![]() |
|
![]() |
http://www.nu.nl/news/1305545/10/rss...ht_Veluwe.html
De drukjacht op wilde zwijnen gaat dus door en ik was nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden. Persoonlijk vind ik het een goede zaak omdat a) er weer aan beheer van de zwijnenpopulatie gedaan wordt omdat de populatie duidelijk een gevaar voor de bevolking oplevert en omdat een dergelijke populatie een grote belasting vormt voor de natuur en b) omdat dit eens en te meer bewijst dat de natuur in Nederland zichzelf niet meer kan reguleren. @ TechXP en D@mian indien die hier nog rondhangen: hoe vaak heb ik jullie verteld dat in een land als Nederland de natuur zichzelf niet kan reguleren? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Kortom, bijvoeren als excuus is bullshit! Thieme, kom eens met iets nuttigs! |
![]() |
||
Citaat:
Laten we vooral de populatie laten toenemen totdat de jonge zwijntjes te klein ter wereld komen, ze geen melk meer kunnen drinken en zowel verhongeren en uitdrogen. Laten we vooral de populatie laten toenemen totdat verschrikkelijke ziektes uitbreken waardoor honderde dieren tegelijk kunnen creperen, enorme gebieden kunnen worden afgezet en we hele weken bezig kunnen zijn met het bergen van karkassen. Hoe diervriendelijk! ![]() Afmaken die beesten voordat het erger wordt. Liever een nekschot dan echte overpopulatie!
|
Verwijderd
|
Wij als mens zijn degenen die ervoor gezorgd hebben dat de dieren, zoals in de startpost al werd gezegd, zichzelf niet meer kunen reguleren, dus dan moeten wij ook de verantwoordelijkheid nemen een probleem dat daaruit voort komt op te lossen.
Dan kan je wel overdreven de dierenvriend gaan uithangen, maar in de normale natuur hebben ze natuurlijke vijanden buiten de mens dat ervoor zorgt dat ze niet zo uit banden kunnen klappen. Gezien we die hier niet hebben, moeten wij die natuurlijke vijand vervangen. Als het maar netjes en humaan gebeurt... Liever een dodelijk kogeltje dan langzaam creperen van de honger. Volgend jaar zwijn op ons bord. Prima ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ook wordt er op gejaagd om eventuele plagen te voorkomen. Wilde zwijnen kunnen namelijk veel schade aanrichten aan de landbouw. Dikwijls worden ze in de winter door jagers bijgevoerd, zodat veel meer zwijnen de winter overleven dan in natuurlijke omstandigheden. Er moet dan wel gejaagd worden om de populaties terug op peil te brengen. Tot 2002 mochten de wilde zwijnen worden (bij-)gevoerd. Vanaf 1 april 2002 is dat bij de Flora- & Faunawet verboden. Slechts 15 kg per 100 hectare per jaar mag als lokvoer verstrekt worden. Dat is zo weinig dat één zwijn er slechts twee weken van kan leven. Maargoed, geloof wat je wilt geloven... Als je het mij vraagt is het dikke bullshit dat fanatieke jagers zich houden aan die limiet van 15kg ![]()
||
Citaat:
Want we praten hier wel over voornamelijk overpopulatie van de Veluwe. De natuurlijke stand is een stuk lager gebaseerd op de hoeveelheid gebied die wij innemen. En dan hebben we het nog niet eens over alle andere gevaren die die populatie daarnaast bedrijgen. m.a.w. Zelfs al zouden die overtredingen massaal plaatsvinden, dan nog zal dat niet de huidige overpopulatie hebben veroorzaakt. De enige reden dat dat op dit moment kan is omdat er een te groot gebied is dat hoog-productief is geworden dat door de zwijnen kan worden 'overbegraasd' (oftewel omgewoeld). Die beesten eten alles en dat kunnen ze ook. En wees blij dat ze die beesten nu gaan afschieten voordat ze creperen. Want zelfs al zou om een of andere vage reden de jagers de schuld hebben, dan wenst dat die extra zwijnen niet weg.
||
Citaat:
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van zwijnen. Hun manieren en gewoonten staan haaks op de mijne, wat de voor sympathie benodigde inleving in hun lot lastig maakt. Hun dood zal me dan ook een worst wezen. ![]() |
![]() |
|
Wat ook belachelijk is dat als je ze geschoten hebt dat je ze moet laten liggen, 'want dat is de natuur.'
In de bush bush aan de andere kant van de wereld wel ja, daar heb je nog hyena's die bijv. de overgebleven kadavers opeten. Die hebben wij niet op de veluwe, hooguit een kraai die een hapje neemt. Daarvan krijg je ook juist de ziektes en dan ben je nog verder van huis. en we hebben ook nog voedselbanken ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 499 | 12-11-2007 18:22 |