Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2008, 15:27
Verwijderd
Voor de kerstvakantie (20-12) heb ik mijn vinger gekneusd. Daarna heb ik hem getaped en twee en halve week rust gehouden (want: geen training in de vakantie). Na de vakantie heb ik hem tijdens alle trainingen en wedstrijden aan de vinger er naast getaped, tot een week of drie geleden. Het was toen nog steeds niet voor 100% naar mijn idee, maar ik kon mijn vinger weer buigen ed, zolang er maar geen kracht op kwam te staan.

De laatste twee weken gaat het echter weer meer pijn doen (opnieuw gekneusd?) en kan ik hem weer minder ver buigen. Ik tape hem nu dus weer opnieuw als ik ga sporten.

Naar mijn idee heb ik lang genoeg voorzichtig gedaan en zou het nu toch wel eens over moeten zijn? Heeft iemand enig idee hoe lang zo iets hoort te duren? (Als het niet over gaat ga ik wel een keer langs de huisarts, dat kan ik zelf ook bedenken, maar voor iets als een gekneusde vinger vind ik dat eigenlijk een beetje onzinnig.)
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 16:11
Hawahaai
Hawahaai is offline
Misschien is het niet helemaal vergelijkbaar, maar voor mijn zwaargekneusde pols noemde de huisarts 6 weken rust als termijn.
Welke vinger is het? Oftewel: gebruik je hem ook veel bij dagelijkse bezigheden?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 17:20
Verwijderd
M'n wijsvinger. Niet de meest niet-gebruikte vinger bij dagelijkse bezigheden (typen ed, 'muizen' op de laptop doe ik inmiddels regelmatig met andere vingers), maar ik gebruik heb nou ook weer niet zo enorm veel of intensief dat ik daar de schuld aan zou geven, dit ook omdat ik hem de eerste twee/twee en halve week getaped heb gehad.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 17:36
Metal
Metal is offline
Persoonlijk lijkt trainen mij -ook al is-ie ingetaped- niet echt ""gezond"". Ik meen ooit eens ergens te hebben gelezen dat je waterpolo doet, niet echt bevorderend voor herstel, wel dan?

Ik zou gewoon 2 weekjes rustig aan doen, en misschien even naar de huisarts.
Oud 21-02-2008, 17:44
Verwijderd
Ik waterpolo idd. Als ie ingetaped is heb ik er geen last van tijdens de training. Ik keep al niet meer sinds ie gekneusd is, want daarbij is het vrijwel niet mogelijk om voorzichting te zijn met je vingers (daarbij is ie ook gekneusd ). Nadat ie gekneusd is heb ik twee weken rust gehouden en nu doe ik al een aantal weken voorzichtig...twee weken niet trainen in het seizoen 'kan echt niet' (bij wijze van spreke dus ).
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 17:58
Hawahaai
Hawahaai is offline
Hm, toch klinkt het alsof het beter zou zijn om nog even rust te nemen. Maar ik weet als geen ander hoe moeilijk dat is
Ik zou nog een paar weken proberen echt rustig aan te doen met die vinger, en er anders toch even mee naar de huisarts gaan. Al zal die je denk ik toch zeggen dat je echt rust moet nemen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 18:06
Verwijderd
Ik heb de komende twee weekenden iig geen wedstrijd, dat scheelt misschien ook wel, in de training kun je toch wat voorzichtiger doen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 18:38
Pluis
Pluis is offline
Te veel rust is ook niet goed voor je vingers, daar worden ze stijf van en dat doet ook pijn als je ze meer wilt gebruiken. Denk dat het sowieso beter is om ze niet voordurend ingetaped te hebben, en regelmatig strek- en buigbewegingen te maken met je vinger. Probeer het eens een paar dagen, als het dan toch erger wordt kan je beter even naar de huisarts, want dan is er waarschijnlijk meer aan de hand. (stiekem toch een breukje, schade aan een gewricht of iets dergelijks)

tijdens trainingen moet je ze natuurlijk wel ingetaped houden (maar ik geloof dat dat sowieso al het enige moment was dat je ze ingetaped hebt)
Oud 21-02-2008, 20:57
Verwijderd
Ik heb ze alleen de eerste twee/twee en halve week ingetaped gehad (en ook toen wisselde ik de tape elke dag en probeerde tijdens de 'tape-loze periode' m'n vinger voorzichtig wat te bewegen). Daarna idd alleen als ik moet polo'en.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 13:34
luchtballon
luchtballon is offline
Hm, mijn vriend heeft eind december z'n vinger uit de kom gehad, en dat heeft toen 6 weken in een spalk gezeten en hij kan hem nog steeds niet helemaal buigen. Dus dat duurt ook al 2 maanden. De dokter zei overigens wel dat het na een paar weken verstandig was 'de vinger wél te gebruiken, ook al deed het een beetje pijn, om hem weer te trainen, maar misschien is het een andere situatie.
En mn moeder heeft haar vinger een keer heel hard gestoten en is niet naar de dokter gegaan en na anderhalf jaar wordt hij nog steeds af en toe blauw en pijnlijk.
Dus, van wat ik voor ervaringen heb in mijn omgeving kan het nogal lang duren.

Weet je zeker dat je niks gescheurt hebt qua kapsels, spiertjes, botje en andere dingen in je vinger? Een gewone kneuzing lijkt me niet zo lang te horen duren. Maar aan de andere kant, de dokter kan er waarschijnlijk ook niet zoveel aan doen..
Oud 23-02-2008, 15:44
Verwijderd
Vroeger had ik regelmatig gekneusde vingers...volgens mij duurde het toen ook wel lang, maar dat weet ik niet meer zeker (meestal had ik dan ook geen twee weken rust)...ermee naar de dokter gaan heb ik nooit gedaan, die kan er ook alleen maar naar kijken en constateren dat het gekneusd is (of wat anders) ed. Ik tape hem nu overdag toch ook maar, dan heb ik er minder last van en loop ik ook niet het risico dat ik hem steeds weer opnieuw kneus en dan 's avonds en 's nachts zonder tape ivm het in beweging houden.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 18:19
ekki
ekki is offline
Ik heb al tien maanden last van wat ik dacht dat een gekneusde arm was . Maar da's niet echt normaal volgens mij. Kneuzing kan wel lang duren voordat je er echt geen last meer van hebt, maar zwelling moet toch wel een beetje weg zijn na 6 weken ja (eerder hoop ik al).

Regels voor berichten