Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2008, 14:24
Verwijderd
Hallo!

Ik heb een betoogstelling die ik niet helemaal begrijp:

Als de regering de koppeling tussen de uitkeringen en lonen in het bedrijfsleven hanfhaaft, kan er inflatie ontstaan.

Bedoelen ze hiermee dat als de lonen stijgen, de mensen met een uitkering niet achterop mogen raken en dat dus die uitkeringen ook stijgen , moet er meer gemaakt worden, is er meer koop kracht. moeten betere machines komen, dat gaat mee in de kosten voor het product, product kost meer en dat telkens overnieuw?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2008, 15:56
Verwijderd
sorry ik snap er zelf ook niks van. ik denk dat het begin van je antwoord wel klopt, maar als er meer koopkracht is hoeven er niet persé betere machines te komen, ze kunnen de arbeiders meer laten werken met als gevolg dat er meer wordt geproduceerd.

nee, ik ben hem kwijt. want de prijzen hoeven niet te stijgen toch? als de koopkracht toeneemt maakt het toch niet uit dat de productiefactor arbeid meer kost? nja, misschien toch wel. omdat mensen meer kopen als ze meer geld hebben en dan moeten de prijzen stijgen want anders is het evenwicht vraag-aanbod verstoord.
ps: ik ben echt BAGGER in Economie
maar jij bent er wel goed in volgens mij
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 16:52
Verwijderd
vergrijzing -> uitkeringen -> loonkosten -> inflatie

(lijkt mij)
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 22:26
Verwijderd
Het idee is dat de lonen normaal sneller stijgen dan dat de inflatie doet, dat is ook de reden waarom we nu gemakkelijk producten kunnen krijgen die vroeger onbetaalbaar leken.

Als de mensen die een uitkering hebben dus meer geld krijgen (normaal krijgen ze een verhoging die gelijk aan de inflatie en nu dus aan de lonen) zullen ze ook meer kunnen besteden dan dat ze eerst konden. Hierdoor zal er dus bestedingsinflatie komen en de inflatie toenemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten