Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2008, 20:15
Xercali
Xercali is offline
ik heb gehoord dat het niet in elk winkel te koop is.
weet iemand een winkel waar ik het kan kopen? en weet iemand ook hoe duur het is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-01-2008, 20:25
Verwijderd
Linux hoef je niet te kopen. Het kán wel (bijv. Dynabyte heeft af en toe wel linux-distro's in de verkoop) maar je kunt ook gewoon een distro downloaden.
Zoals bijvoorbeeld Ubuntu of iets soortgelijks.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 20:37
Chimera
Chimera is offline
Als je niet weet wat Linux is kun je er beter niet aan beginnen...
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 20:42
Xercali
Xercali is offline
ik weet wat het is, het is een besturingssysteem....UNIX. en Linux is er 1 van.
heb alleen geen zin om weer een virus te krijgen als ik het download..
beste optie is van de officele site downloaden?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 20:50
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Vraagje, kun je (als je Linux geïnstalleerd hebt) weer terugschakelen naar Windows ofzo? ;x
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Inderdaad. Je kunt bij Ubuntu er ook voor kiezen om het op CD/DVD naar je toe te laten sturen. Dit duurt echter wel een tijdje (paar weken) en je krijgt er minimaal 10

@ Evil-Milkshake:
Dat hangt er van af hoe je het precies hebt geïnstalleerd en wat jij precies bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 06:58
freyk
freyk is offline
Citaat:
ik heb gehoord dat het niet in elk winkel te koop is.
weet iemand een winkel waar ik het kan kopen? en weet iemand ook hoe duur het is?
Linux kan je op verschillende plaatsen kopen, maar is niet verstandig.
Omdat je het overal gratis en legaal de cd kopieën van verschillende linuxdisrtibuties kan downloaden.
Wel geef ik toe dat ik opensuse 10.0 heb gekocht voor 60 euro, om mijn vrijwillige contibutie aan de distribiteurs te geven (want hosten van een linuxdistributie kost ook geld).
In de doos zaten dezelfde cd's + een dvd, (die je dus ook gratis kan downloaden), 1 jaartje gratis support bij de telefonische helpdesk en nog een dikke instructieboekje (die ik nergens digitaal op het net kan vinden).

Citaat:
beste optie is van de officiële site downloaden?
Virussen kan je niet krijgen als je een linuxdistributie download, omdat je namelijk een cdkopie (een iso) binnenhaalt die je niet uit kan voeren maar alleen kan openen of op een speciale manier moet branden.

Citaat:
Vraagje, kun je (als je Linux geïnstalleerd hebt) weer terugschakelen naar Windows ofzo? ;x
Dat kan je op verschillende manieren doen:
  • je zet linux naast windows
  • je installeert linux om het daarna weer eraf te halen door een format om windows er weer op te zetten.
  • Je draait programma's voor windows onder wine
  • je kan ook gebruik gaan maken van een livecd voor een tijdelijke sessie
  • of je draait het op een virtuele computer (zoals ms virtual pc of virtualbox)

Citaat:
Eerst moet je je afvragen welke distibutie je wil downloaden, want daar zijn er veel van.
Daarnaast kan je het vanaf de officiële site maar ook van andere plaatsen (zie mirrors, bv die van opensuse)

Al met al ben ik het met Chimera eens:
Citaat:
Als je niet weet wat Linux is kun je er beter niet aan beginnen...
Dus raad je aan om met een livecd van een van de linux distributies te downloaden en ze te draaien op een virtuele computer (microsoft virtual pc is gratis en legaal te downloaden)
En welke disrtibutie je als beste mee kan beginnen? Ik raad je opensuse aan, in plaatst van ubuntu, omdat yast en sax (de configuratiemenu's) veel beter zijn dan die van ubuntu.
En yast is daarnaast ook nog eens via terminal op te roepen. (want je kan een leek echt niet met configs laten kloten met een editor zoals emacs, vi, nano, enz).
Op de plek waar je opensuse kan downloaden word er gevraagd of je een livecd van kde of gnome wil downloaden.
Ik raad je aan om KDE te gebruiken als je windows gewent bent en gnome als je mac osx goed kent.

Laatst gewijzigd op 23-01-2008 om 09:22.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 09:39
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Inderdaad. Je kunt bij Ubuntu er ook voor kiezen om het op CD/DVD naar je toe te laten sturen. Dit duurt echter wel een tijdje (paar weken) en je krijgt er minimaal 10

@ Evil-Milkshake:
Dat hangt er van af hoe je het precies hebt geïnstalleerd en wat jij precies bedoelt.
Dat van die Ubuntu-cd's is tegenwoordig niet meer waar: je kan ze laten opsturen en het duurt een paar weken; maar je kan ze per stuk bestellen (ze doen niet meer aan per tien, behalve als je hen mailt en uitlegt dat je bv. een conferentie houdt en daar die dvd's gaat uitdelen).

Deïnstalleren gaat wel; maar vereist ook weer enige technische kennis (net zoals installeren wat kennis vereist). Voor Ubuntu bestaat er echter ook een makkelijkere methode om te installeren (ik heb hem zelf niet getest, though): http://wubi-installer.org/

Wat virussen betreft: er zou er eentje kunnen inzitten; dus inderdaad vertrekken van een link die op een officiële site staat. Niet lopen zoeken op torrentsites, want dan zouden er best ongenode gasten kunnen inzitten (en geen linux).

Net zoals de rest: begin niet zelf met Linux als je niet genoeg kennis van je computer hebt; want dan ga je enkel tegen moeilijkheden aanbotsen en die niet kunnen oplossen. Zelfs met veel kennis van computers ga je tegen die moeilijkheden aanbotsen; dat kan ik je uit ervaring vertellen (ik gebruik voor 95% Ubuntu Linux, sinds april 2007; de overige 5% is Windows omdat ik nu eenmaal programma's moet gebruiken die enkel voor Windows bestaan (Autodesk Inventor bv.)). Wat je bv. wel kan doen, is als je iemand kent die ervaring heeft met Linux, hem om raad vragen. Het doet al veel als je een aanspreekpunt hebt om je te helpen bij problemen zodat je na een tijdje geheel zelfstandig je problemen zou kunnen oplossen.

Wat deskop environments betreft: ik geef de voorkeur aan Gnome, hoewel ik nooit Mac-gebruiker ben geweest of graag met Mac gewerkt heb (het voelt mij niet zo natuurlijk aan, als ze altijd zeggen); maar Gnome is wat mij betreft door zijn eenvoud een veel minder bloated ervaring dan KDE. Maar KDE is qua features natuurlijk wel wat uitgebreider (meer aanpasbaar, meer Windows-achtig te maken, ...).

Ik heb trouwens ook jaren geleden Mandrake Linux gekocht, omdat het downloaden hier veel te traag ging (ik gok 75 euro voor een stuk of 10 cd's, boekjes, support, en ga zo maar door).

Een tip voor mensen die willen overstappen: begin niet te veel met dualboot-dingen; want dan ga je sowieso 1 OS bevoordelen. Ik ben overgestapt door heel mijn gecrashte Windows eraf te gooien en na een tijdje met een reïnstall (door problemen met mijn partities, die nog verneukt waren door Windows blijkbaar) terug een kleine partitie gelaten voor Windows zodat ik toch Inventor kon installeren. Ik ben ook niet meer van plan om terug te schakelen: Vista vind ik dikke prut, XP wil ik in geval van nood nog wel mee werken; maar anders is de keuze toch snel gemaakt: Ubuntu Linux 7.10 (met Gnome, Compiz Fusion en nog wel wat dingetjes die niet zo heel standaard zijn). Ik kijk ook al uit naar 8.04; vermits daar PulseAudio inzit (wat dus tegen dan hopelijk ook met Flash goed werkt)...
Oud 23-01-2008, 23:10
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
...
Ik ben juist begonnen met dual boot (Ubuntu en Win MCE).
Nu na meer dan een jaar gebruik ik nog steeds beide OSsen
Het klopt wel dat je voor bepaalde taken er 1 bevooroordeeld allen mijn "taken" wisselen veel.

Mijn sloot dvd's heb ik met ubuntu binnengehaald.
Nu ik Diablo II heb gekocht en daarmee in ubunut op battle.net kan draai ik weer meer windows (het irritante is dus dat Diablo prima draait in wine allen krijgt diablo zijn eigen versie niet gedetecteerd zodat je neit wordt toegelaten op battle.net)

maar om het te leren kennen vindt ik multi-boot een prima oplossing.

En om degene die willen starten wegwijs te maken,
deze distro's zijn wat vriendelijker tegen beginners als anderen

Ubuntu en aanverwanten (Kubuntu Xubuntu) (alleen de desktop verschilt)
PcLinuxOs
SUSE
Oud 24-01-2008, 14:50
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ik ben juist begonnen met dual boot (Ubuntu en Win MCE).
Nu na meer dan een jaar gebruik ik nog steeds beide OSsen
Het klopt wel dat je voor bepaalde taken er 1 bevooroordeeld allen mijn "taken" wisselen veel
Tja, ik vond het in mijn dual-boot periode (ongeveer 4 jaar lang), gewoon een verschrikking om te rebooten. Nu doe ik dat een keer per week, maximaal; en mijn Windows draait nu gewoon in een Virtual Machine (VMWare Player) of fysiek als ik Inventor nodig heb (vermits die 3D-versnelling wilt hebben). Sowieso is er eentje bevoordeeld, maar eenmaal je aan het werk bent en je wilt bv. van de ene taak overschakelen op de andere; dan doe je dat liever direct dan gewoon te rebooten, weer 5 minuten wachten om daarna opnieuw op te starten.

Voor het overstappen is een dual boot dus geen slimme optie, vind ik dan (omdat je dan niet geforceerd bent om in Linux te blijven; als er iets niet werkt is het dan veel te makkelijk om gewoon weer Windows te nemen en Linux te laten voor wat het is). Natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf wat bepalen, wat hij het liefste heeft. Maar uiteindelijk kan je dan ook even goed op Windows VMWare Player installeren en daarop Linux installeren als je wilt testen.

Om je lijstje aan te vullen Linux Mint, dat is ook nog een derivaat van Ubuntu; maar volgens wat ik ervan hoor, zitten er al meer programma's direct bij (voor het afspelen van dvd en dergelijke; wat je in Ubuntu nog wel eventjes manueel moet regelen, niet dat het zo moeilijk is; vermits op Ubuntuguides alles mooi uitgelegd staat).
Oud 24-01-2008, 16:31
Warsocket
Warsocket is offline
Citaat:
Tja, ik vond het in mijn dual-boot periode (ongeveer 4 jaar lang), gewoon een verschrikking om te rebooten. Nu doe ik dat een keer per week, maximaal; en mijn Windows draait nu gewoon in een Virtual Machine (VMWare Player) of fysiek als ik Inventor nodig heb (vermits die 3D-versnelling wilt hebben). Sowieso is er eentje bevoordeeld, maar eenmaal je aan het werk bent en je wilt bv. van de ene taak overschakelen op de andere; dan doe je dat liever direct dan gewoon te rebooten, weer 5 minuten wachten om daarna opnieuw op te starten.

Voor het overstappen is een dual boot dus geen slimme optie, vind ik dan (omdat je dan niet geforceerd bent om in Linux te blijven; als er iets niet werkt is het dan veel te makkelijk om gewoon weer Windows te nemen en Linux te laten voor wat het is). Natuurlijk moet iedereen dat voor zichzelf wat bepalen, wat hij het liefste heeft. Maar uiteindelijk kan je dan ook even goed op Windows VMWare Player installeren en daarop Linux installeren als je wilt testen.

Om je lijstje aan te vullen Linux Mint, dat is ook nog een derivaat van Ubuntu; maar volgens wat ik ervan hoor, zitten er al meer programma's direct bij (voor het afspelen van dvd en dergelijke; wat je in Ubuntu nog wel eventjes manueel moet regelen, niet dat het zo moeilijk is; vermits op Ubuntuguides alles mooi uitgelegd staat).
zon codec is bij ubuntu een kwestie van op ja klikken als ie vraag of ie de bijbehorende codec moet downloaden

En ik heb soms gewoon windows nodig, in een niet emulatie omgeving.

ik switch gewoon met wat ik doe.
En als ik wil gamen boot ik vooral windows
Want vooral games draaien niet feilloos op wine.

als ik wat wil hobbyen of downloaden doe ik dat in linux.

+ als ik snel wat in visual basic wil maken doe ikd at ook in windows aangezein gambas nioet werkt op 64-bits windows
Oud 24-01-2008, 17:31
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
zon codec is bij ubuntu een kwestie van op ja klikken als ie vraag of ie de bijbehorende codec moet downloaden

En ik heb soms gewoon windows nodig, in een niet emulatie omgeving.

ik switch gewoon met wat ik doe.
En als ik wil gamen boot ik vooral windows
Want vooral games draaien niet feilloos op wine.

als ik wat wil hobbyen of downloaden doe ik dat in linux.

+ als ik snel wat in visual basic wil maken doe ikd at ook in windows aangezein gambas nioet werkt op 64-bits windows
Die codec is kwestie van uitzoeken in de apt repositories, maar daarna moet je nog ergens in de /usr/-directories een of ander shell-scriptje uitvoeren, dacht ik. Niet zo moeilijk; maar voor de beginnende gebruiker toch iets te moeilijk naar mijn zin (al kan je het wel met automatix automatisch laten doen natuurlijk).

En bedoel je niet de 64bit Linux? Ik ben trouwens afgestapt van 64bit linux, omdat ik daar veel te veel segfaults kreeg; problemen met Flash, dependencies, PulseAudio en ga zo maar door. Plus dat ik toch maar 2 gieg RAM heb zitten, dus voordeel van 64-bit was sowieso al beperkt.
Oud 24-01-2008, 18:02
Verwijderd
Dat kan je ook automatiseren met de EasyUbuntu packages. Die regelt dat automatisch
Alhoewel ik al een tijd niet meer heb gevolgd of die package nog geüpdate werd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 15:37
TopDrop
TopDrop is offline
Citaat:
Ik moest echt heel hard om de topictitel en om deze post lachen

Maar goed. OT: Ik heb een tijdje een ubuntu/winxp dualboot gehad. Ik heb een tijdje met ubuntu gespeeld, maar ik kreeg mn video- en geluidskaart drivers niet geinstalleerd. Sowieso vond ik ubuntu om de een of andere reden niet echt fijn werken. En dan krijg je inderdaad dat je heel gauw linux niet meer opstart en laat voor wat het is.
Oud 25-01-2008, 17:28
ILUsion
ILUsion is offline
@Dittrich: die EasyUbuntu ziet er niet slecht uit.

@TopDrop: bij mij van hetzelfde: lunix (weet echter: Lunix is ook een OS, Litle Unix voor de Commodore64) en natuurlijk een fictief OS van volgend artikel: http://www.adequacy.org/stories/2001...2056.2147.html (vreselijk irritant artikel, ook al is het schertsend bedoeld)

Met videodrivers heb ik trouwens geen last; ik gebruik de proprietary drivers van nVidia gewoon in Gutsy Gibbon, geen enkel probleem mee gehad, ook niet om te installeren (en het bijhorende tooltje van nVidia is best goed). Maar voor Ubuntu bestaat er ook Envy, om die drivers makkelijk te installeren (en ik denk zelfs steeds de nieuwste versie te gebruiken).
Oud 26-01-2008, 19:51
TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb nu geen linuxboot meer, helaas

Ik heb nog wel een damnsmalllinux bootcd Zat als optie bij een andere cd. En ik vond het toch wel weer erg leuk om daar mee te spelen
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten