Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2008, 20:18
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Op veler verzoek een topic hierover.

De laatste tijd worden er op de Kantine veel discussies gevoerd over het beleid. Het gaat er daarbij vooral om waarvoor de Kantine nou eigenlijk precies bedoeld is en welke topics daar wel en niet op thuis horen. Het is, soms zelfs voor de forumbazen, onduidelijk geworden welke topics nou wel op DK kunnen en welke beter naar een ander forumdeel kunnen verhuizen. Ook zijn er veel topics die erg veel op elkaar lijken, wat DK nogal eenzijdig en saai maakt.

Om deze discussie wat makkelijker en centraler te maken is ervoor gekozen het hier te bespreken. Wat vinden jullie van het huidige beleid, de topics, wat gaat er fout en hoe kan het beter?

Kortom: hier mag je een discussie voeren en je mening geven over alles op De Kantine.
Oud 22-02-2008, 20:28
Verwijderd
Ik vind de mensen die er actief zijn vooral erg saai.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 22:53
PV
PV is offline
Citaat:
Nah dat valt wel mee, maar het zijn wel saaie topics, het is bijna allemaal meer van hetzelfde.

En als er topics gesloten worden met de mededeling "Dit is meer een topic voor Letteren of Moderne talen" of "Opnoemtopic, en kan, als het moet, ook op lifestyle of Werk, Geld en Recht" dan zijn er nog genoeg topics die wel open zijn, die ook op een ander forum thuis horen. Spelfouten naar Moderne Talen, Teken-de-forummer-boven-je naar Artistiek oid, welk liedje blijft in je hoofd hangen naar Muziek, welke kleding je draagt naar Lifestyle etc. Lijkt een nogal selectief beleid. Ik zou er óf minder streng in zijn, of veel consequenter. En dan zou ik zeggen minder streng, in het geval het aardige topics zijn.

Wat er beter kan? Iig weg met dat stomme chattopic, doe dat maar op Onzin. En meer (ver)níeuwe(nde) topics openen, desnoods verbied je tijdelijk alle topics waarin je iets moet posten voor/over de forummer die boven/onder je post, en andere onderwerpen die al duizend keer zijn geweest zoals leg-je-nick/avatar/sig-uit en zo.

Maargoed je kunt users moeilijk dwingen nieuwe leuke topics te openen, dus da's wel lastig DK is zo leuk als degene die er posten het maken, en dat is op dit moment niet zo heel leuk. Als er meer nieuwe topics geopend zouden worden zouden topics die al duizend keer zijn geweest ook niet zo opvallen.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 23:00
Verwijderd
dk heeft al zo lang als ik me kan herinneren het "vroeger was het allemaal beter" gevoel, ik denk dat dat nooit zal veranderen eigenlijk. ik vind het wsz juist wél bijdragen aan de sfeer eigenlijk. niet alle dk-ers durven de magische grens naar onzin over te steken, dus een topic waar alle zooi besproken kan worden en men ideeen krijgt voor nieuwe topics, offtopic discussies verder kan zetten en dergelijke vind ik dus wél een zeer geslaagd idee (met dank aan soija ).

het probleem is inderdaad meer de vaagheid van het beleid. de forumbazen sluiten topics die leden blijkbaar wel graag daar hebben. op dit moment is het een mix van nutteloze topics, wat spelletjes, wat grappige topics en de wat dieper gaande discussies. op zich ideaal, vind ik zelf. probleem is dat daar dus idd een aantal dingen tussen zitten die ook op andere subfora passen, met het grotere probleem dat ze daar hele andere reacties uitlokken. een 'welke cd heb je gekocht?' op muziek is volgens mij meer een 'showen met je uitzonderlijk goede smaak' dan een aanleiding om nieuwe leuke bands te ontdekken (imo iig).

mijn idee is om tijdelijk alles open te laten, tenzij de topics ontsporen, en dat dan ook gewoon goed af te straffen. tot nu toe hebben de meeste ideeen van leden/dk-ers over het beleid op dk goed uitgepakt. bijvoorbeeld het afschaffen van de koelkastperiode voor het omg topic, de wat saai zeg reeks, de nieuwe koelkastregeling voor het weerwolfspel. en verder zijn de meeste ideeen van de forumbazen om dinge te verbeteren niet echt een verbetering gebleken (ik noem het 'jouw dag' topic )
misschien wordt het tijd om wat meer naar de leden en dk-regulars te luisteren?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 23:15
TopDrop
TopDrop is offline
Een duidelijker beleid zou inderdaad ook uitkomst bieden. Dat klinkt simpeler dan het is, dat weet ik. Maar zodra er wat meer duidelijkheid is, weten de forumers én fb's veel beter waar ze aan toe zijn. Nu zijn er regelmatig topics waar een van de fb's vrolijk in mee post, maar door de volgende gesloten wordt omdat die van mening is dat het een onzintopic is oid.

Ik vind ook dat de fb's duidelijker/vaker aanwezig mogen zijn. Voor mijn gevoel zie ik alleen Missy en CS vrij regelmatig. Misschien handig om regulars fb te maken, omdat die uit zichzelf al vaak op dk komen. Ik vind ook dat offtopic gepost wat strenger aangepakt mag worden, zodat gechat enzo alleen in het wsz topic gebeurt.
Oud 22-02-2008, 23:33
Verwijderd
ik vind dat de koelkastopics een beetje de zelfde naam moeten houden, want als bijvoorbeeld Was hast du zuletztgedownload afzakt, kan je het nooit meer terug vinden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2008, 23:43
Verwijderd
Inderdaad! En dan zijn al die mensen die willen laten zien wat ze als laatst hebben gedownload mooi in de aap gelogeerd.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 10:13
Bob the Bear
Bob the Bear is offline
Er is duidelijk behoefte aan iemand die het technisch beleid van DK opnieuw gaat vormgeven, een soort El Salvador. Ik ben, uiteraard, bereid deze zware taak op me te nemen. Mede gezien het feit dat ik, zo kan ik wars van enige bescheidenheid wel stellen, een onuitputtelijke bron van creativiteit bezit. Dit heeft zich in het verleden geuit in zeer goedlopende topics, denk aan het |p of |q wc-rol topic. Hetgeen niet alleen voor vermaak maar ook een zekere vorm van discussie zorgde.

Maar precies zoals Johan ondervond werd er geen beroep gedaan op mijn kwaliteiten, maar ik ben graag bereid de zware taak op mij te nemen.
Oud 23-02-2008, 12:08
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ik geef jullie gelijk wat betreft het onduidelijke beleid, wat voor veel verwarring zorgt en DK niet veel leuker maakt. Ik ga de andere DK-fb's PM'en en misschien dat we dan een nieuw, beter en duidelijker beleid kunnen bedenken, dat beter nageleefd wordt.
Oud 23-02-2008, 15:40
TopDrop
TopDrop is offline
Ik vond het ook al aardig miscommunicatie dat er hier en op dk een topic over geopend werd, maar dat die op dk nu weer dicht is.
Oud 23-02-2008, 15:54
Cherry Springs
Dat is het ook. Maar die heb ik dus weer dichtgedaan.
Oud 23-02-2008, 15:58
Promillage
Promillage is offline
Citaat:
Oud 23-02-2008, 16:32
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
^+1
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 16:37
Martiño
Martiño is offline
Ik snap de kritiek op de "wat saai zeg" topics niet. Bij meerdere subfora heb je doorlopende topics die aansluiten bij het onderwerp, en aangezien de Kantine toch vooral voor de gezelligheid moet zorgen, en een topic zoals de "wat saai zeg" reeks daar juist perfect voor. Het voorkomt juist offtopic gepost in andere topics.

Omdat de kantine geen duidelijk onderwerp heeft, is het lastig te zien wat er thuishoort. Een onderwerp dat op het eerste gezicht in een ander subforum thuishoort, kan nog steeds een geschikt Kantinetopic zijn, het ligt vaak aan de sfeer en de opzet van de TS. De klacht is dat er teveel eentonige topics zijn (dat klopt), dan moet je natuurlijk niet de topics met een goed onderwerp sluiten.

Wat ik jammer vind is dat er topics zijn die niet in de Kantine thuishoren, maar die wel de potentie hebben om een goed topic te worden. Deze topics worden dan gesloten, in plaats van verplaatst. Ik denk dat het goed zou zijn om vaker topics te verplaatsen, in plaats van te sluiten, wat zal ook helpen tegen die lijst slotjes die vaak te zien is.

Om wat minder eentonige topics te krijgen zou ik de koelkastperiode van opnoemtopics, “…van de persoon boven jou” topics, etc, langer maken, en/of maar een beperkt aantal topics tegelijkertijd open te laten (bijvoorbeeld maximaal 8). Voor andere topics kan dan een korte koelkastperiode van bijvoorbeeld 3 of 4 weken worden ingevoerd, en er zo voor zorgen dat er meer variatie ontstaat.

Verder stoor ik me aan hoe leden en forumbazen met elkaar omgaan. Forumbazen zijn genoeg aanwezig en handelen ook snel, maar men zit niet op een lijn. Men moet meer een middenweg zoeken tussen de gezelligheid op de kantine, zonder dat het offtopic gaat of een rommeltje wordt. Door te snel slotjes zetten wordt het niet gezellig, en niet optreden tegen offtopic gedrag leidt tot zooi, dus reageer sneller, maar geef topics ook een kans.
Sommige leden gaan echt uitdagen en laten duidelijk merken dat ze lak hebben aan de regels, treed daar tegen op, neem hetzelfde standpunt in en ga niet constant in discussie, men moet maar accepteren dat niet alles kan.
Oud 23-02-2008, 17:52
Daboman
Daboman is offline
Alle fora hebben wel een spamtopic. Zo heeft psychologie het grote positieve topic en het LJH-topic. Liefde en relatie heeft het hoe voel jij je op relationeel gebied topic. D&A heeft het IZSADC topic. N&A/wetenschap&filosofie hebben de tiswah topics. En zo zijn er nog veel meer. Dus het WSZ topic kan beter blijven imo.

Verder vind ik het scheef dat de forumbazen geen regulars zijn (m.u.v. missy en CS). Zij weten dus minder goed wat er speelt op DK en kunnen dus niet altijd op de juiste manier reageren. Als ze fout op een situatie reageren verpesten ze de sfeer en maken ze zich niet populair en zullen ze waarschijnlijk uiteindelijk niet meer serieus genomen worden. Dat probleem heb je met forumbazen die ook regulars zijn niet.

Ook vind ik het jammer dat topic soms gesloten worden met de reden dit past beter hier, of dit past beter daar. Dat kan wel zo zijn, maar ik denk dat DK als een community op zich gezien moet worden net als onzin. Wanneer je het topic verplaatst bereik je niet meer de leden van de "DK-community". De topics die overduidelijk ergens anders horen; geen probleem als je ze verplaatst. Bijvoorbeeld een topic over psychische problemen of iets over een liefde of iets over een nieuwe game die hij of zij heeft gekocht. De gemiddelde DK'er post zoiets op het juiste subforum. Maar er is ook een grijs gebied en ik vind dat als er sprake is van een grijs gebied het topic niet gesloten zou moeten worden. Als een forumbaas twijfelt vind ik dat er al een lampje moet gaan branden van ok, dit moet ik open laten. Want zoals ik al zei, het is erg vervelend als je ergens over wil praten op DK je ergens anders naartoe verwezen wordt.
Oud 23-02-2008, 18:41
Missy
Missy is offline
Citaat:
Alle fora hebben wel een spamtopic. Zo heeft psychologie het grote positieve topic en het LJH-topic. Liefde en relatie heeft het hoe voel jij je op relationeel gebied topic. D&A heeft het IZSADC topic. N&A/wetenschap&filosofie hebben de tiswah topics. En zo zijn er nog veel meer. Dus het WSZ topic kan beter blijven imo.(..)
Dit argument klopt niet helemaal. De topics van de andere fora, zijn geen spamtopics. Het gaat puur over het onderwerp, waarvoor het bedoeld is. Het LJH topic gaat over hoe je je voelt. Op de fora gaat het wel over het onder, op DK is het WSZ wel een echt spamtopic. Op de andere fora gaat het over het onderwerp van het fora.

Wat betreft het vele opnoemtopics. Misschien is het wel een idee, om daar een maximaal voor te maken. Maar dit is vrij lastig controleren, omdat er ook pagina's verder staan die ook vaak geupt worden. Andere - vaak leuke - topics die we sluiten hoor niet op DK, omdat ze op het daarvoor betreffende forum horen. Dan wordt DK net een tweede soort kleine forum. Dat is niet de bedoeling van DK.

Zoals men aangeeft is het wel een goed idee, om ze te verplaatsen i.p.v. te sluiten. Sommige topics zijn dubbel en dat is dan vanzelfsprekend dat ze gesloten worden.
Oud 23-02-2008, 21:01
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Ook vind ik het jammer dat topic soms gesloten worden met de reden dit past beter hier, of dit past beter daar. Dat kan wel zo zijn, maar ik denk dat DK als een community op zich gezien moet worden net als onzin. Wanneer je het topic verplaatst bereik je niet meer de leden van de "DK-community".
Waarom zou je DK dan in godsnaam behouden? Dat kan ook op onzin, we hoeven geen 2 forums te hebben die ongeveer hetzelfde zijn lijkt me, met alleen verschillen in de mensen.
DK bestaat alleen bij de gratie van modderatie. Gebeurt dat niet dan is het helemaal in no time een onzin #2 en dat is juist niet wat DK dient te zijn. Spamtopics horen niet op DK, daar hebben we onzin voor en die topics die jij nu aanhaald zijn geen spamtopics zoals topics van Onzin of dat spamtopic van DK.
Daarnaast horen topics over films gewoon op f,t&r, om een voorbeeld te noemen. Daar zijn die forums voor en DK moet geen miniforum binnen het forum zijn. Dus topics die wezenlijk ergens anders horen moeten daar ook heen.

DK is een forum voor topics die echt nergens anders kunnen, maar wel echt ergens over gaan. Er zijn wel een aantal leuke voorbeelden. Spelletjes (ala weerwolvenspel), maar ook topics met inhoud die nergens anders kunnen. (Bijvoorbeeld het pak slaag topic, complottheorieën, gesprekken die je opving etc) Maar spam en andere zooi, saaie opsomtopics en topics die ergens anders hun plekje hebben horen gewoon niet op DK.
Oud 23-02-2008, 21:14
PV
PV is offline
maar er wordt niet consequent gesloten. voor bijna alles is wel een andere plek te vinden, maar daar wordt DK echt niet leuker door. ik kom nooit op muziek omdat ik dat een kutforum vind, maar ik vind het best leuk om een keer iets over muziek op DK te posten in een welk nummer draai je grijs topic oid.

Laatst gewijzigd op 23-02-2008 om 22:17.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 21:24
Verwijderd
als jullie toch alles afbranden wat leden opperen, waarom vraag je dan om onze mening eigenlijk?

[edit] is niet zo fel bedoeld als het hier staat *insert blije smilie*

Laatst gewijzigd op 23-02-2008 om 21:39.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2008, 23:41
Verwijderd
het forum heet "De Kantine". In een kantine heb je het toch wel eens over stomme woorden, maar er is ook geklets (WSZ). ook wordt er in kantines gepraat over dingen die in de les gebeuren, maar dan op een iets relaxtere manier. zo moet het dus zijn, anders moet je het niet "De Kantine " noemen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 09:33
Verwijderd
Wat ik kort gezegd even kwijt wil over DK. Opzich is 1 spamtopic op DK niet zo heel erg. Het heeft opzich enige aansluiting bij het doel en sfeer van het forum. Maar daarnaast wordt een grote waarde van het topic over het hoofd gezien, het kan namelijk als functie dienen om spam in overige topics te voorkomen/reduceren. Leden kunnen gemakkelijk even wat met elkaar bespreken in het WSZ-topic en hoeven dus niet noodzakelijkerwijs offtopic te gaan in een ander topic. Dan komen we gelijk aan bij het tweede puntje, het offtopic posten en sluiten van topics. Hier zou naar mijn idee iets sneller op ingegrepen kunnen worden, maar er moet wel een belangrijke afweging gemaakt worden. Is iets echt offtopic (he piet hoe gaat het met jou?) of is het een soort zijspoor dat enige ruimte mag krijgen. Wordt er echt offtopic gegaan, of zijn het 2 korte reacties. Wat ik vooral merk is dat vooral hanneke en andijvie hier nog wel eens de plank misslaan en gewoon ontopic roepen. De scheidingslijn is dus en natuurlijk altijd subjectief, maar dat ontopic-geroep in topics waarin dat niet geheel noodzakelijk is, is een beetje onzin. Waarbij ik een mooi bruggetje heb naar het 3e punt. In welke topics is het imo niet heel erg om een beetje offtopic te gaan, dat zijn namelijk de opsomtopics; welke muziek luister je nu, wat zit er onder je CTRL+V. Dit soort onzintopics hebben echt 0discussiewaarde en iedereen spamt hier eigenlijk in. Deze kunnen wmb direct naar onzin, maar mochten jullie dat anders zien dan moeten jullie je afvragen in hoeverre het erg is als er enigzins offtopic wordt gegaan. In bijvoorbeeld het wat luistertopic mag je imo best om iemands muzieksmaak vragen en wat voor nummers hij nog meer leuk zou kunnen vinden. Dit zorgt er iig voor dat het geen saaie, nutteloze, nietsbijdragende opsomtopics worden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2008, 11:19
Tink*
Tink* is offline
Ik vind dat men niet zo moet zeiken op de forumbazen over het off-topic gaan. De leden doen het zelf en natuurlijk moet een fb het wel in de hand houden, maar als het constant gebeurt en de leden doen het zelf terwijl ze er ook over zeiken, dan moeten ze ook zichzelf maar in de hand houden. Samen creeër je een gezellig subforum en ook samen ga je het offtopic gedrag tegen. Ik vind het nogal hypocriet van mensen die zich zo aan het offtopic gedrag ergeren, maar het zelf net zo goed doen, vooral als een topic bij voorbaat al dichtgaat en dan volspammen tot er een fb komt om het topic te sluiten. Dat is gewoon niet nodig. Als iedereen ook samen een beetje oplet of alles goed verloopt dan gaat het al een stuk beter. En wat betreft de aanwezigheid van forumbazen vergeten sommige mensen dat er ook wat fb's zijn die gewoon alleen lezen en bijna niets posten. Ze zijn er heus wel en ze doen ook een topic op slot indien nodig, maar misschien voelen ze de behoefte gewoon niet om te posten om wat voor reden dan ook. Dat is hun eigen keus, en natuurlijk moet een fb wel actief zijn, maar het betekent niet als je iemand weinig ziet posten dat diegene niet actief is qua lezen.

En op zich is het mooi dat we nu wat ruimte hebben om gewoon ergens over te praten (WSZ), dat was er vroeger niet en toen had je veel vaker offtopic discussies of als een topic bij voorbaat al dicht zou gaan dat men daar gezellig een gesprek in ging voeren. Nu is er ruimte voor, maar dan vind ik wel dat het andere offtopicgedoe kan minderen, want waarom zou je, er is toch een topic voor waarin het kan.

Ik vind het beleid ten aanzien van topics nu een beetje hypocriet, topics die vroeger wel vaker voorkwamen worden nu ineens dichtgegooit als ze worden geopend (bv welk liedje vind je bij de forumer boven je passen). Oké, het is semi een opnoemtopic en je wilt daar niet teveel van, maar ik vind dat er ook door de leden zelf een beetje moet worden opgepast qua topics. Dat de koelkastperiode van een topic voorbij is betekent niet dat je 'm gelijk weer moet openen, dan krijg je juist momenten dat alle opnoemtopics in de koelkast zitten en er allemaal tegelijk weer uit. Als je gewoon een paar overhoudt en afwisselt is het veel leuker. Die topics die op allerlei andere subfora ook wel passen vind ik juist leuk, gewoon omdat ik idd niet op alle subfora kom, er anders weinig overblijft en ik wil eigenlijk ook wel weten wat bv. de gemiddelde DK-er luistert, en daarvoor wil ik niet naar muziek want daar zie ik alleen wat de gemiddelde muziekerincrowd luistert, en dat wil ik niet weten. Dus ik vind dat dat soort topics gewoon mogen blijven, afgewisseld met af en toe wat opnoemtopics en leuke spellen (ik ben ook erg voor nieuwe spellen, maar gelukkig is dat initiatief er ook).

Samenwerken aan een beter DK ftw. :')
Oud 25-02-2008, 10:12
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Daar zijn die forums voor en DK moet geen miniforum binnen het forum zijn. Dus topics die wezenlijk ergens anders horen moeten daar ook heen.
Het probleem is dus dat het dat wel een beetje is geworden. Net als onzin is er gewoon een bepaalde groep, een bepaalde sfeer, en een bepaald type mensen. Nou kan je dat tegen willen houden omdat dat niet in eerste instantie de bedoeling was, maar ik denk dat het opzich juist een verbetering is. Het wordt daardoor een goedlopend, gezellig subforum waar een grote variatie aan topics kunnen. Ook topics die eventueel ook op een ander subforum hadden gekund, maar daar waarschijnlijk na 5 posts waren weggezakt.

Daar staat tegenover dat DK momenteel nogal moeizaam loopt. DK gaat sowieso met ups en downs, dat heb ik al een paar keer eerder gezien, maar het is alsnog niet zo leuk. Ik denk dat er gewoon duidelijke regels & grenzen moeten komen en ik denk dat offtopic posts gewoon strenger bestraft moeten worden. En dan hoef je niet meteen bans uit te gaan delen, maar wel dat als je in een topic ontopic roept als forumbaas zijnde, dat je dat topic dan een tijdje in de gaten houdt en eventueel waarschuwingen uit gaat delen. Dit moet bij het ene topic waarschijnlijk wat strenger dan bij het andere topic, want niet alle topics zijn even serieus en dus even boeiend als er even 2 posts offtopic gaan.

Ten slotte denk ik dat inderdaad er een maximum moet komen aan aantal 'forumer boven je' topics. Dit door de koelkastperiode een beetje te veranderen. In plaats van 'zoveel weken na sluiten' gewoon als er weer weinig zijn weer eens wat nieuwe ervan weer te openen, maar dan andere die er de tijd ervoor waren. Zo houd je meer variatie en zijn de topics beter verspreid. Ook denk ik dat er goed gekeken moet worden naar welke topics (zeker ook bij de 'forumer boven je' topics er echt gehouden moeten worden. Een idee als 'Aan welk nummer denk jij bij de forumer boven je' is dusdanig nutteloos dat daar beter een slotje op kan komen. Terwijl sommige andere topics nog wel wat toevoegen.
Oud 25-02-2008, 10:44
Chimera
Chimera is offline
Ik vind dat er door forumbasen sowieso een beetje anaal op het offtopic gaan gereageerd wordt. Discussies hebben een bepaald verloop, en soms verschuift het onderwerp een beetje. Boeiend. Modereren doe je om excessen te voorkomen, niet om alle leden strak in het gelid te houden, een forum moet bovenal leuk blijven.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2008, 10:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ook denk ik dat er goed gekeken moet worden naar welke topics (zeker ook bij de 'forumer boven je' topics er echt gehouden moeten worden. Een idee als 'Aan welk nummer denk jij bij de forumer boven je' is dusdanig nutteloos dat daar beter een slotje op kan komen. Terwijl sommige andere topics nog wel wat toevoegen.
Waarom zou er een maximum aan een bepaald type topic moeten hangen? Als ze niet interessant zijn zakken ze vanzelf wel naar beneden. Nergens voor nodig daar regels voor in te stellen. Sowieso is het wat forum regels betreft less is more. IMHO zijn moderatoren vooral mensen die ingrijpen als er enorme flamewars ontstaan en moeten ze zich met de onderwerpen zelf niet bemoeien (tenzij een topic echt op een ander forum hoort).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2008, 16:30
Verwijderd
Ik snap niet wat de Wsz-reeks überhaupt in dit topic doet. Het wsz-topic is één van de best lopende topics op DK en het heeft een positieve invloed op DK. Ik erger me er eigenlijk aan dat het allemaal de niet-Dk'ers zijn, die kritiek hebben op deze reeks. Lage actie.
Maar goed, de Dk'ers hebben geen probleem met dat topic dus bij deze kunnen we Wsz van de agenda halen.

Net als anderen boven mij, vind ik dat er wel wat strenger gecontroleerd mag worden op offtopic gedrag. Het Wsz-topic is er niet voor niets.

Betreffende het sluiten van topics mogen er inderdaad wat duidelijkere regels komen. Zoals Tink al zegt, is het beleid hierover hypocriet en worden er vaak topics gesloten die vroeger een succes waren. Er komen een aantal nieuwe jonge fb's, en die bepalen dan ineens dat bepaalde topics nu ineens niet meer mogen, zoals het 'Welk(e) leuk(e) jongen/meisje heb je vandaag gezien?' Ook al een ergernis.
Verder worden bepaalde topics veel te snel gesloten, omdat ze ergens anders thuis zouden horen. Maakt het forum alleen maar stommer en saaier en eentoniger. Mgoed.

Een quotum voor opsomtopics vind ik een dom idee. Als ze geopend worden dan is er dus vraag naar. Als je er last van hebt, moet je dus ophouden met erin te posten, want volgens mij post zo'n beetje iedereen in die topics.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 17:36
Cherry Springs
Wat je zegt is niet helemaal waar. "Als ze geopend worden, is er dus vraag naar." Als dat zo zou zijn voor de Forumer boven je topics, zou dat voor alle topics moeten gelden, en dat is helemaal niet waar. Mensen openen ook vaak topics puur om topics te openen. "Vind jij het ook zo leuk om 50 en 100 te posten?' bijvoorbeeld. Dat is nutteloos, en er is ook weinig vraag naar, behalve dan misschien TS. Het is een onzinnig topic en daarom doen we het dicht.
Variaties op het Forumer boven je principe gaan vaak niet dicht, ook al vinden we het een nutteloos topic, omdat je dan zoiets hebt van 'Ja maar de andere topics mogen ook, en ik kan ze moeilijk allemaal dicht gooien nu opeens'. En er mogen niet te veel eentonige topics op DK maar waar trek je dan die grens? En het is toch moeilijk om een limiet in te stellen, want gaat het dan over, bijvoorbeeld, 5 topics op de eerste pagina? Vijf topics die open zijn? Wat nou als een van die spelletjes niet zo loopt en helemaal afzakt, maar nog wel open is? Telt die dan nog bij die 5 topics? En als er 5 topics op de eerste pagina staan, wat doen we dan als een topic dat op de tweede pagina staat, wat misschien wel leuker is dan een van die dingen op de eerste pagina, geupt wordt? Wat doe je dan dicht?
Hoewel daar misschien wel een soort regel voor kan worden gemaakt. 5 lopende topics of zoiets, en dat er geen nieuwe topics geopent mogen worden die datzelfde principe hebben tot die andere 5 vol zitten. Dan moeten ze maar even geduld hebben met het uitvoeren van hun ideeen ofzo.
Oud 26-02-2008, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Mensen openen ook vaak topics puur om topics te openen. "Vind jij het ook zo leuk om 50 en 100 te posten?' bijvoorbeeld. Dat is nutteloos, en er is ook weinig vraag naar, behalve dan misschien TS.
Dat soort topics wordt volgens mij alleen geopend door grapjassen die van Onzin komen overwaaien om een beetje te rellen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Wat je zegt is niet helemaal waar. "Als ze geopend worden, is er dus vraag naar." Als dat zo zou zijn voor de Forumer boven je topics, zou dat voor alle topics moeten gelden, en dat is helemaal niet waar. Mensen openen ook vaak topics puur om topics te openen. "Vind jij het ook zo leuk om 50 en 100 te posten?' bijvoorbeeld. Dat is nutteloos, en er is ook weinig vraag naar, behalve dan misschien TS. Het is een onzinnig topic en daarom doen we het dicht.
Ik heb het niet over nutteloze topics gehad als "Vind jij het ook zo leuk om 50 en 100 te posten?". Die topics horen niet thuis op DK, daarom gaan ze op slot. Je zegt zelf al, 'het is een onzinnig topic en daarom doen we het dicht'. Deze opmerking heeft dus niks te maken met mijn post en is zelf zinloos. Voor het gemak, heb ik het doorgehaald.
Citaat:
Variaties op het Forumer boven je principe gaan vaak niet dicht, ook al vinden we het een nutteloos topic, omdat je dan zoiets hebt van 'Ja maar de andere topics mogen ook, en ik kan ze moeilijk allemaal dicht gooien nu opeens'. En er mogen niet te veel eentonige topics op DK maar waar trek je dan die grens? En het is toch moeilijk om een limiet in te stellen, want gaat het dan over, bijvoorbeeld, 5 topics op de eerste pagina? Vijf topics die open zijn? Wat nou als een van die spelletjes niet zo loopt en helemaal afzakt, maar nog wel open is? Telt die dan nog bij die 5 topics? En als er 5 topics op de eerste pagina staan, wat doen we dan als een topic dat op de tweede pagina staat, wat misschien wel leuker is dan een van die dingen op de eerste pagina, geupt wordt? Wat doe je dan dicht?
Hoewel daar misschien wel een soort regel voor kan worden gemaakt. 5 lopende topics of zoiets, en dat er geen nieuwe topics geopent mogen worden die datzelfde principe hebben tot die andere 5 vol zitten. Dan moeten ze maar even geduld hebben met het uitvoeren van hun ideeen ofzo.
Als jullie, de forumbazen, vinden dat de Forumer boven je topics nutteloos zijn, dan sluiten jullie die toch gewoon? Al zie ik niet waarom die nutteloos zouden zijn.

De fb's moeten verder zelf maar zien of er teveel zelfde topics zijn. Dan zetten ze er een slotje op. Limieten slaan nergens op, zoals ik al zei. Als je al gaat sluiten, dan is het is allemaal situatieafhankelijk.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 18:15
Verwijderd
op zich is alles nutteloos. het is namelijk een forum. ter vermaak. vermaak is per definitie niet erg nuttig
Offtopic: (bla bla bla, psychodramatica laten we even buiten beschouwing)

we vragen om een aantal dingen die helemaal niet vreemd zijn:
- minder topics sluiten en versoepelen van het koelkastgezeur
- strenger optreden tegen offtopic gedoe
- meer aanwezig zijn als forumbaas

lijkt me allemaal niet echt moeilijk toch?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 18:21
Verwijderd
Tuurlijk heeft vermaak wel nut.

En wat sterrenmeisje tezamenvat.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2008, 19:28
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
Waarom zou je DK dan in godsnaam behouden? Dat kan ook op onzin, we hoeven geen 2 forums te hebben die ongeveer hetzelfde zijn lijkt me, met alleen verschillen in de mensen.
DK bestaat alleen bij de gratie van modderatie. Gebeurt dat niet dan is het helemaal in no time een onzin #2 en dat is juist niet wat DK dient te zijn. Spamtopics horen niet op DK, daar hebben we onzin voor en die topics die jij nu aanhaald zijn geen spamtopics zoals topics van Onzin of dat spamtopic van DK.
Daarnaast horen topics over films gewoon op f,t&r, om een voorbeeld te noemen. Daar zijn die forums voor en DK moet geen miniforum binnen het forum zijn. Dus topics die wezenlijk ergens anders horen moeten daar ook heen.

DK is een forum voor topics die echt nergens anders kunnen, maar wel echt ergens over gaan. Er zijn wel een aantal leuke voorbeelden. Spelletjes (ala weerwolvenspel), maar ook topics met inhoud die nergens anders kunnen. (Bijvoorbeeld het pak slaag topic, complottheorieën, gesprekken die je opving etc) Maar spam en andere zooi, saaie opsomtopics en topics die ergens anders hun plekje hebben horen gewoon niet op DK.
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb het over grijs-gebied topics. Niet over topics waarvan duidelijk is dat ze niet thuishoren in DK. Mijn voorstel was dus om ze bij twijfel gewoon niet te sluiten. Een topic dat niet thuishoort op DK wordt door de gemiddelde DK'er gewoon in het juiste subforum gezet.

Het moge duidelijk zijn dat men zich ergert aan het royale uitdelen van slotjes. Daar zou wat beter om mee worden gegaan in mijn ogen en dat was de reden dat ik inging op grijs-gebied topics. Verder ben ik het eens met sterrenmeisje. Jullie vragen om hoe het beleid beter kan, de leden geven antwoord en nu is de enige stap nog het uitvoeren van dat antwoord.
Oud 26-02-2008, 19:45
Missy
Missy is offline
Citaat:
Ik vind dat er door forumbasen sowieso een beetje anaal op het offtopic gaan gereageerd wordt. Discussies hebben een bepaald verloop, en soms verschuift het onderwerp een beetje. Boeiend. Modereren doe je om excessen te voorkomen, niet om alle leden strak in het gelid te houden, een forum moet bovenal leuk blijven.
Daar ben ik het mee eens. Het forum is voor de gezelligheid. Maar dat forumbazen 'anaal' reageren is bullshit. Er word altijd normaal verwezen naar dat men ontopic moet. Ja, ook soms op een strengere toon. Het hoeft geen zooitje te worden.

Citaat:
op zich is alles nutteloos. het is namelijk een forum. ter vermaak. vermaak is per definitie niet erg nuttig
Offtopic: (bla bla bla, psychodramatica laten we even buiten beschouwing)

we vragen om een aantal dingen die helemaal niet vreemd zijn:
- minder topics sluiten en versoepelen van het koelkastgezeur
- strenger optreden tegen offtopic gedoe
- meer aanwezig zijn als forumbaas

lijkt me allemaal niet echt moeilijk toch?
Hoe bedoel je 'versoepelen van koelkast gezeur'?
Ik ben het eens met je punten.

Maar het is denk ik eerst beter als er erg duidelijke richtlijnen komen, die nu nog een beetje vaag zijn af en toe. Dan kunnen we beter inschatten en is er achteraf later minder gezeur.
Oud 26-02-2008, 20:19
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Variaties op het Forumer boven je principe gaan vaak niet dicht, ook al vinden we het een nutteloos topic, omdat je dan zoiets hebt van 'Ja maar de andere topics mogen ook, en ik kan ze moeilijk allemaal dicht gooien nu opeens'.

Júllie zijn toch de forumbazen?! Sorry, maar het komt nu echt over alsof jullie je eigen forum niet meer in de hand hebben. Veel van de 'forumer boven je' topics zijn best leuke topics, maar sommige zijn slechte variaties of nutteloze toevoegingen. Gooi zo'n topic in dat geval dicht, onder het mom van 'teveel dezelfde soort topics (zie beleidstopic op DK, daar staat dat die dan gesloten zouden worden) of omdat ze gewoon niks toevoegen aan het forum.

Maar wees dan wel consequent, en niet dat de ene forumbaas iets goedkeurt terwijl de volgende het dan sluit, of het de ene keer goedkeuren en de keer erop sluiten.
Oud 26-02-2008, 20:23
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Hoe bedoel je 'versoepelen van koelkast gezeur'?
Ik denk de koelkastregeling aanpassen en toepassen wanneer nodig, in plaats van puur omdat het moet. Zo blijkt het OMG-topic prima zonder koelkastregeling te kunnen bestaan, zolang het maar in de gaten gehouden wordt op offtopic posts.

Sommige regels op DK lijken er wel te zijn puur omdat ze er zijn. Zo heeft bijvoorbeeld niemand last ervan als er nog een topic voor het weerwolfspel bijkomt, na het 2e topic. Toch mag dit officiëel niet, want het staat in de regels. Dat een nadelig effect daarvan is dat het spel in het WSZ topic besproken wordt, waar mensen die niet meedoen er 'last' van hebben, wordt niet bedacht. Jij hebt hiervoor als argument gegeven dat als er onbepekt topics mogen dat mensen dan gaan spammen. Dit is ook niet waar, immers, daar kun je net als in elk topic op waarschuwen & posts verwijderen. Dat maakt het spel leuker voor mensen en scheelt mensen die niet meedoen ergernissen.
Oud 26-02-2008, 21:50
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Je begrijpt me verkeerd. Ik heb het over grijs-gebied topics. Niet over topics waarvan duidelijk is dat ze niet thuishoren in DK. Mijn voorstel was dus om ze bij twijfel gewoon niet te sluiten. Een topic dat niet thuishoort op DK wordt door de gemiddelde DK'er gewoon in het juiste subforum gezet.
Neemt niet weg dat topics over valentijn, films, wat heb je aan etc gewoon op de desbetreffende fora horen. Heb je misschien een voorbeeld van zo'n grijsgebied topic?

Citaat:
Het moge duidelijk zijn dat men zich ergert aan het royale uitdelen van slotjes. Daar zou wat beter om mee worden gegaan in mijn ogen en dat was de reden dat ik inging op grijs-gebied topics. Verder ben ik het eens met sterrenmeisje. Jullie vragen om hoe het beleid beter kan, de leden geven antwoord en nu is de enige stap nog het uitvoeren van dat antwoord.
Blijkbaar is het nodig. Er zijn weer andere mensen die zich ergeren aan de hoeveelheid niveauloze topics en de ontzettende hoop gespam, waardoor DK vaar hen niet leuk meer is. Er zal altijd wel gezeur blijven over hoeveel slotjes er nodig zijn, zeker op DK.

En dat er vraag naar is is niet per definitie een reden om dingen maar toe te staan. Er is ook vraag naar AM-topics op psych, 18+ zooi etc, maar ook dat komt er niet. DK is geen onzin en dat houd in dat er geen spamtopics horen op DK. Lijkt me heel simpel, zelfs op letteren is wel eens behoefte (geweest) aan een spamtopic, maar ook daar gebeurt het niet omdat dat ook geen onzin is. Als er nu ook al spamtopics en nog soepeler beleid is wordt het helemaal een Onzin versie 2 en dat zie ik geen enkele reden waarom de forums niet zouden moeten worden samengevoegd. 2 bijna hetzelfde forums naast elkaar in stand houden, misschien alleen omdat de groep mensen iets verschilt, is gewoon onzin. En omdat DK alleen maar bestaat bij de gratie van modderatie is er niks mis met enige eisen aan topics stellen en geen spamtopics toe te laten.
Oud 27-02-2008, 10:37
Verwijderd
Citaat:
Er is duidelijk behoefte aan iemand die het technisch beleid van DK opnieuw gaat vormgeven, een soort El Salvador. Ik ben, uiteraard, bereid deze zware taak op me te nemen. Mede gezien het feit dat ik, zo kan ik wars van enige bescheidenheid wel stellen, een onuitputtelijke bron van creativiteit bezit. Dit heeft zich in het verleden geuit in zeer goedlopende topics, denk aan het |p of |q wc-rol topic. Hetgeen niet alleen voor vermaak maar ook een zekere vorm van discussie zorgde.

Maar precies zoals Johan ondervond werd er geen beroep gedaan op mijn kwaliteiten, maar ik ben graag bereid de zware taak op mij te nemen.
Ik ben voor!

Het moge duidelijk zijn dat hondenpoep topics wel kunnen. Dit mist de kantine al jaren. Netals grasmaaier topics.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Ik vind de mensen die er erg actief zijn vooral erg saai.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 10:47
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Onzin ergert zich ook aan de spamtopics van DK'ers op Onzin.
Oud 27-02-2008, 10:54
WolterB
WolterB is offline
Ik heb niet de hele discussie gelezen, maar wat mij de laatste paar jaar is opgevallen, is dat de creativiteit om DK echt vernieuwend en levendig te houden steeds meer wegvalt.

Als ik kijk naar topics uit 2002 of 2003, de tijd dat ik eigenlijk alleen maar op KD kwam, dan zie ik veel verschillende soorten topics, weinig tot geen vervolgtopics en zeker geen chattopics. Nu lijkt DK vooral op de laatstgenoemde soorten topics te bestaan en dat trekt mij niet echt aan op DK.

Ik denk dat het koelkast-idee een goede oplossing is om de overlad aan vervolgtopics tegen te gaan, maar ook niet meewerkt aan de creativiteit van de mensen die DK vaak bezoeken. ER wordt gewacht tot een bekend topic weer mag en niet nagedacht over hoe DK vernieuwd kan worden.

Een ander probleem op DK is dat buiten de koelkast- en chattopics na een aantal maanden/jaar dezelfde soorten topics weer terugkomen en blijkbaar valt dat op DK erg op. Om het maar even met 2 andere deelfora te vergelijken, namelijk Muziek en Onzinn: Onzin kent heel veel topics en daar zit vaak hetzelfde tussen, maar er is ook veel variatie. Praten over muziek en bands zit verloop in, aangeizen er nieuwe muziek uitkomt en dingen met bands gebeuren waar wat over te vertellen valt.
Bij DK is het anders. Daar blivjen de onderwerpen hetzelfde, de ideeën en meningen van de leden nagenoeg gelijk en deze kunnen vaak alleen aangevuld worden door nieuwe mensen, waardoor voor de vaste bezoeker DK na verloop van tijd saai wordt.

Het derde 'probleem' is dat DK al ontstaan is uit een samenvoeging van Algemeen Gebabbel en de Klaarmuur. Algemeen gebabbel neigt heel erg naar Onzin toe en de Klaagmuur kan je met Psych vergelijken, alleen dan veel losser.
Hoe DK er nu uitziet neigt in mijn ogen heel erg naar Algemeen Gebabbel toe en heeft weinig tot niets meer met de Klaagmuur te maken.

Ik denk zelf dat het tijd is om te kijken of er wat aan DK gedaan kan worden door middel van het aanpassen van het beleid op de schop te gooien of misscihen zelfs denken aan het totaal omgooien van dit deelforum, zodat er vernieuwd gaat worden. Hoe dat moet gebeuren weet ik niet precies, maar ik denk dat je op deze manier een duidelijker beleid kunt neerzetten, waar zowel de FB's als de leden iets aan hebben.
Oud 27-02-2008, 11:56
Missy
Missy is offline
Citaat:
Onzin ergert zich ook aan de spamtopics van DK'ers op Onzin.
Ook onzin is voor iedereen. Zo is DK ook voor iedereen.
Oud 27-02-2008, 12:27
Verwijderd
Citaat:
Huod je vast, ik heb een openbaring voor je: Het hele forum is voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 12:46
Verwijderd
goh, wat fijn die nuttige reacties de hele tijd.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 12:50
Verwijderd
Leuk dat jij ook je bijdrage er aan probeert te leveren.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 12:51
Verwijderd
Lief spelen meiden. Dit is niet de plek noch de tijd daarvoor.
Laten we dit topic ontopic houden.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 15:29
Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Citaat:
Ik ga je rologen:

niet dat je geen gelijk hebt, maar toch
Oud 27-02-2008, 17:27
Verwijderd
Citaat:
Een ander probleem op DK is dat buiten de koelkast- en chattopics na een aantal maanden/jaar dezelfde soorten topics weer terugkomen en blijkbaar valt dat op DK erg op. Om het maar even met 2 andere deelfora te vergelijken, namelijk Muziek en Onzinn: Onzin kent heel veel topics en daar zit vaak hetzelfde tussen, maar er is ook veel variatie. Praten over muziek en bands zit verloop in, aangeizen er nieuwe muziek uitkomt en dingen met bands gebeuren waar wat over te vertellen valt.
Bij DK is het anders. Daar blivjen de onderwerpen hetzelfde, de ideeën en meningen van de leden nagenoeg gelijk en deze kunnen vaak alleen aangevuld worden door nieuwe mensen, waardoor voor de vaste bezoeker DK na verloop van tijd saai wordt.
Nieuwe ideeën krijgen altijd een slotje.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2008, 17:51
Dark Phoenix
Dark Phoenix is offline
Citaat:
Nieuwe ideeën krijgen altijd een slotje.
Nah, dat is nou ook weer niet waar. Ik denk dat het in ieder geval goed zou zijn als de fb's wat meer op één lijn zouden zitten. Maakt in ieder geval al veel dingen duidelijker.
Oud 27-02-2008, 18:39
foefighter
foefighter is offline
gewoon de kantine samenvoegen met onzin!
Oud 27-02-2008, 20:27
Verwijderd
Nee. het zijn twee totaal verschillende groepen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten