Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2008, 08:26
ijscoman
ijscoman is offline
AMSTERDAM - De Cubaanse leider Fidel Castro is afgetreden. Hij stelt zich niet herkiesbaar voor het presidentschap, zo schreef hij dinsdag in een brief die is gepubliceerd door de Cubaanse staatspers. Het is nog niet bekend wie hem gaat opvolgen.

De sinds 1959 heersende Castro was al anderhalf jaar uit de roulatie. Hij onderging na inwendige bloedingen een zware darmoperatie. Zijn broer Raúl nam de zaken voor de 81-jarige communistische leider Castro waar.

Het Cubaanse parlement moet 24 februari een nieuw staatshoofd kiezen. Het is niet bekend of Raúl de opvolger van zijn broer wordt of dat iemand van een jongere generatie aan de macht komt.

De president liet via een gepubliceerde verklaring op de website van de staatskrant Granma weten dat hij niet herkiesbaar is. ‘Bericht van de opperbevelhebber’ stond boven het stuk. ‘Beste landgenoten: ik had jullie 15 februari al beloofd dat ik in de volgende boodschap een belangrijk onderwerp zou aansnijden.’ ‘Ik zal er niet meer naar streven de positie van president en legerleider te vervullen, ook zal ik haar niet meer accepteren’, luidde de uitgebreide tekst aan zijn onderdanen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/...tro_afgetreden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-02-2008, 09:55
T_ID
T_ID is offline
"verkiesbaar"...
Oud 19-02-2008, 10:02
Kitten
Kitten is offline
Nou, dat wordt spannend... Want al krijg je weer zo'n absoluut leider, de geschiedenis leert ons dat er niet veel zijn die dat volhouden zonder in de problemen te komen.
Oud 19-02-2008, 11:21
Verwijderd
Citaat:
"verkiesbaar"...
De verkiezingen dit jaar gingen heel eerlijk hoor.
Er waren 416 zetels en *tromgeroffel* precies 416 aangewezen kandidaten. Lang leve de democratie .
Met citaat reageren
Oud 19-02-2008, 13:44
Joostje
Joostje is offline
Zou ik me verkiesbaar kunnen stellen?

Blijkbaar zou het "Nationale Assemblee van de Macht van het Volk" de president kiezen. Ik zl ze eens een mailtje schrijven.

Laatst gewijzigd op 19-02-2008 om 13:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten