Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2007, 16:51
SuperSanne
SuperSanne is offline
Voor het geval ik ooit nog eens meer weet te sparen dan 800 euro en een roestige paperclip :

Als je boven een bepaald bedrag aan vermogen hebt (iets minder dan 20k geloof ik), dan moet je 30% over een fictief rendement van 4% betalen. Dit komt neer op 1,2% over je totale vermogen, aldus heb ik mij laten vertellen. je vermogen wordt gepeild op 1 januari en 31 december en dan nemen ze daar het gemiddelde van. Tot zover snap ik het.

Maar nu het volgende: stel dat ik een bedrag van 100.000 euro op mijn rekening heb, waar ik niets mee doe. Ik krijg (even voor het makkelijke, weet dat het niet haalbaar is ) 10% rente. Maar... die rendementsheffing van 30% is over een fictief rendement van 4%! Welk van de volgende berekeningen is juist?

A) 1,2% over 105k (100k+110k / 2)
B) 1,2% over 100k (en hoe doe ik dat dan het jaar erop? alsnog rente van het vorige jaar erbij?)
C) 1,2% over 102k (100k + 104k / 2)
D) 1,2% over 104k

En hoe zit het als je bijvoorbeeld 20% winst hebt op aandelen en deze nog niet verkocht hebt? Reken je de aankoopprijs?

Ik snap er de ballen van en van de belastingsite word ik ook niet veel wijzer
Oud 09-11-2007, 16:57
Osmoian
Osmoian is offline
Ik heb maar 1 semester belastingrecht gehad dus veel kan ik me er niet van herrineren, maar bij die winst over aandelen is het volgens mij belangrijk of je een aanmerkelijk belang hebt in het bedrijf (meer dan 5% van alle aandelen). Zo niet dan komt het in box 3 terecht waar je belasting moet betalen over een ficitief rendement.

Het kan zijn dat ik fout zit, dus pin me er niet op vast .
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 16:59
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Ik heb maar 1 semester belastingrecht gehad dus veel kan ik me er niet van herrineren, maar bij die winst over aandelen is het volgens mij belangrijk of je een aanmerkelijk belang hebt in het bedrijf (meer dan 5% van alle aandelen). Zo niet dan komt het in box 3 terecht waar je belasting moet betalen over een ficitief rendement.

Het kan zijn dat ik fout zit, dus pin me er niet op vast .
maar dan reken ik dus de aankoopprijs? Dus als ik ze voor 20k gekocht heb en ze zijn intussen 40k waard, dan betaal ik 1,2% over 20.8k?
Oud 09-11-2007, 17:02
Osmoian
Osmoian is offline
Uhm dat denk ik niet, je moet wel van de huidige waarde uitgaan, ik zal het later even voor je opzoeken in mn belastingrecht boek.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 17:04
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Uhm dat denk ik niet, je moet wel van de huidige waarde uitgaan, ik zal het later even voor je opzoeken in mn belastingrecht boek.
Tja, mijn rendement was in het vorige voorbeeld 100%, maar als ze uitgaan van een fictief rendement... lastig, lastig, lastig
Oud 09-11-2007, 20:07
Verwijderd
Citaat:
A) 1,2% over 105k (100k+110k / 2)
Deze klopt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:38
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
B) 1,2% over 100k (en hoe doe ik dat dan het jaar erop? alsnog rente van het vorige jaar erbij?)
Deze klopt, aangezien de rente pas op 1 januari van het nieuwe jaar (of nog later) wordt bijgeschreven op je rekening.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 20:42
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En hoe zit het als je bijvoorbeeld 20% winst hebt op aandelen en deze nog niet verkocht hebt? Reken je de aankoopprijs?
Je moet rekenen met de slotwaarden uit de Officiële Prijscourant die is uitgegeven door Euronext Amsterdam N.V. op de peildata.

Dus neem 1 januari van het jaar en 31 december van het jaar en bepaal het gemiddelde.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 21:07
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Deze klopt, aangezien de rente pas op 1 januari van het nieuwe jaar (of nog later) wordt bijgeschreven op je rekening.
Dus als ik het goed begrijp, betaal ik in jaar 1 1,2% over 100k, maar die 10% rente die ik heb gehaald, telt in jaar 2 wél mee, omdat het dan deel van mijn vermogen is?
Oud 09-11-2007, 21:08
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Je moet rekenen met de slotwaarden uit de Officiële Prijscourant die is uitgegeven door Euronext Amsterdam N.V. op de peildata.

Dus neem 1 januari van het jaar en 31 december van het jaar en bepaal het gemiddelde.
De Euronext Amsterdam... noem me een n00b, maar gaat deze vlieger ook op voor Amerikaanse aandelen, of is daar weer een ander prijsgeval voor?

edit: en wat als ik mijn aandelen wel verkoop? En dus een rendement van 20% haal in bijvoorbeeld augustus in plaats van 1 januari het jaar erop?
Oud 10-11-2007, 00:01
Osmoian
Osmoian is offline
Dit staat in mn belasting recht boek:

Citaat:
Box 3
Inkomensbestanddelen

4% forfaitair rendement
- Aandelen
- blabla (obligaties en onroerende zaken etc.)

Af:
- Schulden
- Heffingvrij vermogen
- Eventureel restant persoonsgebonden aftrek

Tarief 30%
En even verderop:
Het belastbaar inkomen in box 3 bedraagt 4% van de waarde in het economische verkeer van de bezittingen minus de schulden.

En nog verderop:

Het heffingvrij vermogen is €19698,-, zoveel kan je dus bezitten zonder er voor te hoeven betalen.

Overigens zoals eerder vermeld moet je uitgaan van het gemiddelde vermogen op 1 januari en 31 december.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 01:19
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Ligt aan de rente uitbetaal datum veel banken betaken voor 1 januari uit. Morgen probeer ik iets meer te vertellen
Oud 10-11-2007, 09:57
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Dus als ik het goed begrijp, betaal ik in jaar 1 1,2% over 100k, maar die 10% rente die ik heb gehaald, telt in jaar 2 wél mee, omdat het dan deel van mijn vermogen is?
Ja, tenzij je het hebt uitgegeven natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 10:00
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De Euronext Amsterdam... noem me een n00b, maar gaat deze vlieger ook op voor Amerikaanse aandelen, of is daar weer een ander prijsgeval voor?
Volgens mij staan in de Officiële Prijscourant die is uitgegeven door Euronext Amsterdam N.V. ook de koersen van de Amerikaanse aandelen. Maar ik weet het niet zeker.

Citaat:
edit: en wat als ik mijn aandelen wel verkoop? En dus een rendement van 20% haal in bijvoorbeeld augustus in plaats van 1 januari het jaar erop?
Dan staat het geld gewoon op je rekening en moet je er ook rendementsheffing over betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 10:02
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ligt aan de rente uitbetaal datum veel banken betaken voor 1 januari uit. Morgen probeer ik iets meer te vertellen
Sommige banken betalen voor 1 januari uit, maar de meeste pas in het nieuwe jaar.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 10:31
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Volgens mij staan in de Officiële Prijscourant die is uitgegeven door Euronext Amsterdam N.V. ook de koersen van de Amerikaanse aandelen. Maar ik weet het niet zeker.

Dan staat het geld gewoon op je rekening en moet je er ook rendementsheffing over betalen.
maar ik heb dan 20% rendement gehaald en de heffing is toch 30% over een fictioneel rendement van 4%? Het begint er steeds meer op te lijken dat de heffing gewoon altijd 1.2% van je vermogen is en dat hele fictionele rendement gewoon de overheid's manier van moeilijk doen is.
Oud 10-11-2007, 10:37
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
maar ik heb dan 20% rendement gehaald en de heffing is toch 30% over een fictioneel rendement van 4%? Het begint er steeds meer op te lijken dat de heffing gewoon altijd 1.2% van je vermogen is en dat hele fictionele rendement gewoon de overheid's manier van moeilijk doen is.
Ja, het is gewoon altijd 1,2% (onafhankelijk van je werkelijk behaalde rendement).
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 12:02
Osmoian
Osmoian is offline
Citaat:
Dat fictionele rendement is weer nodig in het geval je nog enig persoonsgebonden aftrek heb, dat kan je dan weer van dat fictionele rendement afhalen waardoor je minder belasting moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:50
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Moet je nou belasting betalen over je spaargeld?
Ik dacht dat het over de rente was die je op je spaargeld kreeg (Dus bij bovenstaande case, 10% rente van 100.000 is 1.000 euro, en daar betaal je dan belasting over?)

Anders kun je beter die 100.000 euro in dingen stoppen waar je wat aan hebt en waar je geen belasting over hoeft te betalen.
Oud 11-11-2007, 17:33
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Moet je nou belasting betalen over je spaargeld?
Ik dacht dat het over de rente was die je op je spaargeld kreeg (Dus bij bovenstaande case, 10% rente van 100.000 is 1.000 euro, en daar betaal je dan belasting over?)

Anders kun je beter die 100.000 euro in dingen stoppen waar je wat aan hebt en waar je geen belasting over hoeft te betalen.
De Belastingdienst gaat er altijd vanuit dat je 4% rendement per jaar haalt over je spaargeld. 30% daarvan moet je afdragen aan de Belastingdienst. Je betaalt dus 1,2% per jaar belasting over je spaargeld.

Dit geldt overigens pas boven de € 19.698 aan vermogen (in 2006).
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 08:39
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Nou, die 4% rendement haal ik dus niet
Oud 12-11-2007, 10:27
Go
Go is offline
Je neemt het gemiddeld vermogen, doe daar zo'n 20.000 euro van af, en daar 1,2% over. Uitgangspunt: je hebt geen aanmerkelijk belang. Een negatieve heffing kan in dit geval niet; hooguit een negatieve verliesrekening over andere jaren in dezelfde box, maar dat laat ik buiten beschouwing. Dat houdt in dat als je op 1 jan €100000 hebt, en op 31 dec nog steeds €100000 hebt (aangezien de rente overgemaakt wordt met als valutadatum 1 jan over het volgende jaar, afgezien van de vraag of het er dan werkelijk op staat), je 1,2% over (€ 100000 - € 20000) = €960 moet betalen. Dit is wat ik weet, of je moet de wet door gaan pluizen op uitzonderingen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 22:30
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Nou, die 4% rendement haal ik dus niet
Nee, maar het idee is dat als de rente aantrekt tot bijvoorbeeld 6% (maken wij dat ooit nog mee??) de overheid ook maar die 4% telt.
Oud 13-11-2007, 11:52
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Nee, maar het idee is dat als de rente aantrekt tot bijvoorbeeld 6% (maken wij dat ooit nog mee??) de overheid ook maar die 4% telt.
Of de overheid verhoogt de rendementsheffing dan naar 8%
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 13:48
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Of de overheid verhoogt de rendementsheffing dan naar 8%
Zou me niets verbazen
Reageren

Regels voor berichten