Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2008, 20:57
flupkeflup
flupkeflup is offline
Hallo,

Ik vermoed dat ik een tekort aan vitamine b12 heb. Ik las wat kenmerken hiervan en herken deze. Watterig gevoel in ledematen, sneller moe, slecht geconcentreerd, gevoelige tong en nog wat van die dingen.

Ik eet al ruim 10 jaar geen vlees en vis. Ik eet verder wel gezond, veel groenten, veel vezels, bruin brood, fruit.

Heeft iemand suggesties, wat kan ik doen om vitamine b12 binnen te krijgen? Moet ik nu naar de huisarts voor prikken? Ik las op een site dat dat dan wekelijks moet. Zie ik niet echt gebeuren..

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 21:03
Vinniebar
Vinniebar is offline
vitaminepillen ofzo
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 21:06
klompje
klompje is offline
Hoi,
als ik jou was zou ik even naar de dokter toe gaan om bloed te laten prikken om je zo te testen op een (eventueel) vitamine b12 tekort.
Toen ik dit had gedaan en bleek dat ik het tekort had kreeg ik een kuur van ongeveer een half jaar. Ik weet het niet meer precies maar geloof dat ik eerst 6 weken lang elke week een prik moest krijgen en daarna nog 4 maanden 1 per maand.
Verder had de dokter het nog over roggebrood (?) enzo, maar ik zou niet precies weten in welke producten die niet dierlijk zijn ook vitamine B12 zit en hoe het dan zit met het opnemen van de vitamine.
Oud 31-08-2008, 22:06
Verwijderd
Waar zit het in?
Uitsluitend dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren leveren vitamine B12.
en
Vitamine B12 en veganisten
Vitamine B12 zit vrijwel uitsluitend in dierlijke producten. Veganisten doen er daarom goed aan deze vitamine aan te vullen door middel van een supplement. Gistextract, zoals Marmite, is een niet-dierlijke bron van B12 en kan ook alsaanvullingworden genomen.Maar: een hoeveelheid van 100 gram gistextract levert echter nog niet de helft van de dagelijkse behoefte van een volwassene. Bovendien gebruikt men in de praktijk slechts enkele grammen gistextract per dag. Algen en zeewieren bevatten een op vitamine B12 lijkende stof, maar deze stof heeft geen vitaminewerking.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2008, 22:32
xxChange
xxChange is offline
Pilletjes. Kun je wel bij de etos kopen
Met citaat reageren
Oud 01-09-2008, 20:08
Armoed
Armoed is offline
Bij de tuinen een time released B-100 complex kopen en voor een week lang 1 capsule per dag achterover slaan.
Oud 02-09-2008, 06:56
Verwijderd
Laat eerst eens nakijken of het daadwerkelijk een vitamine b12 tekort is. Er zijn zo veel dingen die die klachten kunnen veroorzaken. Als het een tekort blijkt te zijn dan kun je afhankelijk van de grote van het tekort (in overleg met de HA of een internist) beslissen of pillen of prikken (en hoe vaak dan) noodzakelijk is.

Bij een klein tekort worden meestal eerst pillen geprobeerd (bij een groot tekort soms trouwens ook). Bij prikken wordt er vaak inderdaad eerste gewerkt met een kuur zoals klompje beschrijft, heeft dat geen effect dan kan het nodig zijn om 'voor altijd' te prikken, maar of dat iedere week noodzakelijk is is afhankelijk van het tekort en hoe dat er op reageert. En als je je beter voelt, dan heb je dat er misschien wel voor over?

Maar laat eerst eens uitzoeken waar je klachten door komen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2008, 11:46
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb vandaag voor het eerst een injectie gehad met vitamine b12. Door nog onbekende reden zit ik ver onder het minimum van het b12 gehalte. Door middel van injecties (vier weken lang 1 per week, daarna maandelijks), zorg ik ervoor dat het peil weer omhoog schiet tot ver boven het minimum.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2008, 14:21
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik zie nergens noten en zaden in je dieet. Als je geen melk drinkt of eieren eet, heb je die wel nodig. Vooral walnoten.
Oud 10-09-2008, 16:30
Verwijderd
Citaat:
Ik zie nergens noten en zaden in je dieet. Als je geen melk drinkt of eieren eet, heb je die wel nodig. Vooral walnoten.
Dat klopt op zich, maar daar zit geen vitamine B12 in, daarvoor heb je (zoals hierboven al ergens genoemd) dierlijke producten voor nodig. Als vegetariër kun je vitamine B12 halen uit melkproducten, kaas, eieren enz. Ben je veganist, ben je aangewezen op suplementen.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2008, 20:15
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Dat klopt op zich, maar daar zit geen vitamine B12 in, daarvoor heb je (zoals hierboven al ergens genoemd) dierlijke producten voor nodig. Als vegetariër kun je vitamine B12 halen uit melkproducten, kaas, eieren enz. Ben je veganist, ben je aangewezen op suplementen.
Niet helemaal waar, je kan B12 ook halen uit advocado's. Maar ja, om die nou iedere dag te eten... dat gaat op den duur ook wel vervelen denk ik . Dan kun je beter idd een supplementje slikken

Correctie, dat zijn omega vetzuren. Ik was in de war met die margarine reclames op tv . Mensen zijn omnivoren en B12 is inderdaad niet uit plantaardige voeding te halen. Onze lichamen zijn niet in staat om het zelf aan te maken (of je moet net zoals sommige dieren je eigen uitwerpselen opnieuw gaan eten ), dus als je veganistisch wil eten, zal je aan de supplementen moeten.
Oud 10-09-2008, 22:56
fractuur
fractuur is offline
Ga niet in de wilde weg supplementen slikken: laat eerst bloed prikken. Je kunt ook een ander soort tekort in je bloed hebben (ijzer oid) dat er sterk op lijkt.

Regels voor berichten