Advertentie | |
|
![]() |
|
@Nilssiej: een absolute waarde is steeds positief, ook voor een complex getal.
Zoals mathfreak al zegt: de absolute waarde komt overeen met de afstand tussen de getallen (voor reële getallen gewoon op de getallenas, voor complexe getallen is het de afstand in het vlak en voor vectoren is het de afstand in de ruimte). En absolute waarde wordt vaak ook wel eens de norm (van een vector of complex getal genoemd). Die definitie komt trouwens overeen met de regel van Pythagoras ![]() Voor de geïnteresseerden (normaal is een gedeelte hiervan leerstof voor de laatste graad middelbaar in België voor richtingen met zware wiskunde): als je een complex getal En voor vectoren wordt dat inproduct (dat puntje) gedefinieerd afhankelijk van in welke ruimte je werkt: een gewone Euclidische ruimte (reële componenten), dan is voor cartesische coördinaten
||
Citaat:
Laat V een vectorruimte zijn, voorzien van een inproduct, dan wordt door
|
Offtopic: Tja, ik vond het wat simpeler om gewoon te zeggen dat het in een Hilbertruimte geldig was (want in een pre-Hilbert is het inderdaad ook geldig; maar dan moet je al bijna ook de uitleg doen wat nu die ruimte 'pre' maakt). Hier heb ik dat trouwens ook met pre-Hilbertruimtes gezien (met dan een korte vermelding naar volledige ruimtes, Hilbertruimtes en Banachruimtes; al zou ik amper nog geweten hebben wat het verschil zou geweest zijn, allemaal).
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Vrije tijd |
Opmerkelijke Sportberichten, deel III Gimme more beer | 500 | 29-09-2006 14:00 |