Een wrijvingskracht valt meestal te benaderen door F = n*v (dus recht evenredig met de snelheid van de beweging).
We weten dat de zwaartekracht inwerkt, en dus F = m*g (volgens de verticale richting). Het makkelijkste om dit probleem te beschouwen, lijkt me door een assenstelsel op de helling vast te maken: dus de x-as evenwijdig met de helling en daar een as loodrecht op. Wat je dan doet is je zwaartekracht projecteren op de as volgens je helling (je krijgt dan m*g*sin(5.7) volgens die richting). Voor een onversnelde beweging weten we dat a = 0, dus is de totale resultante kracht 0. We weten dus dat de wrijvingskracht tegengesteld is.
Verder zal je een ECB wel besproken hebben in de klas, zodat je dus weet hoe groot v is op je band. Hieruit bereken je omega (hoeksnelheid), die hoeksnelheid stel je gelijk bij tandwielen op dezelfde as. Voor de kettingoverdracht moet je nog een factor inbrengen: per omwenteling van het achterste wiel (gaat daar 2 * pi * R_achter door, dezelfde hoeveelheid ketting gaat er vanvoor door en zorgt voor (2 * pi * R_achter ) / ( 2 * pi * R_voor) = R_achter / R_voor door en dezelfde factor breng je dus in bij je hoeksnelheid daar).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
|