Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2008, 17:51
Simon4444
Simon4444 is offline
Ik zie net op het nieuws, dat er weer mag gejaagd worden op olifanten omdat er te veel zijn wat is dat dan voor iets!

Reacties?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2008, 19:23
Verwijderd
Meen je niet . Wat zinloos. Mogen we ook niet op jagers gaan jagen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 22:51
AlopiA
AlopiA is offline
Belachelijk, maar ik neem aan dat het om bepaalde gebieden gaat? Dan kunnen olifanten wel een probleem vormen voor de lokale boeren. Maar ik heb ook wel eens gezien dat ze dan een groep kunnen verplaatsen naar een ander stuk land.
Oud 27-02-2008, 10:15
Kitten
Kitten is offline
Het cullen van dieren is een noodoplossing. Het is echter wel een nette oplossing voor de bescherming van soorten en het kan zeer goede resultaten hebben als er ook andere dingen worden gedaan om de populatie op pijl te houden.

Olifanten zijn naast een bedreiging voor landbouw gewassen een enorme bedreiging voor de natuur waar ze met teveel tegelijk voorkomen. Een piek-populatie kan zelfs zo erg zijn dat ze een gebied tijdens 1 jaar volledig in woestenij veranderen en een enorme crash in hun eigen en andermans populatie tot gevolg hebben. Hongerige olifanten zullen dan ook mensen bedreigen en tot grote anti-olifant bewegingen leiden.

Rustig wachten totdat alle olifanten dood zijn heeft geen nut. Ik heb geen plaatje, maar er is een luchtfoto van een gebied waar een hek doorheen loopt. Aan de ene kant zijn wel olifanten, aan de andere niet. Het ene deel (zonder olifanten) is een rijk bos, het andere deel is een kaal-gevreten woestein. Dat komt niet omdat olifanten geen nut hebben in hun ecosysteem, maar omdat de olifant (ook door de bescherming die ze genieten) in te grote getalen te ingrijpend is op zo'n ecosysteem (zie ook Scheffer's werk aan alternatieve balansen in ecosystemen).

Dan is de oplossing afschieten. Als dat goed gebeurd is het zeer diervriendelijk, zeker als je meerekend wat voor lot die dieren te wachten zou staan als er niet werd ingegrepen.

Waar ik dan wel critische kanttekeningen bij zet is wat te veel is. Een populatie kan een jaarlijkse piek hebben, afhankelijk vanaf wanneer je meet. Daarnaast moet je goed in de gaten houden wat de natuurlijke tendens is in de ecosystemen waar ze voorkomen. Zolang ze geen echte bedreiging zijn laat je ze alleen.
Oud 27-02-2008, 15:46
Dinalfos
Dinalfos is offline
Inderdaad dieptriest dat dit nodig is. En nodig is het.

Het is trouwens ook alleen maar nodig omdat het ons mensen niet zo goed uitkomt dat er een "teveel" aan olifanten is. Er is hier sprake van een biologische en ecologische disbalans die we zelf nota bene hebben veroorzaakt in de loop der tijden. Daar is de olifant nu de dupe van, want hem wordt nu natuurvernieling ten laste gelegd. Ironisch.

Dus hoewel ik het verder eens ben met Kitten, ligt mijn sympathie voor 100% bij de olifanten en dus niet bij die kutbevolking.
Oud 27-02-2008, 19:44
Verwijderd
jammer dat we niet een keer mensen mogen schieten. daar zijn er ook te veel van en ze vernielen ook de natuur
Met citaat reageren
Oud 28-02-2008, 16:29
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
jammer dat we niet een keer mensen mogen schieten. daar zijn er ook te veel van en ze vernielen ook de natuur
Ik hou je niet tegen
Reageren

Regels voor berichten