag jullie advies gevraagd over deze situatie, en hoe jullie zouden handelen
Bedankt alvast!
groeten Hempo