Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2007, 20:18
Kapee
Kapee is offline
http://www.nu.nl/news/1305545/10/rss...ht_Veluwe.html

De drukjacht op wilde zwijnen gaat dus door en ik was nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden. Persoonlijk vind ik het een goede zaak omdat a) er weer aan beheer van de zwijnenpopulatie gedaan wordt omdat de populatie duidelijk een gevaar voor de bevolking oplevert en omdat een dergelijke populatie een grote belasting vormt voor de natuur en b) omdat dit eens en te meer bewijst dat de natuur in Nederland zichzelf niet meer kan reguleren.

@ TechXP en D@mian indien die hier nog rondhangen: hoe vaak heb ik jullie verteld dat in een land als Nederland de natuur zichzelf niet kan reguleren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2007, 21:18
Sushii
Sushii is offline
de voornaamste reden dat een land als Nederland de natuur niet zelf kan reguleren is niet zozeer de schuld van het land, maar het gebrek aan natuurlijke vijanden van groot wild. En dat komt door de aanwezigheid van mens en cultuur.

Maargoed, ik ben het eens met deze vorm van regulering.
Oud 10-11-2007, 10:40
Stefanie
Stefanie is offline
Ik vind het een slechte zaak.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 12:42
mar87
mar87 is offline
Ik vind het prima dat er drukjacht plaatsvindt. Want het loopt nu echt uit de hand met die zwijnen en daar moet gewoon snel wat aan gedaan worden.
En hoe dat precies gedaan word interesseert me niet eens zoveel. D'r moeten d'r gewoon een zooi afgeschoten worden.
In Nederland kun je zulke beesten zonder natuurlijke vijanden niet maar wat rond laten lopen.. Voor je het weet heb je er gewoon veel te veel en dat gaat veel te veel overlast geven.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 12:35
Ceespop
Ceespop is offline
Ik vind het een goede zaak.
Het is geen slecht idee. in mijn eigen familie wordt ook gejaagd, en daar is verder niks mis mee. Het is niet zielig, het moet gewoon gebeuren, een varken of een kip heeft ook een hele leven op stal gezeten en komt vervolgens ook op iemand zijn bord, en dat is natuurlijk niet zielig. En als het met de zwijnen zo doorgaat staan ze opeens midden in de stad of op je deurmat onder te schijten. iemand die 10 hoog woont hoeft echt niet te bepalen of drukjacht goed of slecht is. Ik ben vóór drukjacht.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 14:10
Stefanie
Stefanie is offline
Je vindt het niet zielig, maar of het zielig is, daar kun je alleen wat over zeggen als je het onderbouwt.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 21:07
Ceespop
Ceespop is offline
Citaat:
Je vindt het niet zielig, maar of het zielig is, daar kun je alleen wat over zeggen als je het onderbouwt.
Ik vind het niet zielig, omdat ik begrijp wat het nut ervan is.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 09:56
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Ik vind het een slechte zaak.
Waarom?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 16:24
Stefanie
Stefanie is offline
Omdat ik een grote dierenvriend ben en het afmaken van dieren (ivm overlast e.d) nooit zal rechtvaardigen, om welke reden dan ook.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 16:30
mar87
mar87 is offline
Citaat:
Omdat ik een grote dierenvriend ben en het afmaken van dieren (ivm overlast e.d) nooit zal rechtvaardigen, om welke reden dan ook.
Hoe wou je er dan voor zorgen dat het enorme overschot aan zwijnen verdwijnt?
Vanzelf gaat het niet...tenzij er een enorm strenge winter ofzo komt maar dat kun je ook al niet zelf bepalen en die kans is ook al erg klein.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 18:09
Ceespop
Ceespop is offline
Je moet dieren zoals deze in overschot niet boven de mensen gaan verhemelen.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2007, 20:18
MTpower
MTpower is offline
Gezien het feit dat die beesten bijgevoederd worden om zo de populatie omhoog te krijgen, om zo het jagen rechtvaardig te laten lijken vind ik een slechte zaak.
Oud 12-11-2007, 21:28
Ceespop
Ceespop is offline
Wie voedert de zwijnen dan bij?
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 03:28
Kapee
Kapee is offline
Citaat:
Gezien het feit dat die beesten bijgevoederd worden om zo de populatie omhoog te krijgen, om zo het jagen rechtvaardig te laten lijken vind ik een slechte zaak.
Leuke claim van de Pvdd, faunabescherming whatever maar waar zijn de bewijzen? Het zal vast wel gebeuren... Maar op wat voor schaal moet je in vredesnaam bijvoeren wil je de populatie tot een zodanig niveau opkrikken? En, met in het achterhoofd dat wilde zwijnen cultuurvolgers zijn, wat voor effect hebben voedselrijke akkers en menselijk afval op de populatie relatief tot het bijvoeren?

Kortom, bijvoeren als excuus is bullshit! Thieme, kom eens met iets nuttigs!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2007, 02:16
Verwijderd
Citaat:
Zieligheid is een empathie-kwestie, en kan dus alleen subjectief zijn. M.a.w. niets 'is' zielig.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 11:53
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
JAAA!!! Laten we de overpopulatie gewoon laten toenemen totdat ze van honger omkomen, de beesten agressief tegen elkaar worden en verward op de snelweg gaan worden.
Laten we vooral de populatie laten toenemen totdat de jonge zwijntjes te klein ter wereld komen, ze geen melk meer kunnen drinken en zowel verhongeren en uitdrogen.
Laten we vooral de populatie laten toenemen totdat verschrikkelijke ziektes uitbreken waardoor honderde dieren tegelijk kunnen creperen, enorme gebieden kunnen worden afgezet en we hele weken bezig kunnen zijn met het bergen van karkassen.
Hoe diervriendelijk!

Afmaken die beesten voordat het erger wordt. Liever een nekschot dan echte overpopulatie!
Oud 15-11-2007, 11:55
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Zieligheid is een empathie-kwestie, en kan dus alleen subjectief zijn. M.a.w. niets 'is' zielig.
Dieren doen niet aan 'zielig'.
Oud 16-11-2007, 16:54
Verwijderd
Wij als mens zijn degenen die ervoor gezorgd hebben dat de dieren, zoals in de startpost al werd gezegd, zichzelf niet meer kunen reguleren, dus dan moeten wij ook de verantwoordelijkheid nemen een probleem dat daaruit voort komt op te lossen.

Dan kan je wel overdreven de dierenvriend gaan uithangen, maar in de normale natuur hebben ze natuurlijke vijanden buiten de mens dat ervoor zorgt dat ze niet zo uit banden kunnen klappen. Gezien we die hier niet hebben, moeten wij die natuurlijke vijand vervangen.

Als het maar netjes en humaan gebeurt...
Liever een dodelijk kogeltje dan langzaam creperen van de honger.

Volgend jaar zwijn op ons bord. Prima
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 19:44
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Leuke claim van de Pvdd, faunabescherming whatever maar waar zijn de bewijzen? Het zal vast wel gebeuren... Maar op wat voor schaal moet je in vredesnaam bijvoeren wil je de populatie tot een zodanig niveau opkrikken? En, met in het achterhoofd dat wilde zwijnen cultuurvolgers zijn, wat voor effect hebben voedselrijke akkers en menselijk afval op de populatie relatief tot het bijvoeren?

Kortom, bijvoeren als excuus is bullshit! Thieme, kom eens met iets nuttigs!
Niet echt gezocht, maar ik was me wat aan het inlezen over het jagen op zwijnen toen dit stukje opdook:

Ook wordt er op gejaagd om eventuele plagen te voorkomen. Wilde zwijnen kunnen namelijk veel schade aanrichten aan de landbouw. Dikwijls worden ze in de winter door jagers bijgevoerd, zodat veel meer zwijnen de winter overleven dan in natuurlijke omstandigheden. Er moet dan wel gejaagd worden om de populaties terug op peil te brengen.

Tot 2002 mochten de wilde zwijnen worden (bij-)gevoerd. Vanaf 1 april 2002 is dat bij de Flora- & Faunawet verboden. Slechts 15 kg per 100 hectare per jaar mag als lokvoer verstrekt worden. Dat is zo weinig dat één zwijn er slechts twee weken van kan leven.

Maargoed, geloof wat je wilt geloven... Als je het mij vraagt is het dikke bullshit dat fanatieke jagers zich houden aan die limiet van 15kg
Oud 18-11-2007, 13:29
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Niet echt gezocht, maar ik was me wat aan het inlezen over het jagen op zwijnen toen dit stukje opdook:

Ook wordt er op gejaagd om eventuele plagen te voorkomen. Wilde zwijnen kunnen namelijk veel schade aanrichten aan de landbouw. Dikwijls worden ze in de winter door jagers bijgevoerd, zodat veel meer zwijnen de winter overleven dan in natuurlijke omstandigheden. Er moet dan wel gejaagd worden om de populaties terug op peil te brengen.

Tot 2002 mochten de wilde zwijnen worden (bij-)gevoerd. Vanaf 1 april 2002 is dat bij de Flora- & Faunawet verboden. Slechts 15 kg per 100 hectare per jaar mag als lokvoer verstrekt worden. Dat is zo weinig dat één zwijn er slechts twee weken van kan leven.

Maargoed, geloof wat je wilt geloven... Als je het mij vraagt is het dikke bullshit dat fanatieke jagers zich houden aan die limiet van 15kg
Ik maak me niet zo druk om de schuldvraag. Al in al denk ik niet dat je 2000-5000 zwijnen op 50 kg voer/ha kan laten overleven, terwijl de andere beschikbare bronnen door de overige 1000 zwijnen worden gebruikt.

Want we praten hier wel over voornamelijk overpopulatie van de Veluwe. De natuurlijke stand is een stuk lager gebaseerd op de hoeveelheid gebied die wij innemen. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere gevaren die die populatie daarnaast bedrijgen.

m.a.w. Zelfs al zouden die overtredingen massaal plaatsvinden, dan nog zal dat niet de huidige overpopulatie hebben veroorzaakt. De enige reden dat dat op dit moment kan is omdat er een te groot gebied is dat hoog-productief is geworden dat door de zwijnen kan worden 'overbegraasd' (oftewel omgewoeld). Die beesten eten alles en dat kunnen ze ook.

En wees blij dat ze die beesten nu gaan afschieten voordat ze creperen. Want zelfs al zou om een of andere vage reden de jagers de schuld hebben, dan wenst dat die extra zwijnen niet weg.
Oud 18-11-2007, 20:46
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
omdat dit eens en te meer bewijst dat de natuur in Nederland zichzelf niet meer kan reguleren.
De natuur kan zich idd niet reguleren, maar dat was in het verleden niet anders hoor. Er gelden wel bepaalde wetten in de natuur, maar de natuur heeft die niet zelf opgelegd.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van zwijnen. Hun manieren en gewoonten staan haaks op de mijne, wat de voor sympathie benodigde inleving in hun lot lastig maakt. Hun dood zal me dan ook een worst wezen. Maar het kan vast op een diervriendelijkere wijze.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 20:48
Ceespop
Ceespop is offline
Wat ook belachelijk is dat als je ze geschoten hebt dat je ze moet laten liggen, 'want dat is de natuur.'
In de bush bush aan de andere kant van de wereld wel ja, daar heb je nog hyena's die bijv. de overgebleven kadavers opeten. Die hebben wij niet op de veluwe, hooguit een kraai die een hapje neemt. Daarvan krijg je ook juist de ziektes en dan ben je nog verder van huis. en we hebben ook nog voedselbanken
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 22:26
Verwijderd
Wilde zwijnen kunnen ook mkz en varkenspest overbrengen. Moeten er straks maar weer honderdduizenden varkens en andere beesten afgemaakt worden doordat er weer een ziekte uitbreekt?
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Wat ook belachelijk is dat als je ze geschoten hebt dat je ze moet laten liggen, 'want dat is de natuur.'
In de bush bush aan de andere kant van de wereld wel ja, daar heb je nog hyena's die bijv. de overgebleven kadavers opeten. Die hebben wij niet op de veluwe, hooguit een kraai die een hapje neemt. Daarvan krijg je ook juist de ziektes en dan ben je nog verder van huis. en we hebben ook nog voedselbanken
+ dat de kadavers weer vliegen aantrekken, wat het madenprobleem (myasis)voor bijvoorbeeld schapen alleen maar weer vergroot.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 14:25
Kitten
Kitten is offline
Citaat:
+ dat de kadavers weer vliegen aantrekken, wat het madenprobleem (myasis)voor bijvoorbeeld schapen alleen maar weer vergroot.
Hoewel kadavers WEL ontzettend biodivers zijn
Reageren

Regels voor berichten