Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2007, 18:48
Bloem
Bloem is offline
"De beste manier om het tekort aan orgaandonoren terug te dringen is volgens de RVZ een levenslange vergoeding van de ziektekostenpremie voor de donor, schrijft het dagblad. Dat systeem zou te verkiezen zijn boven een eenmalig geldbedrag."

Naar aanleiding van dit nieuwsbericht: zou jij bij leven een orgaan afstaan als je daar een vergoeding voor kreeg? En wat vind je van dit plan?

Laatst gewijzigd op 10-11-2007 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 18:54
Bloem
Bloem is offline
Ik weet het niet goed. Aan de ene kant zou ik ook "zo" wel een nier willen doneren, zonder dat daar iets tegenover staat. Al zou ik geen idee hebben waar ik naartoe zou moeten en vermoed ik dat mijn huisarts me hartelijk uit zou lachen als ik bij hem kom met de mededeling dat ik een nier af zou willen staan aan een onbekend persoon. Soort van "strikje erom, kaartje erbij, klaar" gevoel. Door deze regeling zouden misschien niet alleen meer mensen overwegen om een nier te doneren, ook zou het misschien wat algemener, bekender en geaccepteerder worden dat het tot de mogelijkheden behoort.

Aan de andere kant; wat als er ooit iets met mijn overgebleven nier zou gebeuren? Dan zou ik zelf een transplantatie nodig hebben terwijl dat misschien niet nodig zou zijn als ik die andere gehouden had. En wat als er iets met een familielid gebeurt? Ik zou liever aan familie doneren dan aan een onbekende.

Nou ja, ik zou het niet weten dus, maar ik vind het wel een interessant dilemma én goed dat er op deze manier in ieder geval aandacht aan besteed wordt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:17
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
een levenslange vergoeding van de ziektekostenpremie voor de donor
*kwijl kwijl kwijl*

Ik ben zelf vrijwel nooit ziek maar zou het accuut doen. Enig idee hoe erg je dit kunt manipuleren in je voordeel?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:22
Osmoian
Osmoian is offline
Ik zal nooit voor een vergoeding een nier afstaan, om 2 redenen:

1. Ik ben slim genoeg om zoveel geld te verdienen dat ik die vergoeding niet nodig heb.
2. Ik vind materialistische rijkdom niet erg belangrijk.
3. Ik hecht erg veel waarde aan mn gezondheid, als ik een nier heb afgestaan betekend dat dat ik zelf nog maar afhankelijk ben van 1 nier, hier hangen ook weer tal van risico's aan.

Als ik al ooit donor zou worden, zal dat zijn om een bepaald specifiek persoon te helpen in mn directe omgeving.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:27
Sherco
Sherco is offline
Ik ben orgaandonor, maar dat hou ik liever beperkt tot na mijn dood. Mocht iemand in mijn naaste omgeving een nier nodig hebben zou ik bereid zijn die af te staan, maar niet aan een onbekend persoon. Een of andere financiele vergoeding doet in dit geval niets af aan die mening
Oud 10-11-2007, 19:28
Anika
Ik zou alleen maar een nier af willen staan aan een dierbare en dan hoef ik er geen vergoeding voor, zonder zou ik het ook doen. Maar aan een onbekende zou ik geen nier willen doneren, ook niet voor geld. Je loopt altijd het risico dat je later zelf één van je nieren verliest o.i.d. en dan heb je zelf een probleem. Dat risico wil ik niet lopen voor een onbekende.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:37
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Ik zou alleen maar een nier af willen staan aan een dierbare en dan hoef ik er geen vergoeding voor, zonder zou ik het ook doen. Maar aan een onbekende zou ik geen nier willen doneren, ook niet voor geld. Je loopt altijd het risico dat je later zelf één van je nieren verliest o.i.d. en dan heb je zelf een probleem. Dat risico wil ik niet lopen voor een onbekende.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 19:49
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Ik zal nooit voor een vergoeding een nier afstaan, om 2 redenen:

1. Ik ben slim genoeg om zoveel geld te verdienen dat ik die vergoeding niet nodig heb.
3. Ik hecht erg veel waarde aan mn gezondheid, als ik een nier heb afgestaan betekend dat dat ik zelf nog maar afhankelijk ben van 1 nier, hier hangen ook weer tal van risico's aan.

Maar niet slim genoeg om tot 3 te tellen?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 20:10
le_mug
le_mug is offline
Als ik in een benarde financiele positie zat, zou ik deze optie zeker eens nader onderzoeken. Ik vind het een goede regeling die vele mensenlevens zou kunnen sparen.
Oud 10-11-2007, 20:12
Maija
Maija is offline
Citaat:
Maar niet slim genoeg om tot 3 te tellen? [/size]
haha, hier moest ik toch wel om lachen..

Geld oke, maar het is toch weer zo'n 1.600 euro per jaar in totaal (toevallig paar dagen terug brief over gehad)
1.600 x +/- 50 jaar= +/- 80.000 euro.. dat is niet nx. Niet dat ik geld problemen heb, helemaal niet. Mijn ouders betalen zelfs nog mijn verzekering. (zolang ik bezig ben met mijn studie)

Ik zou iets afstaan ook niet doen, zomaar. Alleen als ik iemand kan helpen die ik ken.
Ook ben ik nog vrij jong, en kan er nog zoveel met mn leven gebeuren
Oud 10-11-2007, 20:35
Osmoian
Osmoian is offline
Citaat:
Maar niet slim genoeg om tot 3 te tellen? [/size]
Hahaha touche zou ik haast zeggen . Toen ik begon met reageren had ik alleen maar 2 argumenten in gedachte, toen bedacht ik me nog een 3e maar vergat ik dat wat ik eerder had geschreven aan te passen.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2007, 20:40
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Maar niet slim genoeg om tot 3 te tellen?
Maar de eerste is geen reden.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 10:28
Ieke
Ieke is offline
Ik heb moeite met het idee dat er wat tegenover staat. Zo loop je toch wel aardig het risico dat mensen het om de verkeerde redenen doen, puur financieel, omdat ze bijvoorbeeld hun ziektekostenverzekering niet kunnen betalen en dat zijn er nu al een kwart miljoen.
Als het nu iets simpels was zonder teveel risico's wordt het een ander verhaal. Maar er is toch best wel een kans dat je het als donor niet overleeft en je kan er een hoop complicaties bij krijgen.
Ik zou het zelf alleen doen voor familie of een hele goede vriend.
Oud 11-11-2007, 13:47
Verwijderd
Aan de ene kant vind ik het moeilijk dat je er voor betaald wordt, feitelijk. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer zo'n groot iets dat er wel iets tegenover móet staan.
Ik vind het dus heel moeilijk...
(Als iemand in mijn directe omgeving mijn nier nodig zou hebben, dan zou ik het denk ik wel doen. Maar voor een vreemde voelt het toch anders, dat doe je niet 'zomaar'... geen idee of ik dat zou doen als er een beloning tegenover zou staan. Een smak geld vind ik sowieso niets, maar het idee van levenslang de ziektekostenverzekering betalen heeft wel iets... )
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 15:31
gurl19
gurl19 is offline
Ik zou geen nier afstaan voor een vergoeding. Ik ga niet zomaar voor geld in een gezond lichaam snijden. Ik ben wel donor voor als ik dood ben. Maar zou iemand in mijn naaste omgeving een nier nodig hebben en ik ben geschikt dan zou ik het wel doen. Niet voor het geld maar om mijn familie te helpen!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 16:52
Breg
Breg is offline
Ik zou er zeker over nadenken, maar vind het toch wel een risico. Wat als er inderdaad iets met je overgebleven nier gebeurd?
Als ze daarnaast ook zouden garanderen dat mensen met maar 1 nier/mensen die een nier hebben afgestaan voorrang zouden krijgen op de wachtlijst dan zou ik het wel overwegen. (Hoewel die oplossing weer niet erg eerlijk is tegenover mensen die geen nier hebben afgestaan en daardoor langer op de wachtlijst staan)
Oud 11-11-2007, 19:49
Maija
Maija is offline
ik zou juist het beter vinden om mensen een (kleinere) vergoeding te geven om donor te worden, na hun dood.

Want daar zijn ook nog steeds te weinig mensen voor. Het hoeft maar een kleine bijdrage te zijn, maar ik weet zeker dat daardoor een stuk meer mensen toch donor worden.

Ik ben donor, en vind dat dat eerder normaal moet worden dan een uitzondering.
Oud 11-11-2007, 20:13
Verwijderd
Nee, Ik vind het een gevaarlijk idee om mensen te belonen voor orgaandonatie.

Bovendien, áls ik het risico van donatie wil nemen, zou het zijn voor iemand waar ik persoonlijk om geef, ik zou het niet toevertrouwen aan de anonimiteit van 'een systeem'.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2007, 20:27
knijtert
knijtert is offline
Citaat:
Ik ben orgaandonor, maar dat hou ik liever beperkt tot na mijn dood. Mocht iemand in mijn naaste omgeving een nier nodig hebben zou ik bereid zijn die af te staan, maar niet aan een onbekend persoon. Een of andere financiele vergoeding doet in dit geval niets af aan die mening
Oud 11-11-2007, 20:29
knijtert
knijtert is offline
Ik weet nog niet of ik het goed moet vinden of niet.

Natuurlijk wil ik niet dat mensen dit gebruiken om geld te kunnen 'verdienen'.
Maar waar het uiteindelijk om draait is dat er meer mensen geholpen kunnen worden.

Ik heb sowieso liever dat ze eerst gaan invoeren dat iedereen orgaandonor word tenzij iemand bezwaar heeft.
Oud 12-11-2007, 23:06
luchtballon
luchtballon is offline
Nee.
Niet snijden in gezonde lichamen, behalve misschien als een heel erg naaste het nodig zou hebben. Organen voor geld =

bovendien, dan kan je dan misschien wel acuut mensen mee redden, maar als veel mensen dat nou gaan doen die geld nodig hebben maar misschien (daarom) ook niet zo gezond leven, krijgen zij ook gezondheidsproblemen, en dan? Ik denk dat he weer net zo veel nierpatienten oplevert die er anders niet geweest zouden zijn. Je kúnt in gezonde toestand wel met 1 nier, maar niet zomaar, en je moet wel voorzichtiger doen én gezond blijven, wat de meeste mensen nou eenmaal niet blijven.

edit: nog een probleem: Mensen die de vergoeding willen, gaan moeite doen om gezond over te komen. Komt er wel genoeg keuring? Krijgen de patienten wel een goede nier? Komt er geen jaloezie omdat de ene persoon wel bereid is, maar om een of andere reden niet geschikt wordt bevonden en de buurman wel?

En bloeddonatie. Moet je daar dan ook geld voor gaan geven? Want dat is dan niet eerlijk. Maar enge ziektes die niet meteen herkend kunnen worden en daar nog een even groot of groter risico op mensen die graag dat geld willen maar niet zeker weten of ze gezond zijn en het dus uit totaal verkeerde motieven doen die de patient no way helpt.

Laatst gewijzigd op 12-11-2007 om 23:16.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2007, 07:15
Verwijderd
Citaat:
same
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 10:42
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
haha, hier moest ik toch wel om lachen..

Geld oke, maar het is toch weer zo'n 1.600 euro per jaar in totaal (toevallig paar dagen terug brief over gehad)
1.600 x +/- 50 jaar= +/- 80.000 euro.. dat is niet nx. Niet dat ik geld problemen heb, helemaal niet. Mijn ouders betalen zelfs nog mijn verzekering. (zolang ik bezig ben met mijn studie)

Ik zou iets afstaan ook niet doen, zomaar. Alleen als ik iemand kan helpen die ik ken.
Ook ben ik nog vrij jong, en kan er nog zoveel met mn leven gebeuren
Al eens aan de inflatie gedacht? Binnen 50 jaar is die 1600 euro waarschijnlijk niets meer waard...

Ik zou in ieder geval mijn nier niet afstaan. Zelfs niet als ik er 1 miljoen euro voor kreeg! Ik ben veel te bezorgd om mijn eigen gezondheid en ben bang voor operaties... Misschien zou ik het wel overwegen voor mijn man later of mijn kinderen moesten die het nodig hebben...Maar dan echt als het niet anders kan.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 12:08
)Vampje(
)Vampje( is offline
Voor een miljoen wel, voor minder niet.
Behalve familie, die zou ik een nier cadeau doen als het nodig zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 12:40
Anika
Citaat:
Al eens aan de inflatie gedacht? Binnen 50 jaar is die 1600 euro waarschijnlijk niets meer waard...
Nee maar tegen die tijd betaal je veel meer voor je zorgverzekering dus bespaar je ook weer meer dan die 1600 euro.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 15:49
Verwijderd
Dit is echt het idiootste idee wat ik in tijden gehoord heb. Organen commercieel maken.
Ik zou het never nooit niet doen. Enkel voor een familielid/naaste, maar dan hoef ik er natuurlijk niks voor, dan ben ik allang blij dat diegene blijft leven. Mn gezondheid gaat wel even voor een smak geld zeg, dat mensen het überhaupt overwégen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 16:40
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Al eens aan de inflatie gedacht? Binnen 50 jaar is die 1600 euro waarschijnlijk niets meer waard....
Exact de opmerking die ik ging geven. Te veronderstellen dat de inflatie de komende 50 elk jaar met 2% toeneemt, dan zal in 2057 de koopkracht van 4222 euro dezelfde zijn als de 1600 euro vandaag. Dus om binnen 50 jaar evenveel te kunnen kopen als nu, zal je 163.88% meer geld moeten uitgeven dan vandaag! In werkelijkheid zal die koopkracht waarschijnlijk nog lager liggen dan ik voorspelde; een stijging van 2% ieder jaar gedurende een halve eeuw is meer dan gunstig.

Laatst gewijzigd op 15-11-2007 om 20:03.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2007, 19:56
marrel
marrel is offline
Citaat:
Ik denk het hier mee eens te zijn, al vind ik het raar vooraf te bedenken.
Oud 15-11-2007, 20:42
Verwijderd
Hm, ik zou het misschien wel serieus overwegen ja. Ik vind een beloning in de zin van de rest van je leven ziektekosten vergoed krijgen wel een redelijke beloning om mijn nier voor af te staan.

Met de nadruk op overwegen dus, want ik denk niet dat ik het ooit daadwerkelijk zou doen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 16:53
vlaflip1
vlaflip1 is offline
Ik zou het niet doen, als ik dood ben mogen ze mijn nieren best gebruiken. Maar levend.. neeh.. alleen voor mensen om wie ik veel geef zou ik het wel doen, ook zonder vergoeding.

Greetz vlaflip1
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 18:29
Rachel
Rachel is offline
Ik denk dat ik dat pas zou doen als ik in geldnood ofzo zit
[ik ben wel 'gewoon' donor]
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 22:23
Verwijderd
Citaat:
dat dus.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2007, 23:05
Verwijderd
Nee. Onberedeneerde principekwestie.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 00:56
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Citaat:
Ik zal nooit voor een vergoeding een nier afstaan, om 3 redenen:

Als ik al ooit donor zou worden, zal dat zijn om een bepaald specifiek persoon te helpen in mn directe omgeving.
Enough said for me
Met citaat reageren
Oud 19-11-2007, 12:53
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Nee. Onberedeneerde principekwestie.

Dit. + Als iemand in mijn directe omgeving er een nodig heeft, ben ik al weer veel meer bereid.
Oud 19-11-2007, 13:41
Poepkind
Poepkind is offline
Bij leven een nier afstaan kan alleen als je erg gezond bent, voordat er toestemming word gegeven voor transplantatie word de donor uitgebreid onderzocht en getest. Als vervolgens blijkt dat die persoon 100% gezond is word de transplantatie uitgevoerd. Dit systeem zorgt ervoor dat donoren bij leven een hogere levensverwachting hebben dan de gemiddelde persoon. (dit heb ik van college)

Ik zou het niet doen voor geld, maar wel voor mijn familie. Dan zal ik het ook gratis doen, aangezien het leven van mijn zusje of ouders onbetaalbaar is.
Oud 19-11-2007, 13:47
Volk
Volk is offline
Mijn nier. Ik sta hem niet af al kreeg ik een miljoen. Misschien heb ik die later zelf nog wel nodig. Jammer voor mensen die er een nodig hebben. Natuurlijke selectie.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 17:41
PV
PV is offline
Ik zou het misschien wel overwegen, niet zozeer vanwege het geld (al is dat natuurlijk mooi meegenomen) maar wel om een ander te kunnen helpen. Maar het is een beetje hetzelfde als beenmergdonor zijn, dat is ook niet zonder risico... maar misschien wel minder risicovol dan een nier doneren. Ik zou het allebei wel overwegen.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 18:40
Verwijderd
Citaat:
Nee, Ik vind het een gevaarlijk idee om mensen te belonen voor orgaandonatie.

Bovendien, áls ik het risico van donatie wil nemen, zou het zijn voor iemand waar ik persoonlijk om geef, ik zou het niet toevertrouwen aan de anonimiteit van 'een systeem'.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2007, 20:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
Ik weet het niet goed. Aan de ene kant zou ik ook "zo" wel een nier willen doneren, zonder dat daar iets tegenover staat. Al zou ik geen idee hebben waar ik naartoe zou moeten ...

Aan de andere kant; wat als er ooit iets met mijn overgebleven nier zou gebeuren? Dan zou ik zelf een transplantatie nodig hebben terwijl dat misschien niet nodig zou zijn als ik die andere gehouden had. En wat als er iets met een familielid gebeurt? Ik zou liever aan familie doneren dan aan een onbekende.

Nou ja, ik zou het niet weten dus, maar ik vind het wel een interessant dilemma én goed dat er op deze manier in ieder geval aandacht aan besteed wordt.
Dat dus. Het meeste geldt het laatste argument (wat als ik een nieraandoening krijg oid), dus ik denk niet dat ik voor een onbekende ooit een nier zou afstaan. Voor familie wordt het een ander verhaal, maar ook een dilemma denk ik.
Oud 20-11-2007, 22:43
Verwijderd
Citaat:
Bij leven een nier afstaan kan alleen als je erg gezond bent, voordat er toestemming word gegeven voor transplantatie word de donor uitgebreid onderzocht en getest. Als vervolgens blijkt dat die persoon 100% gezond is word de transplantatie uitgevoerd. Dit systeem zorgt ervoor dat donoren bij leven een hogere levensverwachting hebben dan de gemiddelde persoon. (dit heb ik van college)
Uhm, niemand is 100% gezond hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 17:16
Stefanie
Stefanie is offline
Ik zou niet in mijn lichaam laten snijden voor geld. Helemaal niet als daar consequenties aan vast zitten. Als de overgebleven nier slecht functioneert, heb je een heel groot probleem...
Met citaat reageren
Oud 21-11-2007, 21:23
coopergirl
coopergirl is offline
Misschien zou ik het overwegen, afhankelijk van mijn financiële situatie.
Oud 22-11-2007, 09:40
Lauwie101
Lauwie101 is offline
Hej. Ik moet voor nl gedocumenteerd schrijven, en ga een essay hierover schrijven. Mag ik jullie meningen er misschien in verwerken?

Groetjes,

Laura.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 10:34
Mara
Mara is offline
Nee, ik zou 't niet doen.

Ik ben wel orgaandonor, maar dat is ná m'n dood. Bij m'n leven blijven ze in m'n lijf zitten, tenzij een naaste van mij een nier nodig heeft, daarvoor heb ik 't wel over. Mede daarom zou ik 'm niet verkopen, als daarna een naaste van mij 'n nier nodig heeft kan ik niet meer helpen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 14:21
Anika
Citaat:
Hej. Ik moet voor nl gedocumenteerd schrijven, en ga een essay hierover schrijven. Mag ik jullie meningen er misschien in verwerken?

Groetjes,

Laura.
De mijne wel in ieder geval, staat ergens helemaal bovenaan. Succes met je essay!
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 15:49
luchtballon
luchtballon is offline
Citaat:

Groetjes,

Laura.
sure.
Ik denk trouwens dat je meer toestemmingen/reacties krijgt als je de mensen pm't die gereageerd hebben. (ik weet niet of ze dat op prijs stellen natuurljik eh, maarja)
Oud 22-11-2007, 17:15
Verwijderd
Nee.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2007, 17:26
Fantôme
Fantôme is offline
dan zou de regeling dus zo moeten zijn dat je een nier afstaat tegen een vergoeding, maar als jouw eigen nier het dan begeeft, moet diegene jouw nier teruggeven
Oud 23-11-2007, 10:22
ekki
ekki is offline
Citaat:
Mag ik jullie meningen er misschien in verwerken?
NP

Regels voor berichten