Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2007, 18:33
Verwijderd
Op de laptop van mijn ouders werkt de draadloze netwerkverbinding erg wisselend. De snelheden schommelen heel erg (varrierend van 1,0Mbps tot 54,0Mbps Binnen enkele minuten) en valt af en toe ok nog eens volledig weg. Nu heb ik het getest met mijn eigen laptop en die van mijn ouders: Mijn laptop blijft constant dezelfde snelheid houden (Eerst meer als een uur lang 24,0Mbps later zelfs 54Mbps zonder diepe uitschieters naar beneden), maar die van mijn ouders blijft schommelen. Gekke is dat de beide laptops naast elkaar stonden. Eerst dacht ik dat het misschien aan spyware oid lag, maar zelfs een nieuwe installatie van windows mocht niet baten, al heb ik wel het idee dat het een heel klein beetje verbeterd is, maar niet veel. De draadloze netwerkverbinding heeft wel goed gewerkt.
Nu denk ik dus dat of
- de Wifi kaart van de laptop van mijn ouders niet helemaal 100% meer is (beetje stuk dus)
of
- de Wifi kaart van de laptop van mijn ouders veel gevoeliger is voor stoorzenders. Bij ons in de buurt zitten meer draadloze netwerken met een Speedtoutch router (Experia Box van Hetnet/KPN)

Ik hoop het laatste, maar weet iemand hoe ik dit zou kunnen controleren en oplossen, of zou het probleem nog ergens anders aan kunnen liggen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2007, 19:01
Koning
Koning is offline
Ach, ja.. WiFi.

WiFi is beinvloedbaar door te veel dingen om te zeggen waar het aan ligt. Je geeft zelf al aan dat je meer draadloze netwerken in de buurt hebt en dit kan storen.

Kijk eens of er nog een non-overlapping channel vrij is in je buurt. Kijk met Netstumbler eens op welke kanalen de andere AP's zitten. http://www.netstumbler.com/downloads/
Dan ga je op zoek naar een non overlapping channel. Een kanaal dat het andere kanaal niet overlapt, in de volgende afbeelding kun je zien dat bijvoorbeeld kanaal 1 en 2 elkaar sterk overlappen. 1, 6, 11 is een goed voorbeeld van een situatie met 3 non overlapping channels.

Zoek voor jouw situatie dus het ideale kanaal.

Kijk ook even in de driver van je WiFi kaarten of de transmit power op max staat, nooit gemerkt dat het invloed heeft maar een mens wil wat. En overweeg een driver update.
Let er ook nog eens op dat je geen DECT telefoon binnen 50CM van je AP hebt staan.

Wat voor merkt / type / chipset hebben de WiFi kaartjes trouwens?
Oud 08-11-2007, 10:38
Verwijderd
Citaat:
Ach, ja.. WiFi.

WiFi is beinvloedbaar door te veel dingen om te zeggen waar het aan ligt. Je geeft zelf al aan dat je meer draadloze netwerken in de buurt hebt en dit kan storen.

Kijk eens of er nog een non-overlapping channel vrij is in je buurt. Kijk met Netstumbler eens op welke kanalen de andere AP's zitten. http://www.netstumbler.com/downloads/
Dan ga je op zoek naar een non overlapping channel. Een kanaal dat het andere kanaal niet overlapt, in de volgende afbeelding kun je zien dat bijvoorbeeld kanaal 1 en 2 elkaar sterk overlappen. 1, 6, 11 is een goed voorbeeld van een situatie met 3 non overlapping channels.
[afbeelding]
Zoek voor jouw situatie dus het ideale kanaal.
De andere AP zitten op de kanalen 1, 6, 11 en 13. Onze eigen AP zit ook in kanaal 6

Citaat:
Kijk ook even in de driver van je WiFi kaarten of de transmit power op max staat, nooit gemerkt dat het invloed heeft maar een mens wil wat. En overweeg een driver update.
Let er ook nog eens op dat je geen DECT telefoon binnen 50CM van je AP hebt staan.
We hebben geen DECT telefoons dus dat kan het niet wezen.
De driver wil ik wel proberen up te daten, maar ik vraag me af of dat helpt die wie die nu gebruikt is precies dezelfde als toen we hem kochten, en toen werkte Wifi prima.
Dat van die transmit power heb ik nog niet gevonden waar moet dat staan?

Citaat:
Wat voor merkt / type / chipset hebben de WiFi kaartjes trouwens?
Mijn eigen laptop heeft een een: Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
Die van mijn ouders een: ASUS WL_120 120G Wireless LAN
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 12:50
Verwijderd
En je hebt ook op je router de nieuwste firmware? Dat wil vaak ook wel eens helpen. Daarnaast is het vaak handig om de transmit power ook op je router op max te zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 16:12
Verwijderd
Het probleem is volgens mij opgelost, ik heb kanaal 9 maar gebruikt nu geen problemen meer.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten