Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2007, 22:34
zoemzoem
zoemzoem is offline
Hoi, ik zit er over te denken om een nieuwe laptop te kopen (ivm de steeds maar opstapelende kleine probleempjes met mn oude). Maar het bos is nogal groot Ik kan genoeg laptops vinden op internet maar enige hulp is welkom. Ik wil gewoon een basismodel: ik moet ermee kunnen internetten, films/muziek downloaden/luisteren, tekstverwerken. Voor de rest moet er een TV-out poort op zitten (S-video liefst), harde schijf grootte maakt me niet zoveel uit. FireWire en de mogelijkheid tot draadloos internet zouden fijn zijn. Hebben jullie misschien suggesties?

Is dit bijvoorbeeld wat of kan het veel beter/goedkoper?:

Acer AS5315-051G08MI laptop €499
Acer AS5315-051G08MI De Acer Aspire AS5315-051G08Mi zet nieuwe standaard in betaalbare mobiele multimedia voor privé-gebruikers. Deze elegante en efficiënte laptop met z’n Intel Celeron M530 processor, 15.4” CrystalBrite breedbeeld TFT-scherm en 1024 Mb intern geheugen is een absolute aanrader! Kenmerk Kenmerkwaarde
Met o.a.:
- Microsoft® Windows® Vista Home Basic
- 80 Gb harddisk (5400 rpm)
- 1024 Mb DDR II intern geheugen
- Intel Celeron® M 530 processor
- 15.4” TFT WXGA CrystalBrite breedbeeldscherm
- 1.73 Ghz kloksnelheid
- 1280x800 resolutie
- grafische kaart: Intel® Graphics Media Accelerator (GMA) X3100 – tot 358 Mb Intel® Dynamic Video Memory Technology 4.0, ondersteunt Microsoft® DirectX® 9 en DirectX® 10
- drive: DVD dual layer
- 1 MB L2 cachegeheugen
- 533 MHz bussnelheid
- 128 Mb gedeeld grafisch geheugen
- Acer InviLink™ 802.11b/g WiFi
- 56K modem
- 3x USB-aansluiting
- 6-cell LiIon accu
- S-video aansluiting
- PC-card: Express card 54/slot
- software o.a.: Works 8.5 + Office Home & Student 2007 Trial (60 dagen)
Oud 07-12-2007, 22:43
sainty
sainty is offline
Die processor lijkt me wat verouderd, en volgens mij is 2 gig geheugen standaard tegenwoordig, maar voor wat je ermee wilt doen is dit wel geschikt, hoewel 80 gig HD wel wat aan de kleine kant is als je films erop wilt zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 10:15
]{ing
]{ing is offline
2 gig geheugen is niet standaard en eigenlijk redelijk overdreven. 1 gig is meer dan genoeg imho!

Toshiba Satellite L40-12K CD T2130 2GB 120GB 15.4" Vista HP € 592,91

Toshiba Satellite A200-174 C2D T5450 1GB 160GB 15" Vista HP € 625,-

Deze twee zijn allebei de 100 euro meer van de acer méér dan waard.

- Toshiba is veel degelijker
- Toshiba's service is beter
- De behuizingen die Toshiba voor deze modellen gebruikt zijn gelijk aan die van modellen van 1300+ euro, dus erg stevig
- De processoren Intel Core Duo T2130 of Core 2 Duo T5450 zijn niet low-budget zoals die Celeron in de Acer. Allebei veel krachtiger!
- Verder grotere harddisks etc
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 11:40
airbag
airbag is offline
Citaat:
2 gig geheugen is niet standaard en eigenlijk redelijk overdreven. 1 gig is meer dan genoeg imho!
In XP, sure, zolang je geen spellen speelt.
In Vista.. liever 2. Hou er ook rekening mee dat de goedkopere laptops (die dingen met on board video'kaarten') hun video RAM van je normale RAM afhalen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 15:43
zoemzoem
zoemzoem is offline
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ik ben vandaag eens in de winkels wezen kijken, waar ze natuurlijk allemaal ongeveer dezelfde modellen hebben staan voor dezelfde prijs. Maar had nog een paar vraagjes:
- Is 2GB op de laptop echt nodig, of kun je net zo goed een 1gb laptop kopen en er een extra geheugenkaartje bij stoppen? Lijkt me een stuk goedkoper, of niet?
-Hoe zit het met processors? Van al deze, welke is dan het best/slechtst? Intel Pentium Dual Core 3, Intel Celeron M 530, AMD Turion 64 X2, AMD Athlon 64 X2 Dual Core TK53, enz.. Zit er (voor mij) merkbaar verschil tussen?

Oh ja, de grootte van de harde schijf maakt me niet uit, omdat ik een externe harde schijf van 350gb heb.
Oud 08-12-2007, 16:41
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
In XP, sure, zolang je geen spellen speelt.
In Vista.. liever 2. Hou er ook rekening mee dat de goedkopere laptops (die dingen met on board video'kaarten') hun video RAM van je normale RAM afhalen.
Weet niet welke games jij op een laptop speelt.. maar 2 gig is gewoon aan de grote kant. En niet persé nodig.. als je een beperkt budget hebt besteed dat dan aan meer CPU power bijv.

En video ram van intern geheugen afhalen is normaal bij laptops in die prijsklasse. Is ook niks mis mee, 1024MB-128MB, nog steeds genoeg intern voor de meeste taken imho.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 16:45
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Ik ben vandaag eens in de winkels wezen kijken, waar ze natuurlijk allemaal ongeveer dezelfde modellen hebben staan voor dezelfde prijs. Maar had nog een paar vraagjes:
- Is 2GB op de laptop echt nodig, of kun je net zo goed een 1gb laptop kopen en er een extra geheugenkaartje bij stoppen? Lijkt me een stuk goedkoper, of niet?
-Hoe zit het met processors? Van al deze, welke is dan het best/slechtst? Intel Pentium Dual Core 3, Intel Celeron M 530, AMD Turion 64 X2, AMD Athlon 64 X2 Dual Core TK53, enz.. Zit er (voor mij) merkbaar verschil tussen?

Oh ja, de grootte van de harde schijf maakt me niet uit, omdat ik een externe harde schijf van 350gb heb.
En in de winkel, natuurlijk niet iets zo goed gevonden als die twee toshiba's.. hoewel mycom en paradigit bijv. ook die toshiba's aanbieden, voor wat meer (100-150 euro duurder vaak).

Je vragen:
2GB vind ik niet nodig, streef iig naar een 1GB model laptop. Waar je wel op moet letten is dat er dan gebruik gemaakt wordt van 1x1GB module, als het 2x512MB is wordt upgraden veel duurder (naar 2GB moet je dan 2x512 eruit halen en 2x1GB erin zetten)

Mijn ervaring is dat de meeste mensen nooit meer de stap nemen om het geheugen te upgraden, dus koop wat je nu kunt betalen en nodig acht.

Processors (van snel naar minder snel)
1. Intel Core 2 Duo (herkenbaar aan T5xxx of T7xxx serienummers)
2. Intel Core Duo (T2xxx)
3. AMD Turion serie
4. Intel Celeron serie
5. AMD Sempron e.d. (ultra low budget..)

Ten slotte, je koopt toch een laptop voor mobiliteit.. om nou te zeggen dat een externe harddisk mobiel is, niet echt. In de praktijk is een grote interne harddisk handig (en sneller, hoe groter hoe sneller)
Met citaat reageren
Oud 08-12-2007, 21:17
zoemzoem
zoemzoem is offline
Dankjewel voor je antwoord King.
Er is natuurlijk niks mis met de Toshiba´s die je hebt uitgekozen, maar de eerste heeft geen s-video en firewire en de tweede is wel een beetje prijzig (en ik vind hem er ook niet zo mooi uitzien ).
Ik ga denk ik of voor
Asus F3U-AP069C - AMD Turion 64 MK-36 - 80GB
met uitbreiding tot 2GB ± €585
of
HP Compaq Presario C710ED - Intel Pentium Core Duo T2310
1GB 120GB (niet uitbreidbaar) €599
Dus of de betere processor met het mindere geheugen of meer geheugen en minder processor.
Oud 09-12-2007, 05:25
airbag
airbag is offline
Citaat:
Weet niet welke games jij op een laptop speelt.. maar 2 gig is gewoon aan de grote kant. En niet persé nodig.. als je een beperkt budget hebt besteed dat dan aan meer CPU power bijv.

En video ram van intern geheugen afhalen is normaal bij laptops in die prijsklasse. Is ook niks mis mee, 1024MB-128MB, nog steeds genoeg intern voor de meeste taken imho.
2 Gig is tegenwoordig absoluut niet meer aan de grote kant. Ik zeg als eerste ook dat het bij XP niet echt nodig is, tenzij je spellen wil spelen. Zelfs 'n oud spel als WoW vindt 1GB eigenlijk al niet echt prettig. Maar dat is nu niet van toepassing, daar ik niks over spellen zie staan in de OP.

Vista op zichzelf vindt het vaak al prettig om 700MB voor zichzelf te nemen. Haal daar je video RAM vanaf (zie ik daar 358MB in de OP staan? 1024 - 700 - 358 = .. ), en je houdt nauwelijks genoeg over om firefox te draaien. Sure, Vista zal wel wat vrijmaken, onder protest, maar om nou op dat randje te gaan zitten?

Ik ben het verder wel met je eens dat een Celeron niet de ideale processor is om te hebben, sinds ik zo'n ding heb gehad zou ik er nooit meer aan willen. Ondanks dat weet ik eerlijk gezegd nog niet wat erger is voor 'n systeem.

Bedtijd nu..
Met citaat reageren
Oud 09-12-2007, 11:13
Subzero
Subzero is offline
Citaat:
Die processor lijkt me wat verouderd, en volgens mij is 2 gig geheugen standaard tegenwoordig, maar voor wat je ermee wilt doen is dit wel geschikt, hoewel 80 gig HD wel wat aan de kleine kant is als je films erop wilt zetten.
externe harde schijf bijkopen ofzo ?
Oud 09-12-2007, 11:13
Subzero
Subzero is offline
oops staat er al
Oud 09-12-2007, 17:53
]{ing
]{ing is offline
Neem toch een snellere CPU, geheugen valt nog te upgraden. Of neem 2GB en een Core 2 Duo.. zit je goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten