Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2008, 10:44
Arcedea
Arcedea is offline
Opgave: bereken |2-8|

Is dat dan -6 en +6 ?

Zo niet, iemand die me kan helpen om het te berekenen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2008, 11:36
Nilssiej
Nilssiej is offline
|2-8|=|-6|

Als je alleen de absolute waarde van een getal neemt, komt er gewoon 6 uit, aangezien negatieve getallen niet echt bestaan bij de absolute waarde (ik weet niet hoe dit met complexe getallen zit, voor het geval ik daar weer opmerkingen op krijg ). Dat is ook de rede dat bij |x|=6 x=6 of x=-6 uit kan komen, Want bij de absolute waarde tellen de negatieve waarden eigenlijk niet mee. Als je dan x gaat invullen krijg je |-6|=6 of |6|=6

|-6| is dus 6
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 11:50
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Opgave: bereken |2-8|

Is dat dan -6 en +6 ?

Zo niet, iemand die me kan helpen om het te berekenen?
Er geldt: |x|=x als x groter of gelijk aan 0 is en |x|=-x als x<0. Omdat 2-8=-6 krijgen we: |2-8|=|-6|=-(-6)=6. De absolute waarde van een getal kun je het beste interpreteren als de afstand die dat getal op de getallenlijn tot 0 heeft.
Oud 13-01-2008, 12:02
Arcedea
Arcedea is offline
Bedankt voor de reacties! Ik begrijp het nu!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 17:42
ILUsion
ILUsion is offline
@Nilssiej: een absolute waarde is steeds positief, ook voor een complex getal.

Zoals mathfreak al zegt: de absolute waarde komt overeen met de afstand tussen de getallen (voor reële getallen gewoon op de getallenas, voor complexe getallen is het de afstand in het vlak en voor vectoren is het de afstand in de ruimte). En absolute waarde wordt vaak ook wel eens de norm (van een vector of complex getal genoemd). Die definitie komt trouwens overeen met de regel van Pythagoras .

Voor de geïnteresseerden (normaal is een gedeelte hiervan leerstof voor de laatste graad middelbaar in België voor richtingen met zware wiskunde): als je een complex getal hebt, is de norm . Voor een vector: .

En voor vectoren wordt dat inproduct (dat puntje) gedefinieerd afhankelijk van in welke ruimte je werkt: een gewone Euclidische ruimte (reële componenten), dan is voor cartesische coördinaten . Voor een Hilbert-ruimte (complexe componenten), is voor cartesische componenten: . Waarbij dat overstrepen of superscript * duidt op het complex toevoegen van die component. Voor een complex getal is het complex toegevoegde .
Oud 13-01-2008, 20:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
@Nilssiej: een absolute waarde is steeds positief, ook voor een complex getal.

Zoals mathfreak al zegt: de absolute waarde komt overeen met de afstand tussen de getallen (voor reële getallen gewoon op de getallenas, voor complexe getallen is het de afstand in het vlak en voor vectoren is het de afstand in de ruimte). En absolute waarde wordt vaak ook wel eens de norm (van een vector of complex getal genoemd). Die definitie komt trouwens overeen met de regel van Pythagoras .

Voor de geïnteresseerden (normaal is een gedeelte hiervan leerstof voor de laatste graad middelbaar in België voor richtingen met zware wiskunde): als je een complex getal hebt, is de norm . Voor een vector: .

En voor vectoren wordt dat inproduct (dat puntje) gedefinieerd afhankelijk van in welke ruimte je werkt: een gewone Euclidische ruimte (reële componenten), dan is voor cartesische coördinaten . Voor een Hilbert-ruimte (complexe componenten), is voor cartesische componenten: . Waarbij dat overstrepen of superscript * duidt op het complex toevoegen van die component. Voor een complex getal is het complex toegevoegde .
Even een aanvulling: een Hilbertruimte is een bijzonder geval van een unitaire ruimte, ofwel een complexe inproductruimte, omdat een Hilbertruimte volledig is. Een vectorruimte waarop een inwendig product gedefinieerd is heet een pre-Hilbertruimte. Is deze ruimte volledig, dus convergeert iedere fundamentaalrij in zo'n ruimte, dan is deze ruimte een Hilbertruimte.
Laat V een vectorruimte zijn, voorzien van een inproduct, dan wordt door een norm vastgelegd. Een inproductruimte is dus een genormeerde ruimte, en een genormeerde ruimte waarin iedere fundamentaalrij convergeert wordt een Banachruimte genoemd. Dit betekent dat een Hilbertruimte ook een Banachruimte is, maar niet omgekeerd.
Oud 13-01-2008, 21:33
ILUsion
ILUsion is offline
Offtopic: Tja, ik vond het wat simpeler om gewoon te zeggen dat het in een Hilbertruimte geldig was (want in een pre-Hilbert is het inderdaad ook geldig; maar dan moet je al bijna ook de uitleg doen wat nu die ruimte 'pre' maakt). Hier heb ik dat trouwens ook met pre-Hilbertruimtes gezien (met dan een korte vermelding naar volledige ruimtes, Hilbertruimtes en Banachruimtes; al zou ik amper nog geweten hebben wat het verschil zou geweest zijn, allemaal).
Reageren

Regels voor berichten