![]() |
|
"De beste manier om het tekort aan orgaandonoren terug te dringen is volgens de RVZ een levenslange vergoeding van de ziektekostenpremie voor de donor, schrijft het dagblad. Dat systeem zou te verkiezen zijn boven een eenmalig geldbedrag."
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht: zou jij bij leven een orgaan afstaan als je daar een vergoeding voor kreeg? En wat vind je van dit plan? Laatst gewijzigd op 10-11-2007 om 19:00. |
![]() |
||
Citaat:
Maar niet slim genoeg om tot 3 te tellen? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Geld oke, maar het is toch weer zo'n 1.600 euro per jaar in totaal (toevallig paar dagen terug brief over gehad) 1.600 x +/- 50 jaar= +/- 80.000 euro.. dat is niet nx. Niet dat ik geld problemen heb, helemaal niet. Mijn ouders betalen zelfs nog mijn verzekering. (zolang ik bezig ben met mijn studie) Ik zou iets afstaan ook niet doen, zomaar. Alleen als ik iemand kan helpen die ik ken. Ook ben ik nog vrij jong, en kan er nog zoveel met mn leven gebeuren
|
Ik heb moeite met het idee dat er wat tegenover staat. Zo loop je toch wel aardig het risico dat mensen het om de verkeerde redenen doen, puur financieel, omdat ze bijvoorbeeld hun ziektekostenverzekering niet kunnen betalen en dat zijn er nu al een kwart miljoen.
Als het nu iets simpels was zonder teveel risico's wordt het een ander verhaal. Maar er is toch best wel een kans dat je het als donor niet overleeft en je kan er een hoop complicaties bij krijgen. Ik zou het zelf alleen doen voor familie of een hele goede vriend.
|
Verwijderd
|
Aan de ene kant vind ik het moeilijk dat je er voor betaald wordt, feitelijk. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer zo'n groot iets dat er wel iets tegenover móet staan.
Ik vind het dus heel moeilijk... (Als iemand in mijn directe omgeving mijn nier nodig zou hebben, dan zou ik het denk ik wel doen. Maar voor een vreemde voelt het toch anders, dat doe je niet 'zomaar'... geen idee of ik dat zou doen als er een beloning tegenover zou staan. Een smak geld vind ik sowieso niets, maar het idee van levenslang de ziektekostenverzekering betalen heeft wel iets... ) |
![]() |
|
Ik zou geen nier afstaan voor een vergoeding. Ik ga niet zomaar voor geld in een gezond lichaam snijden. Ik ben wel donor voor als ik dood ben. Maar zou iemand in mijn naaste omgeving een nier nodig hebben en ik ben geschikt dan zou ik het wel doen. Niet voor het geld maar om mijn familie te helpen!
|
![]() |
|
Ik zou er zeker over nadenken, maar vind het toch wel een risico. Wat als er inderdaad iets met je overgebleven nier gebeurd?
Als ze daarnaast ook zouden garanderen dat mensen met maar 1 nier/mensen die een nier hebben afgestaan voorrang zouden krijgen op de wachtlijst dan zou ik het wel overwegen. (Hoewel die oplossing weer niet erg eerlijk is tegenover mensen die geen nier hebben afgestaan en daardoor langer op de wachtlijst staan)
|
ik zou juist het beter vinden om mensen een (kleinere) vergoeding te geven om donor te worden, na hun dood.
Want daar zijn ook nog steeds te weinig mensen voor. Het hoeft maar een kleine bijdrage te zijn, maar ik weet zeker dat daardoor een stuk meer mensen toch donor worden. Ik ben donor, en vind dat dat eerder normaal moet worden dan een uitzondering.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Ik weet nog niet of ik het goed moet vinden of niet.
Natuurlijk wil ik niet dat mensen dit gebruiken om geld te kunnen 'verdienen'. Maar waar het uiteindelijk om draait is dat er meer mensen geholpen kunnen worden. Ik heb sowieso liever dat ze eerst gaan invoeren dat iedereen orgaandonor word tenzij iemand bezwaar heeft.
|
Nee.
Niet snijden in gezonde lichamen, behalve misschien als een heel erg naaste het nodig zou hebben. Organen voor geld = ![]() bovendien, dan kan je dan misschien wel acuut mensen mee redden, maar als veel mensen dat nou gaan doen die geld nodig hebben maar misschien (daarom) ook niet zo gezond leven, krijgen zij ook gezondheidsproblemen, en dan? Ik denk dat he weer net zo veel nierpatienten oplevert die er anders niet geweest zouden zijn. Je kúnt in gezonde toestand wel met 1 nier, maar niet zomaar, en je moet wel voorzichtiger doen én gezond blijven, wat de meeste mensen nou eenmaal niet blijven. edit: nog een probleem: Mensen die de vergoeding willen, gaan moeite doen om gezond over te komen. Komt er wel genoeg keuring? Krijgen de patienten wel een goede nier? Komt er geen jaloezie omdat de ene persoon wel bereid is, maar om een of andere reden niet geschikt wordt bevonden en de buurman wel? En bloeddonatie. Moet je daar dan ook geld voor gaan geven? Want dat is dan niet eerlijk. Maar enge ziektes die niet meteen herkend kunnen worden en daar nog een even groot of groter risico op mensen die graag dat geld willen maar niet zeker weten of ze gezond zijn en het dus uit totaal verkeerde motieven doen die de patient no way helpt.
Laatst gewijzigd op 12-11-2007 om 23:16. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zou in ieder geval mijn nier niet afstaan. Zelfs niet als ik er 1 miljoen euro voor kreeg! Ik ben veel te bezorgd om mijn eigen gezondheid en ben bang voor operaties... Misschien zou ik het wel overwegen voor mijn man later of mijn kinderen moesten die het nodig hebben...Maar dan echt als het niet anders kan. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dit is echt het idiootste idee wat ik in tijden gehoord heb. Organen commercieel maken.
![]() Ik zou het never nooit niet doen. Enkel voor een familielid/naaste, maar dan hoef ik er natuurlijk niks voor, dan ben ik allang blij dat diegene blijft leven. Mn gezondheid gaat wel even voor een smak geld zeg, dat mensen het überhaupt overwégen. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 15-11-2007 om 20:03. |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Hm, ik zou het misschien wel serieus overwegen ja. Ik vind een beloning in de zin van de rest van je leven ziektekosten vergoed krijgen wel een redelijke beloning om mijn nier voor af te staan.
Met de nadruk op overwegen dus, want ik denk niet dat ik het ooit daadwerkelijk zou doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Bij leven een nier afstaan kan alleen als je erg gezond bent, voordat er toestemming word gegeven voor transplantatie word de donor uitgebreid onderzocht en getest. Als vervolgens blijkt dat die persoon 100% gezond is word de transplantatie uitgevoerd. Dit systeem zorgt ervoor dat donoren bij leven een hogere levensverwachting hebben dan de gemiddelde persoon. (dit heb ik van college)
Ik zou het niet doen voor geld, maar wel voor mijn familie. Dan zal ik het ook gratis doen, aangezien het leven van mijn zusje of ouders onbetaalbaar is.
|
![]() |
Ik zou het misschien wel overwegen, niet zozeer vanwege het geld (al is dat natuurlijk mooi meegenomen) maar wel om een ander te kunnen helpen. Maar het is een beetje hetzelfde als beenmergdonor zijn, dat is ook niet zonder risico... maar misschien wel minder risicovol dan een nier doneren. Ik zou het allebei wel overwegen.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Nee, ik zou 't niet doen.
Ik ben wel orgaandonor, maar dat is ná m'n dood. Bij m'n leven blijven ze in m'n lijf zitten, tenzij een naaste van mij een nier nodig heeft, daarvoor heb ik 't wel over. Mede daarom zou ik 'm niet verkopen, als daarna een naaste van mij 'n nier nodig heeft kan ik niet meer helpen. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk trouwens dat je meer toestemmingen/reacties krijgt als je de mensen pm't die gereageerd hebben. (ik weet niet of ze dat op prijs stellen natuurljik eh, maarja)
|
|