Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2007, 13:56
DionD
DionD is offline
Hallo,

Ik ben 17 jaar en volg een schriftelijke cursus Havo via het NHA. Omdat ik heb vernomen dat ik niet aan de leerplicht zou voldoen met een schriftelijke thuisstudie, werd ik gedwongen nog een andere opleiding te doen. Achteraf twijfel ik nu of ik wellicht verkeerd geïnformeerd ben geweest, en dat ik misschien alsnog aan de leerplicht kan voldoen met enkel de Havo cursus.

Deze gegevens heb ik op http://www.leerlplicht.net gevonden:
Voldoet mijn kind aan de Leerplichtwet als het thuis een cursus volgt?
Uw kind moet voldoen aan de eis van de Leerplichtwet dat je op een school of instelling staat ingeschreven. Als je thuis een cursus volgt dan moet die cursus of de instelling die de cursus verzorgt zijn erkend door het ministerie van onderwijs, cultuur en wetenschap.

en deze informatie heb ik gevonden op het betreffende cursusinstituut (http://www.nha.nl):
Erkend door de minister van onderwijs
De NHA is erkend door de minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen op grond van de WEO en de WEB voorzover het onderwijs onder de reikwijdte van de wet valt. Je bent hierdoor verzekerd van perfecte kwaliteit volgens de laatste normen, een vakkundige voorlichting, een gedegen begeleiding door gediplomeerde docenten en een optimale service.

Het lijkt dus of het gewoon mogelijk is, er is echter geen zekerheid... Misschien weet iemand hier meer van of heeft iemand meer ervaring met zulke problemen. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen heeft mij namelijk ook geen ophelderingen gegeven.

Bij voorbaat dank!
Dion.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2007, 14:01
Verwijderd
De cursus moet erkend zijn, en jouw cursus is erkend. Ik zie geen probleem, maar misschien kan dit topic beter verplaatst worden naar WG&R.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2007, 15:15
Verwijderd
Je volgt gewoon een erkende opleiding en dus voldoe je aan de leerplicht. Bel even met de IBG om te vragen wat voor bewijs zij nodig hebben - ik moest een paar jaar geleden het NHA een onderwijskaart laten invullen en die naar de IBG sturen. Het was even wat getelefoneer en geregel, maar het is wel gelukt toen, dus zal het nu ook wel lukken
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 18:54
Fantôme
Fantôme is offline
Ik heb een paar maanden als leerplichtambtenaar gewerkt (dmv een stage).
Cursussen zijn altijd een 'dilemma' de ene keer wordt het goedgekeurd en de andere keer niet. Wat is de reden dat je geen reguliere HAVO doet?

Als ik jou was zou ik gewoon contact opnemen met betreffende leerplichtambtenaar van jouw gemeente. Meestal kunnen ze telefonisch antwoord geven op je vraag of misschien vinden ze het handig als je even langskomt, maar dan heb je wel meteen duidelijkheid.

Verder zeg je dat je 17 jaar bent.
Mag ik vragen wanneer je 17 bent geworden? Was dat in dit schooljaar of vorig schooljaar. Als dit namelijk vorig schooljaar was (en je dit schooljaar 18 wordt) heb je niets meer met de leerplicht te maken omdat jij dan onder de oude leerplichtwet valt. Dit houdt in dat jij vorig jaar partieel leerplichtig was (volgens de oude leerplichtwet) en dit jaar niet meer leerplichtig zou zijn. Als je echter dit schooljaar 17 bent geworden (1 augustus of later) val je wel onder de nieuwe leerplicht en moet je naar school tot je 18e tenzij je eerder je HAVO gehaald hebt. In dat geval zal ik als ik jou was, dus even contact opnemen met de leerplichtambtenaar van je gemeente.

groetjes, fantome
Oud 11-11-2007, 18:56
Fantôme
Fantôme is offline
oww ik zie net dat je in september jarig bent geweest en je dus inderdaad onder de nieuwe leerplichtwet valt...
Oud 14-11-2007, 21:07
DionD
DionD is offline
Bedankt iedereen!

Andijvie:

Ik heb even onderzoek gedaan Ik zag dat een berichtje van 2004, ik zocht op 'leerplicht' en kwam uit op een reactie van je op een soortgelijke situatie. Daar stelde je, dat het er toe deed dat je voldoet aan het minimum aantal uren (850 uur (toendertijd in ieder geval)). Hoe bewijs je dit precies en hoe gaat het exact in werking? Toen ik de leerplichtambtenaar een tijd terug had gebeld heb ik vernomen dat het absoluut niet mogelijk is om aan de leerplicht te voldoen met alleen een schriftelijke cursus. Maar gelukkig hoor ik hier positievere reacties

Kan je misschien een beetje kort vertellen hoe het precies ging? Zal ik erg waarderen

Groetjes
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 14:59
Fantôme
Fantôme is offline
DionD; als de leerplichtambtenaar jou verteld dat jij niet aan de leerplicht voldoet met een schriftelijke cursus en jij je nu uitschrijft bij je andere studie die je nu volgt, zijn zij dit verplicht te melden aan je leerplichtambtenaar. je kunt hiervoor een Proces Verbaal krijgen... dus ik zal wel héél zeker van je zaak zijn voordat je een besluit neemt.
Oud 15-11-2007, 16:31
DionD
DionD is offline
Citaat:
DionD; als de leerplichtambtenaar jou verteld dat jij niet aan de leerplicht voldoet met een schriftelijke cursus en jij je nu uitschrijft bij je andere studie die je nu volgt, zijn zij dit verplicht te melden aan je leerplichtambtenaar. je kunt hiervoor een Proces Verbaal krijgen... dus ik zal wel héél zeker van je zaak zijn voordat je een besluit neemt.
Ik ken de consequenties ik neem geen onverantwoorde/ -bedachte beslissingen

Heb je misschien MSN? Wellicht kan je me wat helpen met wat vragen die ik heb. Gaat wat sneller en makkelijk via MSN

Bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Bedankt iedereen!

Andijvie:

Ik heb even onderzoek gedaan Ik zag dat een berichtje van 2004, ik zocht op 'leerplicht' en kwam uit op een reactie van je op een soortgelijke situatie. Daar stelde je, dat het er toe deed dat je voldoet aan het minimum aantal uren (850 uur (toendertijd in ieder geval)). Hoe bewijs je dit precies en hoe gaat het exact in werking? Toen ik de leerplichtambtenaar een tijd terug had gebeld heb ik vernomen dat het absoluut niet mogelijk is om aan de leerplicht te voldoen met alleen een schriftelijke cursus. Maar gelukkig hoor ik hier positievere reacties

Kan je misschien een beetje kort vertellen hoe het precies ging? Zal ik erg waarderen

Groetjes
Ik deed het wel in het oude systeem, mogelijk is het nu wel veranderd. In mijn geval ging het er om dat je een aantal uur les had, of je dat nu zelf deed of met een leraar, dat maakte niet uit. Mogelijk moet je nu echt contact met een docent hebben...

Ik kan me niet alles meer herinneren, mijn moeder heeft ook een deel geregeld. Maar goed, ik moest zo'n onderwijskaart bij de IBG inleveren als bewijs dat ik onderwijs genoot, als dat nog steeds zo werkt, dan is een schriftelijke cursus gewoon nog steeds mogelijk. Als ze echt contacturen eisen - dus echt les van een docent op een school - dan wordt het lastiger.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2007, 15:11
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Ik ken de consequenties ik neem geen onverantwoorde/ -bedachte beslissingen

Heb je misschien MSN? Wellicht kan je me wat helpen met wat vragen die ik heb. Gaat wat sneller en makkelijk via MSN

Bedankt voor je reactie.
ja, mn msnadres staat bij mn gegevens
maar het is wendydrenthe@hotmail.com
Reageren

Regels voor berichten