Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2008, 22:21
oelekeboeleke
oelekeboeleke is offline
Hallo,

een hele goede vriend van mij heeft 6 weken in een inrichting gezeten omdat hij erg in de war was (was onder dwang opgenomen). Nu ben ik daar 2 weken geleden langsgegaan, en de volgende dag is hij daar weggelopen, van een gesloten afdeling, hij wou naar de kerk op zondag en is toen ontsnapt.

Hij is dus al ruim 2 weken spoorloos, zijn ouders, zijn verenigingen en zijn vrienden weten alleemaal niet waar hij uithangt. Hebben jullie een suggestie waar hij zou kunnen zijn? Het vermoeden is dat hij schizofreen is, maar dit is nog niet helemaal zeker. Feit is wel dat hij heel erg in de war is en bijv. laatst op het vliegveld is aangehouden omdat hij naar de olympische spelen in Dubai wou (?).

Hij heeft zes weken zware medicatie gekregen (voornamelijk antidepresivia) en zit nu dus al 2 weken zonder medicatie. Hij heeft ook geen paspoort/telefoon/geld want dat ligt in een kluisje in de inrichting. Ik maak mij echt enorm veel zorgen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee en hoe is dat afgelopen?
Oud 25-02-2008, 22:36
Verwijderd
Ik ben zelf twee keer weggelopen uit een gesloten afdeling. Allebei de keren werd ik meteen op de telex gezet en werd ik een paar uur later door de politie opgepakt en weer teruggebracht. De eerste keer ben ik naar België gelopen in de hoop daar een hotelletje te vinden (ik had dus wel geld bij me). De tweede keer was ik ontzettend suïcidaal. Nouja, mijn situatie was anders dan die van jouw vriend en ik denk dat hij daarom andere keuzes maakt.

Een goede vriendin van me is ook een keer weggelopen (zij woonde op dat moment wel thuis, maar was wel psychisch ziek). Zij wilde gewoon weg en is met haar OV, maar zonder geld, op pad gegaan. Ze heeft heel Nederland doorkruist en sliep in parken, wachtruimtes of bij mensen die ze ergens was tegengekomen. Haar ouders hebben ervoor gezorgd dat op alle stations pamfletten hingen en de brandweer heeft tijdens hun stakingen pamfletten uitgedeeld (haar vader is brandweerman) en er is een opsporingsbericht op de regionale tv uitgezonden. Uiteindelijk is ze na een paar dagen zelf teruggkomen.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Vaak lopen deze dingen wel goed af hoor, maar je weet maar nooit. Misschien kan er een opsporingsbericht worden uitgezonden op tv? Dat doen ze wel vaker als iemand ernstig in de war is en niemand weet waar hij/zij is. En je kunt nooit weten wat er in iemand omgaat. Als iemand zo in de war is kan hij overal zijn .

Heel veel sterkte ermee! Ik hoop dat hij snel weer terugkomt.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 18:55
Eend
Eend is offline
Ik loop zelf ook geregeld weg uit mijn kliniek (chronische gesloten afdeling), maar ik loop altijd zelf tegen de lamp, omdat ik heel snel in de war raak. Er is hier alleen iemand, die maanden wegloopt en dan ergens in het buitenland (waar je RM niet geldig is) opduikt. Ook zonder geld. Zelfs zonder schoenen. Ook schizofreen.

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik zou niet weten wat je zou kunnen doen. Hopen dat ie zelf een keer tegen de lamp loopt en net zo oenig is als ik.
Oud 27-02-2008, 21:13
coopergirl
coopergirl is offline
Er is een protocol "vermissing vrijwillig opgenomen patiënt" en "vermissing gedwongen opgenomen patiënt". Deze geven aan dat de verpleegkundigen/ socio's eerst overleggen met psychiater, vervolgens politie inlichten (signalement doorgeven). De telex bestaat al een dik jaar niet meer, tegenwoordig gaat het allemaal elektronisch. (Contactpersonen inlichten enz enz enz). Als contactpersonen geen idee hebben waar iemand kan zijn, ligt het vnl bij de politie.

Zoals Eend al aangaf, is het lastiger als iemand naar het buitenland gaat.

iig heel veel sterkte. Ik denk dat je er weinig aan kan doen, aangezien het moeilijk is om gericht te zoeken.
Reageren

Regels voor berichten