Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2007, 13:19
Subject
Subject is offline
Tsja, is er weer een met een studiekeuzeprobleem. Momenteel zit ik voor 10 maanden in Estland en heb ik de keuze steeds voor me uit weten te schuiven, maar volgend jaar moet het toch echt eens gaan gebeuren dat ik ga studeren.

Welke studies ik leuk vind: Geneeskunde, Nederlands, Wiskunde, Farmacie en zo'n beetje alle vreemde talen studies. Het probleem lijkt me al duidelijk; het loopt allemaal veel te ver uit elkaar en de meeste van deze studies zijn onmogelijk te vergelijken. Sinds ik klein was wilde ik altijd dokter worden, maar nu twijfel ik of dat wel echt een "passie" is. Ik heb namelijk ook een fascinatie voor talen en schrijven, vandaar de interesse voor Nederlands en andere vreemde talen. Ten slotte vind ik wiskunde gewoon heel erg leuk. Op de middelbare school heb ik wiskunde B2 gedaan en het was echt een van mijn lievelingsvakken. Dit even in sneltreinvaart.

Nu kwam het idee bij me op om bijvoorbeeld Nederlands/vreemde taal en Wiskunde/Biologie te studeren, maar eerst wil ik weten in hoeverre dit mogelijk is. Is er iemand die een dergelijke combinatie heeft geprobeerd of iemand die er meer informatie over kan geven? Het lijkt mij heel erg moeilijk te verwezenlijken, aangezien het natuurlijk op twee verschillende faculteiten aan gaat komen. Ik weet dat het in Utrecht mogelijk is Nederlands in deeltijd te studeren, maakt dit enig verschil?

Verder vraag ik me af of geneeskunde inderdaad zo'n studie is waarvan je altijd al moet hebben geweten dat je het wilde en je het niet zomaar doet.

Nouja alvast bedankt maar .
Oud 06-11-2007, 13:39
Verwijderd
Er zijn toch zat universiteiten die zowel een bèta- als een alfa-afdeling hebben? Utrecht en Nijmegen bijvoorbeeld. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat veel alfa-universiteiten steeds meer in de richting van betutteling aan het gaan zijn, met veel aanwezigheidsplicht et cetera. Dat kan soms lastig zijn, als je colleges hebt die 'over elkaar' vallen, dus zoek een universiteit waar je wel zo veel mogelijk zelfstandig kan werken. Dan lijkt het me prima mogelijk om wiskunde en een taal te combineren, hou er wel rekening mee dan het meeste van je tijd dan natuurlijk in wiskunde gaat zitten. Iets combineren met geneeskunde lijkt me vrij lastig, omdat geneeskunde veel tijd kost en veel practica e.d. kent.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 13:46
Verwijderd
Een vriendin van me heeft naast biologie een minor gevolgd bij archeologie en ze doet nu de master wetenschapsjournalistiek en daarnaast nog een deel van de propedeuse Spaans (in twee verschillende steden zelfs). Haar zusje is naast geneeskunde Frans gaan doen (zoveel tijd hoeft geneeskunde in de eerste vier jaar namelijk niet te kosten, als je goed kunt studeren). Kan wel, dus.

Hier in Nijmegen is het nadeel wel dat de semesters op de verschillende faculteiten heel anders zijn ingedeeld. Bij de alfa's heb je in totaal vier blokken, twee per semester. De meeste vakken duren gewoon een semester lang. Dan heb je dus een stuk of zes vakken per week, een half jaar lang, om aan je dertig stp te komen. Bij de beta's hebben ze echter vier tot zes weken fulltime een vak (of twee of drie, al naar gelang de studie). Het is lastig om daarnaast nog extra vakken te volgen. Maar, zoals vriendin A en zusje bewijzen, niet onmogelijk.

Edit @ Kazet: In Nijmegen is er bij de alfa's wel vaak aanwezigheidsplicht (vooral dan met de werkcolleges), maar als je bij de docenten gaat uitleggen dat je twee studies doet, zijn ze meestal behoorlijk coulant. Gemotiveerde studenten krijgen meestal heel veel gedaan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 17:17
Breg
Breg is offline
ik had enigzins hetzelfde probleem, maar heb nu een redelijke oplossing gevonden; ik studeer in Schotland en combineer hier politicologie met aardwetenschappen. Hierdoor heb ik van alles wat, bij aardwetenschappen leer ik vanalles over het milieu, energie, opwarming van de aarde, etc. Politicologie is het alfa-gedeelte in mijn studie en door in het buitenland te studeren perfectioneer ik ook mijn Engels.
Oud 06-11-2007, 17:55
Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Hier in Nijmegen is het nadeel wel dat de semesters op de verschillende faculteiten heel anders zijn ingedeeld. Bij de alfa's heb je in totaal vier blokken, twee per semester. De meeste vakken duren gewoon een semester lang. Dan heb je dus een stuk of zes vakken per week, een half jaar lang, om aan je dertig stp te komen. Bij de beta's hebben ze echter vier tot zes weken fulltime een vak (of twee of drie, al naar gelang de studie).
Dit is niet het geval voor alle bètastudies in Nijmegen. Zeker niet bij wiskunde, zoals je aan de roosters kunt zien; bij deze studie wordt ook met een kwartaal- en semesterindeling gewerkt. Naar ik meen werkt ook natuurkunde met zo'n indeling. Wel geloof ik dat het zo kan zijn dat een semester aan de ene faculteit net iets eerder begint of eerder ophoudt, dus dat de tentamenweken niet gelijklopen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 18:40
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb wel mensen gehoord die Biologie hebben gecombineerd met een alfa-studie en dat blijkt te doen te zijn. Geneeskunde is al wat lastiger te combineren, omdat je veel contacturen hebt en ook veel aanwezigheidsplicht.
Wiskunde en een andere (alfa)studie hoor je ook nog wel eens.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2007, 18:42
Krynn
Krynn is offline
Is dit iets voor je?

http://www.las.uu.nl/

Tis nog steeds veel plannen, maar hier krijg je er iig begeleiding bij.
Oud 06-11-2007, 19:17
Verwijderd
Ik heb/had hetzelfde probleem! Doe nu een hele brede bètastudie maar ik mis toch iets.. Als het me de rest van het jaar goed afgaat (wat er nu wel naar uit ziet) wil ik er een alfa bij gaan doen in deeltijd.. of misschien stoppen met deze en geneeskunde gaan doen.. Ik weet het niet.
Op de VU zijn er overigens vrij weinig verplichte uren. In ieder geval, bij bétastudies. Alleen de practica en de weinige werkgroepen zijn verplicht.

En Liberal Arts and Sciences is inderdaad misschien wel wat voor je.. maar ik vind het wel heeeeel breed.. ook al kan je dat zelf enigzins bepalen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2007, 09:23
deoxyribose
deoxyribose is offline
Ik studeer ook Biologie, en het is naar mijn mening echt niet te doen om twee studies te combineren. Wij hebben full-time blokken van, idd, 4 tot 6 weken, waarbij er 's ochtends college is en 's middags practica. Je bent er echt heel veel tijd aan kwijt. Ik ga er even vanuit dat je een gemiddelde student bent, en niet hoogbegaafd. Zeker als je een sociaal leven erbij wilt hebben(bijv studentenvereniging) zou ik een tweede studie laten. Of misschien kan je er tijdens je Master aan beginnen? Heb je veel meer vrije tijd.

EDIT: Ik weet niet of de meeste talenstudies avondcolleges hebben, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 07:54
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Of misschien kan je er tijdens je Master aan beginnen? Heb je veel meer vrije tijd.
Serieus?
Over het algemeen hoor ik alleen dat de master juist véél drukker is.
Oud 08-11-2007, 10:28
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Serieus?
Niet bij ons - onze onderzoeksmasters bestaan vooral uit heel veel stagelopen. De bachelorjaren zijn pas druk, met veel verplichte practica en leerwerk.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 11:20
Subject
Subject is offline
@Kazet Nagorra: Ik was sowieso niet van plan geneeskunde te combineren met iets anders. Verder dacht ik inderdaad dat het grootste probleem de aanwezigheidsplicht is, vandaar dat ik me afvroeg of het überhaupt mogelijk was. Ik zou overigens ook het liefst in Utrecht studeren.

@Morgan: In ieder geval fijn je voorbeelden te horen. Ook kan ik me op zich best voorstellen dat ze best wat flexibel willen zijn als je echt gemotiveerd twee studies volgt. Verder studeert mijn vriend momenteel geneeskunde en als ik afga op zijn ervaringen, lijkt het me vrij onmogelijk dat de combineren met een tweede studie en daarnaast ook nog een beetje een sociaal leven te leiden. Natuurlijk kan het wel, zoals het meisje uit je voorbeeld bewijst, maar ik denk niet dat ik dat zou proberen, in ieder geval nog niet in het eerste jaar.

@Breg: Heel erg tof dat je dat doet. Het lijkt mij ook erg leuk om weer naar het buitenland te gaan als ik terugkom, maar ik zit een beetje met het probleem dat ik een vriend heb en ik het echt als serieus beschouw. Ik heb het idee nog steeds niet helemaal opgegeven, maar ik denk er nu meer aan een semester in het buitenland te doen.

@Krynn: Daar heb ik inderdaad al van gehoord, maar zoals Jeroenjeroen ook zei, lijkt het me wel heel erg breed en ik beschouw het toch niet echt als een "echte studie" met goede baankansen op niveau nadien.

@Jeroenjeroen: Jouw studie lijkt me ook erg leuk; breed, beta en medisch. Zoiets zocht ik ook een beetje, maar zoals ook jij aangeeft zal ik inderdaad toch iets missen van de alfa kant. Op de een of andere manier sta ik alleen niet echt te springen in Amsterdam te gaan studeren, maar eigenlijk moet je eerst naar de studie kijken en dan naar de stad...

@deoxyribose: Bedankt ook voor je reactie. Ik begin er overigens steeds meer over te denken een tweede studie te beginnen in het tweede jaar. Bovendien kan ik Nederlands in ieder geval in Utrecht in deeltijd doen en na het horen van vele succesverhalen denk ik dat het gewoon een kwestie is van proberen.

Nouja, bedankt voor jullie reactie, jullie hebben me weer wat verder geholpen.
Oud 08-11-2007, 11:40
Lilium
Lilium is offline
Beta-gamma studeren lijkt me wel wat voor jou. Ik weet zelf niets van die studie, behalve dat het mij erg interessant lijkt.
http://www.studeren.uva.nl/beta-gamma
Oud 08-11-2007, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Serieus?
I.h.a. heb je bij je master veel meer vrijheid om je tijd in te delen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 16:29
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
@deoxyribose: Bedankt ook voor je reactie. Ik begin er overigens steeds meer over te denken een tweede studie te beginnen in het tweede jaar. Bovendien kan ik Nederlands in ieder geval in Utrecht in deeltijd doen en na het horen van vele succesverhalen denk ik dat het gewoon een kwestie is van proberen.
Ik moet wel toevoegen, in Leiden althans hangt het er ook heel erg sterk vanaf welke richting je gaat volgen. Wil je meer de ecologie en evolutiebiologie kant op, dan heb je veel meer vrijheid dan als je moleculaire biologie studeert, wat ik dus doe. Moet ook vermelden dat moleculaire biologie natuurlijk veel leuker en uitdagender is. Maar ik weet niet hoe het in Utrecht zit, want ik studeer in Leiden.

Zelf vond ik in mijn middelbare schooltijd ook alfastudies en kunstzinnige vakken er leuk, en ik heb ook getwijfeld om bijv. kunstacademie erbij te doen. Maar dat was bij mijn studie bijna onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 18:12
Promillage
Promillage is offline
O een forummer hier studeerdeTechnische Natuurkunde en nam Farmacie erbij.Hij is niet meer actief maar ik zal hem eens uithoren Kies gewoon wat je het meest interesseert en ga dan er met een studieadviseur over praten.Die kan je toch wel meer informatie geven. Zo'n beta gamma studie lijkt me ook onzin, daar kun je later niets concreets mee.
Oud 09-11-2007, 12:28
vosje16
vosje16 is offline
Ik studeer in België en ik combineer nu Frans-Spaans (1ste bachelor) met Psychologie (3de bachelor) en het valt moeilijker te combineren dan verwacht als je naast je studies nog een sociaal leven wilt hebben. Het zal me dit jaar wel lukken om voor beide studies te slagen, maar volgend jaar ga ik waarschijnlijk weer enkel psychologie verder doen. (En dan talen opnieuw oppakken na mijn studies psychologie)
Met citaat reageren
Oud 09-11-2007, 14:30
Lethe
Lethe is offline
Ik ken iemand die Liberal Arts & Sciences studeert. Het fijne weet ik er niet van, maar je kunt in ieder geval voor een groot gedeelte zelf je studieprogramma samenstellen. Zo uiteenlopend als jij maar wilt. Hier een linkje:
http://studiekeuze.schoolweb.nl/ople...eidingID=14747
Oud 10-11-2007, 15:48
Nyawa
Misschien is University College een optie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten