Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2007, 16:33
w4cko
w4cko is offline
Hey,

Het wordt eens tijd om aan een profielwerkstuk te gaan werken, alleen heto nderwerp heb ik niet Ik ben al tijdje bezig met onderwerp verzinnen. Ik zit op vwo met profiel NT met Bio en Economie.

Het leukste lijkt me iets van Natuurkunde, Wiskunde en Economie. En als het kan praktisch ook nog. Helemaal ideaal lijkt me als ik ook nog muziek daarbij kan voegen! (H)

Heeft iemand suggesties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-10-2007, 18:50
ILUsion
ILUsion is offline
1) Zet in het vervolg even een tag, wil je?
2) Combinatie van wiskunde/economie lijkt me bv. Game Theory (speltheorie). Een van de gekende namen in dat studiegebied: John Forbes Nash (cfr. de film A Beautiful Mind, al gaat dat eerder over Nash persoonlijk dan over Game Theory (al wordt er wel eventjes naar verwezen op een leuke manier)) . Toepasbaarheid van GT is vrij uitgebreid (tja, economie is inderdaad meestal toegespitst op toepassingen). Verder heeft PC-Active ook wel eens een uitgebreid artikel (2 of 3 pagina's, gok ik) daarover uitgebracht (jaar van publicatie ergens tussen 2004 en 2006).

3) Misschien moet je zelf ook eens op zoek gaan (WikiPedia heeft bijvoorbeeld veel informatie, gewoon beginnen zoeken naar iets dat je leuk vindt op de Engelse, doorklikken naar wat wel interessant lijkt en je hebt zo een onderwerp). Als je zelf met een onderwerp komt, sta je daar meestal meer achter dan als je iets neemt dat iemand anders voorstelt (en ja, ik weet dat het zoeken niet makkelijk is; ik heb in mijn PWS-tijd ook gewoon iets van de lijst genomen en wou dus eigenlijk dat ik dat niet had gedaan).

4) Al die vakken combineren lijkt me al best moeilijk, tenzij je natuurlijk iets wiskundigs zou nemen en dan de toepassingen daarvan in allerlei gebieden aantoont (bv. differentiaaloperatoren), maar dat is uiteindelijk ook maar puur wiskunde, als je het mij vraagt.
Oud 03-10-2007, 13:19
w4cko
w4cko is offline
Hey bedankt!

Ben even gaan zoeken en kwam op het idee van het maken van een GPS systeem niet dat dit voldoet aan bovenstaand maar dit lijkt me echt vet!

Weet iemand of dit mogelijk is?

Het zou mooi zijn als ik een gps systeem oid kon maken wat ik kan aansluiten op de computer kan ik informatica er ook nog aan verbinden!

Mvg
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 15:38
Bertje B.
Bertje B. is offline
Wiskunde - economie: kansberekening gokspellen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2007, 18:15
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Hey bedankt!

Ben even gaan zoeken en kwam op het idee van het maken van een GPS systeem niet dat dit voldoet aan bovenstaand maar dit lijkt me echt vet!

Weet iemand of dit mogelijk is?

Het zou mooi zijn als ik een gps systeem oid kon maken wat ik kan aansluiten op de computer kan ik informatica er ook nog aan verbinden!

Mvg
GPS is een combinatie van wiskunde, fysica en informatica idd. Ook best wel een interessant onderwerp. Als je bronnen nodig hebt: in een van de Belgische wiskundehandboeken 'Van Basis Tot Limiet' staat er een stukje over GPS (het boek over ruimtemeetkunde). Een GPS-systeem zelf maken is best wel moeilijk, maar een GPS-ontvanger kan je even goed kopen. Je kan dat trouwens even goed linken aan Google Maps of iets gelijkaardigs.

Als je GPS doet, is het ook altijd handig om even te spreken over de uitbreidingen van GPS (basisstations naast de satellieten, als werkt dat enkel in de VS) of over de alternativen (het Europese 'Galileo', wat sinds enkele een jaar of 2 in testfase is). Om je toch al op weg te helpen: het fysische gedeelte omvat elektromagnetische straling (waarvan de snelheid ongeveer overeenkomt met de lichtsnelheid in de lucht), het wiskundige gedeelte heeft te maken met de doorsnede van 3 of 4 bollen (die kome overeen met het aantal sattelieten: 3: positie op aarde bepaald, 4 geeft ook direct een hoogte bij). Het gedeelte informatica lijkt me logisch, je kan er zelf aan programmeren, moest je dat willen doen, maar het lijkt me niet nodig: er zijn al genoeg programm's die GPS-coördinaten kunnen binnenhalen (en om te leren programmeren enkel voor dat, is best veel werk, hoor; natuurlijk wel perfect om een nieuwe hobby te starten).
Oud 06-10-2007, 16:56
Nickkk
Nickkk is offline
Kijk ook eens in het vraag en aanbod gedeelte,
ik heb daar een heel mooi aanbod voor een
economie pws staan!

link verwijderd

Laatst gewijzigd op 06-10-2007 om 17:42. Reden: Link verwijderd
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 17:49
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Kijk ook eens in het vraag en aanbod gedeelte,
ik heb daar een heel mooi aanbod voor een
economie pws staan!

link verwijderd
Nickkk, we doen hier niet aan het verkopen van profielwerkstukken, zoals je trouwens ook al te horen gekregen hebt op V&A. Zeker op dit forumgedeelte vind ik het nogal ongepast.
Reageren

Regels voor berichten