Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2007, 21:05
Spinnetje-kim
Spinnetje-kim is offline
Dit lijkt de laatste tijd steeds vaker in mijn gedachten te komen. Dus ik ben even nieuwsgierig.

Wat doe je dan zo allemaal behalve reizen? Ik bedoel in de bus zitten is leuk voor een dagje, maar doe je ook meer??? Blijf je langer op een plaats??? Enne, aan wat voor bestedingsbedrag moet je minimaal denken (laat ik even buiten beschouwing welk land je heen gaat). Is het enorm duur of juist goedkoop??? Enne, zijn er nog bepaalde landen waarvan je zou zeggen dat ze geschikt zijn om voor de eerste keer heen te gaan. Ierland lijkt mij geweldig. En moet je nog bepaalde eigenschappen absoluut NIET bezitten???

Veel vragen, ik weet het.

Laatst gewijzigd op 16-11-2007 om 00:24.
Advertentie
Oud 16-11-2007, 00:43
Roxy
Roxy is offline
Je kunt backpacken natuurlijk in allerlei verschillende manieren en je kunt gewoon doen waar je zin in hebt en wat je leuk vind.

Mijn manier (en dus niet per definitie de beste) is om naar een hoofdstad te vliegen en vanaf daar te treinen/bussen naar andere plaatsen en weer vanaf een ander land terugvliegen. Ik hou van plannen en ik ben bang om 'iets te missen' dus ik heb altijd een vooraf bepaalde route en omdat we een vlucht terug moeten halen, een vooraf bepaalde globale planning van de reis. Dus welke treinen waar en wanneer ongeveer. Als het ergens helemaal niet bevalt kunnen we natuurlijk altijd eerder weg, of andersom. Ik hou er altijd een redelijk hoog reisritme in. We hebben vorig jaar 4000 km gereisd (excl vlucht heen en terug) in 14 dagen. Dat komt er op neer dat ik gemiddeld 2 dagen in de grotere steden ben en 1 dag heb om de kleinere te bezichtigen. Dat gebeurt meestal wel aan de hand van een reisgids, maar soms is rondstruinen ook leuk. De reizen waren in dit geval redelijk grote afstanden en gebeurde vooral in nachttreinen om tijd te besparen. Maar je slaapt niet zo vast als in een bedje, dus let op met niet te veel achter elkaar.

Over een bestedingspatroon kan ik toch niet heel heel veel zeggen. Is toch totaal afhankelijk of je naar naar een westers land gaat of niet. Ik heb in Wenen leuk geslapen voor +- 18 euro pppn, maar in Kiev ben je ongeveer 8 euro pppn kwijt. Eten kost mij in westeuropa 15-25 euro en in Moldavie hoefde ik niet meer dan 4 euro te betalen.

Alle landen zijn min of meer wel geschikt, maar als je afhankelijk bent van openbaar vervoer moet dat er natuurlijk wel zijn. Daarnaast heb je nog een aantal landen die per definitie onveilig zijn. Ierland lijkt me niks mis mee.
Oud 16-11-2007, 00:52
Spinnetje-kim
Spinnetje-kim is offline
Edit: ik post later wel even overnieuw er stond eenn heel warrig verhaal. Ben nu aan het overlopen van vragen en dan komt het niet goed

Laatst gewijzigd op 16-11-2007 om 01:36.
Oud 16-11-2007, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Wat doe je dan zo allemaal behalve reizen?
Alles wat je op een normale vakantie ook doet. Aan het strand liggen, culturele en sportieve activiteiten ondernemen. Mijn backpack vakantie in Ierland hebben we bijv een paar dagen cultureel Dublin gedaan, 2 dagen wicklow mountains, paar dagen vrienden bezoeken, 2 dagen wandeltochten gemaakt langs de kliffen in het westen en nog een dagje Dublin.

Citaat:
Blijf je langer op een plaats???
Dat ligt er dus maar net aan wat er in die plaats te doen is, hoeveel andere plekken je nog langs wil, hoeveel geld je nog hebt etc etc etc.

Citaat:
Enne, aan wat voor bestedingsbedrag moet je minimaal denken
Dat ligt eraan of je gaat kamperen of gaat overnachten in hostels. Kamperen is natuurlijk goedkoper maar je rugzak is een stuk zwaarder en je moet heel wat spullen aanschaffen. Hostels varieren van 5 tot 25 euro per nacht. (west-europa is sowieso 15 euro per nacht of meer) Daarnaast moet je natuurlijk nog eten. Reken op 10 tot 25 euro per dag. Ook weer afhankelijk van wat je eet en waar je bent.

Citaat:
Enne, zijn er nog bepaalde landen waarvan je zou zeggen dat ze geschikt zijn om voor de eerste keer heen te gaan. Ierland lijkt mij geweldig. En moet je nog bepaalde eigenschappen absoluut NIET bezitten???
Landen die als onveilig worden beschouwd. Midden Oosten en dergelijke. Als je als meisje in je eentje gaat dan zou ik ook niet naar Turkije/Marokko/Tunesie etc gaan. Ierland is een prachtig land, wel duur, goed openbaar vervoer, veel hostels dus zeker een goede optie als eerste keer.
Oud 16-11-2007, 14:09
Ivo
Ivo is offline
Als ik met m'n rugzak op pad ga, verplaats ik me meestal geen groot aantal kilometers. Ik reis dan (nadat ik wel regelrecht naar m'n beginpunt ben gereisd) vooral te voet of met de bus. Soms een stukje liften tussendoor. Ik ben gemiddeld niet meer dan 20 euro per dag kwijt, omdat ik altijd op (relatief goedkope) campings of bij boeren overnacht. Soms een nachtje wildkamperen is ook niet verkeerd. Koken doe ik zelf.

Wil ik grotere afstanden afleggen, dan gooi ik m'n tentje wel achter in de auto en ga ik daarmee toeren over de binnenwegen.
Oud 16-11-2007, 17:18
Cartosa
Cartosa is offline
Ik reis vooral in Azië (en in het bijzonder Midden-Oosten -wél veilig voor vrouwen btw) en hou wel van het reizen op zich, vooral met de trein/bus dan, lange afstanden zijn . De belangrijkste dingen voor mij zijn contacten met de bevolking, de leuke plaatsjes bezoeken en in sfeervolle/gezellige hostels vertoeven. Echt plannen doe ik nooit want je weet nooit wie of wat je allemaal tegenkomt. Persoonlijk reken ik op 20 EUR/dag maar het zit er vaak onder, waardoor ik regelmatig lekker kan gaan eten of echt mooie dingen kan kopen bv.

Typische backpackbestemmingen voor een eerste keer die ik zo kan noemen zijn Thailand, Turkije, Egypte, India ... in Europa heb ik niet zoveel ervaring.

Je mag niet ongeduldig zijn, moet tegen een stootje kunnen, enz.
Oud 16-11-2007, 17:42
Breg
Breg is offline
Citaat:
Dit lijkt de laatste tijd steeds vaker in mijn gedachten te komen. Dus ik ben even nieuwsgierig.

Wat doe je dan zo allemaal behalve reizen? Ik bedoel in de bus zitten is leuk voor een dagje, maar doe je ook meer??? Blijf je langer op een plaats??? Enne, aan wat voor bestedingsbedrag moet je minimaal denken (laat ik even buiten beschouwing welk land je heen gaat). Is het enorm duur of juist goedkoop??? Enne, zijn er nog bepaalde landen waarvan je zou zeggen dat ze geschikt zijn om voor de eerste keer heen te gaan. Ierland lijkt mij geweldig. En moet je nog bepaalde eigenschappen absoluut NIET bezitten???

Veel vragen, ik weet het.

Voor mij is rugzaktoerisme een mix van reizen om bij je bestemming te komen en reizen om het reizen. Ik vind ik de bus zitten dan ook geen verplichting; er zijn meestal genoeg dingen te zien, en er zijn genoeg interessante mensen te ontmoeten onderweg. Maar het is niet zo dat ik elke dag voor de lol 8 uur in een bus ga zitten, ik reis wel naar bestemmingen waar ik graag een dag wil doorbrengen. Verder verschilt het per plaats; soms reis je de volgende dag weer verder, soms blijf je een week hangen omdat het strand zo mooi is, de mensen zo gezellig zijn of omdat je geen zin hebt om weer je tas in te moeten pakken. Toen ik backpackte kwam ik bijna dagelijks boven de 50 euro per dag uit. 15 euro voor een overnachting, 10 euro voor eten, 5 euro voor 's ochtends een kop koffie, 's middags een sapje en 's avonds een biertje. Dan nog de kosten voor het reizen, en eventuele activiteiten...
Het is 1 van de goedkopere manieren van reizen, maar je bent (tenzij je het echt goedkoop doet; dus kamperen, liften en eigen eten koken) gewoon bijna altijd redelijk wat geld kwijt.
Ik ging voor het eerst backpacken toen ik net 18 was, in Nieuw Zeeland en Australie, veel makkelijker dan dat het daar is kan niet. Het is daar een groot onderdeel van de toeristenindustrie en je hebt bijna geen taalproblemen. Verder ligt het eraan hoe zelverzekerd je bent; de 1 zal zonder problemen een jaar door Zuid-Amerika trekken, de ander krijgt na 2 weken Engelend al heimwee.

Eigenschappen die je wel/niet moet bezitten: het schiet niet op als je achter elke boom een boeman ziet en constant bang bent om beroofd, ontvoerd en vermoord te worden, dan zal je niet echt van je reis genieten denk ik. Maar aan de andere kant is het ook niet handig als je niet nadenkt en in jezelf continu in de problemen brengt.

Regels voor berichten