Advertentie | |
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hamas is naar mijn idee een beweging die af wil van de Israëlische bezetting van 'hun' Palestina. De terroristische acties van een deel van de Hamasaanhangers brengt hen echter niet dichter bij hun doel en brengt hen vaak zelfs verder van hun doel af. Veel Hamasaanhangers die aanslagen plegen zijn vaak 'kansloze' laagopgeleide jongeren, die geen raad weten met de situatie en vluchten in het 'zinloze' terroristisch verzet. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Af en toe staken ze ook weleens een gemeentehuis in brand om het archief te vernielen, maar dit was altijd 's nachts (als er dus niemand was). Ze deden zelfs geen moordaanslagen plegen op Duitse militairen, omdat deze dan zeker vergeldingsacties zouden doen op Nederlandse burgers. Ik ben het eens met de uitspraak van Nelson Mandela overigens, dat het voornamelijk afhangt van wie er wint, maar dat is in conventionele oorlogen ook het geval. We hadden waarschijnlijk heel anders gedacht over de Nazi's nu als Duitsland de oorlog had gewonnen (zeker omdat ze dan alles hadden gedaan om de holocaust te verbergen). Iemand de film 'Fatherland' gezien? En uiteraard hangt het zonder meer af aan wie je het vraagt. De Amerkanen vonden Che Guevara bijvoorbeeld ook een terrorist. Maar Hamas met het verzet tijdens WO2 vergelijken is een hele manke vergelijking, hoe je het ook wendt of keert.
||
Citaat:
||
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslag_op_Bamberger op enkele uitzonderingen na
||
Citaat:
2.En hoe bepaal je of er sprake is van onderdrukking? 3.Frieze terroristen/ vrijheidstrijders: http://frontpage.fok.nl/nieuws/69874 |
![]() |
||
Citaat:
Lees hier de Engelse vertaling: http://www.palestinecenter.org/cpap/...s/charter.html |
![]() |
||
![]() |
Leuke tip Eric!!
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Die methode is wat het verschil maakt tussen een verzetsstrijder en een terrorist. Daarom raken de kreten "Israël staatsterrorisme!!1" ook kant noch wal. Zelfs de meest dodelijke liquidaties worden gericht uitgevoerd op gewezen terroristen, waarbij wordt gepoogt zo weinig mogelijk omstanders te treffen. Iets dat je bij de hamas nooit of te nimmer zult aantreffen.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Heb je dat bewijs niet, dan heb je ongelijk.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Ik stel verder dat deze laatste groep niet het korte termijn doel, zoveel mogelijk slachtoffers maken heeft, maar juist het bevredigen van de behoefte wraak. Dit maakt 'het zoveel mogelijk slachtoffers maken' tot een manier om dat doel te bereiken en is daarmee niet het doel opzich. Net zoals bij voetbal 'het schieten op de goal' niet het 'doel' is van voetbal, maar het (korte termijn) 'doel' is juist een doelpunt maken. De manier waarop je dit doet is natuurlijk wel 'het schieten op de goal', maar dit maakt het nog niet het doel opzich. Citaat:
Citaat:
Heb je dat bewijs niet, dan heb je ongelijk ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Toch kan je inderdaad de theoretische mogelijkheid niet uitsluiten dat er ergens in een hoekje een niet-terroristische aanhanger van de hamas zit. Citaat:
Citaat:
Net zoals degenen die beweren dat de Israëlische acties terreur zijn moeten bewijzen dat het oogmerk daadwerkelijk terroristisch is. Zij doen de bewering, bij hen ligt de bewijslast. Desondanks kan ik zelfs aan een omgekeerde bewijslast uit de losse pols voldoen. Ik wijs bijvoorbeeld op het geringe aantal doden dat valt bij arrestatie van terreurkopstukken, ondanks het feit dat er behoorlijk wat (gewapende) figuren rondlopen waar je op kan schieten als niet puur de arrestatie je doel was. En uiteraard de reportage van Netwerk met een interview met Cobra piloten, waarin onder andere beelden worden vertoond van piloten die liquidatiemissies van terroristen afbreken vanwege het risico op burgerslachtoffers.
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Ik kan niet reageren op een verband dat niet bestaat. Citaat:
Hetzelfde laken een pak over de belachelijke beweringen over Israëlische acties.
||||
Citaat:
Verder heb je nog steeds geen definities gegeven van de begrippen: verzetsstrijder en terrorist. Citaat:
Ik kan niet bewijzen dat Mohammed B. Theo van Gogh vermoord heeft, maakt dat Mohammed B. geen moordenaar? Aangezien - volgens jou - in eerste instantie de bewering fout is en nadat er bewijs is, pas een bewering goed kan zijn. Je kan best een goede bewering doen als je daarvoor het bewijs niet hebt. Schematisch jouw visie: Bewering + Geen bewijs = foute bewering Bewering + Bewijs = goede bewering Mijn visie: Bewering + Geen bewijs = foute of goede bewering Bewering + Bewijs = goede bewering Citaat:
Iets proberen te weerleggen dat ik niet beweer is ten eerste zinloos en ten tweede is het flauw dat je daarmee suggereert - omdat je reageert op mijn post - dat ik een bepaalde bewering heb gedaan, dat totaal niet zo is! |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Ik stel dus dat 'zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken' niet het korte termijn doel is van de Hamas, maar dat dit juist de manier is om het werkelijke korte termijn doel 'de behoefte wraak te bevredigen'. Ik ben benieuwd waarom je denkt dat het 'zoveel mogelijk burgerslachtoffers maken' het korte termijn doel is en niet de manier om een andere korte termijn doel te bereiken. Hier zou ik graag je mening over willen weten. Citaat:
Verder zou ik nog steeds je definities willen hebben, dat is namelijk de kern van dit topic en daarnaast dient het als basis voor de verdere discussie. Het is dan duidelijk waar je het over hebt als je het begrip verzetsstrijder of terrorist gebruikt. Laatst gewijzigd op 19-11-2007 om 20:30. Reden: woordje vergeten |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Hoewel iemand die gewapend verzet pleegt voor een politiek doel zich ook niet zou laten verleiden tot willekeurige emotionele wraakoefeningen. Ook dan gaat het politieke doel en de proportionaliteit van de methoden namelijk verloren, en verandert de verzetsstrijder in een terrorist. Een verzetsstrijder zou de wraakoefening verwerpen als iets dat afbreuk doet aan het politieke doel. Een goed voorbeeld hiervan is de ETA. Dat zijn terroristen. Waarom? Hun wraakoefeningen tegenover Spaanse magistraten en overheidsvertegenwoordigers vanwege arrestaties van hun leden gingen een eigen leven leiden. Moorden werd voor hen een doel op zich. Daarmee verloren ze een onafhankelijk Baskenland als streven uit het oog. Dat had ook als gevolg dat iedereen hen zag als terroristen, en hun politieke doel verder dan ooit verwijdert is van uitvoering. Had de ETA zich beperkt en ingehouden, dan hadden de zaken anders gelegen. Stel bijvoorbeeld dat ze alleen maar Spaanse militaire doelen binnen Baskenland hadden aangevallen? Hoe zou men dan over hen denken? Kijk naar de PKK. Ze worden in Europa behoorlijk getolereerd. Heck, als in 1999 jouw auto vernield werd uit naam van Öcalan mocht je de schade niet eens verhalen. Dat komt naar mijn idee voor een groot deel doordat ze zich aardig beperken in hun dagelijkse strijd tot militaire doelen en mede daarom ook weinig negatieve beeldvorming opriepen. Pas toen ze bomaanslagen gingen plegen op burgers in West-Turkije, dorpshoofden gingen vermoorden en burgers ontvoerden, was het dat hun imago (en daarmee kansen op een eigen staat) omlaag scheurde. Nu is de situatie dat Amerika Turkse aanvallen binnen Irak oogluikend toestaat. Waarom staan ze niet harder op hun strepen voor Irak? Nou, gewoon omdat het not done is om samen met de PKK of hun bondgenoten gezien te worden of ook maar in het minste voor ze op te komen, vanwege hun terreuracties. Tjetjenië is nog zo'n voorbeeld. Het is het Tjetjeense terrorisme dat het mogelijk maakte de publieke opinie te beďnvloeden. De Eerste Tjetjeense Oorlog was de opinie vol tegen Rusland. Basajev begon de Tweede Tjetjeense Oorlog, beging meer excessen dan het Russische leger (en je moet daarvoor van goede huize komen) en was de aanstichter van tal van terreurdaden. Gevolg is dat Jeltsin en Poetin vrijwel gelijk kregen in hun oorlog. Wie zou per slot van rekening zich durven scharen bij terroristen die weerloze schoolkinderen in de rug schieten? Waren de Tjetjenen niet overgestapt op terreur, dan zou er veel meer aandacht en sympathie voor hun politieke doel zijn.
Laatst gewijzigd op 19-11-2007 om 22:54. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Oh, overigens: ik steun de Tsjetsjeense vrijheidsstrijders die door het Russische leger worden geterroriseerd, gemarteld, verkracht, vermoord etc. etc. Putin is een smerige terrorist. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Om het definitieverschil tussen terrorist en verzetsstrijder te geven zou je ook kunnen zeggen dat de terrorist handelt uit emoties als wraak en het gevoel van machteloosheid, terwijl de verzetsstrijder zich laat leiden door idealen als vrijheid en gelijkheid. Echter kan iemand ook een combinatie hebben van wraakgevoelens en idealen, en daarvan uit handelen. Dat maakt hem in mijn ogen zowel een terrorist als een verzetsstrijder. Tuurlijk is in de praktijk deze combinatie niet geheel in evenwicht en zullen bij een bepaalde persoon wraakgevoelens de voornaamste redenen zijn tot handelen en bij een ander persoon juist de idealen de leidraad zijn. Je zou dan in het eerste geval kunnen zeggen dat iemand meer terrorist dan verzetsstrijders is, maar omdat hij deze 'combinatie' heeft als basis om vanuit te handelen is hij zowel een terrorist als verzetsstrijder. Laatst gewijzigd op 20-11-2007 om 09:00. Reden: zin liep niet |
Advertentie |
|
![]() |
|
|