Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2007, 23:19
temptsun
temptsun is offline
Hallo,

zou iemand mij kunnen helpen met het corrigeren en nakijken van mijn betoog? Als jullie nog nieuwe suggesties hebben die erin kunnen zou ik die graag willen horen.

Het moet eigenlijk een ingezonden brief voorstellen naar een krant, maar ik moest alleen de inhoud weergeven. Dat was de opdracht.

(Onderwerp is: Gratis kinderopvang)

---BETOOG---

Het klinkt allemaal mooi “Gratis kinderopvang” en “professioneel getrainde mensen”. Maar ik vraag me af of het daadwerkelijk zo mooi is als het klinkt. Zou het haalbaar zijn met de plannen van de regeringspartijen is een ander verhaal. En hebben mensen er in feite wel iets aan zo een gratis kinderopvang?

Een van de oplossingen om dit financieel haalbaar te maken is de kinderbijslag te schrappen bij hoge inkomens. Dit is duidelijk geen goed idee. Want ouders krijgen dan veel minder lang ondersteuning krijgen bij het opvoeden van hun kind. Kinderbijslag duurt namelijk tot je 18e en kinderopvang is niet meer nodig na je 12 ongeveer. Wat duidelijk een verschil levert van 6 jaar wat betreft de ondersteuning. En dan blijft er nog altijd de vraag of het voldoende geld is om kinderopvang gratis te maken. De andere financiële oplossingen halen het geld ook gewoon weer van de maatschappij, wat resulteert tot weer een duurder leven. Dus ook al werken beide ouders, dan stoppen de ouders even veel geld indirect in de “gratis kinderopvang” dan als ze het bij een particulier bedrijf doen. Ook al gebruik je deze mogelijkheid niet, wat eigenlijk tot een slechtere toekomst leidt. Want als het goed gaat met de economie zouden mensen meer moeten kunnen profiteren daarvan. Wat erbij komt is, of we dit nou echt zo dringend vinden. Er zijn namelijk nog andere problemen zoals probleemwijken of hangjongeren die ook opgelost moeten worden. Daarvoor is natuurlijk ook geld nodig. We kunnen ons dan wel afvragen of we inderdaad wel zoveel geld hebben om dit tot stand te brengen.
Ons beeld van kinderopvang is slecht. Daar zijn grotendeels van de mensen er mee eens. Geen goed getraind / opgeleid personeel, weinig locaties beschikbaar. Een slecht totaalbeeld. Die locaties zijn te bouwen, het kost alleen tijd en veel geld. Goed getraind en opgeleid personeel is een ander verhaal. We kampen al met personeelstekort in de onderwijssector en verzorgingssector, dan lijkt het me geen goed idee om deze sectoren nog verder te gaan overbelasten door meer vraag te doen naar goed personeel.

Gratis kinderopvang richt zich allemaal op het beeld dat beide ouders werken en geen tijd hebben voor het kind en daarom noodgedwongen zijn om kinderopvang te regelen. En dat wil de overheid stimuleren om het zelfs gratis te maken. Is het wel zo een goed idee voor het kind te plaatsen bij kinderopvang? Volgens mij is het plaatsen van het kind bij familieleden veel beter. De negatieve gevolgen van het plaatsen bij een kinderopvang zijn nog onduidelijk, maar het gaat in ieder geval ten koste van de band tussen de familieleden.

Emancipatie, een van de woorden die ook wordt gebruikt om “gratis kinderopvang” te promoten. De vrouw die werkt. Als het aan mij ligt zal ik het gewoon dwang noemen, dwang om vrouwen te laten werken. De vrouwen zouden dan geen redenen hebben om thuis te blijven en daarom zouden ze dan moeten werken. “Met gratis kinderopvang is het het hemaal vanzelfsprekend dat ze straks niet meer thuis mag zijn...” . Dit is gewoon pure dwang. Het is toch een democratisch land en de vrouw mag toch zelf kiezen of ze wilt werken? Want als de vrouw niet werkt dan zal haar familie niet profiteren van de kinderopvang, maar ze betaald indirect wel mee daaraan.

De goede dingen van “gratis kinderopvang” zijn net allemaal mistwolkjes om te zorgen dat de burger loopt in een ravijn. Hoe je het ook bekijkt, de consument betaalt alles, maar wanneer ondersteuning 6 jaar wordt verlaagd. Lijkt het me dat er nog extra geld over is en dat aan iets anders wordt uitgegeven. Hoe je het ook ziet, de regering maakt wel winst hierop, ook al lijkt het alsof het verlies lijdt. Wanneer beiden ouders werken zal het ook beter gaan met de economie. Wat dus weer resulteert tot meer geld voor de overheid. Het extra personeel dat nodig is zorgt wel voor een grotere arbeidsmarkt, maar daar is al een te kort aan goed personeel. Als de eisen nog hoger gaan zal het maar des te moeilijker zijn. Is dit allemaal wel nodig als het ten koste gaat van wat we nu hebben?

---EINDE BETOOG---

opmerkingen en suggesties en alles zijn allemaal welkom =)

Bedankt!

TKM
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2007, 18:31
InvisibleGirl
InvisibleGirl is offline
Is dit nog actueel, aangezien je het topic meer dan een halve maand geleden hebt gepost? Zo ja, dan wil ik je graag helpen.
Reageren

Regels voor berichten