Advertentie | |
|
![]() |
|
De luchtwrijving is ook afhankelijk van de vorm en de grootte van het oppervlak van het object.
Daarbij is heeft de wrijving volgensmij een lager effect op een grotere massa, in vergelijking met een kleinere massa met dezelfde structuur. Een jeu-des-boule bal die niet gevuld is, zal langzamer vallen dan een jeu-des-boule bal die zwaarder is. Tenminste, dat heeft een experiment dat ik gedaan heb toen ik nog Natuurkunde studeerde eens uitgewezen. Uiteraard is luchtwrijving op de maan natuurlijk niet aanwezig.
||
Verwijderd
|
Hier was al op gewezen, maar niet onderbouwd, dus nog ter verduidelijking:
F= - G*m*M/r2 (maal een eenheidsvector voor de richting) Waarbij m en M de massa's zijn van de objecten waar de (zwaarte)kracht tussen berekend wordt. G is een constante (6.6726 x 10-11 Nm2/kg2) en r is de afstand tussen de objecten. Er werkt dus een grotere zwaartekracht op massievere objecten, maar deze is evenredig met de massa, dus is de valversnelling voor elk object (in vacuum) gelijk. Citaat:
![]() A = reference area C = drag coefficient Het blad valt dus langzamer naar beneden dan de hamer, maar dat komt niet door de massa op zich, maar, zoals al gezegd, door de wrijving. Een papieren hamer valt nog steeds langzamer dan een massieve hamer, omdat de wrijvingskracht de papieren hamer meer afremt dan de massieve (F = m*a). |
![]() |
|||
Citaat:
Dat lichtere voorwerpen experimenteel trager vallen, lijkt me eerder het gevolg van meer relatieve invloed van andere krachten (ik denk maar aan luchtverplaatsingen zoals de wind die ook een opwaarste component kunnen hebben: op een zware bal zal dat niet zo'n effect hebben (vermits die kracht bepaald is, maar er voor een zwaare lichaam een grotere kracht nodig is om die te verplaatsen volgens de wet van Newton (F = m*a)). Maar sowieso lijkt me dat dergelijke effecten niet voor het middelbaar zijn weggelegd. Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
op de hamer word een grotere kracht uitgeoefend, maar dat is ook nodig omdat de hamer een grotere traagheid heeft. in de praktijk valt hij sneller omdat hij door zijn grotere massa (relatief) minder last heeft van de luchtweerstand. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] valversnelling berekenen met een helling natuurkundelove | 7 | 17-10-2014 06:09 | |
[NA] Versnelde- en vertraagde beweging Doornroos | 1 | 30-01-2013 17:06 | |
[NA] Verschil tussen s=1/2at^2 en s=vt maudgewoon | 1 | 05-12-2012 20:03 | |
[NA] Fysica oefening bewegingsleer marcel1990 | 6 | 03-09-2012 16:20 | |
[NA] Versnelling xxceline | 8 | 11-03-2012 19:39 | |
na snelheid fietser ~iertje_coolie~ | 5 | 11-01-2005 20:20 |