Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2008, 22:21
Mobius
Mobius is offline
Ik ga waarschijnlijk later dit jaar de stap over de oceaan maken. Waar in Amerika weet ik nog niet, maar dat betalingen daar anders gaan dan hier is me duidelijk.

Is het verstandig om voor die vakantie een creditcard aan te schaffen?

Gaarne uw ervaringen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2008, 23:53
Breg
Breg is offline
Citaat:
Ik ga waarschijnlijk later dit jaar de stap over de oceaan maken. Waar in Amerika weet ik nog niet, maar dat betalingen daar anders gaan dan hier is me duidelijk.

Gaarne uw ervaringen.
Niet nodig, maar het is vaak wel makkelijk. Met de meeste Nederlandse pinpassen kan je daar volgens mij ook gewoon geld pinnen (bij een pin-automaat/bank, meestal niet als betaalmiddel in winkels). Enige is dat je bank er waarschijnlijk wat kosten voor in rekening brengt omdat het een niet-Euro land is. Of je in de VS kan pinnen en wat de kosten zijn zal je op de site van je bank na kunnen kijken.

Creditcard is in de VS wel veel gebruikelijker dan in Nederland. Heb hier een Amerikaans huisgenootje die het verbazingwekkend vond dat wij niet met creditcards in de supermarkt betalen. Voordeel van een credit card is dat je er zo'n beetje overal mee kan betalen en dus niet met grote hoeveelheden cash op zak hoeft te lopen. Nadeel is dat je bij de goedkoopste creditcards vaak extra kosten hebt, zo rekent de Postbank bv. 1% koersopslag als je in een andere valuta betaalt. Anders zou je een duurdere (silver/gold) card aan moeten schaffen, maar dat is het geld waarschijnlijk ook niet echt waard.

Hoe lang ga je eigenlijk naar de VS? Voor een stedentrip van een week zou ik denk ik niet de moeite nemen een creditcard aan te vragen, ga je voor enkele maanden dan is het het waarschijnlijk wel waard.
Oud 10-02-2008, 00:13
Mobius
Mobius is offline
Bedankt voor je reactie. Zelf werk ik bij de Postbank dus ik weet in principe alles over creditcards. Alleen over de noodzakelijkheid van het gebruik overzees wordt nogal vaag gedaan. Omdat ik via mijn werk geen onafhankelijk antwoord kan krijgen vraag ik het hier.

De vakantie gaat zo'n twee weken duren, dus ik denk dat ik het maar aan me voorbij laat gaan. In principe moet ik niets van kredieten hebben, alleen als het noodzakelijk is.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 11:43
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik vind het zelf wel extreem handig.
In Engeland kun je in winkels niet eens meer betalen met je Nederlandse pinpas. Je kunt alleen geld opnemen bij automaten. Straks sta je in een winkel met te weinig cash, ik zou het wel weten. Voor mij is een credit card ideaal in niet euro landen
Oud 10-02-2008, 12:06
Chimera
Chimera is offline
Citaat:

Je hebt 'em niet perse nodig, maar het is zeker handig, vooral voor grotere betalingen. Ik ga liever niet een huurauto bijvoorbeeld cash betalen. Visa en MasterCard accepteren ze gewoon overal, en het is de normaalste zaak van de wereld om daar in winkels of zelfs bij de mac met CC te betalen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 12:55
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
In Engeland kun je in winkels niet eens meer betalen met je Nederlandse pinpas.
Dat is nooit anders geweest.
Maar wat is het probleem, als je aan het winkelen bent is er altijd wel een geldautomaat/bank in de buurt en voor dingen als overnachtingen, vervoer en eten weet je van te voren wel wat het ongeveer gaat kosten.

Voor een kort verblijf zie ik dan ook geen enkel probleem.
Voor een lang verblijf (studie, werk langdurig rondreizen) zou ik gewoon in het land van bestemming een bankrekening openen en daar vanaf je Nederlandse rekening geld op zetten (en eventueel het geld wat je in het buitenland verdient met werk/bijbaantjes). Dat lijkt me nog makkelijker én voordeliger dan een creditcard.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 15:12
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Dat is nooit anders geweest.
Eh, jawel?
Vroeger stond bij de Engelsen de informatie op de magneetstrip. Met een Nederlandse pinpas kon je dus gewoon in de winkel betalen. Pas er doorheen, handtekening zetten en je had betaald. Een soort credit card idee, behalve dan dat het geld meteen in Nederland van je rekening werd gehad.
Tegenwoordig staat bij de Engelsen de informatie op de chip. Bij onze pinpassen staat de informatie op de magneetstrip, dus als ze in Engeland je pas proberen te chippen, gebeurt er dus niets en kun je niet betalen.
Je credit card wordt tegenwoordig ook gechipt (in plaats van ge'swiped') en dus heb je ook je pincode nodig (mij werd er vorige maand om gevraagd, al konden ze hem toen ook -in hoge uitzondering- swipen).
Oud 11-02-2008, 02:06
Verwijderd
Creditcards zijn zowiezo reuze handig als je aan het reizen bent, ik heb er zelf twee. Visa en Mastercard, zodat ik bijna overal terecht kan, tenzij het gaat over armere landen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 09:30
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Ik vind het zelf wel extreem handig.
In Engeland kun je in winkels niet eens meer betalen met je Nederlandse pinpas. Je kunt alleen geld opnemen bij automaten.
Echt wel? Ik betaal altijd gewoon met mijn pinpas in Engeland, je moet alleen je handtekening zetten ipv je pincode intoetsen.
Oud 11-02-2008, 09:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Echt wel? Ik betaal altijd gewoon met mijn pinpas in Engeland, je moet alleen je handtekening zetten ipv je pincode intoetsen.
Er is afgelopen jaar een hopo veranderd. 2 jaar terug kon ik nog gewoon met CC betalen en werd 'ie geswiped. Nu moet je overal je CC pincode intoetsen. En die wist ik dus de laatste keer dat ik op Heathrow was niet. Beetje pijnlijk.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 10:37
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Er is afgelopen jaar een hopo veranderd. 2 jaar terug kon ik nog gewoon met CC betalen en werd 'ie geswiped. Nu moet je overal je CC pincode intoetsen. En die wist ik dus de laatste keer dat ik op Heathrow was niet. Beetje pijnlijk.
ik ben pas (anderhalve maand geleden denkik?) nog in londen geweest, en heb daar gewoon met mijn pinpas in de winkel betaald hoor..
Oud 11-02-2008, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Eh, jawel?
Vroeger stond bij de Engelsen de informatie op de magneetstrip. Met een Nederlandse pinpas kon je dus gewoon in de winkel betalen. Pas er doorheen, handtekening zetten en je had betaald. Een soort credit card idee, behalve dan dat het geld meteen in Nederland van je rekening werd gehad.
Tegenwoordig staat bij de Engelsen de informatie op de chip. Bij onze pinpassen staat de informatie op de magneetstrip, dus als ze in Engeland je pas proberen te chippen, gebeurt er dus niets en kun je niet betalen.
Je credit card wordt tegenwoordig ook gechipt (in plaats van ge'swiped') en dus heb je ook je pincode nodig (mij werd er vorige maand om gevraagd, al konden ze hem toen ook -in hoge uitzondering- swipen).
Dat klopt niet. De informatie staat bij ons ook op de chip. Zo betaal je namelijk ook in Denemarken, door je chip in het lezertje te duwen, even je pincode intikken en klaar.
Ik ben er achter gekomen dat het vaak onwilligheid of onwetendheid is van de werknemers van de winkels (zo is het me al een aantal keren gebeurd dat ik er volgens de ene werknemer niet kon pinnen en volgens de andere wel). Nederlanders geven veel geld uit in de UK en het zou belachelijk zijn als dat van de ene op de andere dag minder zou worden omdat er ATM-limieten komen.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 18:21
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Hier in Amerika is het dat als je geld met een nederlandse pas uit de automaat haalt, er 2 dollar in rekening voor wordt gebracht. Ik weet niet of er extra kosten van je bank in NL zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 18:39
Verwijderd
Volgens het bezoek betaalde ze bij de ene ATM een vast bedrag en bij de andere een percentage, maar het wordt nu gevraagd aan iemand die er net op vakantie is geweest en dan edit ik wel weer ff
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 08:12
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
ik ben pas (anderhalve maand geleden denkik?) nog in londen geweest, en heb daar gewoon met mijn pinpas in de winkel betaald hoor..
In november vorig jaar en in januari dit jaar moest ik het dus met mijn credit card doen, mijn pinpas werkte niet meer.

Nou, ik snap er niets meer van. Er zijn ook pinpassen zonder chip en de pinpas die ik heb mét chip, dat is een chipknip en daar staat dus alleen maar geld op en geen informatie.
Oud 12-02-2008, 09:44
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Nou, ik snap er niets meer van. Er zijn ook pinpassen zonder chip en de pinpas die ik heb mét chip, dat is een chipknip en daar staat dus alleen maar geld op en geen informatie.
Nee hoor, op je chipknip staat veel meer info. Alles wat op de strip staat, staat ook op de chip. Die informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor internetbankieren.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 11:28
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Nee hoor, op je chipknip staat veel meer info. Alles wat op de strip staat, staat ook op de chip. Die informatie wordt bijvoorbeeld gebruikt voor internetbankieren.
Aha! Wel raar dan dat betalen met die chip in Engeland niet lukt
Oud 12-02-2008, 12:10
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Aha! Wel raar dan dat betalen met die chip in Engeland niet lukt
Gewoon een ander systeem
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Gewoon een ander systeem
Je kan dus ook niet 'pinnen' met je chip in Engeland? Dus daar heb je alleen de optie creditcard of cash, feitelijk? (Voor ons dan he, voor inwoners is het natuurlijk anders.)
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 15:51
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Je kan dus ook niet 'pinnen' met je chip in Engeland? Dus daar heb je alleen de optie creditcard of cash, feitelijk? (Voor ons dan he, voor inwoners is het natuurlijk anders.)
nou, ik weet niet hoe het zit met die chips, want op mijn pinpas zit geen chip (ik heb een aparte chipknip pas) en ik kan wel gewoon in winkels betalen. Soms snapt degene achter de kassa niet wat hij met mijn pas moet maar dan zeg ik gewoon dat hij hem moet 'swipen' en dan lukt het altijd gewoon.
Oud 12-02-2008, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Zie mijn reply hierboven.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2008, 17:24
Verwijderd
Citaat:
Juist. Er zitten, afhankelijk van het type, tussen de 64 en de 512 sporen, die allemaal apart van elkaar informatie kunnen bevatten.`
Met citaat reageren
Oud 29-02-2008, 15:55
thegoodlife
thegoodlife is offline
In Engeland is een bankpas uitgerust met een VISA debit card nummer.
Dit is gewoon een creditcard nummer, maar dan is het zo dat je wel geld op je rekening moet hebben staan (of een roodstaan faciliteit erop hebben), want het is juist geen creditcard.

Gewone betaalpassen zoals wij die hier kennen werken wel gewoon bij geldautomaten, in winkels heb ik t niet geprobeerd. Maar als je korte tijd in de UK/USA blijft is het wel handig een creditcard te hebben, dan heb je altijd geld achter de hand.
Reageren

Regels voor berichten