Kan je die bestanden kopiëren naar een andere locatie? Indien niet is er iets mis met de machtigingen, ik heb daar ook ooit mee gesukkeld en ik kan dus ook geen perfecte handleiding voor je geven. Als je een Pro-versie hebt moet je 'simpele bestandsdeling uitzetten' zodat je bij de eigenschappen het tabblad machtigingen bijkrijgt. Daarin kan je gaan knoeien (er moet daar ergens een optie zijn 'machtigingen van bovenliggen/onderliggende items overerven', daarmee kun je het op een of andere manier wel oplossen).
Een andere raad in geval van nood wel kan werken: gewoon via een recovery-programma gaan (GetDataBack NTFS, of Convar FileRecovery). Die passeren niet langs de NTFS-drivers van Windows en houden dus ook geen enkele rekening met verkeerde machtigingen. Zo heb ik indertijd wel een heleboel bestanden kunnen back-uppen omdat ik er via de mappen niet meer in kon (door die verkeerde machtigingen (ik had iedereen geweigerd omdat ik toen nog niet wist dat weiger-machtigingen voorrang hebben op toelaten en ik die mappen dus niet kon verwijderen, niet kon openen en ga zo maar door)). Voortgaand op die methode: als je linux hebt staan, kan je misschien zo aan je bestanden