Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2007, 18:33
Verwijderd
Hallo,

Ik vroeg me af of iemand hier misschien in Gelderland of Limburg een bos weet waar je venijnbomen (taxus baccata) kunt vinden. Ik wil graag wat zaden van de boom (en niet de plant) hebben om zelf in de tuin te kunnen poten: deze zaden zitten in een vrucht die op een kers lijkt. Aangezien de vruchten vooral in het najaar verschijnen, lijkt het me goedkoop om deze uit het wild te halen in plaats van ze te moeten kopen (sowieso lijkt 'puur natuur' me altijd beter).

Dus als iemand een plek weet waar ik even wat vruchten van de boom kan plukken, dan alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2007, 00:36
Verwijderd
Volgens mij zie je die in elk bos wel.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 16:50
Sushii
Sushii is offline
ze staan ook heel vaak gewoon in heggen rond tuinen enzo kan je toch altijd aan die mensen vragen of je wat van die bessen mag plukken. Die bessen zijn trouwens ook goed te eten (wel de zaadjes uitspugen natuurlijk). Maar in gelderland is een hogeschool die Larenstein heet en daar staan ze in de tuin en in de heggen, moet je wel naar Velp toe.
Oud 26-09-2007, 21:09
Verwijderd
Taxus baccata staat idd in bijna elke tuin.

Ik weet trouwens niet of zaaien zomaar lukt. Erg veel boomzaden hebben eerst een behandeling met afwisselend kou en warmte (stratificatie) en bij sommigen is het ook nodig om de schil van de zaden te beschadigen.
Het zou dan nog sneller zijn om ze te stekken. Dit is ook niet echt makkelijk, maar ik denk dat dat beter gaat dan zaaien.
Heb het even nagezocht en voor het stekken kan je stekken maken in eind februari-april en in oktober-december. Hierbij moet je een stekken van 7-10 cm maken van de toppen van de takken waarvan je de onderste naalden verwijderd.

Ik heb trouwens onder de taxus bij ons in de tuin nooit gezien dat zaden uit de gevallen vruchten voor nieuwe boompjes zorgden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2007, 13:25
aapje
aapje is offline
Oww uitkijken met dieren en kinderen he, want die is hardstikke giftig volgens mij.
Oud 29-09-2007, 12:30
Verwijderd
Citaat:
Oww uitkijken met dieren en kinderen he, want die is hardstikke giftig volgens mij.
Klopt, het groen van de plant en de pitten uit de bessen kunnen dodelijk zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten