Ik heb pas ook mijn CPU-koeler vervangen, ook voor de eerste keer, en het valt reuze mee. Het is inderdaad zoals hierboven beschreven.
Mijn eigen bevindingen zijn als volgt:
Let er inderdaad op dat het koelblok goed bevestigd zit aan het moederbord. Ik had die van mij eerst niet goed vastgemaakt, waardoor de temperatuur opeens 10 graden hoger lag dan bij mijn oude koeler.
Die oude pasta is makkelijk te verwijderen met een schone, droge doek. Ik gebruikte er tissues voor. Er is een halve doos doorheen gegaan, maar het werkte wel. Laatste restjes kun je verwijderen met tissue's die je in de (schoonmaak)alcohol had gedept. Ik gebruikte volgens mij alcohol van pakweg 95 % en dat ging prima. Wel zorgen dat je het flesje dichtdraait.
Ik was dat uitstrijken met een pas al heel snel zat, dus ik heb een druppel ter grootte van een rijstkorrel in het midden van het stuk van het koelelement dat direct op de processor heatsink komt te zitten gedaan en ging er van uit dat met het aandrukken de boel uitsmeerde. Het draait nog altijd prima en koel.
Check van te voren even of die Scythe-koeler wel in je kast past. Volgens mij is dat een loeigroot en loeizwaar ding, dus even opletten dat hij niet van je moederbord af dondert of door je videokaart heen klettert.
Zorg er altijd voor dat je niet statisch bent (ontlaadt jezelf door telkens even de behuizing van de je pc aan te raken) en probeer geen stof te laten wapperen. Ook een tip: doe geen trui aan het vetertjes aan je hals, want die hangen heel de tijd in de weg.
Ook van belang: vergeet niet het stekkertje van de CPU-fan weet aan te sluiten voordat je de boel opstart. Let er voordat je begint dus ook even op waar alles precies in aangesloten (maak desnoods een digitale foto).
Moet lukken. Het valt allemaal heel goed mee, als je maar rustig en logisch nadenkt en voorzicht bent. Ik ben er met al mijn gekut achter gekomen dat computers en onderdelen ervan veel meer kunnen hebben dan ik zelf dacht, maar goed... ik ben opgegroeid met een vader die constant zei dat een harde schijf kapot zou gaan zodra je de behuizing van je pc zou aantikken.