Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2007, 10:23
Verwijderd
Even een lekker kort standaardvraagje. Ik hoef geen uitgebreide bespiegelingen over CPU's en bottlenecks en dergelijke, het liefst gewoon ervaringen van mensen.

Ik wil een nieuwe videokaart. Eisen zijn maximaal ~150 euro, absoluut passief gekoeld en liefst goede analoge 2D-beeldkwaliteit (gebruik een 22" CRT, vandaar).

De keuze gaat nu tussen hetzij de Club3D Radeon X1950PRO 256MB (GDDR3, passief, 590/1390 MHz), hetzij de XFX Geforce 7950GT 256MB (GDDR3, passief, 550/1400 MHz).

Ik zie dat in vrijwel alle games de 7950GT er beter uitkomt. Daarnaast heeft-ie een lager stroomverbruik, een kleinere en efficiëntere PCB en heeft-ie geen last van het bekende 'VRM overheating' probleem waar veel X1950PRO's wel last van schijnen (/schenen) te hebben.

Anderzijds hoor je vaak dat ATi-kaarten een betere analoge 2D-beeldkwaliteit hebben vanwege beter filters en blijkt uit tests dat de X1950PRO in sommige games beter presteert dan de 7950GT, omdat de Radeon meer en efficiëntere pixel shaders heeft.

Dus mijn vraag is kort, wie heeft deze kaarten en wat zijn de ervaringen? BVD
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2007, 10:34
Koning
Koning is offline
Beeldkwaliteit is nogal subjectief, alhoewel, ik heb nooit echt verschil gezien in kwaliteit. En voordat je gaat roepen dat ik geen smaak heb moet je er rekening mee houden dat meer mensen geen verschil zien.

Als ik een andere kaart er in stop is het natuurlijk een beetje anders, maar dat is puur een kwestie van gewenning. Tuurlijk zie ik verschil, ik vind het alleen raar om dat te moeten plaatsen op een spectrum van goed en slecht.
Oud 28-10-2007, 10:37
Verwijderd
Ik zal ook niet zeggen dat je geen smaak hebt, ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen. Ik denk zelf ook dat het verschil in kwaliteit minimaal is en waarschijnlijk helemaal niet merkbaar maar misschien komt er iemand die wel beweert grote verschillen te zien. Dat is dan ook weer handig om te weten
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 15:12
BendeBen
BendeBen is offline
ik zou persoonlijk niet voor 7950gt gaan, mijn 7900gt is naar de maan en ik ben lang niet de enige, ik weet niet of er dergelijke problemen zijn bij de 7950 maar wat mij betreft zit het er te dichtbij, ben maar voor een 8800gts gegaan maja vanzelfsprekend wel duurder
Oud 28-10-2007, 16:09
Koning
Koning is offline
Citaat:
ik zou persoonlijk niet voor 7950gt gaan, mijn 7900gt is naar de maan en ik ben lang niet de enige, ik weet niet of er dergelijke problemen zijn bij de 7950 maar wat mij betreft zit het er te dichtbij, ben maar voor een 8800gts gegaan maja vanzelfsprekend wel duurder
Zo gaat elke kaart naar de maan en is dat een kwestie van tijd, zo kunnen als die Geforce 8 kaartjes straks ook opeens gaan uitvallen. Bovendien zijn er altijd nog de mensen die geen problemen hebben, ik denk dat het wel wat mee valt.

Mocht je hier toch gehoor aan geven dan kom je bij de Geforce8600GT(S) kaartjes uit, ook goed te doen en ook passief te krijgen. Deze kaartjes zijn wel langzamer dan die 7950GT.
Oud 28-10-2007, 17:29
Verwijderd
8600GT(S) is echt geen optie. Dat is gewoon een gecastreerde (non-performance) versie. Je ziet dat in absoluut elke test de 8600GTS keihard voorbijgevlogen wordt door de X1950PRO, en die wordt op zijn beurt weer in de meeste tests hard gepwnd door de 7950GT. Tel daarbij dat de 8600GTS bij de meeste shops 170+ kost en de 7950GT ~150, dan is het verhaal snel afgelopen.

De enige goede plus om nu een 8600GT(S) te kopen zou de DX10-ondersteuning zijn, maar dat is gewoon een commercieel lokkertje. Tegen de tijd dat DX10-games gemeengoed zijn, is die 8600GT(S) alweer zo verouderd dat de performance sowieso zwaar onvoldoende is.

Het is een algemeen bekend feit dat je in het laagmidden-segment gewoon beter het vlaggeschip van de vorige generatie kunt kopen, in plaats van het instapmodel van de huidige generatie.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2007, 20:26
Verwijderd
Ik heb een ATI X1950 PRO (AGP, 512 MB) en draai 'gewoon' 1600 x 1200 @ 100 Hz op een 22'' scherm. Ik heb geen idee of de Geforce 7950GT dat ook kan. Wel vind ik video (films e.d.) en spellen wat donker, maar dat kan ook aan mijn monitor liggen (en daarnaast is gewoon de gamma e.d. in te stellen in het Control Center).

Unreal Tournament 3 demo speelt hier goed op 1600 x 1200, Crysys SP demo speelt ook soepeltjes op 1600 x 1200.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 00:49
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
De enige goede plus om nu een 8600GT(S) te kopen zou de DX10-ondersteuning zijn, maar dat is gewoon een commercieel lokkertje.
Of je moet HD filmpjes willen gaan kijken, dan is die kaart een veel betere keuze dan een 8800 bijvoorbeeld.

Qua beeldkwaliteit weet ik niet wat al die kaarten doen tegenwoordig, maar ik dacht dat die dingen in ieder geval genoeg bandbreedte hebben tegenwoordig.
Hoe scherp het allemaal wordt hangt natuurlijk ook af van het fosfor van je buis, het masker van je buis, etc..
Oud 29-10-2007, 19:00
Verwijderd
Nja, ik denk dat het niet veel scheelt. Volgens mij hangt het voornamelijk af van de aandacht die de kaartenbouwer heeft gestopt in de analoge 2D-filters. Ik heb daarover gehoord dat met name Sapphire erg goed is, maar die heeft weer (voor zover ik weet) geen passief gekoelde X1950PRO of 79xxGT kaarten en dat is voor mij wel een absolute must.

Denk dat ik dan maar voor de 7950GT van XFX ga. Lees er goede dingen over, terwijl ik allerlei enge dingen zie over bepaalde games die niet goed draaien op de X1950PRO in combinatie met bepaalde drivers. De drivers van NVIDIA staan toch als stabieler en meer uitgekristalliseerd te boek. NVIDIA heeft zich dan ook in feite sinds de introductie van de Detonator-drivers jaren geleden toegelegd op het zo goed mogelijk in software ondersteunen van haar GPU's en dat is wel belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2007, 23:46
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ja, een ATI kaart is nog te doen met die OMeGa drivers, maar dat Disaster Crap Centre is echt vreselijk. Nvidia heeft dat gelukkig minder.

En ja, die analoge filters, dat kan je eventueel verwijderen, maar vraag niet hoe. Als je aan't solderen bent kan je natuurlijk wel mooi 5x BNC solderen. Wel 75 ohm pluggen nemen natuurlijk.
Oud 30-10-2007, 08:03
M@rco
M@rco is offline
Dit ziet er ook veelbelovend uit:

http://core.tweakers.net/nieuws/5009...e-8800-gt.html

8800GTS-prestaties voor minder geld. Wel iets boven je budget
Oud 30-10-2007, 08:17
Verwijderd
Hehe ja... de 8800GT, prachtkaart.
Als je het geld bij elkaar kunt krijgen zou ik je zeker aanraden om de 8800GT te gaan halen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 08:20
M@rco
M@rco is offline
Ik denk dat zo'n dikbetaalde advocaat wel tien van die kaarten kan gaan halen, de vraag is vast of hij het ervoor overheeft.
Oud 30-10-2007, 14:47
Lenny K
Lenny K is offline
Heb zelf de 1950gt (256mb), die doet het prima! Half-life 2 kan ik er perfect mee draaien met alles op het hoogst behalve AA en AF, die heb ik 1 tandje terug gedraaid voor als er echt heel veel actie is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een q6600 cpu en 4gb ram heb.
Ga hem vervangen door de 8800gt, dat is echt een super prijs-kwaliteit kaart. Zal ook beter in mn systeem passen, maar die x1950gt heeft prima zn mannetje gestaan als tijdelijke oplossing.
Oud 30-10-2007, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat zo'n dikbetaalde advocaat wel tien van die kaarten kan gaan halen, de vraag is vast of hij het ervoor overheeft.
Ach, prijs/kwaliteitsverhouding bekijkend zou dat een no-brainer moeten zijn.
Die kaart kost de helft van wat de mijne destijds kostte en is bijna net zo snel... Scheelt maar 1 fps ofzo in Bioshock DX10.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 19:19
Verwijderd
Mja, maar goed, zoveel kracht heb ik gewoon niet nodig. Het moet ook wel een beetje leuk blijven, ik heb ook niet zo'n snelle CPU (X2 4200+) dus als ik dan zo'n 8800GT zou halen, dan moet dat ook weer vervangen worden. Niet echt zin in.

Bovendien vreet zo'n ding ook stroom, terwijl de 79xx er juist bekend om staat dat-ie aardig zuinig is.

Maar wel een gaaf ding, zal 'm eens aanraden aan mijn broer, die wil ook hard UT3 spelen
Met citaat reageren
Oud 31-10-2007, 09:01
Verwijderd
Wat betreft energieconsumptie is deze kaart juist erg zuinig aangezien die op het 65nm proces gebakken wordt door TSMC. Het is geen G80 GPU maar de G92.
Dat je de cpu dan zou moeten vervangen is niet helemaal waar. Je zult dan waarschijnlijk wel met een CPU bottleneck zitten maar echt noodzakelijk is het niet om die te vervangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten