Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2008, 17:43
Verwijderd
Hoi,

Ik geloof dat mijn videokaart last heeft van 'vertex artifacts', wat inhoudt dat hij bepaalde polygonen modellen niet meer goed berekent, waardoor de wenkbrauw van een model in een spel opeens een eindeloze driehoek in de hoogte/diepte/breedte is. Ongeveer zoiets als dit, maar met minder World of Warcraft en met meer ander spel:

Het gaat om dit vage, grote driehoeken die uit de modellen van die roggen steken. Ik heb het vooral bij de 3D-intensievere spellen en alleen als ik ze langere tijd speel. Hoe langer ik speel, hoe meer vervormde modellen er verschijnen. Zodra de modellen opnieuw geladen worden (mapchange), is alles weer koek en ei.

Het probleem wordt volgens internetdeskundigen kennelijk veroorzaakt door een oververhitte of kapotte grafische chip. Oververhit is de chip op dit moment zeker niet, gezien ik pakweg een vierkante meter ventilator in mijn ruime behuizing heb zitten. Ik weet dat de kaart, een ATI Radeon X1900XT van Club3D, ongeveer 120 graden kan worden en zelfs in mijn oude, krappe en slecht geventileerde kast werd hij op extreme dagen 'slechts' 85 graden. Is het mogelijk dat hij daarin kapot toch gebakken is? Of heeft iemand nog een ander idee wat dit zou kunnen zijn en of het te verhelpen valt?

De kaart is een paar keer in een uit de kast geweest dus hij zou beschadigd kunnen zijn, maar bij minder intensieve spellen of kortere sessies, heb ik nergens last van. Bovendien heb ik de laatste versies van de stuurprogramma's geïnstalleerd. Hij is overigens pakweg 16 maanden oud.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2008, 11:28
Verwijderd
Heb je al geprobeerd om de kloksnelheden iets terug te zetten? Dit kan sowieso met ATiTool (klik), of het ook met het ATi CCC kan weet ik niet.
Het meest logisch zou inderdaad hitte zijn en met al die ventilatoren kan dat nog steeds zo zijn. Heb je je kast de afgelopen tijd schoongemaakt? Zoveel ventilatoren (zonder stoffilters) zorgt voor erg veel stof in je kast en daardoor ook in de koelers van bijv. je videokaart en je processor.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 12:48
Verwijderd
Hm. Kloksnelheden terugzetten lijkt me niet echt ideaal. Volgens mij is mijn videokaart al het langzaamste onderdeel van mijn computer. Ik zal in ieder geval CCC er weer eens opgooien en de temperaturen gaan meten. Ik heb de kast in ieder geval twee maanden terug nog open gehad, dus zoveel stof zal er niet inzitten, gok ik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 14:09
Verwijderd
Ik zeg het enkel omdat lagere kloksnelheden ook lagere temperaturen betekent. Verminderen de klachten dan kun je vrij zeker zeggen dat je videokaart inderdaad last heeft van hitte en dus voor RMA terug zou moeten gaan.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 15:15
Verwijderd
Hm. Ik zag inderdaad dat er 24 maanden garantie op zit. Maar eens even mee testen. Dank voor de tip!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 15:23
Verwijderd
Graag gedaan
Vergeet niet om een printscreen mee te namen naar de winkel zodat je duidelijk kunt maken wat het probleem precies is. Ook aangeven wat je al hebt geprobeerd wil wel helpen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 18:23
Verwijderd
Een klein stuk uit het log:

2008-01-08 19:16:01 I Artifacts detected after 04:41.57. 61 pixels don't match.

Toen zat hij op ongeveer 87 graden, wat hij makkelijk zou moeten kunnen hebben.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 18:32
Verwijderd
Dat lijkt me een typisch geval van kapot geheugen op je kaart. Je kunt er iig zeker van zijn dat je videokaart snel op weg is naar de eeuwige videokaartvelden en ik zou je daarom ook aanraden het ding z.s.m. RMA te sturen.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 21:10
Verwijderd
Zoals ik het begreep heeft dit soort artifacts meer te maken met een beschadigde chip. Geheugenproblemen uiten zich meer in kleurproblemen. Hoe dan ook, ik ga even contact opnemen met de winkel waar ik het heb gekocht om te zien wat er mogelijk is. Heb er destijds het achterlijke bedrag van 367 euro voor neergelegd.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2008, 22:45
Verwijderd
Dat kan ook natuurlijk. Weer wat geleerd
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 13:51
Verwijderd
Hm. Ik kom er net achter dat ik geen vervangende PCI-Express grafische kaart in huis heb en dat mijn moederbord geen AGP-sloten heb. Ik zie enkele dagen/weken zonder computer nog niet echt zitten. Als het veel erger wordt, denk ik er nog eens over na. Het probleem is nu immers al een maand of vier á vijf onveranderd aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2008, 13:59
Verwijderd
Je kunt bij inruilen ook vragen naar een vervangende, tijdelijke kaart. Vaak komen ze je wel tegemoet
Verwacht echter geen fantastische kaart maar iets van een Radeon X1300 oid.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 15:47
Allochthony
Allochthony is offline
Dit had ik ook, maar meestal ging het weg met een restart van WoW, dat was op mijn oude Geforce 7900gt nog iets.

Nu heb ik een Dell XPS 720 met een GeForce 800 GTX 768 MB met Vista () en heb ik geen artifacts meer, maar nu heb ik VEEL mindere FPS in Warcraft.

Bah.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 15:53
M@rco
M@rco is offline
Nieuwste nVidia drivers al geïnstalleerd? Dat zorgt namelijk al voor een flinke verbetering, het prestatieverschil tussen XP en Vista is inmiddels eigenlijk gewoon te verwaarlozen.
Oud 13-01-2008, 16:16
Allochthony
Allochthony is offline
Ja heb de nieuwste drivers al geinstalleerd, en alle andere spellen draaien perfect met alles op maximum (World in Conflict, Gears of War), het schijnt een known issue te zijn met World of Warcraft, jammer, maar komt vast wel weer goed .

De reden dat ik niet blij ben met Vista is dat ik niet fijn mijn TV-Out kan instellen, en ik mis het films via mijn PC kijken.

Ben nu een oude PC aan het installeren alleen voor media voor TV-Out, gaat goed tot nu toe
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 16:18
Allochthony
Allochthony is offline
+ Dat vaak Windows Update & Control Panel niet opstarten, alleen door wat services aan en uit te zetten werkt het.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten