Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2007, 22:17
AJKwak
AJKwak is offline
Gisteravond heb ik mijn computer verplaatst van op mijn bureau naar daaronder. Dat leek me een kleine actie, die ik uitvoerde terwijl het ding nog aanstond. Omdat er enkele snoertjes (muis, keyboard, monitor, boxjes en een niet-aanstaande (en niet van stroom voorziene) externe CD/DVD-speler/brander om een poot van het bureau heen zaten en te kort bleken, heb ik deze, terwijl de computer aanstond, losgemaakt en na verplaatsing weer vastgemaakt. Gezien het feit dat alles (m.u.v. de CD/DVD-speler/brander, die heb ik nog niet getest) werkt zitten deze ook op de juiste plek. Ik zit echter met het volgende probleem. Nadat ik de boel gisteren had verplaatst gaf de monitor geen signaal. Na een reset startte de computer opnieuw op, maar liep al snel weer vast. Ik bleef het scherm wel gewoon zien, maar de muis gaf geen reactie (en naar vandaag bleek CRL-ALT-DEL ook niet). Daarna kon ik er na een reset gewoon mee werken, maar sindsdien is hij al een paar keer vastgelopen. Op de hierboven genoemde manier, maar ook startte de computer zich een paar keer vanzelf op. Bij het opstarten had ik ook een keer het probleem dat de (niet-werkende) interne CD-ROM-speler liep te piepen, en de computer niet verder wilde opstarten (dit kon ik alleen oplossen door de stekker eruit te trekken). Dit bericht is echter gewoon met de genoemde computer geplaatst, dus hij doet het nog wel, het is echter hoogst irritant dat de boel er steeds mee ophoudt. Ik vraag me af wat er aan de hand kan zijn. Voor de verplaatsing van de computer had ik geen last van de genoemde problemen, dus ik veronderstel dat het met de verplaatsing te maken heeft en niet met virussen, spyware o.i.d., dat zou anders wel heel toevallig zijn. Zelf denk ik dat de problemen wellicht met de interne CD-ROM speler te maken hebben. Deze is al heel lang kapot, en omdat ik er toch weinig gebruik van maakte vorig jaar een keer 'afgesloten' door een computerbureau dat hem ook niet eenvoudig kon repareren. Het station stond nog wel in windows verkenner, maar hoewel ik het niet zeker weet staat me bij dat het ding sindsdien niet meer open kon. Gisteren ging de CD-ROM-speler tijdens de verplaatsing van de computer echter opeens open. Nadat de CD-ROM-speler vandaag zo begon te piepen dacht ik daarom dat de problemen misschien worden veroorzaakt doordat er ergens iets verkeerd zit met dat ding? Kan iemand me vertellen of dit inderdaad mogelijk is, en zo ja, of daar eenvoudig iets aan te doen is? Alvast bedankt.

N.b. weet niet of het ermee te maken kan hebben, maar nu ik op internet ga om dit bericht te plaatsen kom ik erachter dat ik met deze acties tevens mijn complete geschiedenis van firefox (dat bij het vastlopen aan stond) ben kwijtgeraakt (de bladwijzers weer niet). Dit moet zojuist zijn gebeurd en dus pas een dag nadat de problemen begonnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-09-2007, 09:05
Marcade
Marcade is offline
Al geprobeerd die CD-Speler te amputeren. Het is nooit goed zieke/dode ledematen aan te houden. Kast open te maken, de twee kabeltjes bij de CD Speler eruit te halen en de CD Speler uit te kast schroeven en trekken. Kijken of je computer dan weer stabiel loopt.

Gelijk even controlleren of er niet te veel stof in de kast (en zeker de CPU koeler) zit en dat zo nodig schoonmaken. En ook dat er geen dingen loshangen, bedrading even goed indrukken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 10:05
Verwijderd
Even afgezien van het feit dat het echt absoluut niet verstandig is om je computer te verplaatsen wanneer die aanstaat (ivm draaiende platters van harde schijven enzo), zou je het beste eerst die cd-rom drive kunnen amputeren.
Daarnaast is het verstandig om een CHKDSK oid te draaien en je harde schijf op bad sectors en dergelijke te controleren. Het is aannemelijker dat je schijven het probleem vormen dan dat het komt door de defecte cd-rom drive (aangezien je die er ook van tevoren in had zitten en dat geen problemen veroorzaakte).
Les voor de volgende keer:
Eerst computer uitzetten, even een bakkie doen, computer verplaatsen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2007, 22:15
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Even afgezien van het feit dat het echt absoluut niet verstandig is om je computer te verplaatsen wanneer die aanstaat (ivm draaiende platters van harde schijven enzo), zou je het beste eerst die cd-rom drive kunnen amputeren.
Daarnaast is het verstandig om een CHKDSK oid te draaien en je harde schijf op bad sectors en dergelijke te controleren. Het is aannemelijker dat je schijven het probleem vormen dan dat het komt door de defecte cd-rom drive (aangezien je die er ook van tevoren in had zitten en dat geen problemen veroorzaakte).
Les voor de volgende keer:
Eerst computer uitzetten, even een bakkie doen, computer verplaatsen.
Is dat zon ramp dan
ik heb wel eens op debehuizing van een oude HD gekeken (standaard 4gb geval van toen)

en die kon 12G ofzo hebben

Lijkt me als je iets voorzichting neerzet dat je dat bij lange niet overschreid, tenzei je de computerkast van 20 cm hoogte op de plank laat kletsen
Oud 17-09-2007, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Is dat zon ramp dan
ik heb wel eens op debehuizing van een oude HD gekeken (standaard 4gb geval van toen)

en die kon 12G ofzo hebben

Lijkt me als je iets voorzichting neerzet dat je dat bij lange niet overschreid, tenzei je de computerkast van 20 cm hoogte op de plank laat kletsen
De meeste harde schijven bestemd voor desktops kunnen dat wel trekken maar liever niet als ze aan staan (en de platters e.d. dus draaien). Daarnaast is het ook echt niet aan te raden om dat uit te proberen want je houdt er enkel gedoe aan over.
Het is niet zo heel veel moeite om even je pc uit te zetten en die daarna te verplaatsen. Hoewel het in theorie best mogelijk zou moeten zijn, trekken die dingen het vaak gewoon niet al te best. (Notebookschijven zijn hierop een uitzondering, die kunnen er uiteraard veel beter tegen.)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2007, 18:56
]{ing
]{ing is offline
Dat platters draaien is nog niet zo'n gevaar, ding parkeert die armpjes toch wel als ie nergens mee bezig is. Sowieso moet je wel flink ermee gaan schokken wil je echt risico lopen. Zeker niet veel moeite nee maar het ligt er een beetje aan dus wat je gaat doen.. PC even verschuiven op het bureau moet al draaiend wel lukken.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 12:40
Verwijderd
Heb je gelijk in maar dat was niet het geval in het geval van TS. Die heeft zijn/haar pc van op het bureau naar beneden het bureau verplaatst en dan loop je domweg meer risico. Zeker wanneer je, zoals TS, met van alles en nog wat bezig was (en de hdd's dus ook actief waren, i.e. geen geparkeerde armpjes maar actieve).
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 13:05
]{ing
]{ing is offline
Ah oke mja had het topic verder niet gelezen meer in het algemeen over pc's en hdd's. Ik kan me trouwens wel verbazen over hoe schokbestendig hdd's nog zijn, zeker met zo'n enorme datadichtheid.

Quantum bigfoot blijt pwnage, dit systeem zat daar al in en wordt nu nog gebruikt als ik me niet vergis:

''. With your standard hard drive, when the drive is accidentally bumped, the head gets tossed around causing data to get scattered across the drive, and if your really unlucky, the head crashes into the platter causing damage the surface of the platter and little particles to get scattered around. Not good. With the shock protection system, any shock applied to the drive is absorbed into the drive itself, rather that the head and arms. This does a couple of things, first it keeps the head from "slapping" the platter, and it also keeps any data being written to the drive from being scattered all over the place. I trust that that SPS actually works without testing it as I was not brave enough to start tossing around a $600 drive.''

Lol. Maar je kunt beter zelf er voorzichtig mee omspringen..

Hitachi Endurastar: Shock sensors monitor environmental disturbances to maintain data integrity during on-the-go write operations. Dus hetzelfde principe. En extreem duur
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten