Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2007, 19:33
paulG
paulG is offline
Ik ben een jongen en ik zit in 4VMBO, en wil vooral anoniemm blijven.

Ik hoop dat ik hier anoniem genoeg ben om mijn verhaal te vertellen.
Ik word al enige tijd gepest, telkens in de klas. Nu dreigt het van kwaad tot erger te worden. Het pesten blijft niet binnen de schoolmuren, maar komen zelfs bij mij langs aan de deur, en tuin!

Ik denk dat het geen goed idee is om mijn mentor hierover in te lichten aangezien de pesters alleen ontkennen en het nog erger kan worden.

Ik weet zelf niet echt wat ik eraan moet doen, en het lijkt steeds en steeds erger te worden. Kan iemand mij een advies geven?

Het is nu november, en ik vrees dat het steeds en steeds erger word, en ik wil het alleen maar opkroppen en vergeten.
Maar dat lukt niet als ze me steeds lopen te terroriseren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-11-2007, 20:45
Verwijderd
Ik denk dat je het wel aan iemand moet vertellen. Dan kun je samen kijken wat de mogelijkheden zijn, kan die je steunen. Zoals de situatie nu al is zit je ook niet bepaald prettig in je vel lijkt me.

Zelf weet ik niet zo goed wat je moet doen. Je zou kunnen proberen ermee naar de politie te stappen, denk ik.

Laatst gewijzigd op 22-11-2007 om 21:10.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 21:28
*** is offline
Nou politie... hangt een beetje ervanaf of het alleen verbale pesterij is of niet. En in hoeverre school endergelijke al niks hebben kunnen betekenen denk ik.
't Lijkt me iig wel goed het er met iemand over te hebben inderdaad. Dan kunnen jullie samen naar oplossingen zoeken en kan je in ieder geval al je hart luchten.
Maar hoe zit het met je familie dan? Als ze nu ook al aan de deur komen, zijn die neem ik aan al wel op de hoogte?
Succes iig!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 21:37
Verwijderd
Denk je dat de pesters gevaarlijk zijn? Dus als je geweld tegen hun zou gebruiken, dat je ermee moet rekenen dat ze jou serieus iets aan zouden doen?

Komen ze alleen in een groep?

Ik werd vroeger ook gepest door een groepje jongeren. Vooral omdat 1 van hun mij moest hebben, de rest deed gewoon voor de lol mee. Mocht het nou zo zijn dat er bij jou ook 1 bepaald iemand is die met het pesten begint, zou je kunnen proberen om in contact te komen met hem als hij alleen is.

Ten eerste sta je dan veel sterker in je schoenen (in zijn eentje stelt hij namelijk een stuk minder voor dan het hele groepje), ten tweede heb je dan de kans om hem te confronteren en er met hem over te praten.

Mag jij kiezen op wat voor manier

Wat bij mij trouwens veel hielp was dat ik op Taekwondo ging. Je leert heel bewust omgaan met fysiek geweld, waardoor ook je zelfvertrouwen groeit. Vaak als je een jaar of meer op een full contact vechtsport gezeten hebt, kom je erachter dat je verreweg de meeste mensen aankunt die ongetraind zijn.

Maar goed, daar heb je op de korte termijn natuurlijk niet zoveel aan. Sterkte iig.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 10:16
Verwijderd
Ik ben ook gepest, en de signalen die mijn ouders en ik afgaven op school werden simpelweg niet serieus genomen. Totdat ik in de derde een mentor kreeg die me wel serieus nam.

Ik weet dat het doodeng is, maar ik denk dat je op school iemand moet zoeken die je vertrouwt (je mentor, de leraar geschiedenis, de directeur, het maakt niet uit, zolang jij hem maar vertrouwt) waar je je verhaal bij neerlegt. Hij/zij kan samen met jou bekijken wat er verder aan gedaan kan worden. Omdat het jongens van jouw school zijn, en omdat het ook op school gebeurd, vind ik het ook hun verantwoordelijkheid dat het ophoudt. Als de jongens dit ontkennen en je mentor neemt hun ontkenningen serieus, vind ik het geen goede mentor. Als hij een beetje de mentor is die hij hoort te zijn, ziet hij de rolpatronen in de klas en dus ook hoe jij er in staat (het kan zijn dat het gepest niet in de klas gebeurd, maar tussen neus en lippen door kunnen er veel hints gegeven worden, die een mentor hoort op te pikken). Dan zoek je iemand waar je wel vertrouwen in hebt, waarvan je wel gelooft dat hij het wel ziet en jou gelooft. Tenminste, dit is mijn mening.

Ik vind het idee van ******** goed, maar ik kan me voorstellen dat het dood- en doodeng is. Bij mij waren het ook twee of drie mensen die de hele klas tegen me opzetten, maar op dat moment was ik zo bang voor de macht die die paar mensen hadden, ik was bang/wist op dat moment zeker dat het alleen nog maar erger zou worden. Je kunt het evengoed proberen, maar mijn voorkeur heeft het niet.

Taekwondo is een idee, net als iedere andere vechtsport. Daardoor word je je bewuster van je eigen lichaam, kracht en houding, en dat heeft weer een positief effect op je uitstraling.

Ik zeg niet dat het bij jou nodig is, maar ik ben destijds naar een psycholoog geweest, waar ik dik een half jaar gesprekken heb gehad. Ik zat op dat moment zo slecht in mijn vel, had nergens meer zin in, was niet in staat om voor mezelf op te komen. Tis moeilijk uitleggen, maar het was niet tof. Daar heb ik geleerd om op een andere manier naar mezelf en de pesters te kijken, waardoor ik meer zelfvertrouwen kreeg. Ik heb daar ook geleerd tegengas te geven op het moment dat ik gepest werd. Op het moment dat ik dingen terug durfde te zeggen en niet meer dichtklapte, was het niet meer leuk. Ik rende minder vaak huilend de klas uit, daar deden ze het uiteindelijk voor. Ik heb geleerd om voor mezelf op te komen, om te laten zien dat ik niet met me laat sollen.

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 13:23
Armoed
Armoed is offline
Als jongen in de 4de zijn er niet veel simpele korte termijn oplossingen buiten ze lekker op hun bek rammen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 16:19
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
@ Love & Peace: een beetje vreemde suggestie voor iemand die zichzelf Love & Peace noemt

OT: Ik ben zelf ook gepest en pas toen ik van me af begon te praten, is het gestopt. Maak duidelijk dat ze niet met je kunnen sollen. En ja, dat is erg moeilijk en het heeft ook jaren geduurd voordat ik dat kon.

Verder is het inderdaad belangrijk er met iemand die je vertrouwt over te praten.
Kun je het niet aan je ouders vertellen? Of, desnoods via een brief, aan een docent op school die je vertrouwt. Je moet onthouden dat jij niet schuldig bent aan het gepest of dat je het zelf uitlokt. Die pesters zijn fout, jij niet! Waarom pesten ze je eigenlijk? (als je dat wilt vertellen)
Met citaat reageren
Oud 23-11-2007, 17:25
Nona
Nona is offline
Citaat:
[afbeelding]
Payback time.
Niet grappig.

Heb je een vertrouwenspersoon op school? Een begripvolle mentor? Een leerjaarcoördinator die een beetje kan luisteren? Ik zou je inderdaad aanraden met iemand te gaan praten, liefst met iemand die bekend is met de situatie op school en de mensen met wie je te maken hebt.
Oud 23-11-2007, 22:25
Verwijderd
als ze ongevraagd in jouw tuin komen, is het huis of erfvrede breuk, en daar kun je wel degelijk aangifte tegen doen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2007, 18:42
mepsteen
mepsteen is offline
Als het echt niet anders kan, gewoon de allergrootste kei hard voor zn bek slaan, daarna laten ze je wel met rust.
Oud 24-11-2007, 19:10
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Ik zou er idd wel over praten; op school, met je ouders. En kijken wat je eraan kan doen.
Sowieso helpt het al als je idd doet alsof het je niet uitmaakt...Ze negeren en vooral niet laten merken dat je bang/boos/verdrietig bent.
Iig niet er alleen mee blijven zitten! Opkroppen is niet handig...ik ben ook jarenlang gepest, heb er nooit over gepraat en daardoor is het nou niet echt beter met mij gegaan.
Succes ermee!
Oud 24-11-2007, 22:58
Vidar
Vidar is offline
iemand voor ze bek slaan heb miss alleen zin als je zeker weet dat je sterker bent en de meeste pestkoppen pakken mensen die groter zijn niet aan...

wat bij mij geholpen heeft is idd gewoon een grote bek terug geven, meer kan je er denk niet tegen doen...
Oud 28-11-2007, 15:55
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
@TS: wát doen ze precies?

Citaat:
als ze ongevraagd in jouw tuin komen, is het huis of erfvrede breuk, en daar kun je wel degelijk aangifte tegen doen.
Ach.., daardoor stoppen ze echt niet. Aangifte doen bij de politie werkt pas als ze verbaal gaan pesten. En dan nog zou ik het niet iedereen aanraden om aangifte te doen bij de politie.

Citaat:
wat bij mij geholpen heeft is idd gewoon een grote bek terug geven, meer kan je er denk niet tegen doen...
Dat kun je niet zomaar opbrengen. Daar is zelfvertrouwen voor nodig, en meestal is dat juist hetgene wat ontbreekt.
Oud 28-11-2007, 20:05
strontkind
strontkind is offline
jezus dit is best ernstig.
weten je ouders ervan? ik zou ze er toch over inlichten als dat kan (weet niet hoe je ouders zijn)
het is natuurlijk onwijs bedreigend en het kan je hele verdere leven aantasten!
best lastig dat ze op die leeftijd (15 of 16 ongeveer toch?) nog zo kinderachtig bezig zijn.
ik zou beginnen het bij je ouders aan te kaarten. erover praten lucht al 50% op, ook al schijt je bagger, wat logisch is. zou ik ook hebben.

mijn eigen ervaring is dat ik in de brugklas aardig in elkaar ben getimmerd, ze hadden mn shirt zelfs uit proberen te trekken. dit is gebeurd TERWIJL IK IN DE KLAS TEGENOVER DE LERAAR ZAT. die was zelf pas net uit de luiers trouwens.... zat helemaal perplex en stak geen poot uit. ik ben met tas en al het lokaal uitgerend en heb me een weekje ziekgemeld. wel meteen aan me pa gemeld.
die heeft direct alle ouders van de betrokken pesters gebeld.
de volgende dag waren ze bloednijdig, maar ze durfden niets te doen.

je maakt toch een soort van "statement" door hun ouders in te lichten. hebben ze meestal toch nog wel soort van ontzag voor, en niemand wil problemen en straf thuis.....

sterkte ermee, en over praten he?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten