Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2008, 18:42
Lolita
Lolita is offline
Ik hoor de laatste paar jaar zo vaak over mensen in mijn omgeving die er te laat achterkwamen dat ze ernstig ziek waren dat ik dit nu toch wel begin te overwegen.
Ik bedoel, een kennis, eind 30, bouwvakker met al jaren rugklachten bleek een tumor in zijn ruggewervel te hebben al compleet uitgezaaid. Klachten waren altijd toegeschreven aan zijn werk
Een collega, 19 jaar. Had een gekneusde pols zei de huisarts, gisteren is gebleken dat het een zeer gevaarlijke vorm van botkanker betreft.
Klant, 66 jaar. Al een tijdje benauwd. Hij zou op woensdag een check-up krijgen in het ziekenhuis maar is op dinsdag overleden achter het stuur, zijn hart bleek echt heel erg slecht te zijn.
Klant, midden 60. Erge hoofdpijn, epeleptische aanval. Voor onderzoek naar het ziekenhuis en blijkt een vergevorderde hersentumor te hebben, ze ligt nu in een bijna-thuis-huis.

En zo gaat het maar door. Aan de andere kant denk ik dat er altijd wel iets kan gebeuren.
Maar toch als ik dan zoals vanochtend wakker wordt met een vreemd soort hoofdpijn, altijd aan dezelfde kant van mijn hoofd. Het voelt alsof er iets tegen mijn oog aandrukt maar dan van binnenuit en de pijn straalt uit naar mijn kiezen, slaap en oren. Ik denk er dan ernstig over om een preventieve scan te vragen aan mijn huisarts, of naar zo'n bureau te gaan.
Maar je die dingen zijn nog best duur en dan, stelt 1 keer zo'n scan gerust, of ga je dan iedere 3 jaar terug?
Ik vind het echt een overweging waard en vraag me af hoe anderen er hier over denken.
Oud 26-01-2008, 18:47
Verwijderd
succes!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 18:52
Lolita
Lolita is offline
Het gaat natuurlijk niet zozeer om alleen een preventieve scan in mijn geval, er zijn zat mensen die nooit klachten hebben en toch ineens terminaal kankerpatient blijken. Dus ook zonder specifieke klachten zou zo'n scan natuurlijk uitsluitsel kunnen geven.

Overigens voor mijn hoofdpijn ben ik wel eens bij de huisarts geweest en die wilde er niks mee omdat het niet regelmatig of constant was.
Oud 26-01-2008, 19:03
Flip!
Flip! is offline
Citaat:

Overigens voor mijn hoofdpijn ben ik wel eens bij de huisarts geweest en die wilde er niks mee omdat het niet regelmatig of constant was.
Neem daar dan ook genoegen mee. Hij wordt huisarts genoemd met een reden.
Oud 26-01-2008, 19:07
Verwijderd
Citaat:
misschien ben je gewoon gestressed.
Citaat:
Je moet jezelf niet zo gek maken daarmee. Dalijk is het een obsessie geworden om continu bang te zijn voor tumor/aids/wat voor ziekte dan ook.
Citaat:
als je echt een tumor hebt wordt je ook duizelig enzo, kan je niet meer nadenken. dan voel je het vanzelf
Citaat:
* Hoofdpijn. Een snelgroeiende of grote tumor veroorzaakt drukverhoging in de hersenen. Een gevolg van drukverhoging kan hoofdpijn zijn, vooral bij activiteiten die zelf ook de druk laten toenemen, zoals bukken, niezen, persen, eventueel gepaard gaand met misselijkheid en braken.
* Psychische veranderingen. Wanneer de tumor groeit in een neurologisch 'stil' gebied, dat wil zeggen een deel van de hersenen waar uitval van functie minder snel opvalt, kan deze enige tijd onopgemerkt groeien. Naast verhoging van de druk kan in dat geval sprake zijn van psychische veranderingen, zoals trager worden of juist minder geremd zijn.
* Uitvalsverschijnselen. Bij groei in een deel van de hersenen die beweging aanstuurt, kunnen verlammingsverschijnselen optreden, die zich in de andere lichaamshelft voordoen. Maar ook kunnen zich b.v spraakstoornissen of stoornissen van het gevoel voordoen.
* Epileptische toevallen. Deze aanvallen kunnen ook het gevolg zijn van een hersentumor.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:08
Verwijderd
Citaat:
Het gaat natuurlijk niet zozeer om alleen een preventieve scan in mijn geval, er zijn zat mensen die nooit klachten hebben en toch ineens terminaal kankerpatient blijken. Dus ook zonder specifieke klachten zou zo'n scan natuurlijk uitsluitsel kunnen geven.

er zijn ook mensen die de miljoenenjacht winnen
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:10
Lolita
Lolita is offline
Ja die zijn er ook.
En lekker makkelijk roepen dat we allemaal wel een keer doodgaan draagt natuurlijk niets bij aan het onderwerp. Ik dnek ook dat men daar een stuk minder makkelijk over denkt wanneer je een kind hebt en dus de verantwoordelijkheid om het op te laten groeien en ervoor te zorgen
Oud 26-01-2008, 19:12
Verwijderd
Dan Doe Je Die Scan Toch!>?
waar zie je mij dat roepen btw?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Neem daar dan ook genoegen mee. Hij wordt huisarts genoemd met een reden.
wat een onzin, huisartsen sturen zo vaak doodzieke mensen weg omdat ze gewoon te laks zijn om ze te helpen of om goed te luisteren.

ik kan me voorstellen dat je een scan wilt doen, het lijkt mij eigenlijk ook wel fijn. ik denk altijd dat ik 100 ernstige ziektes heb dus ik zou het ook wel willen, al is het alleen om zeker te weten dat alles ok is. maar echt veel geld heb ik er ook niet voor (over).

ze zouden het gratis moeten maken, en dat iedereen gewoon recht heeft op een jaarlijkse preventieve scan ofzo. dat zou zoveel voorkomen, damn. zal wel wat kosten maarja.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:31
Verwijderd
Kuchhypochondriekuch
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:32
Verwijderd
en dus?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:45
Verwijderd
Als je denkt dat je er iets aan hebt en je wil en kan het betalen, dan moet je het doen. Maar ik denk niet dat het je gemoedsrust gaat geven, als je hoort dat er niets te zien was op de scan, dan ga je alleen maar denken dat er stiekem tóch iets ziet wat niemand zag, of dan denk je een maand later dat er iets zit. Het einde is dan compleet zoek, lijkt me. Ik zou het niet doen tenzij je echt klachten hebt, alleen wat hoofdpijn vind ik niet ernstig genoeg voor een scan, helemaal wanneer de pijn te harden is en hij ook niet regelmatig terugkeert of lang aanhoudt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 19:47
Breg
Breg is offline
Citaat:
Ja die zijn er ook.
En lekker makkelijk roepen dat we allemaal wel een keer doodgaan draagt natuurlijk niets bij aan het onderwerp. Ik dnek ook dat men daar een stuk minder makkelijk over denkt wanneer je een kind hebt en dus de verantwoordelijkheid om het op te laten groeien en ervoor te zorgen
Dus je wilt van ons graag horen dat het wel een goed idee is om zo'n scan te laten maken?
Oud 26-01-2008, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Kuchhypochondriekuch
My thoughts exactly.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 20:09
Lolita
Lolita is offline
Citaat:
Dus je wilt van ons graag horen dat het wel een goed idee is om zo'n scan te laten maken?
Nee ik vroeg me af hoe er over dit soort scans gedacht werd. Ik gaf alleen mijn geval als voorbeeld, niet zozeer dus dat heel het topic op mijn geval toegespitst moest zijn.
Ik kan me namelijk voorstellen dat als bijvoorbeeld een van je ouders aan kanker overleden is je ook wel eens nadenkt over dit soort scans.

Ik denk ook niet dat ik zo snel een scan zou laten maken, ik heb nu eenmaa niet zomaar even 1400,- euro over. En als ik het geld wel had zou ik het misschien liever gebruiken om te genieten van het leven en lekker op vakantie te gaan ipv uitgeven aan dingen die je gerust moeten stellen dat je qua gezondheid voorlopig nog tijd zat hebt.
Neemt niet weg dat ik op dagen dat ik dus wakker wordt zoals vanmorgen en dus eigenlijk alleen maar in bed kan liggen ik serieus overweeg om toch eens bij de huisarts aan te kaarten of dit soort testen misschien ook vergoedt kunnen worden.
Oud 26-01-2008, 20:22
indigo
indigo is offline
Citaat:
Kuchhypochondriekuch
+kuch3000euroalshetnietmeeriskuch.

Dat jij meerdere voorbeelden in je omgeving kunt noemen betekent niet dat het jou ook zal gebeuren. Bovendien voorkómt een scan niet dat je ziek wordt, spoort het niet per definitie alle tumoren op en sowieso niet alle ziektes waar je aan kan overlijden.

Edit: en nee, zonder enige aanleiding zal zo'n superdure scan niet vergoed worden. En af en toe hoofdpijn is géén goede aanleiding.
Oud 26-01-2008, 21:04
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
en dus?
Dat los je niet op door een jaarlijkse scan, dat los je op door een goede psych.

Het lijkt mij nogal overdreven en bovendien, kanker en andere ziektes kunnen enorm snel ontstaan. Stel dat je scan de ene maand "schoon" is, dan raak je misschien onterecht gerustgesteld en loop je langer door met klachten die je twee maanden na die scan ontwikkelt, omdat de scan tenslotte goed was. Als je klachten hebt: huisarts. Als je klachten aanhouden: doorzeuren om een verwijzing naar een neuroloog ofzo. Als die ook zegt dat het niet op iets ernstgs duidt: accepteren dat je af en toe hoofdpijn hebt en dat het niks ernstigs is. Iedereen kent de voorbeelden van mensen die ineens ernstig ziek zijn, maar de vraag is dus of je dat met zo'n scan uitsluit en los daarvan; er zijn zovéél mensen met rug- en hoofdpijn. Dat betekent niet dat je het niet serieus hoeft te nemen, maar dat betekent wel dat er relatief weinig mensen zijn bij wie dat een ernstige oorzaak heeft.

Lekker, heel Nederland massaal aan de jaarlijkse scan. Fijn voor de ziektekostenpremie
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 21:26
ekki
ekki is offline
Het idee dat je 'zomaar' kanker of iets anders kunt krijgen is niet relaxed inderdaad. Aan de andere kant leidt dat gescan ook tot weinig denk ik. Je stelt jezelf wellicht voor niks gerust of word juist alleen maar gerustgesteld terwijl dat niet zou moeten. Op tijd klachten erkennen en zeuren om een doorverwijzing als je het niet vertrouwt lijkt me beter.
Oud 26-01-2008, 22:42
Bloem
Bloem is offline
Overigens is de straling van een CT scan ook weer mogelijk kankerverwekkend, iets met wal en sloot.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 11:07
Kaa
Kaa is offline
Citaat:
Ik zou het niet doen tenzij je echt klachten hebt, alleen wat hoofdpijn vind ik niet ernstig genoeg voor een scan, helemaal wanneer de pijn te harden is en hij ook niet regelmatig terugkeert of lang aanhoudt.
Het heet niet voor niks preventieve scan. Die doe je dus doorgaans wanneer je nog geen klachten heb, om juist subtiele tekenen te vinden die ernstig schelen wanneer het gaat om het bestrijden van iets...Niet pas als je al half dood gaat aan de klachten, dan hoeft die scan ook niet meer...dan weet je het zo ook wel.
Oud 27-01-2008, 11:27
blurred
blurred is offline
Een preventieve scan vind ik te ver gaan, maar als je jezelf echt zorgen maakt kan het nooit kwaad het er nog eens met je huisarts over te hebben.

Zelf heb ik een jaar geleden longfoto's, een hartfilmpje en een bloedonderzoek gedaan omdat ik vage klachten had waar ik niets mee kon. De huisarts zei dat ik waarschijnlijk kerngezond was, maar omdat de klachten aan bleven houden en ik mezelf zorgen maakte heeft ze me toch doorverwezen naar het ziekenhuis voor deze standaard onderzoeken.

Dit is veel eenvoudiger en goedkoper dan een hersenscan, daarom vind ik dat mensen dit soort dingen moeten doen wanneer ze zichzelf zorgen maken. Een scan van een paar duizend Euro vind ik een stuk verder gaan. Dat moet je in mijn ogen alleen doen als de dokter je doorverwijst.

Jij kent een aantal mensen waarmee ondaks geruststellende diagnoses van een huisarts iets ernstigs mee aan de hand bleek te zijn. Ik ken veel mensen die al jarelang last hebben van hoofdpijn en die ondanks dat kerngezond en tumorloos zijn. Het is maar net hoe je het ziet.
Oud 27-01-2008, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Het heet niet voor niks preventieve scan. Die doe je dus doorgaans wanneer je nog geen klachten heb, om juist subtiele tekenen te vinden die ernstig schelen wanneer het gaat om het bestrijden van iets...Niet pas als je al half dood gaat aan de klachten, dan hoeft die scan ook niet meer...dan weet je het zo ook wel.
Ik weet heus wat wat een preventieve scan is, maar ik vind de klachten dus ook niet ernstig genoeg voor een preventieve scan. Dan kan je wanneer je een keer buikpijn hebt ook meteen voor zo'n scan gaan, want 'misschien is het wel kanker'. Zo werken dat soort dingen gewoon niet. Zoals Bloem ook al zegt; veel mensen hebben wel eens hoofd- of buikpijn zonder dat er een vreselijke oorzaak voor is.
(Ik geloof dat de grootste veroorzaker van hoofdpijn stress is. Dus misschien kan je het beter daar zoeken.)

Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 11:48.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 11:57
deoxyribose
deoxyribose is offline
ik zie ook geen reden voor een preventieve scan eigenlijk. Al begrijp ik je zorgen wel t.o.v. je kind.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 12:11
Ieke
Ieke is offline
Ik vind het een slechte ontwikkeling dat deze dingen steeds meer gebeuren. Je moet geen dingen gaan zoeken. Als je een hele groep zogenaamde helemaal gezonde jonge mensen gaat binnenstebuiten keren met onderzoeken zal je altijd wel wat vinden. Maar dat heeft geen enkele klinische betekenis.
Onderzoek moet je alleen doen als het zinvol is, dus als je er iets mee doet. Dit soort preventive scans kosten een vermogen en geeft een hoop onterechte onrust en een hoop onterehte gerustheid. Onderzoek moet je gericht doen, anders is het zinloos en kost het alleen maar een hele hoop geld zonder winst. Tuurlijk zullen er altijd wel dingen gevonden worden waar het goed is dat je er vroeg bij bent etc, maar dat weegt totaal niet op tegen de gerustgestelden die toch weer wat blijken te hebben en er dus te lang mee blijven doorlopen en de gigantische hoeveelheid aanvullend onderzoek die er moet gedaan worden terwijl het niks is.
Iets met sensitiviteit en speciviciteit en dat niet alles op een scan te zien is. Daarbij, hoe meer mensen je zogenaamt preventief gaat scannen hoe slechter de uitkomsten worden wat betreft deze sens- en speciviciteit. Gericht onderzoek is eigenlijk het enige wat werkelijk iets zegt, dit soort preventief gedoe in ieder geval niet.
Buiten dat is uit onderzoek gebleken dat iedereen iedere week wel een soort van lichamelijke klacht heeft. Maar dat gaat bijna in alle gevallen meteen over en gaat men niet eens mee naar de dokter. Niet bij elk "iets" wat je voelt is er meteen ook echt wat aan de hand. Natuurlijk zijn er voorbeelden zat van waar iets ineens iets heel ergs blijkt te zijn. Ook 'spontaan' ineens doodgaan kan altijd. Klinkt eng, maar daar leef je ook niet de hele tijd naar.

Bijvoorbeeld bij de TS: Hoofdpijn kan zoveel verschillende oorzaken hebben, maar de kans dat het iets heel ergs is (zoals een tumor) is op zichzelf niet groot. Pas als er ook andere neurologische afwijkingen zijn wordt het waarscheinlijker of als er zogenaamde alarmsymptomen zijn is het belangrijk dat er verder gekeken wordt. Ga naar je huisarts en vraag wat hij ervan vind.
Ik snap dat je je zorgen maakt o.a. vanwege die mensen in je omgeving die ineens wat ergs blijken te hebben. Maar er zijn nog wel een aantal meer vragen bij te stellen. Dit lijken nu alleen maar hele simpele klachtjes, maar zeer waarscheinlijk waren er meer klachten dan jij nu opnoemt. Maar neem bijvoorbeeld de laatste, zo'n epileltische aanval is iets wat een heel fout teken is en al aangeeft dat je wel heel goed verder moet kijken. Maar bijvoorbeeld de benauwdheid van daarvoor is veel te vaag om er iets zinnigs over te zeggen. In de eerste plaats wat is benauwtheid (Daar kan de patient heel veel mee bedoelen) te vaag en het zegt niet veel. Je zegt dat hij doodgegaan is aan iets aan zijn hart. Nou, dan waren er waarscheinlijk nog een heleboel meer tekenen, zeker als het zo slecht was met dat hart. Dat is precies wat een huisarts doet, kijken of er tekenen zijn van iets ernstigers. Laten we wel wezen, het meeste waar ze mee komen is volledig onschuldig en de kunst is er de mensen uit te halen die echt wat hebben. In de meeste gevallen kan even afwachten ook best, in feite is tijd het beste diagnosticum.

Citaat:
ik zie ook geen reden voor een preventieve scan eigenlijk. Al begrijp ik je zorgen wel t.o.v. je kind.
Maar ja, wat ben je dan van plan bij het volgende 'iets' wat je voelt?

Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 12:19.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 13:06
Mara
Mara is offline
Ik denk dat zo'n scan alleen nut heeft als je je echt heel erg zorgen maakt om iets specifieks, maar niemand er naar wil kijken. Dan kan het misschien geruststellen.

Voor iemand die bang is altijd van alles te hebben heeft het volgens mij geen nut. Als je de scan hebt gehad denk je na een maand waarschijnlijk weer dat je vanalles hebt dat 'na de scan is gekomen' oid.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 17:56
vosje16
vosje16 is offline
Ik snap je gevoel heel goed!

Volgens mij kan het wel geruststellen als je je echt veel zorgen maakt. Maar ik zou het enkel doen wanneer je hoofdpijn heel vaak terugkomt ofzo. Want het lijkt me onwaarschijnlijk dat moest je een tumor hebben die zo groot is dat het je hoofdpijn bezorgt, dat hij dat op een andere dag niet zou doen. Ik denk dat je dan constant hoofdpijn moet hebben...(maar ik ben geen dokter )

Trouwens, mijn ouders doen elk jaar een complete check-up (oa scan van de longen en vanalles laten meten en controleren...) Dit vind ik wel goed en ga ik later ook doen. Ik vind dat het toch wel geruststellend is om zeker te weten dat je niets hebt...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 19:32
Breg
Breg is offline
Citaat:

Trouwens, mijn ouders doen elk jaar een complete check-up (oa scan van de longen en vanalles laten meten en controleren...) Dit vind ik wel goed en ga ik later ook doen. Ik vind dat het toch wel geruststellend is om zeker te weten dat je niets hebt...
Wordt zoiets eigenlijk vergoed of moeten ze het zelf betalen?
Oud 27-01-2008, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Wordt zoiets eigenlijk vergoed of moeten ze het zelf betalen?
Ik geloof dat dat aan het verleden ligt; mijn schoonvader heeft om de zoveel jaar een check-up van z'n longen en darmen, omdat hij in het verleden klachten heeft gehad, nu willen ze die klachten voorkomen. Ik denk niet dat hij zo'n check-up vergoed zou krijgen wanneer het op niets gebaseerd zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 20:09
Stefanie
Stefanie is offline
Als vandaag de scan goed is, kun je morgen plotseling een tumor ontwikkelen in je lichaam. Ga je dan elke week/maand een scan doen?

Citaat:
Ik denk dat zo'n scan alleen nut heeft als je je echt heel erg zorgen maakt om iets specifieks, maar niemand er naar wil kijken. Dan kan het misschien geruststellen.

Voor iemand die bang is altijd van alles te hebben heeft het volgens mij geen nut. Als je de scan hebt gehad denk je na een maand waarschijnlijk weer dat je vanalles hebt dat 'na de scan is gekomen' oid.
Als het bijvoorbeeld veel voorkomt in je familie.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 21:15
Bloem
Bloem is offline
Ja het is natuurlijk anders als je al een verleden van klachten hebt, of in het geval van borstkanker als je oma, moeder en tantes dat gehad hebben. Dan worden die scans ook gewoon op doktersadvies gedaan en vergoed door de ziektekostenverzekering en dat lijkt me allemaal hartstikke logisch. Maar ze gaan dan niet onnodig je hoofd scannen als je problemen had met je buik.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 22:34
Verwijderd
Een 'preventieve' scan is een beetje onzin. Bovendien kun je het probleem krijgen dat je veel meer dingen gaat vinden waar je eigenlijk geen last van zou hebben, maar die uit voorzorg toch behandeld moeten worden, met alle bijgevolgen van dien.

Aan de ander kant is het belangrijk om, áls je ergens last van hebt, er voor te zorgen dat het ook duidelijk is (iig voor jezelf) wat het probleem is. dat is beter voor je eigen gemoedsrust, en behulpzaam om ernstigere problemen vroeger op te sporen.

Ik heb een hele tijd last van mijn rug gehad, maar omdat ik in het verleden wel vaker een beetje last heb gehad van m'n rug, ben ik pas heel laat naar de huisarts gegaan. Röntgenfotos lieten niets zien, fysio hielp niet, etc. Had de pech dat mijn oude huisarts met pensioen was, en de nieuwe huisarts was niet zo onder de indruk van vage rugklachten. Heb na maanden toenemende pijn op aanraden van kenissen zelf een verwijzing gevraagd naar een fysiotherapeut bij het sport medisch centrum, en die zag gelijk dat het écht niet goed was, en heeft gelijk de huisarts gebeld om aan te dringen op neurologisch onderzoek, etc.

Als ik eerder bij de huisarts had aangedrongen op een scan, was mij maanden pijn bespaard gebleven... Maar dat soort dingen leer je vaak pas achteraf.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 09:22
Lyne
Lyne is offline
Ik wil wel onderzoeken laten doen, over een tijdje. Borstkanker en misschien een uitstrijkje, dat soort dingen. Omdat mijn moeder ook onrustige cellen bij haar baarmoeder heeft.

Maar ik weet het niet, als je gewoon naar de huisarts gaat met je klachten, dan vind ik een preventieve scan niet nodig. Men moet gewoon wat vaker een second opinion vragen en niet altijd genoegen nemen met wat 1 huisarts zegt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 16:37
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar ieder jaar een longscan? Dat vind ik echt ontzettend dom en overbodig en vreemd dat een arts of laborant daar niet negatief over heeft geadviseerd. Een bloedonderzoek, oké, maar bij het maken van scans word je blootgesteld aan straling en loop je dus een groter risico.

Ik ben een tegenstander van zulke preventieve (dus zonder duidelijke indicatie, niet bij verdenking op erfelijke aandoeningen) (CT) scans. Ten eerste is het natuurlijk een scan die geld kost, en dus nutteloos geld kost aangezien er geen indicatie is voor het maken van een scan (hetzelfde geldt voor ieder ander medisch onderzoek). Ten tweede loopt een patiënt bij het maken van bijvoorbeeld een borst/buik/bekken CT meestal een stralingsdosis op die equivalent is aan meer dan 100 conventionele röntgenfoto's. Het regelmatig maken van een preventieve scan, zoals bijvoorbeeld in de VS al veel gebeurt, lijdt dus tot reële hogere risico's op nadelige effecten, waardoor de preventie juist tegengesteld werkt. En daarbij kan een scan leiden tot een vals gevoel van veiligheid; mensen denken dat er niks mis is, omdat er niks te zien was op de scan, terwijl er goed iets mis kan zijn, dat later pas zichtbaar wordt.

Echte preventie begint voor een gedeelte ook bij jezelf: leef gezond, en wees alert als je lichaam begint te klagen. Veel mensen wachten te lang om de stap naar de (huis)arts te zetten. En twijfel je aan het oordeel van je arts, vraag dan gewoon een second opinion aan.

Trouwens, over het hele hoofdpijnverhaal waar dit topic mee begon: een docent heeft mij verteld dat de meeste "dagelijkse" hoofdpijn vaak wordt veroorzaakt door te veel stress en het te weinig drinken van water. Probeer dranken met cafeïne en alcohol te laten staan en drink meer water.
Oud 28-01-2008, 18:43
zeep007
zeep007 is offline
Citaat:
Nee ik vroeg me af hoe er over dit soort scans gedacht werd. Ik gaf alleen mijn geval als voorbeeld, niet zozeer dus dat heel het topic op mijn geval toegespitst moest zijn.
Ik kan me namelijk voorstellen dat als bijvoorbeeld een van je ouders aan kanker overleden is je ook wel eens nadenkt over dit soort scans.

Ik denk ook niet dat ik zo snel een scan zou laten maken, ik heb nu eenmaa niet zomaar even 1400,- euro over. En als ik het geld wel had zou ik het misschien liever gebruiken om te genieten van het leven en lekker op vakantie te gaan ipv uitgeven aan dingen die je gerust moeten stellen dat je qua gezondheid voorlopig nog tijd zat hebt.
Neemt niet weg dat ik op dagen dat ik dus wakker wordt zoals vanmorgen en dus eigenlijk alleen maar in bed kan liggen ik serieus overweeg om toch eens bij de huisarts aan te kaarten of dit soort testen misschien ook vergoedt kunnen worden.
Ik herken het gevoel. Zelf ik ben ik hoofdpijnpatient. Op het moment dat mijn hoofdpijn veranderde, heb ik aan de bel getrokken. Ik zag ineens flitsen etc. Pas na 3 maanden kon ik bij een neuroloog terecht die zei dat ik alles maar moest opschrijven 3 maanden lang. Toen ter controle heen, en er werd niet eens omgekeken naar wat ik op had geschreven. Mijn flitsen waren minder, dus klaar was kees.
Het had me veel meer gerustgesteld als ik een scan had gehad. Want dit waren alleen woorden waaruit ze een diagnose stellen. Maar om nou de scan zelf te gaan betalen...

Mijn zusje met epilepsie krijgt het zelfs al nauwelijks voor elkaar om onderzocht te worden. Ja, ze is eens onderzocht toen ze 14 was. Maar dat is dus ook al jaren geleden. Ze had zelf net toestemming gekregen voor nieuw onderzoek.

Op het moment dat je je echt flink ongerust maakt, ga naar de huisarts en geef dan ook aan dat je erg ongerust bent. Het is dan nog maar de vraag of je de behandeling/diagnose krijgt wat behoort. Maar je hebt je best gedaan, en misschien houdt je dan op met malen. Mijn ervaring is dat zo'n scan niet zomaar wordt gedaan en dat je klachten echt serieus moeten zijn. Ook logisch, want men kan niet voor ieder iets 'even' scannen
Hou anders je klachten bij in een boekje, beschrijf ze goed. Neem dat mee naar de huisarts.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2008, 19:41
Rooo.
Rooo. is offline
Ik denk dat je je er niet te druk om moet maken, het is natuurlijk heel erg als anderen het overkomt, maar je moet er zelf niet bang door worden.
Misschien kun je je laten controleren bij de huisarts,
Ik zeg maar wat,....
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 12:58
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar ieder jaar een longscan? Dat vind ik echt ontzettend dom en overbodig en vreemd dat een arts of laborant daar niet negatief over heeft geadviseerd. Een bloedonderzoek, oké, maar bij het maken van scans word je blootgesteld aan straling en loop je dus een groter risico.
Heb ik ook horen zeggen, maar ik denk niet dat dat al bewezen is...?

Mijn beide ouders roken al hun hele leven, dus daarom die jaarlijkse scan van hun longen. Het was zelfs de huisarts die het aangeraden had. Vooral omdat er al enkele tante's van mijn moeder gestorven zijn aan (long)kanker.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 16:50
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Eh, het gaat hier niet om vermoedens hoor. Röntgenstraling is schadelijk voor levend weefsel, dat is al decennialang een natuurkundig en biologisch feit, en hoeft dus echt niet opnieuw aangetoond te worden.
En ja, er is in de VS (waar dit soort preventieve scans dus vaker plaatsvinden) aangetoond dat mensen die te vaak "preventieve" scans krijgen, juist vaker kanker krijgen door die scans.

Citaat:
Mijn beide ouders roken al hun hele leven, dus daarom die jaarlijkse scan van hun longen. Het was zelfs de huisarts die het aangeraden had. Vooral omdat er al enkele tante's van mijn moeder gestorven zijn aan (long)kanker.
Ok, maar dan is het stempel preventief misschien niet van toepassing, hoewel ik een scan per jaar ernstig overdreven vind. De kans op een tumor kun je juist reduceren door (duh) te stoppen met roken, en niet die overbodige en belastende scans te maken.
Oud 02-02-2008, 00:28
Verwijderd
Citaat:

Wat nuttig Je wéét dat dat roken je hoogstwaarschijnlijk een keer gaat opbreken, tenzij je eerder aan iets anders dood gaat. Maar in plaats van moeite te doen om er mee op te houden, ga je moeite doen om te kijken of je misschien al ziek bent.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Wat nuttig Je wéét dat dat roken je hoogstwaarschijnlijk een keer gaat opbreken, tenzij je eerder aan iets anders dood gaat. Maar in plaats van moeite te doen om er mee op te houden, ga je moeite doen om te kijken of je misschien al ziek bent.
Ja inderdaad. Wees dan een bikkel en accepteer dat je op den duur ziek wordt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 15:27
Martiño
Martiño is offline
Misschien willen ze het proces wat versnellen door al die scans te maken.
Oud 03-02-2008, 02:41
Verwijderd
Alsof het eerste wat je moet doen om vervolgens beter te worden ook niet 'stoppen met roken' is.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 20:02
Verwijderd
De ene scan is de ander niet..

Elk jaar een MRI is absoluut ongevaarlijk (contrastvloeistof even erbuitengelaten).
Met citaat reageren
Oud 01-03-2008, 22:01
Ieke
Ieke is offline
Citaat:

Elk jaar een MRI is absoluut ongevaarlijk (contrastvloeistof even erbuitengelaten).
Maar de sensitiviteit en specerficiteit zijn niet 100% (ongeacht het type), wat een positief en negatief voorspellende waarden maakt met een a priori kans op een aandoening maakt het zo dat het gewoon geen goed idee is om preventive scans te maken zoals deze aangeboden worden in advertenties.
Oud 02-03-2008, 12:40
Poepkind
Poepkind is offline
tsja het lijkt me geen goed idee om bij mensen zonder verhoogt risico op aandoeningen te scannen. Vanwege de kans op teveel fout positieven en belastende vervolgonderzoeken die weer complicaties veroorzaken. Anders ligt het bij mensen die wel in een risicogroep vallen (bv ouderen)
Maar in jouw geval zou ik gewoon naar de huisarts gaan, en je verhaal op tafel gooien. Maak duidelijk dat je je erg zorgen maakt, ook omdat er in je omgeving kankergevallen waren. Als je nadrukkelijk benoemt dat je je zorgen maakt, zal een huisarts daar wat mee doen.
Overigens is een MRI scan geen duizenden euro's, toen ik de specificatie van mijn no claim kreeg had het me iets van 100-200 euro gekost.
Oud 02-03-2008, 18:40
Martiño
Martiño is offline
Citaat:

Een MRI is niet geheel ongevaarlijk. Je pompt door het magnetisch veld ook warmte in een patiënt, en temperatuurverhogingen in het lichaam kunnen ook voor schade zorgen. Maar er is, mits er geen fouten worden gemaakt, inderdaad geen realistisch risico.

Maar daarbij is er in alle ziekenhuizen een enorme wachtlijst voor MRI onderzoeken. Dan ga jij dus even lekker tussen de mensen die echt iets hebben door, om even een preventieve scan te maken, terwijl er waarschijnlijk niks mis is met je...
Citaat:
Overigens is een MRI scan geen duizenden euro's, toen ik de specificatie van mijn no claim kreeg had het me iets van 100-200 euro gekost.
De gemiddelde MRI scan kost iets tussen de 300 en 500 euro.
Oud 02-03-2008, 18:53
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Anders ligt het bij mensen die wel in een risicogroep vallen (bv ouderen)
Maar er moet wel bewezen zijn dat het zinnig is zoals bij mammagrafie als je algemene preventive bevolkingsonderzoeken gaat doen.
Verder gewoon alleen als er een reden voor is (wat de a priori kans groter maakt), maar dat mag de dokter bedenken.
Oud 02-03-2008, 20:13
Verwijderd
Citaat:
Een MRI is niet geheel ongevaarlijk. Je pompt door het magnetisch veld ook warmte in een patiënt, en temperatuurverhogingen in het lichaam kunnen ook voor schade zorgen. Maar er is, mits er geen fouten worden gemaakt, inderdaad geen realistisch risico.
Da's waar, ik krijg het altijd enorm warm van die dingen
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 23:50
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Maar er moet wel bewezen zijn dat het zinnig is zoals bij mammagrafie als je algemene preventive bevolkingsonderzoeken gaat doen.
Verder gewoon alleen als er een reden voor is (wat de a priori kans groter maakt), maar dat mag de dokter bedenken.
Zelfs over mammografie bij het bevolkingsonderzoek is "men" het niet eens of het nu echt nuttig is. De snelgroeiende (en gevaarlijke) vormen van borstkanker vind je er meestal toch niet of te laat mee.
Citaat:
Da's waar, ik krijg het altijd enorm warm van die dingen
Dat is waarschijnlijk omdat je het niet fijn vindt om eronder te liggen en door een oncomfortabele houding. Een goede laborant zorgt er namelijk voor dat je niet significant opwarmt.
Oud 03-03-2008, 07:07
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Zelfs over mammografie bij het bevolkingsonderzoek is "men" het niet eens of het nu echt nuttig is. De snelgroeiende (en gevaarlijke) vormen van borstkanker vind je er meestal toch niet of te laat mee.
Dit is juist een van de bevolkingsonderzoeken die wel zinnig is, maar alleen binnen de gestelde leeftijdsgrenzen. Natuurlijk worden er ook zulke agressieve gevonden wat geen goede prognose heeft, maar over de algemene groep is het wel zinnig is en daar is ook best veel onderzoek naar gedaan. (net als bijvoorbeeld naar prostaatscreening, maar dat is weer helemaal niet zinnig)
Oud 03-03-2008, 10:57
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Maar daarbij is er in alle ziekenhuizen een enorme wachtlijst voor MRI onderzoeken. Dan ga jij dus even lekker tussen de mensen die echt iets hebben door, om even een preventieve scan te maken, terwijl er waarschijnlijk niks mis is met je...
Nouja, die preventieve scans worden ook vooral gedaan in particuliere klinieken he? Qua wachtlijsten zal het niet veel uitmaken.

Overigens worden er ook CT-scans gedaan en die zijn dan weer helemaal niet heel erg onschuldig.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten