Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2002, 17:08
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik bedoel, hebben zij er iets over te zeggen met welke mensen je wel en niet mag omgaan. En als ze dat wel zouden mogen, vind je het dan eerlijk? En dan de redenen waarom, dat is natuurlijk ook belangrijk. Maar als je ouders deze persoon niet goed kennen, en alleen wat roddels hebben gehoord, mogen zij dan je verbieden met ze om te gaan?

Ik vind zelf dat mijn ouders dat recht niet echt hebben, zolang ze niet heel duidelijk aan kunnen geven waarom ze het me verbieden.
Oud 12-07-2002, 17:15
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
ikke13 schreef:
Ik bedoel, hebben zij er iets over te zeggen met welke mensen je wel en niet mag omgaan. En als ze dat wel zouden mogen, vind je het dan eerlijk? En dan de redenen waarom, dat is natuurlijk ook belangrijk. Maar als je ouders deze persoon niet goed kennen, en alleen wat roddels hebben gehoord, mogen zij dan je verbieden met ze om te gaan?

Ik vind zelf dat mijn ouders dat recht niet echt hebben, zolang ze niet heel duidelijk aan kunnen geven waarom ze het me verbieden.
Dat hangt van jou af... Of jij je iets LAAT verbieden.

Ik laat me niet door mijn ouders verbieden met iemand om te gaan. Ze kunnen me over proberen te halen, maar ik hou de beslissing altijd bij mezelf.

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 17:30
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
TMLWKY schreef:

Dat hangt van jou af... Of jij je iets LAAT verbieden.

Grtz,
F
Ja, okeej als je ouders je iets verbieden kun je er altijd tegenin gaan. Maar ik denk dat het dan weer een spel wordt waarbij je uiteindelijk (heeeel uiteindelijk) toch zult moeten kiezen voor of je ouders, of je vriend(in).
Oud 12-07-2002, 17:41
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
ikke13 schreef:

Ja, okeej als je ouders je iets verbieden kun je er altijd tegenin gaan. Maar ik denk dat het dan weer een spel wordt waarbij je uiteindelijk (heeeel uiteindelijk) toch zult moeten kiezen voor of je ouders, of je vriend(in).
Dat is zo.

Makkelijke keuze voor mij (vriendin!), maarjah... Lijkt me wel een moeilijke keuze

Gelukkig dat ik die niet hoef te maken 1) ik ben vrijgezel en 2) mijn ouders doen niet zo moelijk

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 18:37
Joris
Joris is offline
Ik ben niet iemand die zijn ouders als een gehoorzaam hondje volgt, maar ik luister wel naar ze. Als ze zeggen dat ik met een bepaald iemand niet mag omgaan, ga ik zeker vragen waarom niet en dan over die argumenten nadenken... (ze moeten wel met een beetje goeie komen natuurlijk)...en daar trek ik dan zelf een conclusie uit.

~
Oud 12-07-2002, 21:23
liefebees
liefebees is offline
m'n moeder hoeft me niet te verbieden met iemand om te gaan.
als ik kies om met bepaalde personen om te gaan weet ze wel dat ik wijs genoeg ben om dat te doen en als ik dat niet ben leer ik er wel van.
Oud 12-07-2002, 21:57
guapo
guapo is offline
Ik denk dat je ouders wel het recht hebben je te verbieden met iemand om te gaan de vraag is alleen: hoe extreem moet die persoon zijn¿ . mijn broer zocht een paar jaar geleden echt foute jongens op, je kon gewoon aan hem zien dat et totaal de verkeerde kant op ging en op een begeven moment hebben mun ouders gezegd: nu niet meer! en nu is het weer goed en gaat hij met normale mensen om. op het moment dat men ouders dat zeiden. had ik echt zoiets van, dat moet hij toch zelf weten!!! maar nu zie ik in dat dat goed is geweest en dat ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen op bepaalde momenten ook al denk je nu dat het fout is zul je waarschijnlijk later wel inzien dat ze er goed aan gedaan hebbe
greetzzz,

P.S. het is wel zo dat ouders het kunne overdrijve (ik weet niet hoe extreem jou vrienden zijn)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 22:05
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
guapo schreef:
P.S. het is wel zo dat ouders het kunne overdrijve (ik weet niet hoe extreem jou vrienden zijn)
Hmm, het is niet echt zo dat mijn vrienden nou zo extreem zijn. Het gaat bij mij meer om de leeftijd. Aangezien ik 14 ben, en veel omga met mensen van 18,19,20 zoiets. Hoe denken julie daarover, kunnen ouders daarover beslissen dat je daarom niet met hun om mag gaan?
Oud 12-07-2002, 23:56
guapo
guapo is offline
Citaat:
ikke13 schreef:

kunnen ouders daarover beslissen dat je daarom niet met hun om mag gaan?
dat ligt aan je ouders, je kan het er niet mee eens zijn en er tegen in gaan maar uiteindelijk ligt de beslissing bij je ouders (tenminste als er bij jullie een normale kind-ouder relatie is)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 01:45
Joris
Joris is offline
Citaat:
ikke13 schreef:

Hoe denken julie daarover, kunnen ouders daarover beslissen dat je daarom niet met hun om mag gaan?
hmmm, Niet omgaan met je eigen leeftijdsgroep is slecht voor je... je komt daardoor op een bepaalde sociale achterstand (ook al ga je om met nog oudere, daarom juist).

als jou ouders het goed met je voorhebben zullen ze dit verbieden, ik vind dat ze wel deels recht hebben, maar ze zouden ook kunnen zeggen: "zoek eens wat vrienden van je eigen leeftijd" das wel zo netjes
Oud 13-07-2002, 09:45
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Joris-Den-2e schreef:

hmmm, Niet omgaan met je eigen leeftijdsgroep is slecht voor je... je komt daardoor op een bepaalde sociale achterstand (ook al ga je om met nog oudere, daarom juist).
Ow, het is niet zo dat ik alleen maar met mensen van die leeftijd omga! Ik ga ook veel om met klasgenoten en andere mensen van mijn leeftijd. Dus een sociale achterstand of iets heb ik niet. Vind je dan nog steeds dat je ouders het kunnen verbieden, en waarom?
Oud 13-07-2002, 15:21
xsten
xsten is offline
Ja, ik ben het er volledig mee eens als mijn moeder me verbied met een pedofiel om te gaan als kind. Hetzelfde geldt voor mensen die een verkeerde invloed op je hebben qua drugs en criminaliteit.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 15:26
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
xsten schreef:
Ja, ik ben het er volledig mee eens als mijn moeder me verbied met een pedofiel om te gaan als kind. Hetzelfde geldt voor mensen die een verkeerde invloed op je hebben qua drugs en criminaliteit.
Dus jij gaat ervan uit dat alle jongens en meiden van 18,19, 20 zoiets, die uit vriendschap met mij omgaan, pedofielen zijn?
Oud 13-07-2002, 21:10
liefebees
liefebees is offline
Citaat:
xsten schreef:
het gaat hier niet om pedofielen hoor.
het gaat voornamelijk om platonische relaties
Oud 13-07-2002, 21:27
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
liefebees schreef:
het gaat hier niet om pedofielen hoor.
het gaat voornamelijk om platonische relaties
Wij begrijpe mekaar
Oud 13-07-2002, 22:15
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Vind niet echt dat je ouders het recht hebben je te verbieden met bepaalde mensen om te gaan MAAR ze hebben wel het recht er hun mening over te zeggen, het is aan jou wat je daar mee doet...

ik denk trouwens dat verbieden sowieso toch alleen maar averechts werkt. Bedoel, daar wordt je alleen maar kwaad om en dus luister je er expres niet naar.
Oud 14-07-2002, 16:12
xsten
xsten is offline
Citaat:
ikke13 schreef:

Dus jij gaat ervan uit dat alle jongens en meiden van 18,19, 20 zoiets, die uit vriendschap met mij omgaan, pedofielen zijn?
lieve kind, als je iets beter leest zie je dat ik gewoon in het algemeen antwoord geef. Over vrienden die verder niet overduidelijk verkeerd zijn kunnen je ouders niks zeggen, op zich logisch hè....
Ik geef alleen een paar uitzonderingen. Wanneer jouw ouders dat soort roddels gehoord zouden kunnen hebben over jouw vrienden....

Pfffffffffff......................
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 16:57
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
xsten schreef:

lieve kind, als je iets beter leest zie je dat ik gewoon in het algemeen antwoord geef. Over vrienden die verder niet overduidelijk verkeerd zijn kunnen je ouders niks zeggen, op zich logisch hè....
Ik geef alleen een paar uitzonderingen. Wanneer jouw ouders dat soort roddels gehoord zouden kunnen hebben over jouw vrienden....
Owkeej dan...
Oud 14-07-2002, 20:50
guapo
guapo is offline
ik hoop voor je dat je geen broertjes of zusjes heb want dan heb je het waarschijnlijk gruwelijk verpest voor ze. als er nu bij jou iets fout gaat zijn ze zwaar overbezorgd en zitten je ouders op je broertje/zusje al te zeure als ze met iemand thuis komen van 1 jaar ouder. maar kan jij ook nix aan doen trouwens als je ouders zo zijn. en ook al zijn ze mischien onredelijk onthoud wel dat ze het waarschijnlijk goed bedoelen greetzz + STERKTE
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 22:11
Sasbeest
Sasbeest is offline
Hmm btw, ik wil met deze topic niet zeggen dat mijn ouders mij verbieden om met hen om te gaan. Eigenlijk bedoel ik het gewoon in het algemeen. Een van m'n beste vrienden is 18 en mijn ouders kunnen het goed met em vinden, no problemo...
Oud 19-07-2002, 01:51
p-chez
p-chez is offline
Ja, ouders mogen dat, tot op een bepaalde leeftijd.

Ouders hebben de taak om een kind zo goed mogelijk op te voeden. Is de omgang met iemand in hun ogen slecht voor de ontwikkeling van hun kind, lijkt het me logisch, en ook het verstandigst, om de interactie te verbieden.

Bijv:

Citaat:
ikke13 schreef:

Hmm, het is niet echt zo dat mijn vrienden nou zo extreem zijn. Het gaat bij mij meer om de leeftijd. Aangezien ik 14 ben, en veel omga met mensen van 18,19,20 zoiets. Hoe denken julie daarover, kunnen ouders daarover beslissen dat je daarom niet met hun om mag gaan?
In jouw geval vind ik dat je ouders jou zouden mogen verbieden met die mensen om te gaan. Dit alleen om je leeftijd. Ik weet verder niks van die mensen waar je mee omgaat af, misschien als ik die zou kennen zou m'n mening wel anders zijn.

Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 01:54.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 10:20
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
p-chez schreef:
Ja, ouders mogen dat, tot op een bepaalde leeftijd.

Ouders hebben de taak om een kind zo goed mogelijk op te voeden. Is de omgang met iemand in hun ogen slecht voor de ontwikkeling van hun kind, lijkt het me logisch, en ook het verstandigst, om de interactie te verbieden.
Lijkt me ook het beste. Maar als het gaat om liefde dan kunnen ouders daarin moeilijk zeggingschap hebben. Mijn zus was 19 en had een vriendje, mijn ouders waren radicaal tegen die jongen. Ik vind zo'n dingen niet kunnen, mijn zus was oud genoeg zelf te beslissen, liefde komt nu eenmaal uit het hart en daar mogen ouders niks aan veranderen. Onder de 18 beslissen de ouders voor je opvoeding, eens erboven ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen leven vind ik.
Oud 19-07-2002, 15:09
BlackMystery
BlackMystery is offline
ze hebben dat recht niet
maar ze hebben wel het recht om bezorgt over je te zijn
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 16:14
TMLWKY
TMLWKY is offline
Citaat:
lady_x schreef:

Lijkt me ook het beste. Maar als het gaat om liefde dan kunnen ouders daarin moeilijk zeggingschap hebben. Mijn zus was 19 en had een vriendje, mijn ouders waren radicaal tegen die jongen. Ik vind zo'n dingen niet kunnen, mijn zus was oud genoeg zelf te beslissen, liefde komt nu eenmaal uit het hart en daar mogen ouders niks aan veranderen. Onder de 18 beslissen de ouders voor je opvoeding, eens erboven ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen leven vind ik.
Dan ga je er dus vanuit dat alle 18jarigen voor zivhzelf kunnen zorgen...

Ik ken een meisje van 15 die volwassener is dan haar zus die bijna 18 wordt... Geldt jouw regel hier dan ook voor?

Grtz,
F
Met citaat reageren
Oud 19-07-2002, 17:35
Severus
Severus is offline
Ik vind van niet, het recht hebben ze niet. Maar aangezien jij 14 jaar bent en dus minderjarig, kan je nog zoveel tegensputteren als je wil, maar op die leeftijd is de wil van je ouders wet. Nogal dictatoriaal als je het mij vraagt (zo ervoer ik het op die leeftijd ook), maar het is niet anders.

Helaas, wacht maar tot je wat ouder bent.

Ripper
Oud 19-07-2002, 23:43
Kirk22
Kirk22 is offline
Citaat:
ikke13 schreef:

soms kunnen ouder dat beter beoordelen dan jij, soms.
Oud 20-07-2002, 11:25
Sasbeest
Sasbeest is offline
Citaat:
Kirk22 schreef:

soms kunnen ouder dat beter beoordelen dan jij, soms.
Soms ja....
Reageren

Regels voor berichten