Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2008, 16:45
Oezem
Oezem is offline
Hoi, mijn jongste hondje, nu ongeveer 16 maanden (over 8 dagen om precies te zijn) lijkt nu eindelijk voor het eerst loops te worden. We hebben er een reu bij omdat het ons leuk lijkt om een keer een nestje puppies te krijgen. We weten wat dit inhoudt en hoeveel tijd het kost. Geen zorgen daarover.
De reu die we hier hebben is al ongeveer anderhalve week bezig met proberen het teefje te dekken maar echt loops is ze nog niet. Nou zei mijn vader dat ze ongeveer drie weken voor ze loops wordt al erg interessant is voor reutjes, maar vandaag lijkt de belangstelling van onze andere hond over.
Kan dit betekenen dat het teefje gewoon niet loops zal worden, omdat ze dus al zo laat is met voor de eerste keer loops worden en nu ook niet meer loops lijkt te worden? Of is het niet erg als ze zo laat loops wordt en kan het zijn dat de eerste keer loops worden gewoon wat 'moeilijk' gaat?
Oud 07-02-2008, 22:10
fractal-illusio
fractal-illusio is offline
Je weet wat het inhoud om te fokken, maar weet niet hoe het zit met betrekking tot loopsheid?

Een teef is ongeveer 3 weken loops. Vóór die tijd én ná die tijd kan een teef ook erg lekker ruiken voor reuen. Tijdens die echte 3 weken loopsheid is het zo dat op ongeveer de helft, 10e-14e dag, een teef meestal op het hoogtepunt is en dan ook dus bevrucht kan worden.
De ene reu heeft meer geslachtsdrift dan de andere reu. Zo kan het dus zijn dat reu 1 al 3-4 weken voor de loopsheid de teef al lastig begint te vallen, terwijl reu 2 pas interesse gaat tonen rond de 8e dag.
Voor teven geldt hetzelfde. Teef 1 kan al vanaf het begin van haar loopsheid reuen gaan verleiden, terwijl teef 2 iedere reu wegsnauwt tot haar hoogtepunt (en soms zelfs dan nog niet).

Er zit trouwens wat betreft loopsheid nog wel wat verschillen tussen de hondenrassen. Grotere hondenrassen worden meestal later voor de eerste keer loops dan kleinere rassen. En honden die vrij direct van de wolf afstammen (bijvoorbeeld saarloos wolfshond) zijn zowiezo maar 1 keer per jaar loops, in tegenstelling tot 2 soms zelfs 3 keer. De periode tussen de loopsheid door zit bij honden tussen de 4-10 maanden

Ik vraag me trouwens wel af waarom jullie nu al gelijk een nestje willen met de teef. Het is pas de eerste loopsheid, de teef is nog niet uitgegroeid en bepaalde karakter- en lichamelijke afwijkingen kunnen zich nog gaan uiten.
Waarom, als je toch persé een nestje wilt, niet wachten totdat de teef 2 of 3 jaar is?

Onthoudt goed dat fokken veel meer is dan een reu, een teef en wat geld!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2008, 22:48
Verwijderd
Ik hoop toch echt dat je niet van plan bent het beestje de eerste loopsheid al te laten dekken
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 15:51
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Je weet wat het inhoud om te fokken, maar weet niet hoe het zit met betrekking tot loopsheid?

Een teef is ongeveer 3 weken loops. Vóór die tijd én ná die tijd kan een teef ook erg lekker ruiken voor reuen. Tijdens die echte 3 weken loopsheid is het zo dat op ongeveer de helft, 10e-14e dag, een teef meestal op het hoogtepunt is en dan ook dus bevrucht kan worden.
De ene reu heeft meer geslachtsdrift dan de andere reu. Zo kan het dus zijn dat reu 1 al 3-4 weken voor de loopsheid de teef al lastig begint te vallen, terwijl reu 2 pas interesse gaat tonen rond de 8e dag.
Voor teven geldt hetzelfde. Teef 1 kan al vanaf het begin van haar loopsheid reuen gaan verleiden, terwijl teef 2 iedere reu wegsnauwt tot haar hoogtepunt (en soms zelfs dan nog niet).

Er zit trouwens wat betreft loopsheid nog wel wat verschillen tussen de hondenrassen. Grotere hondenrassen worden meestal later voor de eerste keer loops dan kleinere rassen. En honden die vrij direct van de wolf afstammen (bijvoorbeeld saarloos wolfshond) zijn zowiezo maar 1 keer per jaar loops, in tegenstelling tot 2 soms zelfs 3 keer. De periode tussen de loopsheid door zit bij honden tussen de 4-10 maanden

Ik vraag me trouwens wel af waarom jullie nu al gelijk een nestje willen met de teef. Het is pas de eerste loopsheid, de teef is nog niet uitgegroeid en bepaalde karakter- en lichamelijke afwijkingen kunnen zich nog gaan uiten.
Waarom, als je toch persé een nestje wilt, niet wachten totdat de teef 2 of 3 jaar is?

Onthoudt goed dat fokken veel meer is dan een reu, een teef en wat geld!
Ja, ik wist wel hoe het zit met loopsheid, dat ze eerst alleen interessant is voor reuen maar nog niet echt loops, en dat het een tijdje duurt voor ze echt op haar hoogtepunt zit.
Mijn vraag was vooral of het normaal is dat ze zo laat pas voor het eerst loops wordt, wat jij dus zegt, dat het normaal is. En of het normaal is dat ze alleen interessant is maar niet echt loops wordt de eerste keer.

Citaat:
Ik hoop toch echt dat je niet van plan bent het beestje de eerste loopsheid al te laten dekken
Wat die puppies betreft, dat hebben we besproken met de dierenarts en ik mag er toch vanuit gaan dat hij weet of het kan of niet. Het plan was eerst om de eerste loopsheid af te wachten maar omdat die dus zo lang op zich laat wachten is er in overleg met de dierenarts besloten dat het best nu al kan.
Oud 08-02-2008, 17:30
fractal-illusio
Citaat:
Wat die puppies betreft, dat hebben we besproken met de dierenarts en ik mag er toch vanuit gaan dat hij weet of het kan of niet. Het plan was eerst om de eerste loopsheid af te wachten maar omdat die dus zo lang op zich laat wachten is er in overleg met de dierenarts besloten dat het best nu al kan.
Om wat voor hond gaat het eigenlijk?

Theoretisch gezien is het ook mogelijk dat je hond nu al pups krijgt, maar het is voor de welzijn van jullie hond verstandiger om te wachten tot ze volledig volwassen is en vooral volgroeid is. Zoals ik eerder ook al aangaf, de ontwikkeling van het karakter en van eventuele afwijkingen kun je pas met een jaar of 2-2,5 goed zien.
Tuurlijk vind de dierenarts het best dat er pups kunnen komen. Denk aan al die entingen, ontwormingen en check-ups die jullie dan bij hem/haar komen halen. Kassa!

Het klinkt misschien allemaal wat bot. Maar er zijn al zo verdomd veel honden overal in het asiel en op internet. Er zijn zoveel honden die met een paar maanden weer weggedaan worden, omdat ze niet meer leuk zijn of omdat er toch wel veel bij zo'n pup komt kijken. Wat doe je als de teef nu zodadelijk zwanger is van 9 pups ofzo? Komen alle honden dan bij een goed baasje terecht? Wat nou als er tijdens de bevalling iets misgaat en jullie eigen teef doodgaat? Veel mensen kennen alleen maar de leuke, blije kant van het fokken, maar er zit zoveel meer achter wat altijd maar wordt verzwegen of overheen wordt gekeken.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 18:20
Dith
Dith is offline
Eh, sowieso niet echt een goed plan om te gaan fokken met een hond waarvan je geen afkomst weet (zie andere topic over wat voor 'n ras hond je hebt).
Oud 08-02-2008, 18:50
Verwijderd
Ach die discussie ga ik niet eens meer voeren.
Niet zo gek dat de inspectiedienst van gekkigheid niet meer weten waar ze moeten beginnen en zich afvragen wat het grotere kwaad is; de geregistreerde fokkers die buiten hun boekje gaan, de (ongeregistreerde) broodfokkers of de particulieren die wat aankutten in huis omdat het allemaal zo schattig en leuk is.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2008, 20:34
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Om wat voor hond gaat het eigenlijk?

Theoretisch gezien is het ook mogelijk dat je hond nu al pups krijgt, maar het is voor de welzijn van jullie hond verstandiger om te wachten tot ze volledig volwassen is en vooral volgroeid is. Zoals ik eerder ook al aangaf, de ontwikkeling van het karakter en van eventuele afwijkingen kun je pas met een jaar of 2-2,5 goed zien.
Tuurlijk vind de dierenarts het best dat er pups kunnen komen. Denk aan al die entingen, ontwormingen en check-ups die jullie dan bij hem/haar komen halen. Kassa!

Het klinkt misschien allemaal wat bot. Maar er zijn al zo verdomd veel honden overal in het asiel en op internet. Er zijn zoveel honden die met een paar maanden weer weggedaan worden, omdat ze niet meer leuk zijn of omdat er toch wel veel bij zo'n pup komt kijken. Wat doe je als de teef nu zodadelijk zwanger is van 9 pups ofzo? Komen alle honden dan bij een goed baasje terecht? Wat nou als er tijdens de bevalling iets misgaat en jullie eigen teef doodgaat? Veel mensen kennen alleen maar de leuke, blije kant van het fokken, maar er zit zoveel meer achter wat altijd maar wordt verzwegen of overheen wordt gekeken.
Ik denk dat mijn vader wel weet wat hij doet, dit is niet de eerste keer dat hij pups krijgt.

Maar ik maakte dit topic niet om een discussie te voeren over wel of niet puppies, maar omdat ik wil weten of er iets mis kan zijn met mijn hondje.
Oud 09-02-2008, 00:58
Sagana
Sagana is offline
Mja, hopelijk geeft de teef en/of de reu geen erfelijke ziektes door aan de puppy's.

Je vader mag dan nog pups gehad hebben, dat wil niet zeggen dat hij weet wat verantwoord fokken inhoudt. Je weet niks van de afstamming van het teefje (waarschijnlijk ook niet van de afstamming van de reu?), je weet dus niet welke erfelijke ziektes er eventueel in haar bloedlijnen voorkomen, maar toch ga je met haar fokken...

Ik weet dat je niet dit wilde horen, maar sorry, dit moet ik toch even kwijt hoor.
Oud 09-02-2008, 10:16
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat mijn vader wel weet wat hij doet, dit is niet de eerste keer dat hij pups krijgt.

Maar ik maakte dit topic niet om een discussie te voeren over wel of niet puppies, maar omdat ik wil weten of er iets mis kan zijn met mijn hondje.
Oke prima.

Jouw hondje is gezond, maar duidelijk nog niet volgroeid en volwassen genoeg om puppies te krijgen. Laat haar eerst nou maar eens 2 keer volwaardig loops worden en kijk dan verder.

Tegen die tijd hopelijk met wat meer inzicht in lukraak dieren kruisen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2008, 11:39
AlopiA
AlopiA is offline
Gelieve de discussie wel/geen puppies ergens anders te voeren, daar is dit topic niet voor bedoeld. Het is inderdaad wel verstandiger te wachten tot de 2e of 3e loopsheid.
Oud 09-02-2008, 11:54
fractal-illusio
Citaat:
Gelieve de discussie wel/geen puppies ergens anders te voeren, daar is dit topic niet voor bedoeld. Het is inderdaad wel verstandiger te wachten tot de 2e of 3e loopsheid.
'
Dan kun je er net zo goed een slotje op gooien....
Het antwoord is gegeven en TS wil toch niks horen wat ze niet wil horen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2008, 16:21
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
'
Dan kun je er net zo goed een slotje op gooien....
Het antwoord is gegeven en TS wil toch niks horen wat ze niet wil horen.
Nee, je hebt alleen antwoord gegeven op de vraag of een hond zo laat nog voor het eerst loops kan worden, niet op de vraag of het normaal is dat ze alleen interessant wordt voor reutjes zonder echt loops te worden.
Oud 09-02-2008, 20:42
fractal-illusio
Citaat:
Nee, je hebt alleen antwoord gegeven op de vraag of een hond zo laat nog voor het eerst loops kan worden, niet op de vraag of het normaal is dat ze alleen interessant wordt voor reutjes zonder echt loops te worden.
Citaat:
De ene reu heeft meer geslachtsdrift dan de andere reu. Zo kan het dus zijn dat reu 1 al 3-4 weken voor de loopsheid de teef al lastig begint te vallen, terwijl reu 2 pas interesse gaat tonen rond de 8e dag
Dat is je antwoord toch?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 08:43
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Dat is je antwoord toch?
Ze is dus niet loops geweest, alleen interessant. Dat is weer over.
Oud 10-02-2008, 20:34
fractal-illusio
Citaat:
Ze is dus niet loops geweest, alleen interessant. Dat is weer over.
Hoelang is ze in totaal interessant geweest? En hoe oud is de reu en hoe reageert deze bij andere honden?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 08:05
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Hoelang is ze in totaal interessant geweest? En hoe oud is de reu en hoe reageert deze bij andere honden?
Twee weken, tweeëneenhalf. De reu is 6 en tijdens die periode was hij nogal agressief tegen andere reuen en hij vindt andere loopse honden ook erg interessant.
Oud 12-02-2008, 14:42
~LiefEngeltje~
~LiefEngeltje~ is offline
normaal word een hondje met 6/7 maanden voor het eerst loops,
dat is de leeftijd ervoor, sommige zullen wel iets later zijn maar
je hond is wel erg laat met de eerste loopsheid als je het mij vraagt,
ik zou als ze het nu nog niet gaat krijgen toch eens na laten kijken bij de dierenarts???
Oud 12-02-2008, 16:31
Oezem
Oezem is offline
Ik dacht dat het tussen de 9 en 14 maanden was, maar ook dan is ze veel te laat. Het is inderdaad nodig om haar te laten onderzoeken lijkt me, maar mijn vader is niet van plan iets te laten doen als ze iets blijkt te hebben. Ik ben dan ook vooral nieuwsgierig naar wat ze kan hebben.
Oud 12-02-2008, 20:27
~LiefEngeltje~
Citaat:
Ik dacht dat het tussen de 9 en 14 maanden was, maar ook dan is ze veel te laat. Het is inderdaad nodig om haar te laten onderzoeken lijkt me, maar mijn vader is niet van plan iets te laten doen als ze iets blijkt te hebben. Ik ben dan ook vooral nieuwsgierig naar wat ze kan hebben.
nou onze dierenarts heeft het over ongeveer 6/7 maanden
met een uitloop natuurlijk

maar als een hond na 16 maanden nog niet loops is
dan lijkt mij dat niet goed

dan zou ze nu zeker al de 2e loopsheid gehad moeten hebben

en ik vind het geen goed idee een hond bij de eerste loopsheid al te laten dekken, ik zou informeren en denk dat bij de 2e/3e loopsheid de hond gewoon beter volgroeid is en dus beter in staat pups te werpen
Oud 12-02-2008, 20:42
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
nou onze dierenarts heeft het over ongeveer 6/7 maanden
met een uitloop natuurlijk

maar als een hond na 16 maanden nog niet loops is
dan lijkt mij dat niet goed

dan zou ze nu zeker al de 2e loopsheid gehad moeten hebben

en ik vind het geen goed idee een hond bij de eerste loopsheid al te laten dekken, ik zou informeren en denk dat bij de 2e/3e loopsheid de hond gewoon beter volgroeid is en dus beter in staat pups te werpen
Misschien omdat jij een klein hondje hebt. Jij hebt toch zo'n klein hondje? Onze hond lijkt nog het meest op een Mechelaar.

Dus dan zou ze alleen de eerste eigenlijk al gehad moeten hebben, minstens.

Hebben we dus al gedaan en het is een best goed volgroeid hondje al omdat ze van pup af aan heel veel training heeft gehad door te spelen. Dat 'slungelige' heeft ze nooit gehad en de dokter zei dus dat het al best kon.
Oud 13-02-2008, 18:26
Mara
Mara is offline
Citaat:
Wat moet ik me hier in vredesnaam bij voorstellen?
Met citaat reageren
Oud 14-02-2008, 06:30
~LiefEngeltje~
Citaat:
dat vraag ikme ook af

als er hoge kosten aan komen als ze iets mankeert
dan is hij niet van plan het beest te helpen waarschijnlijk

ik vind het om te janken als mensen alleen aan zichzelf denken
en niet aan een hulpeloos dier,
die vraagt er ook niet om en zeker ook niet om pups te krijgen omdat de baas dat wil maar ja je hebt ze erbij helaas
Oud 14-02-2008, 08:13
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Dat als blijkt dat ze onvruchtbaar is of geopereerd moet worden zodat ze wel puppies kan krijgen of wat dan ook, hij dat niet wil doen. Hij wil de natuur gewoon zijn gang laten gaan.
Citaat:
dat vraag ikme ook af

als er hoge kosten aan komen als ze iets mankeert
dan is hij niet van plan het beest te helpen waarschijnlijk

ik vind het om te janken als mensen alleen aan zichzelf denken
en niet aan een hulpeloos dier,
die vraagt er ook niet om en zeker ook niet om pups te krijgen omdat de baas dat wil maar ja je hebt ze erbij helaas
Nee, dat dus niet. Als ze een poot breekt of een ernstige ziekte krijgt of wat dan ook helpen we haar heus wel en zal ze alle zorg en liefde krijgen die ze nodig heeft, maar ze gaat niet onder het mes gewoon zodat ze puppies kan krijgen, dan maar geen pups.
Oud 14-02-2008, 11:32
Mara
Mara is offline
Gelukkig maar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-02-2008, 16:05
~LiefEngeltje~
inderdaad gelukkig

sommige mensen kunnen ook geen kinderen krijgen
dus misschien werkt het bij honden en andere dieren net zo
Oud 14-02-2008, 17:49
Oezem
Oezem is offline
Ja dat weet ik, maar mensen die geen kinderen kunnen krijgen omdat ze niet menstrueren worden niet stiekem toch een beetje ongesteld. Dus dat vind ik wel een beetje raar.
Reageren

Regels voor berichten