Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-09-2007, 17:11
Mariposa
Mariposa is offline
De laatste tijd merk ik dat ik veel dingen lastig vind om te doen en dat het me soms allemaal te zwaar is. Dit heb ik met allerlei dingen die ik MOET doen, zoals schoonmaken, huiswerk maken en andere verplichtingen. De klusjes zijn op zichzelf niet zo vervelend, maar voor mij zijn ze dat wel.

Hoe kun je dit soort dingen makkelijker voor jezelf maken, zodat je er een beetje lol in krijgt? Hoe doen jullie dat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-09-2007, 17:15
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind schoonmaken/opruimen vaak makkelijker als ik keihard mijn lievelingsmuziek opzet. Huiswerk maken ook, en met heel serieus leerwerk (voor toetsen e.d. die belangrijk zijn), spreek ik precies af wanneer ik pauze houd en dat ik me daar ook aan houd.

Als ik dingen in het vooruitzicht heb die me moeilijk vallen, of waar ik echt tegenopzie, zeg ik vaak tegen mezelf dat ik me er veel te druk over maak en dat het achteraf enorm mee zal vallen en ik er dan om lach. Dat is bijna altijd zo .

Succes, en misschien is het over een tijdje wat minder .
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 18:08
Verwijderd
Wat je er aan kunt doen weet ik niet, maar ik heb hetzelfde .
Met citaat reageren
Oud 30-09-2007, 20:33
HANDxDOEKJE
HANDxDOEKJE is offline
Ik heb precies hetzelfde, en kan mijzelf dan meestal ook niet tot deze dingen zetten. De laatste tijd gaat het steeds beter, doordat ik van mij zelf weet dat ik het kan. Je moet direct als je voelt dat er iets is wa tjou /denk je/ waar gaat vallen eraan beginnen. Hierdoor geef je dat gevoel geen kans en zal het vanzelf ophouden. Tenminste, bij mij wel.
Oud 02-10-2007, 17:15
Luki
Luki is offline
Zoals bij alles, moet je wel weten waar je het voor doet..
Oud 02-10-2007, 20:19
Missy
Missy is offline
Citaat:
Zoals bij alles, moet je wel weten waar je het voor doet..
Waarom die roloog?

Maar inderdaad. Stel wat leuks in het vooruitzicht. Als je verplicht huiswerk moet maken. Maak het dan en spreek met je eigen af, dat je daarna iets leuks gaat doen of iets dergelijks. Met huiswerk, bedenk bij je eigen waarvoor je het doet. Je snapt de stof veel beter. Met schoonmaken, bedenk dat je straks een schoon huis heb.

Of gewoon verstand op nul, lievelingsmuziek aan. Ik heb het ook wel is, iedereen wel dat ie ergens geen zin in heeft. Succes.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Hoe kun je dit soort dingen makkelijker voor jezelf maken, zodat je er een beetje lol in krijgt? Hoe doen jullie dat?
Ik splits ze op, waardoor ik eerder het gevoel krijg dat ik ermee opschiet. En dat op zich motiveert dan ook weer.

Je kan denken "ik moet het hele huis schoonmaken" en dan schuif je het voor je uit. Je kan ook denken "ik begin met de woonkamer" en dan later "ik heb de woonkamer af, ik hou even een pauze en daarna ga ik verder met de keuken". Beetje simpel voorbeeld, maar het principe pas ik bij veel dingen toe.

Op mijn werk splits ik mijn taken ook in deelactiviteiten op die ik los kan afronden. Het maakt het werk laagdrempeliger en overzichtelijker.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2007, 22:27
Inanis
Inanis is offline
als je hier helemaal van af wilt moet je echt in het groot kijken.
denk niet aan de kleine dingen die je irriteren.. er zijn zoveel van die kleine dingetjes die irritaties en zwaarmoedigheid kunnen opwekken.
denk aan die instelling. je raakt geirriteerd, vermoeid, somber.. je hebt geen zin in de dingen. en waarom?
wat heb je daar aan? wat bereik je ermee? waar brengt het je? wat betekent het voor je toekomst?

je weet dat het moet ophouden, het moet veranderen, het moet anders & het kan ook anders. je gaat het je toch niet laten slopen?
tijd voor verandering hey!

dus wat ga je doen?
Oud 02-10-2007, 23:17
Luki
Luki is offline
Als je niet weet waarvoor je iets doet, doe het dan gewoon niet. Als je geen goede baan wilt ga gewoon niet naar school, als je geen relaxte chill plek wilt, ruim je kamer dan niet op en als je niet gezond wil leven, ga niet naar de sportschool. Niets moet en alles mag
Oud 02-10-2007, 23:20
Luki
Luki is offline
Citaat:
als je hier helemaal van af wilt moet je echt in het groot kijken.
denk niet aan de kleine dingen die je irriteren.. er zijn zoveel van die kleine dingetjes die irritaties en zwaarmoedigheid kunnen opwekken.
denk aan die instelling. je raakt geirriteerd, vermoeid, somber.. je hebt geen zin in de dingen. en waarom?
wat heb je daar aan? wat bereik je ermee? waar brengt het je? wat betekent het voor je toekomst?

je weet dat het moet ophouden, het moet veranderen, het moet anders & het kan ook anders. je gaat het je toch niet laten slopen?
tijd voor verandering hey!

dus wat ga je doen?
Tis tijd om keuzes te maken..
Oud 03-10-2007, 03:38
MrOizo
MrOizo is offline
Sorry, maar je kunt ook gezond leven door niet naar de sportschool te gaan, je kunt namelijk altijd zelf nog buiten de sportschool om ruim voldoende bewegen. Valt zelfstandige ondernemer ook onder een baan? Dan hoef je namelijk meestal geen papieren te hebben, dus al heb je nooit op school gezeten mag je van je hobby je werk maken.
Oud 03-10-2007, 09:39
Verwijderd
Citaat:
Sorry, maar je kunt ook gezond leven door niet naar de sportschool te gaan, je kunt namelijk altijd zelf nog buiten de sportschool om ruim voldoende bewegen. Valt zelfstandige ondernemer ook onder een baan? Dan hoef je namelijk meestal geen papieren te hebben, dus al heb je nooit op school gezeten mag je van je hobby je werk maken.
Als zelfstandig ondernemer zou je toch hard moeten werken, als je dat niet doet (omdat het je soms tegen zit), dan kom je echt helemaal nergens...

Maar ik herken het wel, dat overal tegenop zien. Mij helpt het heel erg om dingen inderdaad op te splitsen, ga niet denken 'ik moet nog 5 hoofdstukken lezen', maar maar er een lijstje van dat je kan afvinken; hoofdstuk 1, hoofdstuk 2 etc etc. Dan zijn het kleinere stapjes, en bij ieder ding dat je kan afvinken, voel je je al ietsje lichter worden Daarnaast beloon ik mezelf; als ik bv. een hoofdstuk gelezen heb, dan pak ik wat te drinken en drink ik het rustig op. Als ik 't hele lijstje af heb, dan mag ik 's avonds lekker rustig tv kijken. Dat soort dingen. En dan is er nog een soort dwangmiddel; als ik níet begin, dan mag ik ook níets anders doen. Dat werkt heel goed, want ik doe liever iets dan niets (en niets is dus ook geen tv kijken ofzo).
Sommige dingen zijn gewoon niet zo leuk, maar als je even doorzet, geven ze wel voldoening; ik voel me best trots als ik goed gestudeerd heb, of wanneer alles helemaal schoon is. Hoe meer je jezelf kan overhalen iets te doen, hoe makkelijker het zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 13:29
Inanis
Inanis is offline
Citaat:
ik denk niet dat hij t heel serieus bedoelde.. meer als metaforen
Oud 03-10-2007, 14:29
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
Wat je er aan kunt doen weet ik niet, maar ik heb hetzelfde .
Oud 03-10-2007, 15:43
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
In ieder geval dingen blijven doen.
Want hoe meer je gaat wegstrepen
Hoe groter de berg met dingen word die je moet doen
en hoe hoger de drempel om wel dingen te doen.
Reageren

Regels voor berichten