Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2008, 22:32
McDuck
McDuck is offline
Hier een column die ik een tijdje terug heb geschreven..
Graag commentaar e.d.

----------------------------

Ik kom niet vaak meer in winkels als de Multicopy, maar een tijdje geleden moest ik een werkstuk van mijn zus laten inbinden, met een ringbandje aan de zijkant en een plasticje ervoor, aangezien het belangrijk was en zij er zelf geen tijd voor had. Meteen toen ik de winkel binnenstapte, wist ik waarom ik er zo weinig kwam. Bij het openslaan van de deur kwam me direct een hoofdpijn-veroorzakende walm tegemoet. Een klein stukje voor me was een balie met kassa, helemaal links van me was een klein hokje met een computer waar iemand aan het werk was en achter de balie was een grote werkplaats waar een boel mensen aan het werk waren. Niemand leek me op te merken. Ik moest vijf minuten aan de balie wachten totdat een of andere verstrooide juffrouw achter een computer op de werkplaats mij zag en een collega riep, die mij zou komen helpen. Althans, dat dacht ik. Hoe kon ik zo naïef zijn. Klantvriendelijkheid hadden ze hier blijkbaar niet uitgevonden, dacht ik bij mezelf, want er kwam niemand naar me toe. Een klein stukje achter de balie was een norse oude man met wit haar aan het werk. Hij moet me opgemerkt hebben, maar hij werkte nors verder, zonder aandacht aan mij te besteden. Toen ik iemand achter een computer vandaan zag komen, dacht ik dat ik nu wel geholpen zou worden, maar nee. Deze persoon liep naar achteren, ik zag hem een of ander hok binnengaan en geloof het of niet, hij pakte een mars, jawel een mars en ging al etende weer achter zijn computer zitten. Nog met stomheid geslagen zag ik ineens links van me iets bewegen en uit het kleine kamertje helemaal links kwam een man naar me toe die me kwam helpen. Na al die jaren.
De man verdween naar achteren om met het werkstuk te doen wat ik hem vroeg. Of om een bounty te eten, wie zal het zeggen. Ik in ieder geval niet, want geboeid door een nieuw fascinerend schouwspel dat zich aandiende in de winkel, lette ik niet meer op de man. Er kwam namelijk nog een klant binnen, een vrouw ditmaal. Als door een wesp gestoken kwam de norse oude man met wit haar, die vlak achter de balie aan het werk was, in beweging en begaf zich richting de nieuwe klant. Hij haalde het nog in zijn hoofd mij te vragen of ik al geholpen werd. Na bevestiging van mijn kant, hield hij zich bezig met de vrouw.
Niet lang daarna kwam ‘mijn’ man weer terug met het werkstuk van mijn zus. Bij het afrekenen zei hij: ‘kijk eens, wat zul jij een mooi cijfer halen.’
Ik vroeg me af waarop hij dat baseerde. Op het zwarte ringbandje dat hij zojuist door het stapeltje papier heen heeft gejast en waar hij me ook nog eens, in verhouding tot die simpele handeling, een woekerprijs voor laat betalen? Of heeft hij soms het werkstuk eens goed bekeken, in plaats van zich te verlekkeren aan een snickers en voorspelt hij daarom een goed cijfer? Dan zou hij toch op z’n minst gezien moeten hebben dat op de voorkant in grote letters ‘gemaakt door Sanne’ staat. Ik betaalde maar en maakte dat ik wegkwam. Buiten regende het, maar vergeleken met de deprimerende, saaie, onvriendelijke, maar bovenal suffe sfeer in de Multicopy waren de regendruppels zonnestralen.

Laatst gewijzigd op 13-01-2008 om 22:37.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2008, 13:00
homehapero
homehapero is offline
ik heb er een beetje gemengde gevoelens over. enerzijds ben je lekker sarcastisch en leest het vlot en grappig, anderzijds is het misschien iets teveel beschrijving en iets te weinig duidelijk oordeel.
de goede punten wegen wel zwaarder door hoor, hoop snel nog wat te lezen (langer dan )
Oud 20-01-2008, 19:03
Fosca
Fosca is offline
Wat hij zegt. Soms zijn je zinnen iets te lang of staan er woordjes tussen die best weggelaten kunnen worden. Dat maakt het iets pakkender. "Een of andere" voor 'juffrouw maakt zo'n zin bijvoorbeeld niet sterker.

Verder vind ik hem vlot geschreven, die kleine 'snoep-lijn' is leuk bedacht.
Oud 17-02-2008, 16:42
McDuck
McDuck is offline
Citaat:
ik heb er een beetje gemengde gevoelens over. enerzijds ben je lekker sarcastisch en leest het vlot en grappig, anderzijds is het misschien iets teveel beschrijving en iets te weinig duidelijk oordeel.
de goede punten wegen wel zwaarder door hoor, hoop snel nog wat te lezen (langer dan )
Het is inderdaad iets te veel beschrijving, vooral in het begin en daar houd ik ook totaal niet van. Maar ik vond dat het nodig was om de rest van het stukje te kunnen schrijven. Er zijn misschien ook andere manieren, maar die kon ik op het moment van schrijven niet bedenken.

Citaat:
Wat hij zegt. Soms zijn je zinnen iets te lang of staan er woordjes tussen die best weggelaten kunnen worden. Dat maakt het iets pakkender. "Een of andere" voor 'juffrouw maakt zo'n zin bijvoorbeeld niet sterker.

Verder vind ik hem vlot geschreven, die kleine 'snoep-lijn' is leuk bedacht.
Ik vind 'een of andere' in die zin juist wel beter dan alleen maar 'toen een verstrooide juffrouw naar me toe kwam', daarom heb ik het ook zo geschreven. Maar volgens mij is dit iets dat heel erg subjectief is..
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 15:22
Fosca
Fosca is offline
Citaat:

Ik vind 'een of andere' in die zin juist wel beter dan alleen maar 'toen een verstrooide juffrouw naar me toe kwam', daarom heb ik het ook zo geschreven. Maar volgens mij is dit iets dat heel erg subjectief is..
'Toen er een verstrooid ogende juffrouw naar me toe kwam' vind ik mooier, 'een of andere' vind ik niet mooi omdat het toch altijd 'een of ander' iemand is als je diegene niet kent?
Reageren

Regels voor berichten