Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2007, 08:23
Annelou
Annelou is offline
Hallo!

Ik moet voor een proef voor scheikunde op school het volgende doen:
De lucht die je uitademt bevat meer CO2 dan de lucht die je inademt. Verzin een manier om de hoeveelheid CO2 in lucht te bepalen en gebruik die om gewone lucht met uitgeademde lucht te vergelijken.

Heeft er iemand misschien een idee hoe ik dit aan moet pakken?

Alvast bedankt!

xx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2007, 13:16
Verwijderd
Als je de druk en het volume van uitgeademde lucht weet, dan kun je de concentratie CO2 bepalen, omdat dat een andere molaire massa heeft dan lucht.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 15:22
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Als je de druk en het volume van uitgeademde lucht weet, dan kun je de concentratie CO2 bepalen, omdat dat een andere molaire massa heeft dan lucht.
Dat klopt geheel, maar op die manier kan je nog niet aantonen dat die extra druk afkomstig is van CO2, uitgeademde lucht bevat bv. ook waterdamp, wat ook weer voor wat extra partiële druk.

Ik weet niet precies hoe veel verschil er op die concentraties koolstofdioxide zit; dus misschien is mijn idee ook niet zo bruikbaar. Ik weet bv. dat CO2 zorgt voor een lichte verandering in pH-waarden, of je uit die wijzigingen ook kwantitatief de koolstofdioxideconcentratie kan berekenen, is waar ik me het meeste zorgen over maak. Door eenmaal gedistilleerd water bloot de stellen aan de atmosfeer en eenmaal gedistilleerd water bloot enkele keren te laten opborrelelen met uitgeademde lucht, hoop ik dat je met een goede pH-meter wel een verschil kan meten.
Oud 27-09-2007, 16:17
Verwijderd
Citaat:
Dat klopt geheel, maar op die manier kan je nog niet aantonen dat die extra druk afkomstig is van CO2, uitgeademde lucht bevat bv. ook waterdamp, wat ook weer voor wat extra partiële druk.
Hmm dat is waar, maar daar zou je eventueel voor kunnen corrigeren door aan te nemen dat de luchtvochtigheid van de uitgeademde lucht 100% is.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 16:50
Promillage
Promillage is offline
Hoi, ik heb zo'n soort probleemstelling ook ooit gehad

Citaat:
Bepaling van het kooldioxidegehalte:
Een afgemeten volume lucht wordt geleid door een oplossing.De oplossing bevat een nauwkeurig bekende hoeveelheid bariumhydroxyde (barietwater) per liter. Er vormt zich dan onoplosbaar bariumcarbonaat. Het bariumcarbonaat wordt door filtratie verwijderd en vervolgens wordt bepaald hoeveel bariumhydroxyde de vloeistof nog bevat. Uit de verbruikte hoeveelheid kan dan het gehalte aan koolstofdioxide van de lucht worden bepaald.

http://www.lenntech.com/lucht-samenstelling.htm
Dit moet ook met kalkwater kunnen. Bij een aantoningsreactie moet je gewoon goed bedenken wat de reagans is voor de stof die aangetoond moet worden dan kun je daar een uitwerking op afstellen.

Laatst gewijzigd op 27-09-2007 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2007, 19:41
foefighter
foefighter is offline
ja wij hadden daar gewoon een bepaalde concentratie loog voor ofzo die we dan met die co2 zuurder maakten tot ph 7 met fenolf die dan omslaat en dan met de tijd enzo en een formule kon je gaan rekenen
Oud 09-10-2007, 19:51
Annelou
Annelou is offline
HooI!

Wij moeten voor school een proef opzetten. We moeten de hoeveelheid CO2 gaan bepalen van uitgeademde lucht en dit vergelijken met normale lucht.

We hebben een proefopzet gemaakt en gaan dit doen met een gasfles met daarin kalkwater.

Nou moeten we alleen van onze leraar nog 2 dingen uitrekenen voordat we mogen beginnen aan het uitvoeren van de proef. Alleen we komen er niet uit.

We moeten:
1. Uirekenen wat de minimale CO2 is die we nodig hebben om een reactie te veroorzaken.
2. Bij een te grote hoeveelheid CO2 kan het water ook weer helder worden. Dit moeten we dus niet hebben. We moeten dus ook nog berekenen wat de maximale hoeveelheid CO2 is waardoor het water niet weer helder wordt.

Is er misschien iemand die hier iets van snapt en ons zou willen helpen?

Alvast super bedankt!!!

Groetjes Annelou en Eva
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 20:49
ILUsion
ILUsion is offline
Hoi Annelou en Eva, je mag gewoon in je oude topic verderdoen, hoor (wij zijn enkel minder goed gezind als een topic van enkele maanden oud geüpt wordt of als er geüpt wordt met een kort en onbelangrijk berichtje). En als je in het vervolg ook eventjes aan de tag in de titel denkt, zou dat al helemaal top zijn

Om ontopic te gaan, in chemie ben ik niet zo'n held, dus veel verder kan ik je niet helpen. Ik kan je zeggen waar het op neerkomt, maar dat wist je zelf waarschijnlijk ook al: bij een bepaalde waarde voor je CO2-concentratie ga je pas duidelijk iets waarnemen. Bij pH-intervals, wordt meestal aangenomen dat je een omslag kan waarnemen bij pH +/- 1 ten opzichte van het midden van het omslaggebied (wat dus neerkomt op een factor 0.1 en 10 als het aankomt op de concentratie van hydroxoniumionen). Vermits ik op het moment niet echt veel zin heb om op te zoeken of na te rekenen welke reacties er juist plaatshebben en dergelijke, weet ik natuurlijk niet of je iets met die informatie bent.
Reageren

Regels voor berichten