Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2008, 21:34
lucy48
lucy48 is offline
Ik heb net denk ik een verkeerd mapje verwijderd, en ook de prullenbak al geleegd Ik er een manier waarop ik die bestanden nog terug kan vinden?
Oud 01-02-2008, 22:46
ILUsion
ILUsion is offline
http://www.pcinspector.de/Sites/file...tm?Language=46

Alleen crasht hij wel af en toe; enige tip: herstel dat bestand naar een andere harde schijf of USB-stick. Ga niet te veel programma's openen tot je dit programma hebt laten lopen; dat verkleint de kans namelijk dat je de gegevens kan terughalen (eigenlijk verkleint het installeren van die programma het ook al wat, maar tja, niet iedereen installeert dat direct na Windows, natuurlijk )
Oud 02-02-2008, 15:42
lucy48
lucy48 is offline
Hm, dat crashen vind ik toch een beetje eng. Wat houdt dat precies in? Het was trouwens inmiddels al gisteren en de computer is tussendoor al uitgeweest. Heb ik nu nog enige kans?
Oud 02-02-2008, 15:53
ILUsion
ILUsion is offline
Met crashen bedoel ik vastlopen, niets om je zorgen over te maken, enkel frustrerend (je moet dat programma met liefde behandelen, het is nogal breekbaar).

Je hebt zeker nog kans, maar hoe langer je wacht (en hoe meer je met die computer werkt), hoe kleiner die kans wordt...
Oud 03-02-2008, 11:56
Gunkan
Gunkan is offline
Verdere uitleg van wat ILUsion zegt:
Als je bestanden van je computer verwijdert haal ie alleen de "naam" weg van het bestand, maar blijft de data eigenlijk nog gewoon staan. De ruimte waar de data staat wordt echter gemarkeerd op zo'n manier dat de computer weet dat ie daar weer overheen mag schrijven. Als je nu helemaal niets download/bewaard/wegschrijft en ook zo min mogelijk doet met die computer, dan is er een goede kans dat jou data niet wordt overschreven.

Er zijn veel tooltjes om de files weer terug te halen, de een gemakkelijker te gebruiken dan de ander. Zelf ben ik een groot fan van PhotoRec, wat erg goed werkt. Hij's alleen zeker niet gemakkelijk in het gebruik en vereist enige kennis van computers.

Heb je geen backups gemaakt van die directory? Da's namelijk een stuk gemakkelijker om terug te halen Speaking of... /me maakt weer eens een backup van z'n laptop.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2008, 20:23
mueslireep
mueslireep is offline
Er zijn toch genoeg programma's om gewiste bestanden terug te halen? http://www.recuva.com/ bijvoorbeeld?
Oud 18-02-2008, 15:51
lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Er zijn toch genoeg programma's om gewiste bestanden terug te halen? http://www.recuva.com/ bijvoorbeeld?
Ik durf ze niet te gebruiken, ben bang dat er allerlei dingen worden gewist zonder dat ik dat wil
Oud 18-02-2008, 18:09
Verwijderd
Met een Data Recovery programma, zoals de opties die hierboven zijn gegeven, wordt geen data gewist maar juist teruggehaald. Dat er iets gewist wordt, daar hoef je je dus niet druk om te maken
Met citaat reageren
Oud 18-02-2008, 19:21
ILUsion
ILUsion is offline
Maar volgens mij is de kans dat je op dit moment nog iets kan terughalen vrij klein, zeker als die map op een gewone werkschijf (= schijf waarop ook Windows, log files, ... geschreven worden). Eerste regel in dergelijke gevallen: schrijfoperaties stopzetten en zo snel mogelijk recoveren. Na twee weken is de kans niet groot dat je alles terugkrijgt.

Zoals Dittrich al zegt: Data Recovery-tools gaan zelf normaal niets veranderen aan je schijf zelf, ze maken datn wel gebruik van alternatieve drivers voor toegang tot de harde schijf. Als ze goed geschreven zijn, schrijven ze niet op de schijf waarvan ze recoveren (die schijf kan je tijdens zo'n operatie dus niet softwarematig corrumperen). De schijf waarop je wegschrijft, wordt volgens mij via de gewone filesystemdrivers weggeschreven, dus even risicovol als een normaal programma (verwaarloosbaar dus).
Reageren

Regels voor berichten