Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-09-2007, 20:34
Verwijderd
Ik lees op dit forum veel over psychoses, maar het wordt mij niet echt duidelijk wat een psychose nou daadwerkelijk is.

Kan iemand mij meer vertellen over psychoses? Bijvoorbeeld:
Hoe ontstaat een psychose (biologische/psychische/sociale factoren?)?
Wie hebben een hoge kans op psychose?
Hoe wordt een psychose door de patiënt ervaren?
Wat zijn de kenmerken naar buiten toe?

Ik hoop dat iemand mij meer kan vertellen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-09-2007, 21:32
Verwijderd
Een psychose is een episode waarin een verstoorde waarneming van de werkelijkheid optreedt. Dit kan zijn door wanen of door hallucinaties. Een waan houdt in dat iemand overtuigd is van iets wat duidelijk niet waar is (zonder dat die overtuiging cultureel bepaald is), het meest voorkomend is de achtervolgingswaan. Een hallucinatie houdt in dat iemand dingen ervaart die niet gebeuren, het meest voorkomend is de 'auditieve hallucinatie' ofwel 'stemmen horen', vaak in de vorm van een echo, waarbij de stem hardop de gedachten uitspreekt die de patiënt denkt.
Het ontstaat doordat de hersenen er gevoelig voor zijn. Dit komt door genetische factoren en kan ook komen door ontwikkelingsfactoren of later ontstane hersenbeschadigen. Vervolgens wordt het uitgelokt door psychosociale factoren. Dit kan verschillen per persoon; bij de een is het grote verantwoordelijkheid, bij de ander sociale stress, bij weer een ander een psychisch trauma.
Vaak treedt een eerste psychose op als iemand rond de twintig is. Dit kan eenmalig zijn. Het kan ook zijn dat iemand zijn hele leven gevoelig voor psychoses blijft, bijvoorbeeld bij iemand met schizofrenie.
Een psychose kan op verschillende manieren worden ervaren. Omdat achtervolgingswanen en negatieve auditieve hallucinaties (waarin de stemmen bijvoorbeeld kritiek geven) regelmatig voorkomen, worden mensen er vaak bang van. Maar iemand met een grootheidswaan kan zich juist geweldig voelen.
Kenmerken naar buiten toe kunnen dus ook verschillen. Soms kunnen mensen die een psychose hebben dat een tijd verborgen houden, maar vaak is het wel merkbaar, vooral doordat ze zich vreemd gedragen.

Het is een tijdje geleden dat ik dit geleerd heb en ik heb het niet opgezocht, dus het zou kunnen dat ik de details niet helemaal juist heb

Laatst gewijzigd op 11-09-2007 om 19:35.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2007, 06:36
Verwijderd
Mijn moeder heeft eens een psychose gehad doordat ze niet tegen een bepaald medicijn/stofje kon wat ze op dat moment moest slikken (iig dat heb ik begrepen). Wat ik daarvan heb gezien is dat ze op de bank heel hard van 1 tot 10 aan het tellen was en er heel slecht uitzag. Hoe ze het zelf heeft ervaren beschijft ze als dat ze het gevoel had dat ze langzaam 'oploste'.

Laatst gewijzigd op 11-09-2007 om 06:37. Reden: typo
Met citaat reageren
Oud 12-09-2007, 19:01
Supreme Dutch
Wel handig dus als je moderator wil worden.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 17:22
Praganonut
Praganonut is offline
Citaat:
Wel handig dus als je moderator wil worden.

Ontopic: Psychoses kunnen de patient helemaal oplossen indien er geen hulp dmv medicatie en psychiatrische hulp. De patient moet dan wel willen dmv van acceptatie van de aanwezigheid van de geestesziekte. Anders werkt het niet.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 17:54
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:

Ontopic: Psychoses kunnen de patient helemaal oplossen indien er geen hulp dmv medicatie en psychiatrische hulp. De patient moet dan wel willen dmv van acceptatie van de aanwezigheid van de geestesziekte. Anders werkt het niet.
Psychoses hebben te maken met een verhoogd dopamine niveau. Ook wanneer mensen niet in de werking van anti psychotica geloven, werkt het (meestal). Of bedoel jij iets anders?
Oud 15-09-2007, 18:26
Verwijderd
Ik denk dat hij bedoelt dat als de patiënt zelf niet gelooft een psychose te hebben, deze de antipsychotica ook niet zal nemen...?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2007, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Een psychose is een episode waarin een verstoorde waarneming van de werkelijkheid optreedt. Dit kan zijn door wanen of door hallucinaties. Een waan houdt in dat iemand overtuigd is van iets wat duidelijk niet waar is (zonder dat die overtuiging cultureel bepaald is)
Whahaha die toevoeging
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 13:17
ScheleKameel
ScheleKameel is offline
Ik heb verschillende psychoses gehad. De laatste kwam door verkeerd medicijn gebruik. Ik ben toen op de paaz belandt. Ik was heel angstig, en zag in iedereen de duivel. Ik dacht dat de wereld verging. En dat men mij wilde vermoorden, ik vertrouwde echt níemand meer. Ik had het gevoel dat ik helemaal alleen op deze wereld stond. Ik wist alles naar mijn idee. En toch was ik heel angstig. Echt héél angstig.
Oud 17-09-2007, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Een psychose is een episode waarin een verstoorde waarneming van de werkelijkheid optreedt. Dit kan zijn door wanen of door hallucinaties. Een waan houdt in dat iemand overtuigd is van iets wat duidelijk niet waar is (zonder dat die overtuiging cultureel bepaald is)
Een waan kan ook waar zijn (als je de beargumentatie en conclusie los van elkaar ziet) of gedeeltelijk waar (als je beargumentatie en conclusie als 1 bewering ziet en dan de beargumentatie niet klopt, maar de conclusie wel). Het hangt er van af of iemand op een logische manier tot zijn conclusies komt, of op een manier die niet klopt.

Als ik bijvoorbeeld zeg dat iemand mij wil vermoorden omdat deze een rode muts draagt, dan kan het wel zo zijn dat die persoon mij wil vermoorden, maar is de beargumentatie onlogisch.

Laatst gewijzigd op 17-09-2007 om 13:43. Reden: Aanpassen is leuk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten