Als je leeftijd en rookgedrag wilt correleren, moet je volgens mij juist al de rest laten variëren: je moet binnen je doelgroep (bepaalde leeftijd) eigenlijk een homogene steekproef doen, wat dus wilt zeggen dat je niet discrimineert op bepaalde criteria. Bv. als je enkel mensen uit rokersgroepje zou ondervragen, heb je totaal andere resultaten dan bij gezondheidsfreaks (om maar direct het omgekeerde te pakken). Het geslacht maakt weinig uit, maar je kan volgens mij best gewoon een hele vragenlijst opstellen, zodat je bv. ook geslacht, hoeveelheid zakgeld, de klas waarin iemand zit, ... zou kunnen proberen correleren met rookgedrag. Ook kan je volgens mij best behalve op hoeveelheid roken, ook verschillende leeftijdsklassen maken (of gewoon iedereen zijn leeftijd vragen).
Hoe meer criteria je opvraagt, hoe meer kans je hebt dat je er wel eentje vrij goed past. Als je meer mensen ondervraagt kun je soms moeilijker een verband vinden, maar je krijgt wel betere resultaten (het heeft geen zin om een enquête te doen bij 5 mensen, tenzij je doelgroep natuurlijk maar 5 mensen groot is (bv. rookgedrag bij de directie)).