![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ja die zijn er ook.
En lekker makkelijk roepen dat we allemaal wel een keer doodgaan draagt natuurlijk niets bij aan het onderwerp. Ik dnek ook dat men daar een stuk minder makkelijk over denkt wanneer je een kind hebt en dus de verantwoordelijkheid om het op te laten groeien en ervoor te zorgen
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ik kan me voorstellen dat je een scan wilt doen, het lijkt mij eigenlijk ook wel fijn. ik denk altijd dat ik 100 ernstige ziektes heb dus ik zou het ook wel willen, al is het alleen om zeker te weten dat alles ok is. maar echt veel geld heb ik er ook niet voor (over). ze zouden het gratis moeten maken, en dat iedereen gewoon recht heeft op een jaarlijkse preventieve scan ofzo. dat zou zoveel voorkomen, damn. zal wel wat kosten maarja. ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Als je denkt dat je er iets aan hebt en je wil en kan het betalen, dan moet je het doen. Maar ik denk niet dat het je gemoedsrust gaat geven, als je hoort dat er niets te zien was op de scan, dan ga je alleen maar denken dat er stiekem tóch iets ziet wat niemand zag, of dan denk je een maand later dat er iets zit. Het einde is dan compleet zoek, lijkt me. Ik zou het niet doen tenzij je echt klachten hebt, alleen wat hoofdpijn vind ik niet ernstig genoeg voor een scan, helemaal wanneer de pijn te harden is en hij ook niet regelmatig terugkeert of lang aanhoudt.
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik kan me namelijk voorstellen dat als bijvoorbeeld een van je ouders aan kanker overleden is je ook wel eens nadenkt over dit soort scans. Ik denk ook niet dat ik zo snel een scan zou laten maken, ik heb nu eenmaa niet zomaar even 1400,- euro over. En als ik het geld wel had zou ik het misschien liever gebruiken om te genieten van het leven en lekker op vakantie te gaan ipv uitgeven aan dingen die je gerust moeten stellen dat je qua gezondheid voorlopig nog tijd zat hebt. Neemt niet weg dat ik op dagen dat ik dus wakker wordt zoals vanmorgen en dus eigenlijk alleen maar in bed kan liggen ik serieus overweeg om toch eens bij de huisarts aan te kaarten of dit soort testen misschien ook vergoedt kunnen worden.
||
Citaat:
Dat jij meerdere voorbeelden in je omgeving kunt noemen betekent niet dat het jou ook zal gebeuren. Bovendien voorkómt een scan niet dat je ziek wordt, spoort het niet per definitie alle tumoren op en sowieso niet alle ziektes waar je aan kan overlijden. Edit: en nee, zonder enige aanleiding zal zo'n superdure scan niet vergoed worden. En af en toe hoofdpijn is géén goede aanleiding.
||
Citaat:
Het lijkt mij nogal overdreven en bovendien, kanker en andere ziektes kunnen enorm snel ontstaan. Stel dat je scan de ene maand "schoon" is, dan raak je misschien onterecht gerustgesteld en loop je langer door met klachten die je twee maanden na die scan ontwikkelt, omdat de scan tenslotte goed was. Als je klachten hebt: huisarts. Als je klachten aanhouden: doorzeuren om een verwijzing naar een neuroloog ofzo. Als die ook zegt dat het niet op iets ernstgs duidt: accepteren dat je af en toe hoofdpijn hebt en dat het niks ernstigs is. Iedereen kent de voorbeelden van mensen die ineens ernstig ziek zijn, maar de vraag is dus of je dat met zo'n scan uitsluit en los daarvan; er zijn zovéél mensen met rug- en hoofdpijn. Dat betekent niet dat je het niet serieus hoeft te nemen, maar dat betekent wel dat er relatief weinig mensen zijn bij wie dat een ernstige oorzaak heeft. Lekker, heel Nederland massaal aan de jaarlijkse scan. Fijn voor de ziektekostenpremie ![]() |
![]() |
|
Het idee dat je 'zomaar' kanker of iets anders kunt krijgen is niet relaxed inderdaad. Aan de andere kant leidt dat gescan ook tot weinig denk ik. Je stelt jezelf wellicht voor niks gerust of word juist alleen maar gerustgesteld terwijl dat niet zou moeten. Op tijd klachten erkennen en zeuren om een doorverwijzing als je het niet vertrouwt lijkt me beter.
||
Citaat:
|
Een preventieve scan vind ik te ver gaan, maar als je jezelf echt zorgen maakt kan het nooit kwaad het er nog eens met je huisarts over te hebben.
Zelf heb ik een jaar geleden longfoto's, een hartfilmpje en een bloedonderzoek gedaan omdat ik vage klachten had waar ik niets mee kon. De huisarts zei dat ik waarschijnlijk kerngezond was, maar omdat de klachten aan bleven houden en ik mezelf zorgen maakte heeft ze me toch doorverwezen naar het ziekenhuis voor deze standaard onderzoeken. Dit is veel eenvoudiger en goedkoper dan een hersenscan, daarom vind ik dat mensen dit soort dingen moeten doen wanneer ze zichzelf zorgen maken. Een scan van een paar duizend Euro vind ik een stuk verder gaan. Dat moet je in mijn ogen alleen doen als de dokter je doorverwijst. Jij kent een aantal mensen waarmee ondaks geruststellende diagnoses van een huisarts iets ernstigs mee aan de hand bleek te zijn. Ik ken veel mensen die al jarelang last hebben van hoofdpijn en die ondanks dat kerngezond en tumorloos zijn. Het is maar net hoe je het ziet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
(Ik geloof dat de grootste veroorzaker van hoofdpijn stress is. Dus misschien kan je het beter daar zoeken.) Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 11:48. |
![]() |
||
Ik vind het een slechte ontwikkeling dat deze dingen steeds meer gebeuren. Je moet geen dingen gaan zoeken. Als je een hele groep zogenaamde helemaal gezonde jonge mensen gaat binnenstebuiten keren met onderzoeken zal je altijd wel wat vinden. Maar dat heeft geen enkele klinische betekenis.
Onderzoek moet je alleen doen als het zinvol is, dus als je er iets mee doet. Dit soort preventive scans kosten een vermogen en geeft een hoop onterechte onrust en een hoop onterehte gerustheid. Onderzoek moet je gericht doen, anders is het zinloos en kost het alleen maar een hele hoop geld zonder winst. Tuurlijk zullen er altijd wel dingen gevonden worden waar het goed is dat je er vroeg bij bent etc, maar dat weegt totaal niet op tegen de gerustgestelden die toch weer wat blijken te hebben en er dus te lang mee blijven doorlopen en de gigantische hoeveelheid aanvullend onderzoek die er moet gedaan worden terwijl het niks is. Iets met sensitiviteit en speciviciteit en dat niet alles op een scan te zien is. Daarbij, hoe meer mensen je zogenaamt preventief gaat scannen hoe slechter de uitkomsten worden wat betreft deze sens- en speciviciteit. Gericht onderzoek is eigenlijk het enige wat werkelijk iets zegt, dit soort preventief gedoe in ieder geval niet. Buiten dat is uit onderzoek gebleken dat iedereen iedere week wel een soort van lichamelijke klacht heeft. Maar dat gaat bijna in alle gevallen meteen over en gaat men niet eens mee naar de dokter. Niet bij elk "iets" wat je voelt is er meteen ook echt wat aan de hand. Natuurlijk zijn er voorbeelden zat van waar iets ineens iets heel ergs blijkt te zijn. Ook 'spontaan' ineens doodgaan kan altijd. Klinkt eng, maar daar leef je ook niet de hele tijd naar. Bijvoorbeeld bij de TS: Hoofdpijn kan zoveel verschillende oorzaken hebben, maar de kans dat het iets heel ergs is (zoals een tumor) is op zichzelf niet groot. Pas als er ook andere neurologische afwijkingen zijn wordt het waarscheinlijker of als er zogenaamde alarmsymptomen zijn is het belangrijk dat er verder gekeken wordt. Ga naar je huisarts en vraag wat hij ervan vind. Ik snap dat je je zorgen maakt o.a. vanwege die mensen in je omgeving die ineens wat ergs blijken te hebben. Maar er zijn nog wel een aantal meer vragen bij te stellen. Dit lijken nu alleen maar hele simpele klachtjes, maar zeer waarscheinlijk waren er meer klachten dan jij nu opnoemt. Maar neem bijvoorbeeld de laatste, zo'n epileltische aanval is iets wat een heel fout teken is en al aangeeft dat je wel heel goed verder moet kijken. Maar bijvoorbeeld de benauwdheid van daarvoor is veel te vaag om er iets zinnigs over te zeggen. In de eerste plaats wat is benauwtheid (Daar kan de patient heel veel mee bedoelen) te vaag en het zegt niet veel. Je zegt dat hij doodgegaan is aan iets aan zijn hart. Nou, dan waren er waarscheinlijk nog een heleboel meer tekenen, zeker als het zo slecht was met dat hart. Dat is precies wat een huisarts doet, kijken of er tekenen zijn van iets ernstigers. Laten we wel wezen, het meeste waar ze mee komen is volledig onschuldig en de kunst is er de mensen uit te halen die echt wat hebben. In de meeste gevallen kan even afwachten ook best, in feite is tijd het beste diagnosticum. Citaat:
Laatst gewijzigd op 27-01-2008 om 12:19. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat zo'n scan alleen nut heeft als je je echt heel erg zorgen maakt om iets specifieks, maar niemand er naar wil kijken. Dan kan het misschien geruststellen.
Voor iemand die bang is altijd van alles te hebben heeft het volgens mij geen nut. Als je de scan hebt gehad denk je na een maand waarschijnlijk weer dat je vanalles hebt dat 'na de scan is gekomen' oid. |
![]() |
|
Ik snap je gevoel heel goed!
Volgens mij kan het wel geruststellen als je je echt veel zorgen maakt. Maar ik zou het enkel doen wanneer je hoofdpijn heel vaak terugkomt ofzo. Want het lijkt me onwaarschijnlijk dat moest je een tumor hebben die zo groot is dat het je hoofdpijn bezorgt, dat hij dat op een andere dag niet zou doen. Ik denk dat je dan constant hoofdpijn moet hebben...(maar ik ben geen dokter ![]() Trouwens, mijn ouders doen elk jaar een complete check-up (oa scan van de longen en vanalles laten meten en controleren...) Dit vind ik wel goed en ga ik later ook doen. Ik vind dat het toch wel geruststellend is om zeker te weten dat je niets hebt... |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Als vandaag de scan goed is, kun je morgen plotseling een tumor ontwikkelen in je lichaam. Ga je dan elke week/maand een scan doen?
Citaat:
|
![]() |
|
Ja het is natuurlijk anders als je al een verleden van klachten hebt, of in het geval van borstkanker als je oma, moeder en tantes dat gehad hebben. Dan worden die scans ook gewoon op doktersadvies gedaan en vergoed door de ziektekostenverzekering en dat lijkt me allemaal hartstikke logisch. Maar ze gaan dan niet onnodig je hoofd scannen als je problemen had met je buik.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een 'preventieve' scan is een beetje onzin. Bovendien kun je het probleem krijgen dat je veel meer dingen gaat vinden waar je eigenlijk geen last van zou hebben, maar die uit voorzorg toch behandeld moeten worden, met alle bijgevolgen van dien.
Aan de ander kant is het belangrijk om, áls je ergens last van hebt, er voor te zorgen dat het ook duidelijk is (iig voor jezelf) wat het probleem is. dat is beter voor je eigen gemoedsrust, en behulpzaam om ernstigere problemen vroeger op te sporen. Ik heb een hele tijd last van mijn rug gehad, maar omdat ik in het verleden wel vaker een beetje last heb gehad van m'n rug, ben ik pas heel laat naar de huisarts gegaan. Röntgenfotos lieten niets zien, fysio hielp niet, etc. Had de pech dat mijn oude huisarts met pensioen was, en de nieuwe huisarts was niet zo onder de indruk van vage rugklachten. Heb na maanden toenemende pijn op aanraden van kenissen zelf een verwijzing gevraagd naar een fysiotherapeut bij het sport medisch centrum, en die zag gelijk dat het écht niet goed was, en heeft gelijk de huisarts gebeld om aan te dringen op neurologisch onderzoek, etc. Als ik eerder bij de huisarts had aangedrongen op een scan, was mij maanden pijn bespaard gebleven... Maar dat soort dingen leer je vaak pas achteraf. |
![]() |
|
Ik wil wel onderzoeken laten doen, over een tijdje. Borstkanker en misschien een uitstrijkje, dat soort dingen. Omdat mijn moeder ook onrustige cellen bij haar baarmoeder heeft.
Maar ik weet het niet, als je gewoon naar de huisarts gaat met je klachten, dan vind ik een preventieve scan niet nodig. Men moet gewoon wat vaker een second opinion vragen en niet altijd genoegen nemen met wat 1 huisarts zegt. |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben een tegenstander van zulke preventieve (dus zonder duidelijke indicatie, niet bij verdenking op erfelijke aandoeningen) (CT) scans. Ten eerste is het natuurlijk een scan die geld kost, en dus nutteloos geld kost aangezien er geen indicatie is voor het maken van een scan (hetzelfde geldt voor ieder ander medisch onderzoek). Ten tweede loopt een patiënt bij het maken van bijvoorbeeld een borst/buik/bekken CT meestal een stralingsdosis op die equivalent is aan meer dan 100 conventionele röntgenfoto's. Het regelmatig maken van een preventieve scan, zoals bijvoorbeeld in de VS al veel gebeurt, lijdt dus tot reële hogere risico's op nadelige effecten, waardoor de preventie juist tegengesteld werkt. En daarbij kan een scan leiden tot een vals gevoel van veiligheid; mensen denken dat er niks mis is, omdat er niks te zien was op de scan, terwijl er goed iets mis kan zijn, dat later pas zichtbaar wordt. Echte preventie begint voor een gedeelte ook bij jezelf: leef gezond, en wees alert als je lichaam begint te klagen. Veel mensen wachten te lang om de stap naar de (huis)arts te zetten. En twijfel je aan het oordeel van je arts, vraag dan gewoon een second opinion aan. Trouwens, over het hele hoofdpijnverhaal waar dit topic mee begon: een docent heeft mij verteld dat de meeste "dagelijkse" hoofdpijn vaak wordt veroorzaakt door te veel stress en het te weinig drinken van water. Probeer dranken met cafeïne en alcohol te laten staan en drink meer water.
||
Citaat:
Het had me veel meer gerustgesteld als ik een scan had gehad. Want dit waren alleen woorden waaruit ze een diagnose stellen. Maar om nou de scan zelf te gaan betalen... ![]() Mijn zusje met epilepsie krijgt het zelfs al nauwelijks voor elkaar om onderzocht te worden. Ja, ze is eens onderzocht toen ze 14 was. Maar dat is dus ook al jaren geleden. Ze had zelf net toestemming gekregen voor nieuw onderzoek. Op het moment dat je je echt flink ongerust maakt, ga naar de huisarts en geef dan ook aan dat je erg ongerust bent. Het is dan nog maar de vraag of je de behandeling/diagnose krijgt wat behoort. Maar je hebt je best gedaan, en misschien houdt je dan op met malen. Mijn ervaring is dat zo'n scan niet zomaar wordt gedaan en dat je klachten echt serieus moeten zijn. Ook logisch, want men kan niet voor ieder iets 'even' scannen ![]() Hou anders je klachten bij in een boekje, beschrijf ze goed. Neem dat mee naar de huisarts. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Mijn beide ouders roken al hun hele leven, dus daarom die jaarlijkse scan van hun longen. Het was zelfs de huisarts die het aangeraden had. Vooral omdat er al enkele tante's van mijn moeder gestorven zijn aan (long)kanker. |
![]() |
|||
Citaat:
![]() En ja, er is in de VS (waar dit soort preventieve scans dus vaker plaatsvinden) aangetoond dat mensen die te vaak "preventieve" scans krijgen, juist vaker kanker krijgen door die scans. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
tsja het lijkt me geen goed idee om bij mensen zonder verhoogt risico op aandoeningen te scannen. Vanwege de kans op teveel fout positieven en belastende vervolgonderzoeken die weer complicaties veroorzaken. Anders ligt het bij mensen die wel in een risicogroep vallen (bv ouderen)
Maar in jouw geval zou ik gewoon naar de huisarts gaan, en je verhaal op tafel gooien. Maak duidelijk dat je je erg zorgen maakt, ook omdat er in je omgeving kankergevallen waren. Als je nadrukkelijk benoemt dat je je zorgen maakt, zal een huisarts daar wat mee doen. Overigens is een MRI scan geen duizenden euro's, toen ik de specificatie van mijn no claim kreeg had het me iets van 100-200 euro gekost.
|||
Citaat:
Maar daarbij is er in alle ziekenhuizen een enorme wachtlijst voor MRI onderzoeken. Dan ga jij dus even lekker tussen de mensen die echt iets hebben door, om even een preventieve scan te maken, terwijl er waarschijnlijk niks mis is met je... Citaat:
||
Citaat:
Verder gewoon alleen als er een reden voor is (wat de a priori kans groter maakt), maar dat mag de dokter bedenken.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens worden er ook CT-scans gedaan en die zijn dan weer helemaal niet heel erg onschuldig. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
moest van politie cadeau open maken, mag dit? gamebro | 26 | 09-07-2011 21:38 | |
De Kantine |
De saaiheid is te snijden! #131 Verwijderd | 500 | 29-01-2008 23:19 | |
Software & Hardware |
Rpc juventus | 3 | 08-02-2004 12:32 | |
Software & Hardware |
Help! Mijn Computer Start Plotseling Opnieuw Op juventus | 6 | 08-02-2004 12:22 | |
Software & Hardware |
[Virus] Het officiele yaha topic Droomvlucht | 106 | 28-07-2002 14:13 | |
Software & Hardware |
[Virus] Klez Orion16 | 24 | 24-06-2002 11:35 |