Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2007, 16:12
Verwijderd
Jan Wolkers (81) overleden

In zijn huis op Texel is Jan Wolkers overleden. De schrijver en beeldend kunstenaar zou volgende week 82 jaar zijn geworden. Deze week bleek in het ziekenhuis dat hij lichamelijk op was.

Wolkers debuteerde in 1961 met de verhalenbundel Serpentina's Petticoat. Bekende romans zijn Turks Fruit, Terug naar Oegstgeest en Kort Amerikaans. Een aantal van zijn romans is verfilmd. Van het boekenweekgeschenk Zomerhitte uit 2005 wordt nu een film gemaakt.

Na 1980 legde Wolkers zich steeds meer toe op de beeldende kunst. Hij maakte veel glazen monumenten, onder meer het Auschwitz-monument in Amsterdam.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2007, 19:35
Missy
Missy is offline
Ik vind/vond het een fijne schrijver. Zijn boeken zijn typisch hem. In de paar boeken die ik van hem gelezen heb, is hij niet bang om over een bepaalde grens heen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 19:51
Sketch
Sketch is offline
Ik vond z'n boeken maar niks. Het leest wel makkelijk weg, vandaar dat ik uiteindelijk toch 4 of 5 van zijn boeken heb gelezen voor boekverslagen.
Dat Auschwitz-monument kan ik dan wel weer waarderen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 20:21
Verwijderd
Ja, jammer, maar de man was ook al oud he. Veel heb ik niet van hem gelezen, de bekendste dingen geloof ik. Het heeft wel wat, ik snap dat hij een gewaardeerd schrijver is, maar zijn boeken zijn niet helemaal mijn ding.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2007, 09:42
Lilium
Lilium is offline
Ik heb een aantal jaren terug wel eens wat van hem gelezen. Maar ik kan niet zeggen dat ik gek ben op zijn werk. Toen vond ik zijn boeken voornamelijk vies. Niet alleen in seksueel opzicht, maar Wolkers beschrijft ook walgelijke dingen over eten, of overgeven.
Toch jammer dat hij er niet meer is om over zijn tuin te vertellen. Het jeugdprogramma waarin hij vertelde over alles wat leeft en groeit vond ik geweldig.
Oud 20-10-2007, 13:23
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb alleen Kort Amerikaans gelezen en was daar niet echt enthousiast over. Maar goed, hij was wel een belangrijk man in Nederland, een beetje een icoon, vond het toch wel schokkend te horen dat hij was overleden.
Oud 20-10-2007, 14:49
Changshan
Changshan is offline
De documentaires die de hele afgelopen nacht te zien waren op tv, deden wel een droevig gevoel bij me opborrelen. Ergens lijkt hij - of je z'n boeken nu wel of niet waardeert - toch een omslagje teweeg te hebben gebracht. Niemand die zo vrij en 'open beschouwend' schreef. Ik zal mijn condoleance overbrengen aan z'n zoon als ik weer met hem kom samen te werken voor een bandfeest...

Ik ken iemand die enkele decennia terug van een middelbare school is getrapt omdat hij een boek van Jan Wolkers had uitgeleend aan een meisje.
Oud 20-10-2007, 20:08
Verwijderd
Ik heb gisteren Turks Fruit gezien en vandaag heel de dag pret gehad om zijn manier van praten/doen in zijn achtertuinprogramma. Fijne man en het was gewoon klaar.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 10:12
flyaway
flyaway is offline
Misschien moet ik toch maar eens een boek van hem gaan lezen..
Ik ben benieuwd naar het Dictee dat hij heeft geschreven!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 15:47
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
Ik heb alleen Kort Amerikaans gelezen en was daar niet echt enthousiast over. Maar goed, hij was wel een belangrijk man in Nederland, een beetje een icoon, vond het toch wel schokkend te horen dat hij was overleden.
Dattem, tot op de letter.
Oud 21-10-2007, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Ja. En zoals je zegt, tis toch Jan Wolkers.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 15:00
Verwijderd
Ik heb alleen Kort Amerikaans gelezen, en dat is niet echt mijn stijl. Maar het programma over Jan Wolkers en alle beestjes in z'n achtertuin keek ik braaf altijd en dat vond ik echt zo leuk, het was gewoon een hele fijne man. Jammer dat hij overleden is, maar de laatste jaren vond ik hem ook wel erg snel verouderen. Bij De Wereld Draait Door werd er ook een paar keer gezegd dat hij soms zelfs doorzichtig leek, dat vond ik ook.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 21:40
Verwijderd
Markante man. Ik heb alleen Turks Fruit gelezen, vond ik een geweldig boek. Gewoon als je bedenkt wanneer dat geschreven is en in welke situatie in Nederland toen. Ik vind het een geweldige man. Zijn achtertuinprogramma keek ik ook regelmatig, vond ik ook leuk.. De laatste jaren dat hij op tv was, vond ik wel dat hij soms wat moeilijk uit zijn woorden kon komen, althans, moeilijker dan normaal gesproken. Jammer dat hij dood is, maar 81 is een mooie leeftijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten