![]() |
|
![]() |
Hallo ik moet voor wiskunde een opdracht maken over de getijdenbeweging rond de oosterscheldekering. Daarbij hebben we een eigen opdracht gekregen. In excel moesten we een sinusoide invullen en die moest de beweging van de zee voorstellen. Verder is er kom waartussen een dijk zit die zijn sluizen open kan zetten. Verder is er ook nog een 2e kom na de 1e.
De 1e kom wordt rechtsstreeks beinvloed door de zee. De mate hangt af van hoe ver de sluizen openstaan. De 2e kom wordt beinvloed door de 1e kom want van daar stroomt het water er in en uit. Maar mijn probleem is dat wanneer de zee de maximale hoogte heeft bereikt de 1e kom dat nog niet heeft, waardoor die nog even blijft stijgen tot dat de kom en de zee op gelijke hoogte zijn. Dan stroomt het water weer uit de kom. Maar omdat er een 2e kom is, zal ook daaruit water stromen in de 1e kom. En van dit weet ik dus niet hoe ik dat op de juiste manier in excel krijg. dit is de site met de opdracht: http://home.wxs.nl/~hklein/modelleren/docs/eigen2.htm de functie die wordt gebruikt voor de zee is: Z(t)=1,5sin(0,5t) de functie die wordt gebruikt voor de kom is: K(t+1)=K(t)+c·(Z(t)-K(t)) voor de 2e kom heb dezelfde functie gebruikt als bij de 1e, alleen gebruikte ik daarbij de gegevens van de zee niet, maar die van de 1e kom. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand me dus kan uitleggen hoe ik er voor kan zorgen dat er ook water daadwerkelijk vanuit de 2e kom terug stroomt naar de 1e. Robbin. |
Advertentie | |
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|