Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2007, 21:43
lso
lso is offline
Hallo,

Ik heb een vraagje...

De wet zegt dat je pas seksueel contact mag hebben vanaf 16?

Is dit in de veronderstelling dat je vriend/in ouder is? Of mogen jongeren van 14 in een relatie dan in feite ook geen seksueel contact hebben?

x
Oud 14-10-2007, 21:56
Verwijderd
Officieel niet, maar voor die gevallen waarin jongeren beide 14 zijn is die wet natuurlijk niet bedoeld en zal het zelden tot nooit tot een veroordeling komen.
Oud 14-10-2007, 22:29
T_ID
T_ID is offline
Seksueel contact met iemand tussen de 12 en 16 is een klachtdelict. Onder de 12 is uiteraard strafbaar.

Dat alles uiteraard onder voorbehoud van een zinnigheidsmarge. Je krijgt niemand van 18,1 jaar veroordeel voor seks met iemand van 15,9 jaar.
Oud 14-10-2007, 23:01
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
In Nederland gebeurt dat gelukkig niet.
Ik ken wel een verhaal uit Amerika waar een jongen van 17/18 werd aangeklaagd omdat 'ie seks had gehad met een meisje dat nog net geen 16 was. Geen aanranding ofzo, dat meisje was z'n vriendin, maar haar ouders waren het er niet mee eens.
Oud 14-10-2007, 23:05
Verwijderd
Citaat:
Seksueel contact met iemand tussen de 12 en 16 is een klachtdelict. Onder de 12 is uiteraard strafbaar.
Is geen klachtdelict meer .
Oud 14-10-2007, 23:17
Verwijderd
Citaat:
In Nederland gebeurt dat gelukkig niet.
Ik ken wel een verhaal uit Amerika waar een jongen van 17/18 werd aangeklaagd omdat 'ie seks had gehad met een meisje dat nog net geen 16 was. Geen aanranding ofzo, dat meisje was z'n vriendin, maar haar ouders waren het er niet mee eens.
haha, amerikanen :')
Oud 15-10-2007, 00:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is geen klachtdelict meer .
Vraiment? Wat is de nieuwe regelgeving?
Oud 15-10-2007, 01:16
Verwijderd
Citaat:
Vraiment? Wat is de nieuwe regelgeving?
Volgens mij is het veranderd zodat het OM wel kan ingrijpen als ze vermoeden dat er iets niet in de haak is, zonder dat er een aanklacht is. Maar goed, bij een standaard relatie tussen tieners verandert dat natuurlijk niets.
Oud 15-10-2007, 10:23
Rob
Rob is offline
Citaat:
In de VS is dan ook altijd de jongen de schuldige en valt 't per definitie onder "statutory rape" (hoe je dat ook wilt vertalen in het nederlands); ongeacht of het meisje in kwestie het er mee eens is.
Een beetje krom, als je het mij vraagt.
Oud 15-10-2007, 10:49
Verwijderd
Ja, niet zo lang geleden werd er in Ohio nog een jongen van 18 veroordeeld tot 10 jaar omdat hij -vrijwillig- gepijpt werd door een meisje van 15.
Oud 15-10-2007, 12:37
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
In de VS is dan ook altijd de jongen de schuldige en valt 't per definitie onder "statutory rape" (hoe je dat ook wilt vertalen in het nederlands); ongeacht of het meisje in kwestie het er mee eens is.
Een beetje krom, als je het mij vraagt.
volgens mij niet, want die docentes die wat begonnen met hun (puberende) leerlingen kwamen ook onder de statutory rape law geloof ik
Oud 15-10-2007, 13:18
Kitten
Kitten is offline
Volgens mij is die wet voornamelijk bedoeld omdat jongeren maar gedeeltelijke zelfbeschikking/zelfverantwoordelijkheid (ik weet niet precies hoe je dat hoort te noemen) hebben. Ze kunnen niet in alle situaties inzien of hun acties 'juist' zijn...

Maar volgens mij kent Amerika niet zo'n 'zinnigheidsmarge' zoals we hier hebben.

"Mevrouw... U wilt MacDonalds aanklagen omdat ze niet op een kop dampende koffie hebben gezet dat het heet is? Laat me niet lachen"
Oud 16-10-2007, 00:27
Optima
Optima is offline
Nou zoiets vroegen mijn vriend en ik ons laats ook af: mag een 12 jarige met een 12 jarige seks hebben? Is er een bepaalde leeftijd vanaf wanneer je pas seks mag hebben? Of ligt het aan degene die het oudst is? En wat als je nou op je 12e instemd met seks met een ander iemand van 12, ben je dan beide strafbaar?
Oud 16-10-2007, 00:29
Optima
Optima is offline
Citaat:

De wet zegt dat je pas seksueel contact mag hebben vanaf 16?

x
Ohja ALS dit zo zou zijn, en de gemiddelde leeftijd ligt zo rond de 16/17, dan zijn er dus een heleboel mensen die de wet overtreden in the name of luve
Oud 16-10-2007, 00:47
Verwijderd
Citaat:
Ohja ALS dit zo zou zijn, en de gemiddelde leeftijd ligt zo rond de 16/17, dan zijn er dus een heleboel mensen die de wet overtreden in the name of luve
Ja, maar dat doe je ook als je naar je vriend(in) fietst en geen richting aangeeft.
Oud 16-10-2007, 09:27
Verwijderd
Citaat:
Nou zoiets vroegen mijn vriend en ik ons laats ook af: mag een 12 jarige met een 12 jarige seks hebben? Is er een bepaalde leeftijd vanaf wanneer je pas seks mag hebben? Of ligt het aan degene die het oudst is? En wat als je nou op je 12e instemd met seks met een ander iemand van 12, ben je dan beide strafbaar?
Citaat:
Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
12 en 12 wordt ook niet veroordeeld. Net zoals 15 en 16. 15 en 25 zou dan weer wel kunnen, 12 en 25 al helemaal .
Oud 16-10-2007, 10:38
Verwijderd
Dus officieel is iemand die seks heeft met iemand van twaalf wel strafbaar, ongeacht of diegene zelf ook strafbaar is. Maar in de praktijk hebben politie en justitie natuurlijk wel wat beters te doen dan het bestraffen van een stel geile pubertjes.
Oud 16-10-2007, 12:28
Verwijderd
Ik meen dat het zoiets was
0-12 -> Strafbaar
12-16 -> Binnen dezelfde leeftijdgroep of max 2 of 3 jaar ouder geen probleem
16-18-> Geen probleem mits niet betaald (sinds ongeveer 2 jaar)
18+ -> Mag ook betaald
Oud 11-11-2007, 23:32
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
mijn vriendje is 4 jaar ouder...
*in schuilkelder verstop*
Oud 12-11-2007, 01:41
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Weet je wat het is, ook wel een maatschappelijk probleem. Veel meisjes willen gewoon veel te vroeg seks omdat dat ''cool'' is en duisent gaaf. Zo m'n buurmeisje, ooit zag ik haar als klein buurmeisje, pipi-langkous staartjes en nu is dat focking kind 14 jaar en ik herkende haar niet eens door de hoeveelheid make-up die ze ophad. En ze zag eruit alsof ze iets van 20 jaar was. Niet dat ik wil vertellen hoe mensen zich moeten opmaken of kleden maar veel meisjes willen er tegenwoordig veel ouder uitzien dan ze zijn.
Oud 12-11-2007, 11:39
Rob
Rob is offline
Citaat:
Ik heb erger gezien. Qua leeftijden, dan.
Oud 12-11-2007, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Weet je wat het is, ook wel een maatschappelijk probleem. Veel meisjes willen gewoon veel te vroeg seks omdat dat ''cool'' is en duisent gaaf. Zo m'n buurmeisje, ooit zag ik haar als klein buurmeisje, pipi-langkous staartjes en nu is dat focking kind 14 jaar en ik herkende haar niet eens door de hoeveelheid make-up die ze ophad. En ze zag eruit alsof ze iets van 20 jaar was. Niet dat ik wil vertellen hoe mensen zich moeten opmaken of kleden maar veel meisjes willen er tegenwoordig veel ouder uitzien dan ze zijn.
..........................................________
....................................,.-‘”...................``~.,
.............................,.-”...................................“-.,
.........................,/...............................................”:,
.....................,/......................................................\,
.................../...........................................................,}
................./......................................................,:`^`..}
.............../...................................................,:”........./
............../.....__.........................................:`.........../
............./__.(.....“~-,_..............................,:`........../
.........../(_....”~,_........“~,_....................,:`........_/
..........{.._$;_......”=,_.......“-,_.......,.-~-,},.~”;/....}
...........((.....*~_.......”=-._......“;,,./`..../”............../
...,,,___.\`~,......“~.,....................`.....}............../
............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-”
............/.`~,......`-...............................\....../\
.............\`~.*-,.....................................|,./.....\,__
,,_..........}.>-._\...................................|..............`=~-,
.....`=~-,_\_......`\,.................................\
...................`=~-,,.\,...............................\
................................`:,,...........................`\..... .........__
.....................................`=-,...................,%`>--==``
........................................_\..........._,-%.......`\.
Oud 13-11-2007, 11:35
*oma*
*oma* is offline
Ik denk eerder dat het gebruikt wordt als er echt iets aan de hand is. Bij bijvoorbeeld misbruik, mishandeling, minder erge dingen. Dat het gewoon 'makkelijker' is om iemand te straffen, omdat die anders niet strafbaar zou zijn (ja wel voor al die nare dingen, maar voor een ander voorbeeld die ik zo even niet kan verzinnen). In praktijk dan. Maar ik heb totaal geen verstand van wetten en regels, dus dit is maar een gokje
Oud 13-11-2007, 11:48
Verwijderd
Citaat:
IK ken een stel en die kregen iets toen zij 16 was en hij 34. En dat gaat al twee jaar goed. Dus jij valt nog wel mee.
Oud 15-11-2007, 16:31
Tripp
Tripp is offline
Citaat:
IK ken een stel en die kregen iets toen zij 16 was en hij 34. En dat gaat al twee jaar goed. Dus jij valt nog wel mee.
Yuk...
Oud 15-11-2007, 17:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar da's gewoon enerzijds een vader-complex en anderzijds een pedo-complex, want no way in hell dat die twee qua ontwikkeling en instelling ongeveer even ver zijn.
Oud 16-11-2007, 07:37
Verwijderd
Citaat:
Maar da's gewoon enerzijds een vader-complex en anderzijds een pedo-complex, want no way in hell dat die twee qua ontwikkeling en instelling ongeveer even ver zijn.
Tenzij die vent gewoon een randdebiel voor zijn leeftijd is :')
Oud 16-11-2007, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Ik ken ze niet goed genoeg om daar echt iets over te zeggen, maar ik heb ze verschillende keren bij elkaar gezien en dat gaat heel erg goed. Ze zitten met veel dingen op een lijn, al ben ik het met je eens dat het niet helemaal normaal is. Hij is al eens getrouwd geweest en heeft zijn eigen bowlingbaan. Zij zit nu in het laatste jaar van een MBO-opleiding. Dus qua levenswijze enzo liggen ze ver uit elkaar, maar blijkbaar kan het toch.
Oud 16-11-2007, 15:54
fotj_undercover
fotj_undercover is offline
Citaat:
Als je als meisje van 14 valt op gasten van 17/18 jaar, krijg je ze ntt niet door met pipi-langkous staartjes rond te lopen

Regels voor berichten