Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2007, 12:47
strontkind
strontkind is offline
ik heb een woestijnratje overgenomen van iemand die m altijd alleen heeft gehouden in een klein hok.
ik heb nu een groot hok, en vroeg me af:
aangezien t sociale beesten zijn, is het leuk om er een ander vrouwtje bij te doen? of gaan ze dan vechten?
wat is verstandig?
Oud 23-12-2007, 21:45
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Even gekopieerd

Een oudere gerbil accepteert het niet altijd als er nog een soortgenootje bij komt.
Dit schijnt vaker voor te komen bij de vrouwtjes dan bij de mannetjes. Daarin zijn eigenlijk 3 mogelijkheden:
1) de andere gerbil accepteert het zonder gezeur
2) je kan ze aan elkaar laten wennen door de kooien te splitsen en daarna gaat het (meestal) goed (in bijna alle gerbilboekjes staat hoe je dat doet en ook veel op het internet te vinden)
3) ze vechten net zolang door totdat er eentje dood is.

Ik zou wel altijd proberen of je er nog een gerbil bij kunt plaatsen, want alleen zijn ze echt niet gelukkig.

Ik heb zelf best lang gerbils gehad en heb tot 2 keer toe een nieuwe gerbil geplaatst bij een vrouwtje. Dat is altijd probleemloos verlopen.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 13:06
menniej
menniej is offline
Gerbil??

*ik snap hem al..sorry*
Oud 24-12-2007, 13:16
fractal-illusio
Citaat:
Gerbil??

*ik snap hem al..sorry*
Met citaat reageren
Oud 24-12-2007, 13:31
strontkind
strontkind is offline
ik snap hem niet.
sorry
Oud 24-12-2007, 13:38
fractal-illusio
Citaat:
ik snap hem niet.
sorry
Gerbil en woestijnratje = hetzelfde
Met citaat reageren
Oud 27-12-2007, 10:20
menniej
menniej is offline
Oud 12-01-2008, 11:06
strontkind
strontkind is offline
ik heb een extra kooi.
ik kan ze dus eventueel naast elkaar zetten en ze aan elkaar laten wennen.
is het aan of af te raden een maatje aan te schaffen?

(mijn gerbil is trouwens een vrouwtje, weet niet of dat nog uitmaakt)
Oud 12-01-2008, 11:51
Verwijderd
Ik heb zelf ook ooit 1 gerbil aangeschaft die erg alleen begon te worden, we hebben altijd gedacht dat het een vrouwtje was (dat is ons immers verteld bij de dierenwinkel) dus hebben we er een ander vrouwtje bijgeplaatst. Samen in dezelfde kooi met een stuk kippengaas ertussen (zorg dat alles afgezet is want ze wurmen zich gemakkelijk ergens tussendoor). Na een tijdje hebben we wat strooisel van de ene kant naar de andere kant verplaatst, zodat ze wat meer aan elkaars geur etc konden wennen. En na anderhalve week hebben we het gaas ertussenuit gehaalt. Ze konden het meteen met elkaar vinden, bleek uiteindelijk dat degene die we al hadden een mannetje te zijn en zaten we uiteindelijk met 19 gerbils, best gezellig maar een hele hoop werk ><. Zorg er dus voor dat je zeker weet van welk geslacht je gerbil is, als je het zelf niet zeker weet/kan zien eventjes langs de dierenarts/winkel.
Behalve dan dat er bij mij een foutje is geweest tussen het geslacht, is er op de dieren-beurs ons wel uitgelegd dat het samenbrengen met een stuk kippengaas ertussen wel de beste manier is. Wat ik heb gehoord is dat vrouwtje/vrouwtje makkelijker is dan mannetje/mannetje maar bij ratten en andere knaagdieren is dat weer anders dus dat zal je nog even op moeten zoeken.
Ik raad aan een maatje aan te schaffen, als ze alleen zitten zijn ze snel ongelukkig en dat is na een tijdje ook heel duidelijk te zien (veel in het hokje zitten, alleen naar buiten komen voor eten, erg schrikachtig enz).
Met citaat reageren
Oud 13-01-2008, 09:30
Verwijderd
Kijk maar uit dat hij geen herrie gaat maken, anders moet je het dier weer ergens dumpen!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 09:55
menniej
menniej is offline
Citaat:
Kijk maar uit dat hij geen herrie gaat maken, anders moet je het dier weer ergens dumpen!
Pardon? Wat is dat voor opmerking??

Ik neem toch wel aan dat mensen bewust voor voor een dier kiezen en er verantwoording voor nemen...
Een kind 'dump' je ook niet als het niet luistert...
Oud 24-01-2008, 20:56
Verwijderd
Nee maarja, jammergenoeg bestaan er wel van dat soort mensen. Dieren in huis nemen en er naderhand achter komen dat ze toch opgevoed moeten worden anders gaan ze dingen slopen, of ze aandacht nodig hebben, of ze herrie maken
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 21:34
fractal-illusio
Citaat:
Nee maarja, jammergenoeg bestaan er wel van dat soort mensen. Dieren in huis nemen en er naderhand achter komen dat ze toch opgevoed moeten worden anders gaan ze dingen slopen, of ze aandacht nodig hebben, of ze herrie maken
Idd.
Kijk maar op Marktplaats of in het asiel wat er allemaal aan herplaatsers is
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 08:14
menniej
menniej is offline
Ja dat is pas erg! Er was iemand die een konijn (zat in een veels te klein hokje) wilde ruilen voor een kratje bier schandalig gewoon...
Oud 25-01-2008, 12:33
Verwijderd
Citaat:
Ja dat is pas erg! Er was iemand die een konijn (zat in een veels te klein hokje) wilde ruilen voor een kratje bier schandalig gewoon...
lol
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 13:47
fractal-illusio
Citaat:
Hond ruilen voor een gouden ketting ben ik ook al tegen gekomen
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Idd.
Kijk maar op Marktplaats of in het asiel wat er allemaal aan herplaatsers is
Als het drie gevulde baarmoeders heeft geperst en geld heeft opgebracht inderdaad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten