Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Meestal zat er iets van pepernoten, chocolade sigaretten, zo'n klein schoenlettertje, een mandarijn, een chocolade muis of wat dan ook in. Soms een klein cadeautje als een pen, stickers, een schrift, of wat dan ook. Mijn ouders hebben nog foto's van hoe ik als peuter 's ochtends heel vroeg op de deurmat alle chocolade sigaretten die ik had gekregen op zat te eten. ![]() |
![]() |
|
Wij zette altijd van die papieren schoenen enzo die we op school hadden gemaakt. Meestal ging er een verlanglijstje in of een tekening ofzo.''s ochtends m'n zusje en ik altijd samen naar beneden in de hoop chocolade centjes/sigaretten, snoep of een klein cadeautje te vinden. Heel spannend altijd
![]()
|
Verwijderd
|
We zette onze schoen (wat ik nu nog doe omdat mijn broertje er nog in geloofd) gewoon voor de kachel en gingen zingen. s'Ochtends zat er wat snoepgoed in en soms een klein mini-cadeautje. En als we boftte zat er een grote chocolade sinterklaas in. Vaak zaten er pepernoten in. Mijn broertje heeft een keer een zakje zout gekregen
![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wij mochten alleen in het weekend de schoen zetten. Tot een jaar of twee terug deden we dat ook altijd. Meestal stonden we dan met zes man braaf een liedje te zingen. Bakje water, beetje hooi, soms een wortel en een beker melk voor sinterklaas. 'Smorgens gingen we dan al heel vroeg naar onder om te kijken wat er in zat. Meestal waren dat kleine cadeautjes, een kleine chocoladeletter, een knuffeltje. Altijd van die frummeldingen. Maar oh god, wat waren we er blij mee.
![]() En er lag altijd een briefje bij in de trant van: 'de melk smaakte heerlijk, bedankt voor het water. Het paard had heel erge dorst!' Het laatste jaar dat ik geloofde, ontdekte ik ineens dat dat altijd het handschrift van mijn vader was. ![]() |
![]() |
|
Wij mochten ook 2x per week onze schoen zetten, woensdag en zaterdag.
We deden er altijd een mandarijn of sinaasappel in. En we zetten altijd een bakje water klaar voor het paard. 's ochtends was dat altijd leeg en de mandarijnen weg. Meestal kregen we zo'n kikker of muis of chocolade sigaretten of munten. Heel af en toe een klein cadeautje. En vaak zat er ook een brief van zwarte piet bij. Dat we zo mooi gezongen hadden of als antwoord op een vraag. M'n zusje had een keer 's avonds zwarte piet zien staan voor ons huis. Dat werd dus even bevestigd in het briefje, dat hij daar echt gestaan had enzo. Wij hebben nog best lang de schoen gezet, want ik heb nog een broertje dat 6 jaar jonger is. Nadat hij niet meer geloofde, mochten we ook nog de schoen zetten. Nu zijn we allemaal uit huis, maar als we in het weekend bij m'n ouders zijn, mag het ook nog. Of m'n moeder stopt gewoon wat in onze schoenen in de gang. |
![]() |
|
Verwijderd
|
wij mochten altijd ons schoen zetten als mijn vader 'door zwarte piet' was gebeld. Als hij niet gebeld had, konden we onze schoen wel zetten, maar kwam er toch niets in. Ook bij van die dingen als de intocht mochten we onze schoen zetten.
Bij ons was er altijd een bak water bij, en een wortel of een mandarijn. De schillen van de mandarijn bleven dan liggen, en de wortel ging naar het konijn. Ik geloof dat we er heel soms tekeningen ofzo bij deden. En natuurlijk hard en lang zingen.. Qua cadeautjes kregen we kleine dingen, waar we dan heel blij mee waren. Wat het precies was weet ik niet meer. Over dat bellen met zwarte piet had ik vorige week ofzo nog wat grappigs. Ik vertelde dat aan een jongentje van 5, en die zegt zo dat klooopt niet. Dus ik zo, o, waarom niet dan? Hij: Nouuuu, dat moet sinterklaas zijn en niet zwarte piet! |
![]() |
|
Verwijderd
|
Vroeger zetten we de schoen iedere zaterdag avond bij de verwarming in de keuken. Vaak probeerden we zo veel mogelijk paren schoen te verzamelen en die er neer te zetten in de hoop meer te krijgen. Tja en die schoenen stopten we natuurlijk vol met tekeningen en verlanglijstjes, wortels kon alleen als we die thuis toevallig hadden. Verder wel altijd een bakje water voor het paard ernaast en soms een beetje hooi.
Veel leuker was de verrassing om 's ochtends beneden te komen en te zien wat voor zooitje mijn moeder, eh ik bedoel zwarte piet, er nou weer van had gemaakt. En natuurlijk stond er altijd een boodschap van Sint en Piet op het krijtbord. We kregen vaak maar kleine kadootjes, maar door de verassing hoe je 's ochtends de keuken aantrof maakte toch alles goed. Vorig jaar hebben we trouwens ook nog weer de schoen gezet, en gewoon om de beurt een geinig cadeautje bedacht voor iedereen om erin te doen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wij zetten vroeger ook regelmatig onze schoen.
Ik kan me nog een keer herinneren dat ik hem op 6 december gezet had, want sinterklaas zou er ook heus iets indoen als hij weer wegging. Mijn ouders zeiden dat hij dat toch niet zou doen en dat ik er toch niks in zou krijgen. De volgende morgen ben ik heel vroeg opgestaan, en natuurlijk zat er niks in. Ik heb toen zelf 2 speculaasjes erin gedaan en dat vol trots aan mijn ouders laten zien. Ze vroegen mij of ik het misschien stiekem zelf had gedaan, maar dat had ik natuurlijk niet gedaan! Dat had sinterklaas gedaan! Tja, ze konden me natuurlijk niet tegenspreken ![]() |
|
|