Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-06-2008, 00:01
Verwijderd
Hoihoi dames en heren, ik kom zelden op dit subforum maar het leek me wel geinig om een keertje een topic te openen voor de mensen die in Bolivia en/of Peru zijn geweest. Ik ga deze zomer namelijk een maandje richting Zuid-Amerika en hoewel mijn reisgenoot er tegen die tijd al 4 maand zit en ik dus een ervaringsdeskundige bij de hand heb, vind ik het wel prettig om van te voren ook te weten wat voor dingen ik kan verwachten daar. Dus eh, als jullie verhalen hebben over alle opvallende verschillen en gewoontes, en natuurlijk tips hebben, dan wil ik die graag horen!

Onze route staat overigens grotendeels vast: Van Santa Cruz naar Cochabamba, La Paz, het Titicaca meer, Cuczo en dan naar Lima. Kan dus helaas geen zoutvlaktes bezoeken, en de jungle vanwege malaria-middelen hoogstwaarschijnlijk ook niet. Oh en ik zit er in augustus.
Advertentie
Oud 02-06-2008, 20:03
Verwijderd
Ik heb 4 maanden in Cochabamba gewoond (jan '07 t/m mei '07) en ben toen op vakantie gegaan naar Peru. Dit hebben wij via La Paz en het Titicaca meer gedaan en we zijn uiteindelijk 1 week in Cuzco gebleven. Alleen over Santra Cruz en Lima kan ik je dus niets vertellen.
Als je vanuit Cochabamba een keer toch naar de jungle wilt (dit hebben wij gewoon zonder malaria middelen gedaan) kun je naar Chapare. In ongeveer 4 uur rijden ben je in Villa Tunari, het vakantie dorp van de bewoners in Cochabamba.
Er is niet zo heel veel te doen maar om even de jungle te proeven is het echt heel erg leuk .
Verder hoord ik het wel als je vragen hebt, er is namelijk genoeg over te vertellen!

Voor het reizen kan ik je wel al wat tips geven. Als je naar La Paz gaat zou ik in Cochabamba pillen kopen tegen hoogte ziekte. Deze kun je innemen als je een tijdje in de bus zit.
Als je steeds hoger gaat krijg je namelijk last van erge hoofdpijn, duizeligheid, misselijk; kortom je voelt je echt beroerd. Je moet er dan nog wel op letten dat je genoeg drinkt.
Verder ben je per busreis ongeveer 6 a 7 euro kwijt (enkeltje Cochabamba - La Paz bijv.). Dit is dan voor een bus 'cama' slaapbus) Hier kun je echt wel een reis van 12 uur in doorbrengen. Lekker de stoel uitklappen en slapen maar. Wij hadden zelf goede ervaringen met de busmaatschappij 'Cosmo'.
Wel zou ik er echt voor zorgen dat je genoeg warme kleding/ een deken bij je hebt.
Het kan 's nachts echt ontzettend koud worden namelijk! En dan slaap je niet fijn..

Laatst gewijzigd op 02-06-2008 om 20:14.
Oud 02-06-2008, 20:07
Verwijderd

In Villa Tunari .
Oud 02-06-2008, 23:36
Verwijderd
ik woonde 9 maanden in Cusco in 2007 en 2008. Ica, Whuacachina, La Paz, Sucre, Arequipa, Puno, LAgo Titicaca, Lima, Nazca, you name it. Wat wil je weten?
de jungle, daar heb je geen malariapillen voor nodig, en ik kan je zeggen dat je de zoutvlakten niet mag overslaan. Ik was ziek, moest terug naar Cusco vliegen, doodzonde.

kom even met concrete vragen, of pm voor mailadres ofzo dan help ik je wat verder op weg.
Oud 04-06-2008, 13:02
Verwijderd
De zoutvlakten moet ik helaas wel overslaan - we hebben maar een maand en kunnen dus niet via de zoutvlakten én Cuzco naar Lima toereizen. Dus nu doe ik Cuzco enzo en gaat mijn reisgenote met haar zusje op de terugweg langs de zoutvlakten. Tjaa, keuzes, keuzes.

Concrete vragen, dat is lastig Je weet zo weinig van een land. Tja, eh. Bijvoorbeeld, hoe is het eten daar? Hoe duur, en wat voor dingen zijn er, en kun je ook in kleine dorpjes gewoon eten vinden?

We kunnen van te voren niet echt boeken, maar is het überhaupt wel mogelijk om zomaar bij jeugdherbergen aan te kloppen? Zíjn er overal wel jeugdherbergen, en hoe is dat allemaal geregeld? Moet ik m'n eigen slaapzak meenemen of is een lakenzak genoeg? Zijn er veel internetcafés? Is het überhaupt wel verantwoord voor twee meiden om alleen rond te trekken?

Hoe zijn de mensen? Vriendelijk of kortaf, bereid je te helpen, geduldig, of laten ze slecht Spaans pratende toeristen liever aan hun lot over? Wordt er veel gebedeld, moet je erg oppassen op je geld? Kun je in een korte broek en hemdje over straat of vindt men dat ongepast? Word je lastig gevallen door kerels of is het meer zoals in Italië of zelfs Nederland?

Moeten we korte broeken en hemdjes aan of lange broeken en truien? Is een dikke jas nodig of juist niet?

Etc etc etc!
Oud 04-06-2008, 13:12
Kali
Kali is offline
Ik back pack niet dus kan op al je andere vragen niet antwoorden, maar in juli was het wel KOUD

3 weken Peru met 2 dikke truien en een dikke jas, en hopen op een beetje zon achter ramen om op te warmen ... Ik ga ervan uit dat het in augustus nog hetzelfde is.

Opdringerige mensen heb ik niet echt meegemaakt.
Ze waren wel vrij geduldig, aangezien wij geen woord Spaans spraken (gingen met vrienden op reis die Spaans konden, maar die wegens omstandigheden 2 dagen vooraf annuleerden). Hebben ons wel kunnen uitdrukken met de reiszinnetjes enz (maar was een georganiseerde reis, dus conversatie bestond er eerder in "hoe laat morgenochtend" en "vliegtuigtickets confirmeren")

Qua eten: zorg dat je een goede kennis spaans hebt, en CUI (of hoe jehet ook schrijft = cavia )
Oud 05-06-2008, 16:51
Verwijderd
Citaat:
De zoutvlakten moet ik helaas wel overslaan - we hebben maar een maand en kunnen dus niet via de zoutvlakten én Cuzco naar Lima toereizen. Dus nu doe ik Cuzco enzo en gaat mijn reisgenote met haar zusje op de terugweg langs de zoutvlakten. Tjaa, keuzes, keuzes.

Heeeel jammer! Maar goed, Cusco is natuurlijk minstens zo tof

Concrete vragen, dat is lastig Je weet zo weinig van een land. Tja, eh. Bijvoorbeeld, hoe is het eten daar? Hoe duur, en wat voor dingen zijn er, en kun je ook in kleine dorpjes gewoon eten vinden?

Het eten, voornamelijk in Cusco, is niet duur. voor 10 sol (2,50 euro) heb je een driegangenmenuutje, als je maar om de toeristenkaart vraagt. Soepje/salade - hoofdgerecht en een drankje is dat zo ongeveer. Dan heb je goedkoop en relatief goed. Bolivia is nog goedkoper. OVerigens kan je het jezelf zo duur maken als je wil. Maar ook de wat goedkopere dingen zijn prima te eten. Eet geen dingen van kraampjes op straat, daarvoor ben je te kort in deze landen. En let bij vlees een klein beetje op of het gaar is. En wat al gezegd werd: waag je gerust aan de plaatselijke lekkernijen, het kan geen kwaad. Cavia is erg lekker, de Alpaca (lama) is goed te doen, en de Ceviche (een bord vis) is supersuper lekker.

We kunnen van te voren niet echt boeken, maar is het überhaupt wel mogelijk om zomaar bij jeugdherbergen aan te kloppen? Zíjn er overal wel jeugdherbergen, en hoe is dat allemaal geregeld? Moet ik m'n eigen slaapzak meenemen of is een lakenzak genoeg? Zijn er veel internetcafés? Is het überhaupt wel verantwoord voor twee meiden om alleen rond te trekken?

De jeugdherbergen, ofwel een hostal, zijn er veel, in de toeristengebieden. Nu ga je in het hoogseizoen (HEEL DRUK) maar ik denk niet dat het een gigantisch probleem is. Ook hier geldt: je bepaalt zelf hoe duur je het maakt. Ook op hostals kun je afdingen. je hebt ze voor 15 sol per nacht, maar ook voor 40 (40 is 10 euro). Je reist met zn tweeen, kan niet beter. Let op je spullen en let op elkaar. Net zoals je in alle grote steden moet doen.

Hoe zijn de mensen? Vriendelijk of kortaf, bereid je te helpen, geduldig, of laten ze slecht Spaans pratende toeristen liever aan hun lot over? Wordt er veel gebedeld, moet je erg oppassen op je geld? Kun je in een korte broek en hemdje over straat of vindt men dat ongepast? Word je lastig gevallen door kerels of is het meer zoals in Italië of zelfs Nederland?

De mensen zijn vriendelijk. In de toeristengebieden willen ze allemaal showen hoe goed (of slecht) ze engels spreken. Aan je lot zullen ze je niet overlaten, maar hetis een vorm van onbeleefdheid als ze iemand niet kunnen helpen. Zodoende dat ze dan toch iets proberen (ofwel: je naar links sturen als je naar rechts had gemoeten omdat ze het zelf eigelijk ook niet echt weten). Er zijn redelijk veel arme mensen die wel iets van je willen, dus let goed op je zakken en draag waardevolle spullen wel dichtbij. Hangt vreselijk af in welk gebied je zit. Ik heb eht zelf nooit meegemaakt dat ze me klem zetten en mn spullen stalen ofzo, maar heb regelmatig gezien dat ze je in de bus afleidde en dan je tas gauw uit het rek pakten. Of op straat, dat ze in je gezicht spugen/ketchup spuiten/etc en dan in dat onbewaakte moment je tas pakken. Dus wat er ook gebeurt, grijp altijd eerst naar je tas. Dit is overigens alleen in de grote steden, en dan nog niet overal. In AMsterdam moet je ook alert zijn, moet je maar denken. Je kan gewoon de kleren aan die je wil, maar ga niet in je goeie goed op reis. De kans dat er iets verwassen wordt of kapot gaat, is er gewoon. Maar dat is logisch. En over dat lastig vallen: je bent blank en waarschijnlijk is je haar niet pikzwart. Aan aandacht geen gebrek, maar t is net hoe jij ermee omgaat. Je kan er misbruik van maken (in de vorm van dingen gratis eisen of goedkoper) of je kan er gewoon om lachen en niet naar luisteren.

Moeten we korte broeken en hemdjes aan of lange broeken en truien? Is een dikke jas nodig of juist niet?

Het weer in de zomermaanden daar ken ik niet. Ik weet alleen dat het vrijwel altijd savonds koud is, en overdag kan het wisselen. Ene moment flink zon, andere moment heel veel regen. Geen peil op te trekken, vergelijk het met Nederland. Alleen dan in extremen. Draag dus laagjes. Veel dingen over elkaar verwarmen beter dan 1 dikke jas,en als de zon gaat schijnen, kun je wat uitdoen (dit was echt de GOUDEN tip voor mijn tijd in Latijns-Amerika) Mutsen, wanten, handschoenen en sjaals...je hebt ze voor een paar euro op elke willekeurige toeristenmarkt.

Etc etc etc!
Nog meer?
Oud 09-06-2008, 15:31
Verwijderd
Dank jullie wel! Ik verzin nog wel meer vragen
Oud 03-07-2008, 16:23
Verwijderd
Oh, nog een vraagje: korte/driekwart broeken, nuttig of niet? Ik ben nogal zenuwachtig met al die enge spinnen daar enzo Maar weet niet of een lange broek te warm is/kan zijn?
Oud 04-07-2008, 18:47
Verwijderd
Moet kunnen. maar als je echt richting jungle gaat ,is het gewoon prettiger een lange dunne broek aan te hebben. Heb veel ervaringen gehoord van vriendjes en vriendinnetjes die het prettig vonden enige bescherming om hun benen te hebben bij het lopen door de bush. Iets met afrits, dus wellicht?
Advertentie

Regels voor berichten