Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2002, 21:17
seann
seann is offline
Ik ben zelf dyslectisch daardoor denk ik (waarschreinlijk) in 'beelden'. Nu vroeg ik me af hoe iemand die niet in beelden denk, denk.

Misschien wat raar geformuleerd maar: beschrijf je manier van denken eens?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2002, 21:33
The one who I am
The one who I am is offline
IK denk in woorden... Maar ik denk echt niet helder. Ik kan niet in een "rechte lijn denken", om t zo maar te noemen... Als ik ergens heel hard over na moet denken (bijvoorbeeld als ik boos ben op iemand en ik moet het die gene uitleggen) dan dwaal ik echt af. Ik denk ook een beetje in gesprekken.. Heel vreemd, maar tis alsof ik tegen mezelf praat. Niet altijd, maar wel als ik verdrietig ben en voor mezelf duidelijk wil zijn... dan lukt dit juist absoluut niet meer...
Zo een beetje duidelijk?!
Oud 20-07-2002, 21:37
VoRaZ
VoRaZ is offline
Ik denk ook in woorden. Ik heb meestal een paar zinnetjes tegelijk lopen in m'n hoofd. Het is alsof ik iets wil zeggen, maar dat niet met m'n mond doe. Meestal gaan die zinnetjes door elkaar en ik maak ze niet af. Het is niet verwarrend voor mijzelf, maar als ik iets wil uitleggen of zeggen komt het er hierdoor niet goed uit.

Bedoel je zoiets?
Oud 20-07-2002, 21:40
Verwijderd
Ik denk audiovisueel

Ik zie beelden voor me en hoor mensen zelfs praten. Mensen hoeven niemand in het bijzonder te zijn, kan zelfs ik zijn.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 23:05
Verwijderd
ik heb soms wel "toekomstige gesprekken" in m'n hoofd lopen...
Maar ik denk niet in woorden of beelden....
waar denk ik dán in...?
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 23:22
DreamLord
DreamLord is offline
Ik denk met mijn gevoel
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 23:32
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
Ik denk in geluid, ik hoor de zinnen in mijn hoofd.. soms beelden erbij en meestal "zie" ik die zinnen er ook wel bij. Soms zijn de gedachten alleen niet van mij..
Oud 20-07-2002, 23:58
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
CodeName Egg schreef:
Ik denk in geluid, ik hoor de zinnen in mijn hoofd.. soms beelden erbij en meestal "zie" ik die zinnen er ook wel bij. Soms zijn de gedachten alleen niet van mij..
herkenning
Oud 21-07-2002, 03:46
Verwijderd
Ik denk ook in geluid, of ik zie een beeld voor me... met daarbij dan mijn stem die praat ( klinkt vaag.. njah)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 06:52
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
ik heb soms wel "toekomstige gesprekken" in m'n hoofd lopen...
Maar ik denk niet in woorden of beelden....
waar denk ik dán in...?
Auditief? (= geluid)
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 07:17
Anne
Anne is offline
Ik denk in woorden, beelden én geluid. Ik ben zo goed *nevermind*
Oud 21-07-2002, 09:35
BlackMystery
BlackMystery is offline
ik denk na alleen in woorden
en zeer soms ook in beelden
maar meestal gewoon in woorden omdat ik constant nadenk over vanalles en nog wat
heel de dag door
dat ook tijdens men dagelijkse dingen
en zelfs als ik alleen in woorden nadenk kan het zelfs soms gebeuren dat ik iemand niet versta ofzo omdat ik aan het nadenken ben, dus laat staan dat ik ook nog eens in beelden zou nadenken
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 11:19
Verwijderd
Citaat:
seann schreef:
Ik ben zelf dyslectisch daardoor denk ik (waarschreinlijk) in 'beelden'. Nu vroeg ik me af hoe iemand die niet in beelden denk, denk.

Dit vraag ik me ook vaak af. Ik heb er ook al wel eens een topic over geopend (lang geleden). Ik ben ook dyslectisch en denk ook in beelden. Het is zo dat veel dyslectici in beelden denken, maar er zijn er ook veel die in woorden denken. Net als jij kan ik me moeilijk voorstellen dat iemand anders dan in beelden denkt, want, hoe doe je dat dan?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 11:24
Frida
Frida is offline
Ik vraag me af hoe ik denk

Ik kan wel zeggen beelden, maar ik weet niet of dat werkelijk zo is. IK vraag me af hoe jullie dat kunnen benoemen
Oud 21-07-2002, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Frida schreef:
Ik vraag me af hoe ik denk

Ik kan wel zeggen beelden, maar ik weet niet of dat werkelijk zo is. IK vraag me af hoe jullie dat kunnen benoemen
Zoek eens iets op over beelddenken, lees dat, en dan weet je wel of dat overeen komt met hoe jij denkt, iig ongeveer. En je weet denk ik ook wel of je altijd (of iig het merendeel) beelden ziet als je denkt ed.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 12:05
Desp
Desp is offline
Ik denk zowel in beelden als in woorden..

Als ik praat zie ik alles wat ik zeg voorbij komen, in woorden dus. Soms dat ook in beelden. Het valt mensen vaak op dat ik heel snel woorden kan spellen, dat komt dus echt omdat ik ze heel duidelijk voor me zie. Mijn moeder had dat ook zo duidelijk, zij was ook enorm goed in talen.

Ik zie naast beelden ook een soort... tja.. vormen zeg maar. Als ik aan een bepaald gevoel denk, zie ik daar een vorm en een kleur bij. Pijn is bijvoorbeeld oranje/rood, en een omgekeerde driehoek (met de top naar beneden dus). Schijnt best bijzonder te zijn
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 12:36
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Desp schreef:
Ik zie naast beelden ook een soort... tja.. vormen zeg maar. Als ik aan een bepaald gevoel denk, zie ik daar een vorm en een kleur bij. Pijn is bijvoorbeeld oranje/rood, en een omgekeerde driehoek (met de top naar beneden dus). Schijnt best bijzonder te zijn
In dat geval zou jouw manier van denken het best als een vorm van synesthetisch denken omschreven kunnen worden. Ik denk zelf vooral in beelden, dus visueel, en dan vooral in abstracte structuren vanwege mijn wiskunde-achtergrond. Overigens is het zo dat uit onderzoek blijkt dat
80 % van de mensen visueel is ingesteld en 20 % auditief.
Oud 21-07-2002, 12:41
Desp
Desp is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

In dat geval zou jouw manier van denken het best als een vorm van synesthetisch denken omschreven kunnen worden. Ik denk zelf vooral in beelden, dus visueel, en dan vooral in abstracte structuren vanwege mijn wiskunde-achtergrond. Overigens is het zo dat uit onderzoek blijkt dat
80 % van de mensen visueel is ingesteld en 20 % auditief.
Tjonge, jij weet er veel vanaf zeg! Interessant ook
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 14:55
makita
makita is offline
ik denk meestal in een soort versnelde film. en soms een vertraagde als ik een oplossing ofzo moet bedenken. heel easy !!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 15:37
euro
euro is offline
Nu ik erover nadenk ( ), ik denk niet echt in zinnen...ik snap 't eigenlijk niet echt want ik zie ook geen beelden maar soms geluiden en verder kan ik het eigenlijk niet uitleggen.. !
Beetje vaag dus..

Myrthe
Oud 21-07-2002, 15:41
nogmaals
nogmaals is offline
ik denk dat ik denk in zinnen.. en deze zinnen bestaan ook uit woorden.. soort van gesprek maar dan anders
Oud 21-07-2002, 16:36
Desp
Desp is offline
Ik heb er net even heel erg goed opgelet:

Als ik aan een persoon denk, of aan muziek -> dan hoor ik hem/het.

Als ik aan dingen denk uit het verleden of mogelijke toekomst -> dan zie ik het - filmpje zeg maar - en hoor ik het.

Bedenk ik iets om te zeggen -> dan zie ik de woorden/zinnen.

Als ik iets voel (pijn, liefde etc) -> dan zie ik een (vaste) vorm met een overduidelijke kleur... (zoals ik hierboven al zei: pijn is rood/oranje en een omgekeerde driehoek)

Oh ja, en wat mathfreak zei over synesthesie: tijdje terug was daar iets over op Noorderlicht, heeel erg veel herkenning in!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 17:34
Quiana
Quiana is offline
hm...
k zie alles wat ik denk eigenlijk in beelden voor me...
Alleen als ik wil bedenken wat ik zal zeggen, zie ik de mensen voor me met hun -mogelijke- reactie
Oud 21-07-2002, 19:34
Tenischa
Tenischa is offline
ik denk liever niet na
dus denk ook niet
ja ja okeej behalve op school en bla bla bla...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 20:07
alpha
alpha is offline
Jeetje wat moeilijk zeg!
Ik denk in geluid. In stemmen en beelden ook denk ik ja. Ik praat zowiezo vaak in mezelf, ook wanneer ik nadenk dus ik denk dat ik dan pratend denk? Vreemd.
Maar dan denk ik ook wel weer in woorden want ik hoor,denk,zie zinnen...
Jeetje dat is wel heel moeilijk om uit te leggen zeg! Komt ook omdat het moeilijk is van jezelf te zeggen, het is makkelijker wanneer het in een boek staat ofzo. haha
Oud 21-07-2002, 20:15
Sleep 2 Dream
Sleep 2 Dream is offline
Ik denk in beelden en woorden door elkaar, kan best wel irritant zijn...
Oud 21-07-2002, 21:25
Hippielove
Hippielove is offline
Ik denk in woorden en gesprekken. In mijn hoofd heb ik vaak gesprekken met iemand anders die ik ken over dingen. Dit helpt me om mijn gedachten beter te ordenen, omdat ik dan erbij denk wat anderen erover zouden zeggen en dus de situatie beter begrijp.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 21:35
~LiEf MeisJuh~
~LiEf MeisJuh~ is offline
ik dnek in woorden...ik zie ech t alles wat ik zeg nog een keer tereg in woorden...heel irritant..
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 19:16
ExeCute
ExeCute is offline
Citaat:
seann schreef:

ALs je dyslectisch bent denk je ALTIJD in beelden. Maar als je in beelden denkt hoef je nog niet altijd dyslectisch te zijn.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 21:30
Snow White
Snow White is offline
ik denk in woord en in beeld.
verder kan ik niet echt benoemen hoe of wat.
Oud 23-07-2002, 11:24
Coccinellidae
Coccinellidae is offline
Als ik denk praat ik in mezelf en geef hier ook denkend, dus pratend in mezelf antwoord op. Verder zie ik soms beelden van de bepaalde situaties waar ik aan denk, en ook geluiden daarvan hierbij.
Oud 23-07-2002, 21:02
sublime
sublime is offline
woorden, beelden, geluid... als gesprek tegen mezelf... denk op nogal veel verschillende manier. denk ik.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 21:28
raafje
raafje is offline
Het is eigenlijk zo dat je altijd in beelden denkt, ook al heb je dat zelf niet door. Als je bijvoorbeeld het woord fiets hoort of er aan denkt dat je dan onbewust die fiets voor je ziet en zo het verband tussen het woord en het ding legt.

Ik zelf denk in woorden, beelden, geluiden, gesprekken alles. Ik heb heel vaak gesprekken met 'iemand'. Die iemand kan verzonnen zijn of echt bestaan, maar dat helpt mij om alles op een rijtje te krijgen. Als ik aan muziek denk kan ik dat horen (als ik weet hoe het klinkt natuurlijk ) en als ik aan iemand denk die ik in irl ken dan kan ik diegene voor mij zien.

Cerr
Oud 24-07-2002, 10:40
Kronkeltje
Kronkeltje is offline
Als ik in beelden denk dan ben ik meer aan het dagdromen volgens mij...
Als ik echt nadenk over problemen van mijzelf ofzo, dan denk ik in woorden, ik zie de zinnen soms ook.

Maar als ik nadenk over wat ik hier ga typen dan heb ik echt geeeen idee waarmee ik denk... dat is pas gek!

Waarmee denken jullie dan nu, op het moment dat je aan het typen bent??

Kusje, Kronkel.
Reageren

Regels voor berichten