AMSTERDAM - De Cubaanse leider Fidel Castro is afgetreden. Hij stelt zich niet herkiesbaar voor het presidentschap, zo schreef hij dinsdag in een brief die is gepubliceerd door de Cubaanse staatspers. Het is nog niet bekend wie hem gaat opvolgen.
De sinds 1959 heersende Castro was al anderhalf jaar uit de roulatie. Hij onderging na inwendige bloedingen een zware darmoperatie. Zijn broer Raúl nam de zaken voor de 81-jarige communistische leider Castro waar.
Het Cubaanse parlement moet 24 februari een nieuw staatshoofd kiezen. Het is niet bekend of Raúl de opvolger van zijn broer wordt of dat iemand van een jongere generatie aan de macht komt.
De president liet via een gepubliceerde verklaring op de website van de staatskrant Granma weten dat hij niet herkiesbaar is. ‘Bericht van de opperbevelhebber’ stond boven het stuk. ‘Beste landgenoten: ik had jullie 15 februari al beloofd dat ik in de volgende boodschap een belangrijk onderwerp zou aansnijden.’ ‘Ik zal er niet meer naar streven de positie van president en legerleider te vervullen, ook zal ik haar niet meer accepteren’, luidde de uitgebreide tekst aan zijn onderdanen.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/...tro_afgetreden