Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-10-2007, 11:06
babbelientje
babbelientje is offline
Hai,

Ik heb sinds een weekje een eigen studiootje.
Ik betaal gewoon huur aan de woningbouwvereniging, maar de elektrakosten zijn excl.
Heeft iemand enig idee wat ik hiervoor per maand kan verwachten?
(Gebruik een laptopje, stereo staat af en toe aan, ik laad mijn telefoon op en koelkastje en wasmachine komen eraan...)

Merci!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2007, 11:14
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Toen ik nog in Delft woonde (ook studio) was ik volgens mij zo rond de 50-70 euro per maand kwijt aan g/w/l, maar dat was wel via de woningbouwvereniging.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 11:34
Verwijderd
Je kunt KWU meters kopen (+/_ 15 euro) Dan kun je precies uitrekenen wat je kwijt bent per apparaat.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 11:51
Verwijderd
Ik woon ook in m'n eentje en betaal een voorschot voor elektra van 29 euro per maand. Volgens essent is dat het standaard bedrag, bij gemiddeld gebruik, maar toen ik hier een week of 5-6 woonde zat ik er ver onder. De laatste tijd niet meer gekeken.

Maar ik denk dus dat je met een euro of 30 er wel bent.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 12:07
babbelientje
babbelientje is offline
Bedankt voor jullie reacties.. Ik vind het wel spannend hoor.. Straks ligt er ineens een hele dikke rekening op de mat, brr... Ik doe maar zuinig aan en we merken het wel... Maar idd, lijkt mij ook dat 30 euro het wel zou zijn...anders moet het wel erg raar lopen..zoveel gebruik ik echt niet..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 15:31
Ieke
Ieke is offline
Ik zit rond de 50 voor l&w. (verwarming gaat via servicekosten en verder heb ik geen gas)
Mijn eerste jaar zat ik op bijna 100, bedacht door de eneco, maar daar kreeg ik dus een hoop van terug met de jaarafrekening en het jaar daarop was het een stuk goedkoper. Tot nu toe heb ik ieder jaar terug gehad. Maar ik ben niet bijzonder zuinig. Trek wel verschillende appraten uit het stopcontact als ik ze niet gebruik, maar ondertussen kijk ik wel vaak half tv terwijl ik met mijn laptop op de bank zit.
Oud 06-10-2007, 19:32
Verwijderd
Ik geloof dat wij met z'n tweeën €50,- betalen, als voorschot, en we hebben nog nooit een naheffing gehad (of misschien wel, maar geen enorme bedragen). Veel apparaten zijn natuurlijk ook in een eenpersoonshuishouden aangesloten, dus dan maakt 1 of 2 personen niet zoveel uit. Maar wij hebben wel weer meer kleine dingen ingestoken dan 1 persoon zou hebben, denk ik. (Zo hebben we 2 mobiele telefoons, 2 laptops, 2 tv's.) En we hebben geen wasmachine of droger, dus dat scheelt ook; die dingen vreten energie. (Maar uit je post haal ik dat jij die ook niet hebt.)
Dus ik zou het gek vinden als je boven de €50,- uitkomt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 20:00
Hakuna
Hakuna is offline
Ik vraag mij af hoe weinig apparaten jullie wel niet gebruiken om maar op 50 euro per maand te komen, ik betaal 119 euro per maand gas en stroom aan voorschotten aan Essent.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2007, 20:06
babbelientje
babbelientje is offline
Ik betaal huur aan de woningbouw, dit is incl. elektra algemene voorzieningen, licht, water en schoonmaak algemene voorzieningen. Ik geloof dat ze hier niet met voorschot-naheffing werken, maar dat ik aan het einde van de maand de rekening gepresenteerd krijg...
Morgen krijg ik een wasmachientje (Maar die zal niet supervaak gebruikt worden, spaar het wel wat op tot ie vol zit..) en een koelkastje.. Tv heb ik nog niet en verder gebruik ik momenteel enkel mijn laptopje (Die ik af en toe oplaad en dan gebruik ik de accu, puur om ff op te laden dus) en ik laad af en toe mijn telefoon op...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 06:26
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Op mijn afrekening van Essent kan ik zien dat ik nog onder de 10 euro per maand aan stroom (elektriciteit) verbruik!! Dit is namelijk niet zo duur, plus je verbruikt niet zo snel heel erg veel. Ik heb een koelkast, wasmachine die twee keer per week draait, magnetron/oven, waterkoker, computer die dag en nacht aanstaat, televisie die vaak elke dag wel aanstaat, licht etc.
Gas daarentegen is veel duurder. Dat kost mij ongeveer 50 euro per maand, en dit is zo laag omdat ik maar 35m2 heb en de thermostaat nooit hoger dan 19 graden heb staan (en natuurlijk niet uitzonderlijk lang douche).
Water is ongeveer 10 euro per maand, per persoon

Maar volgens mij vroeg je alleen om de elektriciteitskosten, en die zijn dus echt niet duur
Oud 07-10-2007, 10:17
Verwijderd
Heuh, 10 euro Dan ga ik onze rekening eens opvragen...
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 10:43
Ieke
Ieke is offline
Spekkie, ik snap echt niet dat jij aan maar 10 euro zit. We komen redelijk overeen qua dingen, maar mijn rekening is veel hoger en daar zit geen gas bij, alleen water en electriciteit.
Gas erbij zal wel aantikken over het algemeen, maar goed, dat heb ik niet via de eneco.
Oud 07-10-2007, 12:01
Ivo
Ivo is offline
Ieke, jij hebt geen gas. Kook jij electrisch? Heb je warm water uit een electrische boiler? Dat zijn even 2 electriciteitsverters die je vaak niet hebt als je wel een gasaansluiting hebt. Koken doe je dan immers meestal op gas en warm water komt vaak uit de geiser of CV-combi ketel.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 14:20
Boeing 747-400
Citaat:
Ik betaal huur aan de woningbouw, dit is incl. elektra algemene voorzieningen, licht, water en schoonmaak algemene voorzieningen. Ik geloof dat ze hier niet met voorschot-naheffing werken, maar dat ik aan het einde van de maand de rekening gepresenteerd krijg...
Ik betaalde mijn voorschot ook in de huur. In juli van ieder jaar kreeg ik dan de afrekening. Is wel interessant om te weten hoe ze die afrekening bepalen, want ik had dus geen eigen meter. Het gas/water werd per verdiepingdeel berekend, dat is per 10 woningen.

Ik heb overigens ook nog nooit hoeven bij te betalen, maar heb altijd geld terug gekregen.

Nu betaal ik (voor 2 pers.) 133 euro voorschot per maand voor gas/elektriciteit. Het rare is dat het vorig jaar 92 euro was, en dat ik geld terugkreeg, en dat de Essent het toch nodig vond om mijn voorschot te verhogen. Aangezien we niet veel meer zijn gaan verbruiken verwacht ik aan het einde van dit jaar toch wel weer wat terug, en tevens een betere berekening voor volgend jaar (maar ja, ik ga toch ook verhuizen).
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 16:35
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Heuh, 10 euro Dan ga ik onze rekening eens opvragen...
Ik reken het net na en het is omgerekend 14 euro per maand (verbruik, vast recht en netwerkkosten). Ik verbruik ongeveer 65kWh aan elektriciteit per maand.
Oud 07-10-2007, 17:15
Verwijderd
Ik zit op ongeveer 35 euro per maand. Dat is een 2-kamer appartement met wasmachine, desktop PC die veel aanstaat, TV, stereo en een koelkast. Daarnaast natuurlijk de standaard kleine dingen zoals mobiel opladen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 17:41
coopergirl
coopergirl is offline
Wat is er een verschil onderling! Heeft dit ook te maken met de leverancier of puur hoe zuinig je met het verbruik bent?

Ik weet niet wat ik betaal aan elektra, aangezien ik "incl" huur. Dit inclusief gedeelte bedraagt 90 euro per maand.
Oud 07-10-2007, 20:39
Verwijderd
Ik zit nu op 93 euro bij Eneco (3k app, 110 m2) en dat is voor water, stadsverwarming en electriciteit. Ik vermoed dat dat veel te hoog is. Overdag ben ik er niet, ik heb de kachel nooit aan (in feite word ik opgestookt door de 28 verdiepingen onder me, dus het is altijd wel lekker warm) en ik gebruik uitsluitend spaarlampen (hele huis verlicht 's avonds ~80 W).
Met citaat reageren
Oud 07-10-2007, 20:56
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ieke, jij hebt geen gas. Kook jij electrisch? Heb je warm water uit een electrische boiler? Dat zijn even 2 electriciteitsverters die je vaak niet hebt als je wel een gasaansluiting hebt. Koken doe je dan immers meestal op gas en warm water komt vaak uit de geiser of CV-combi ketel.
Klopt ja, goed punt Dat zal idd best wel uitmaken.
Oud 07-10-2007, 23:49
Verwijderd
Citaat:
Ehm, gas is ook niet gratis ofzo? Keramisch koken is verhoudingsgewijs nog steeds het goedkoopst (gas op 2, electrisch op 3, inductie op 4 - inductie is echt verschrikkelijk, dat moet op een aparte krachtstroomkring en kan makkelijk 10+ kW trekken).
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 08:23
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Ik zit op ongeveer 35 euro per maand. Dat is een 2-kamer appartement met wasmachine, desktop PC die veel aanstaat, TV, stereo en een koelkast. Daarnaast natuurlijk de standaard kleine dingen zoals mobiel opladen.
Dit heb ik dus ook en ik verbruik de helft?
Oud 08-10-2007, 10:27
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Zou het niet ook te maken hebben, met de grootte van je woning/appartement?

Wij (vriend en ik) betalen 100euro inclusief stookkosten (koopwoning). Ik wil daar wel bijvermelden dat we in een tussenwoning wonen en niet in een appartement. Normaal gesproken betaal je voor een woning als deze rond de 120 euro, maar wij hebben bijvoorbeeld geen droger, geen afwasmachine, en wonen hier maar met z'n 2tjes. Dat scheelt ook al. Al zou het me niets verbazen als we toch die 120 euro zouden moeten betalen.

Toen we hier net kwamen wonen had het huis 1,5 jaar leeggestaan en lag het voorschot op 45 euro. Wij kwamen er in april in en in november werd het voorschot op 84 euro berekend door essent. We hadden toen niet zoveel apparatuur in huis als in het begin, dus hebben we het omhoog laten zetten naar 100.

Het zou me wel erg verbazen als iemand voor een appartement 100+ zou moeten betalen aan Essent.
Oud 08-10-2007, 14:17
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Het zou me wel erg verbazen als iemand voor een appartement 100+ zou moeten betalen aan Essent.
Ik betaal op een 4 kamer flat 119 euro per maand!

En het klopt als een bus heb zelfs metingen laten verrichten door Essent of er geen fout zat in de gas of stroom meters!

Ik heb ook geen droger, diepvriezer of anders zware stroomvreters.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 15:20
Verwijderd
Hmm, wij betalen hier toch echt €50,-, voor iedere studio/appartement is dat bedrag gelijk (op zich niet helemaal eerlijk; wij wonen hier bijvoorbeeld met z'n tweeën, sommige andere mensen hebben maar 1 kamertje en wonen alleen). Dat zit bij de huur in. Ik dénk dat we misschien wel minder verbruiken (kan bijna niet anders) maar dat de huisbaas dat dan lekker in eigen zak steekt.
Over een paar maanden gaan we verhuizen van een appartementje (twee kamers, iets van 50 m2 in totaal) naar een huis (zo'n 120 m2 woonoppervlakte, geen gas, eigen wasmachine + droger), ben benieuwd hoeveel we dan kwijt gaan zijn...
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 15:51
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ons voorschotbedrag per maand is dit jaar omlaaggezet naar 61 euro per maand. Dit is voor gas (waar we alleen op koken) en electriciteit (we hebben een boiler). Verwarmingskosten zitten in de servicekosten voor ons appartement (75 m2) inbegrepen.
Wij hebben wel vaak veel stroomverslindende apparaten aanstaan als we thuis zijn, vind ik zelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2007, 15:56
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Ehm, gas is ook niet gratis ofzo? Keramisch koken is verhoudingsgewijs nog steeds het goedkoopst (gas op 2, electrisch op 3, inductie op 4 - inductie is echt verschrikkelijk, dat moet op een aparte krachtstroomkring en kan makkelijk 10+ kW trekken).
Gas kost ook geld, maar er werd gevraagd naar de elektra-kosten. Als je geen gas hebt, zal je elektra verbruik hoger zijn dan wanneer je voor je warm water + koken wel gas gebruikt. Dat je dan naast je lagere elektra rekening ook nog een gasrekening op de mat krijgt is natuurlijk logisch (in praktijk vaak op 1 factuur).
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 17:51
Boeing 747-400
Citaat:
Mij ook, en toch betalen wij 133 euro per maand aan de Essent.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2007, 23:56
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Mij ook, en toch betalen wij 133 euro per maand aan de Essent.
Dat is het voorschot. Bekijk je eindafrekening nog maar eens.

Wij doen met zn 5en voor 220 euro per maand. En we douchen best lang en soms vergeten ze de lichten uit te zetten.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 09:30
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Ik heb toch altijd gehoord dat op gas koken het goedkoopst is, simpelweg omdat gas (verhoudingsgewijs) geen drol kost. Een beetje googlen leert dat inductie tussen de 400 en 500 kWh/jaar verbruikt, daarna keramisch met +/- 530 kWh/jaar en electrisch koken zelfs méér dan 530 kWh/jaar (dat beweren deze mensen tenminste).
Oud 09-10-2007, 09:55
Crimson
Crimson is offline
jeetje als ik dit zo lees, gaan we veel geld terug krijgen...
2 kamer appartementje, betalen 100 euro en we doen redelijk zuinig volgens mij.

komt die eindafrekening in december?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 13:51
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
jeetje als ik dit zo lees, gaan we veel geld terug krijgen...
2 kamer appartementje, betalen 100 euro en we doen redelijk zuinig volgens mij.

komt die eindafrekening in december?
Volgens mij wisselt dat wel een beetje per regio/leverancier. Ik krijg hem in het voorjaar, mei dacht ik.
Oud 09-10-2007, 14:58
Verwijderd
Volgens mij worden hier bedragen voor alleen elektra en voor elektra én gas door elkaar gehaald...
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 18:05
babbelientje
babbelientje is offline
poe wat een verschillen. Het gaat bij mij echt alleen om elektra. Dus mijn laptopje, mijn stereo (die eigenlijk nooit aanstaat), de wasmachine wanneer ik deze eens zou aanzetten, mijn waterkoker..punt.. koelkast heb ik nog niet.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2007, 18:45
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
poe wat een verschillen. Het gaat bij mij echt alleen om elektra. Dus mijn laptopje, mijn stereo (die eigenlijk nooit aanstaat), de wasmachine wanneer ik deze eens zou aanzetten, mijn waterkoker..punt.. koelkast heb ik nog niet.
Ik heb een onderwoning, 35m2, ik heb een koelkast, wasmachine die twee keer per week draait, magnetron/oven, waterkoker, computer die dag en nacht aanstaat, televisie die vaak elke dag wel aanstaat, licht, oplader voor mobiel, ipod, nintendoDS etc.
Op mijn rekening van Essent staat dat ik gemiddeld 65kWh per maand verbruik wat mij 14 euro per maand kost (verbruik, vast recht en netwerkkosten).
Oud 09-10-2007, 18:54
Boeing 747-400
Citaat:
Dat is het voorschot. Bekijk je eindafrekening nog maar eens.

Wij doen met zn 5en voor 220 euro per maand. En we douchen best lang en soms vergeten ze de lichten uit te zetten.
Klopt, dat is een voorschot, en vorig jaar betaalden we 92 euro per maand voorschot, en we kregen geld terug, en toch verhoogd naar 133 euro. Ik heb nog geprobeerd uitleg te krijgen hoe dat kon, maar dat kon niemand me vertellen, dus uiteindelijk maar zo gelaten. En ik verwacht toch ook aan het einde van dit jaar weer wat terug te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 16:17
Verwijderd
Wij betalen 117 euro per maand aan Eneco. Dit is g&l voor een 2-kamer appartement. We wonen met z'n 2en. Maar bij ons is het zo dat de milieuheffingen alleen al 40 euro per maand zijn en die zitten bij deze prijs in (dat is in sommige gemeentes zo). Ik denk dat wij wel terug krijgen. We hebben nog geen verwarming aan gehad en hebben sowieso de thermostaat niet hoger dan 20.

Water betalen we trouwens 9,40 euro per maand. Was eerst het dubbele, maar het is verlaagd omdat we zo zuinig zijn!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 07:52
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Klopt, dat is een voorschot, en vorig jaar betaalden we 92 euro per maand voorschot, en we kregen geld terug, en toch verhoogd naar 133 euro. Ik heb nog geprobeerd uitleg te krijgen hoe dat kon, maar dat kon niemand me vertellen, dus uiteindelijk maar zo gelaten. En ik verwacht toch ook aan het einde van dit jaar weer wat terug te krijgen.
Ja, echt belachelijk, dat had ik dus ook.
Mijn voorschot ging van 58 euro p.m. naar 97 euro p.m., terwijl ik al twee jaar lang hetzelfde verbruik Essent gebeld, maar ze kunnen het voorschot bedrag niet uitleggen en maximaal met 10% verlagen. Zitten ze daar lekker rente te trekken op mijn (en blijkbaar ook op heel veel anderens) geld
Oud 16-10-2007, 08:12
)Vampje(
)Vampje( is offline
Wij betalen €50 per maand en da's alleen licht en elektra (of misschien toch ook gas.. ) als ik me niet vergis. Daarbij betalen we €75 aan verwarming via de woningbouwvereniging, maar omdat we nauwelijks hoeven stoken krijgen we een aangenaam bedrag terug in het voorjaar.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 12:51
babbelientje
babbelientje is offline
hmm.. voo verwarming en water enzo heb ik allemaal al betaald bij mijn huur...het gaat echt enkel om de elektra..
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 13:04
)Vampje(
)Vampje( is offline
Dan zal het tussen de €15 en €30 liggen denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten