Advertentie | |
|
![]() |
|
Precies. Ik vind dat dat godsdienst vervangen moet worden door het vak levensbeschouwing, waarin je de kinderen leert hoe allerlei soorten "gelovigen" denken over de wereld. Ook moet je ze de filosofische kant bijbrengen. Vanaf dat punt kunnen de kinderen dan zelf kiezen (of niet) wat het meeste bij hen aan sluit.
|
![]() |
|
![]() |
Godsdienst en biologie gaan wel degelijk samen.
Ik ben christelijk opgevoed maar ik geloof niet ofzo.. Mij is geleerd dat ik de verhalen uit de bijbel niet letterlijk moet opvatten maar dat ik er iets van moet leren. Ze hoeven echt niet waar te zijn. Ze zijn dus NIET tegenstrijdig met biologie.
||
Citaat:
|
![]() |
|
Nou ja, wat mij betreft mag men op privé-scholen geven wat men wil. Op door de staat gesteunde scholen moet echter een behoorlijk wetenschappelijk aanvaardbare onderwijsstof wordne gegeven, anders eindigen de leerlingen van die school gewoon met een forse achterstand, en dat kan niet. Ook vind ik het een beetje flauw om 'godsdienst' te geven en dan alleen een christelijk perspectief te laten zien, maar goed, dat kan nog. Een eufemisme voor een vaknaam is op zich niet erg. Maar biologie móet goed gegeven worden, en als dat niet samen kan gaan met de godsdienstles (wat in jouw voorbeeld duidelijk het geval is) dan gaat het wetenschappelijk onderbouwde toch echt voor. Dan hadden ze maar een privé-school moeten oprichten, maar die zijn er vrijwel niet in Nederland.
|
Verwijderd
|
De onderwijsveranderingen zoals aangegeven in 'ongewoon gesprek' van Walsch ken ik en ben ik zeker voor!
Meer informatie is als ik het goed heb te vinden op: http://www.heartlightschool.com |
![]() |
|
![]() |
Zowel godsdienst en wetenschappen moeten gegeven worden, voor de basiskennis van de mens
Het is niet tegenstrijdig als je godsdienst gegevn wordt zoals de naam het zegt: dan leer je gewoon alle godsdiensten kennen (en ook niet - godsdiensten zoals het boeddhisme zouden aan bod moeten komen) en kan je zelf nog kiezen welk je het meest aanspreekt. |
![]() |
|
![]() |
Ik snap niet waarom jullie zo zitten te zeuren. Biologie kan toch samen met Godsdienst. Of liever gezegt, andersom: Godsdienst kan goed met biologie.
De mensen die geloven, geloven dat God het hele heelal heeft gemaakt. Hij heeft dan ook de natuur gemaakt, met alle wetten die die natuur heeft. Zo'n God zou toch ook die 'natuurlijke wetten' die je bij Biologie leert, kunnen breken, buigen, herscheppen zoals Hij dat wil? Nu wil ik niemand overtuigen dat God alles heeft gemaakt, maar als je daar wel gewoon van uit gaat (en dat is precies wat gelovigen geloven), dan kan hij heus wel de natuur ombuigen naar zijn wil. Het is immers zijn schepping. Hij kan ook heus wel atomen maken enzo toch?
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
Mmmm, eigenlijk heb je wel gelijk McCaine. Maar waar ik op doelde was de volgende theorie: Misschien had God alles geschapen door middel van evolutie en die hele wetenschappelijk aanvaarde theorie-zooi. Maar omdat ik dat zelf niet geloof, had ik dat nog niet naar voren gebracht.
In feite heb je wel gelijk, als je kijkt naar het scheppingsverhaal en die theorien. Okay, beschouw mn vorige reply maar als irrelevant.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En jij weet net zo goed als ik dat ook (of wellicht: met name) christelijke mensen die de evolutieleer ontkennen zeer wel in staat zijn tot het concipiëren van kinderen. En hoe dat moet, mag dan niet in de biologieboeken staan, het staat zeker ook niet in de bijbel. We raken hier geloof ik de met klem verzwegen beerput van het christelijke geloof. 2) "Openbare school" is niet gelijk aan "areligieuze school." Het openbare karakter maakt geen einde aan het religieuze, het geeft integendeel alle religies een gelijke kans. Er zijn weinig scholen waarop de verschillende religies zo veel begrip ontmoeten als op openbare scholen. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
[Opmerking/Poll] Tijd voor verandering? >:-) | 3 | 21-03-2011 16:43 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Weer een onderwijs pleidooi Kitten | 129 | 02-03-2009 11:19 | |
Algemene schoolzaken |
Het gaat helemaal niet slecht met het Nederlandse onderwijs. Verwijderd | 298 | 11-11-2007 12:41 | |
Boeiuh is ons toverwoord, chilluh onze hobby Love & Peace | 91 | 27-03-2007 00:22 | |
Slach in teken verpaupering Fries A Duck | 61 | 01-10-2005 20:05 | |
De Kantine |
Als ik aan de macht kom in Nederland dan:.......... niceman1984 | 5 | 22-04-2004 19:20 |