Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2007, 10:06
Sanctus
Sanctus is offline
Naar aanleiding van dit (http://www.usgvox.nl/html/Bolkestein%20051118.htm) artikel dat ik gister las. Wat vinden jullie van dit plan? De format die hij geeft op het eind spreekt mij wel aan. Beter dan dat halfbakken gymnasiale onderwijs dat nu gegeven wordt.
Oud 19-10-2007, 11:18
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Naar aanleiding van dit (http://www.usgvox.nl/html/Bolkestein%20051118.htm) artikel dat ik gister las. Wat vinden jullie van dit plan? De format die hij geeft op het eind spreekt mij wel aan. Beter dan dat halfbakken gymnasiale onderwijs dat nu gegeven wordt.
Dit is een artikel van lang geleden, maar inderdaad om verschillende redenen nog steeds interessant.

Waarom vind jij het huidige gymnasiale onderwijs halfbakken?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 11:40
Sanctus
Sanctus is offline
Je komt weinig te weten over oude geschiedenis, klassieke filosofie en klassieke cultuur en je leest vrijwel geen teksten in zijn geheel. Dat zou nog wat zijn als je Grieks of Latijn dan wél goed zou zijn, maar geen enkele gymnasiast kan zonder woordenboek en grammatica appendix vrij vlot eenvoudig Grieks of Latijn lezen. Moet je eens kijken wat er opgegeven staat in de hulpboeken van tegenwoordig. Kies dan óf voor de taal die je dan goed beheerst, óf de culturele/filosofische/literaire/historische betekenis van de Klassieken. Natuurlijk is het puzzelen op een moeilijke zin leuk, maar dat analytisch denkvermogen kan ook heel goed aangeleerd worden door een vak als algemene taalkunde. En leerlingen die dan écht graag Grieks en Latijn willen leren lezen, doen dat maar op de universiteit. Of als keuzevak op de middelbare school.
Oud 20-10-2007, 20:24
Sanctus
Sanctus is offline
Negenentwintig views en één reactie. Wat is dit toch voor een subforum?
Oud 22-10-2007, 17:12
REIE
REIE is offline
Bijna 400 views. Leuk betoog van Bolkestein, waar irreeel. Sinds enige decennia mogen we toch aannemen dat er tussen de literaire en wetenschappelijke werken die na de Middeleeuwen zijn geproduceerd ook klassiekers tussen zitten. Dit is natuurlijk niet zo klassiek-klassiek als de werken van de Oude Grieken en Romeinen. Stel u voor dat voor Hobbes en tijdgenoten de werken van Cicero als klassiekers werden beschouwd. Nu echter kan ik zeggen dat Leviathan van Hobbes een klassieker is. De accumulatie van kennis heeft er voor gezorgd dat we ook nieuwere standaardwerken erbij hebben gekregen.
Deze nieuwe klassiekers getuigen eveneens van een groot inzicht doch zijn vaak toepasselijker dan de klassiekers van de Antieken. Aangezien de mens niet alles kan bevatten noch de tijd ertoe heeft, zal hij keuzes moeten maken; minder diep ingaan op oudere kennis om plaats te maken voor nieuwere kennis.
Oud 23-10-2007, 10:56
Verwijderd
Ik vond Latijn juist een van de vakken op de middelbare school dat wel op niveau gegeven werd. Ik weet niet wat voor eindexamen jij gedaan hebt maar wij hebben toch lappen tekst moeten vertalen, en ja dat je daar een woordenboek bij mag houden vind ik niet zo raar aangezien je dat zelfs bij een engelse leestekst mag. Op mijn school was er een goede balans tussen mythologie en literatuur. Ze kunnen zich beter met andere dramatische vakken zoals Frans of Economie bezig gaan houden.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2007, 15:17
Belgarath
Belgarath is offline
Ik ben het op zich wel eens met Kristaco. Latijn en grieks waren op de middelbare school de enige vakken waar ik echt iets voor moest doen. De hoeveelheid stof die je moest kennen voor een toets was relatief veel. En na de middelbare school had ik ook echt idee dat ik iets geleerd had bij die vakken. (itt frans, nederlands)

Het plan van Bolkestein om allemaal boeken in vertaling te gaan lezen, trekt me niet zo. Het is juist de charme van grieks en latijn dat je teksten zoveel mogelijk in de originele taal leest. Vertalingen lezen, kun je m.i. beter bij KCV doen. Waarom zou je naast "Forum" (zo heette dat boek toch?) niet ook vertalingen kunnen lezen die bij het onderwerp passen. Dus bij filosofie Plato en Aristoteles, bij geschiedenis Sallustius, Livius, etc etc.
Reageren

Regels voor berichten